Van Morrison - The Best Of (1990)

Label: Polydor

1. Bright Side of the Road (3:46)
  2. Gloria (2:36)
  3. Moondance (4:31)
  4. Baby Please Don't Go (2:40)
  5. Have I Told You Lately (4:19)
  6. Brown Eyed Girl (3:04)
  7. Sweet Thing (4:21)
  8. Warm Love (3:22)
  9. Wonderful Remark (3:57)
  10. Jackie Wilson Said (I'm in Heaven When You Smile) (2:57)
  11. Full Force Gale (3:14)
  12. And It Stoned Me (4:28)
  13. Here Comes the Night (2:46)
  14. Domino (3:04)
  15. Did Ye Get Healed? (2:46)
  16. Wild Night (3:32)
  17. Cleaning Windows (4:40)
  18. Whenever God Shines His Light (4:54)
  19. Queen of the Slipstream (4:54)
  20. Dweller on the Threshold (4:44)
Een prachtige collectie songs. Net geen 5, want ik houd niet van onchronologische samenstellingen en er ontbreekt zo verschrikkelijk veel. Maar stuk voor stuk pareltjes.

Zo op zeker 5 sterren, de samenstelling van het album zit juist goed in elkaar, van redelijk swingend in het begin tot heerlijk dromerig op het eind.

mugken
Ben net beginnen luisteren ik zit al tot "Brown Eyed Girl".

Een cijfer geven doe ik maar niet, want ik ben geen Van Morrison kenner.

Dit album is voor mij de kennismaking met Van Morrison en ik ben er compleet weg van. Prachtige songs op intrigerende wijze gezongen. Een echte aanrader!!

avatar van bertus99
Ben me een beetje aan het verdiepen in het oudere werk van Van the man. Dat is al een hele klus, dus eerst maar eens deze best of op mijn MP3 gezet. Na een keer of vier ben ik wel om. Wat swingt die band zeg, en wat zijn die blazers mooi en scherp, En de stem....ja die is (was) soul!
Jammer inderdaad dat het niet chronologisch is, want ik vind Gloria en Baby please don't go best goeie nummers uit zijn Themperiode, maar toch: hier zijn het vreemde eendjes in de bijt. Zijn er waarschijnlijk voor de verkoopcijfers opgezet.

Nu maar eens de cd's uit die tijd zelf gaan draaien. Moondance en zo..

wcs
Moondance
Nog maar net ontdekt maar dit is echt goed

avatar van Midnite Cruiser
Bijna allemaal prachtige nummers

Enkel gloria past er niet op imo

avatar van bertus99
@wcs: Als je deze greatest hits al mooi vindt: Ga dan de originele cd's eens beluisteren! Dan hoor je de ontwikkeling en de periode waarin deze nummers hoorden. Dan spreken ze je nog meer aan denk ik. De cd's Astral Weeks, Moondance, Saint Dominics preview en Into the music. Dat zijn volgens mij een paar van de beste.

Jammer trouwens van de laatste drie nummers op deze greatest hits. Die steken erg mager af bij het voorgaande. Die zijn uit de jaren 80, een mindere periode van Van Morrison. Begin jaren 90 kwam hij weer sterk terug met de cd Too long in Exile

avatar van jellorum
slechts 1 nummer van Tupelo Honey? konden er makkelijk 4 of 5 opstaan.....ah ja...

Pieter Paal
Ik heb naast deze goed samengestelde verzamelaar in mijn collectie nog een album uit 1967 met de titel 'The best of Van Morrison' met de volgende tracks:

(A)
Brown eyed girl
Spanish rose
It's all right
Send your mind
The smile you smile
The back room

(B)
Goodbye baby (baby goodbye)
Ro Ro Rosey
He ain't give you none
Joe Harper saturday morning
Ro Ro Rosey
It's all right

Deze is best wel goed samengesteld maar de bovengenoemde compilatie van Polydor wint het toch duidelijk.

avatar van Lennonlover
Behalve Sweet Thing, een enkele song uit Astral. Daarom maar een 4,5.

Full Force Gale is een héérlijk nummer!

Lennonlover schreef:

Full Force Gale is een héérlijk nummer!

Ik draaide vandaag nog Into the Music. En altijd als Full Force Gale start spring ik van de bank om ofwel de volumeknop hoger te zetten, ofwel een dansje door de kamer te maken.

avatar van Lennonlover
hahaha, ik had Full Force Gale ontdekt terwijl ik aan het fietsen was, ik ging plots 100 per uur sneller.

avatar van Madjack71
Mooie verzamelaar van Van the Man, destijds veel gedraaid, maar nu grotendeels mans mooiste albums in huis gehaald.

avatar van Fingertippie
Het bekende werk van Van. Ooit in een ver verleden een 1ste aanschaf van de man z'n muziek. Ondertussen een 3 tal andere reguliere albums aangeschaft. Zullen er zeker meer volgen.

Zonder het prachtige Someone Like You

avatar van teus
Naast wat werk van Them en werk van Van Morrison heb ik deze verzamelaar en die luister ik van the man solo eigg het meest
Luistert gewoon lekker weg,gewoon een korte greep uit zijn ouvre
De tracks van Them niet meegerekend...favoriet ...Wild Night / Moondance / Brown Eyed Girl