Stars of the Lid - The Ballasted Orchestra (1997)

Electronic / Avant-Garde
Label: Kranky

1. Central Texas (3:42)
  2. Sun Drugs (12:20)
  3. 24-Inch Cymbal *
  4. Down II (1:22)
  5. Taphead (12:34)
  6. Fucked Up (3:57 AM) (8:32)
  7. Music for Twin Peaks Episode #30, Part I (8:01)
  8. Music for Twin Peaks Episode #30, Part II (13:32)
  9. The Artificial Pine Arch Song (18:00)
avatar van bonothecat
Ben deze cd nu aan het beluisteren....maar dit is muziek die ik niet begrijp. Ik hoor hele dromerige klanken. Verstilde muziek zou ik bijna zeggen. Misschien wel ideale muziek om bij te mediteren ofzo. Maar om dit nu een dik uur op te zetten. Ik hoor te weinig afwisseling tot nu toe. Voorlopig te vroeg voor een echte cijfermatige afrekening....cq beoordeling !

avatar van Yak
Yak
Ik ga wel tot beoordeling over en klap er meteen vier en een halve ster tegenaan. Wat een geweldige, superspannende lang uitgesponnen nummers! Dat golfslag-geluidje in Sun Drugs, die zuchtende en steunende rokerige strings in Fucked Up, man oh man! Een heerlijke droomplaat.

Supertip, Sietse!

Sietse
hij is mooi heh...

avatar van MJ_DA_MAN
Lijkt deze op The Tired Sounds Of ?

Sietse
ja en nee....maar zeker ook wel heel erg goed

avatar van BlueVelvet
Dit is echt fantastisch
Heerlijke droomplaat inderdaad, Yak.

avatar van Nakur
Ik had net een, tsja het is een cliché, spirituele ervaring met deze plaat. Ik kan het nu nog niet verwoorden, dat komt misschien nog wel

avatar van KampF
Oh, en het je dat ook met ATROTD (2007)? Die vind ik pas goed.

fastpulseboy
Ben deze ook weer even aan het luisteren......heel prettig. En deze vind ikook wel een heel stukje beter dan de nieuwe!

avatar van Nakur
Bijna 2 jaar nadat ik zo'n geweldige ervaring had met The Ballasted Orchestra (lees: dramatisch einde van een indrukwekkend boek, terwijl deze fantastische drones door de speaker klonken), luister ik 'm weer. Zéér lang niet meer gedan, ik was teveel bezig met ATROTD en TTSOSotL. Maar The Ballasted Orchestra blijft schitterend. 4,5*

avatar van we tigers
Toen 12 jaar geleden dit album uit kwam was ik helemaal niet bezig met dit soort muziek. Ik kende Kranky wel, maar ik wilde stuwende baslagen en hoekige drums uit de stallen van Touch & Go en Quarterstick, of gruizige lofi van Flying Nun.
Nu zoveel jaar later komt Stars of the Lid regelmatig uit de speakers en draaien de albums van de andere genoemde labels zelden nog hun rondjes.
En dan heb ik nu eindelijk ook dit album 'in het echt' in de kast staan. Ik was even bang dat de geluidskwaliteit door de mand zou vallen toen ik het schijfje overleverde aan mijn geluidsinstallatie, maar ook al is het toendertijd opgenomen met een 4-track-cassette, het klinkt stevig verslavend. Vandaag weer drie keer gedraaid...

avatar van MJ_DA_MAN
Na 23957235689 jaar dan eindelijk weer eens een SotL-album beluistert. Het is donkerder/mysterieuzer dan de laatste twee albums van de heren, maar wel een plaat die je vasthoudt en eigenlijk niet meer los laat. Dromerig, maar toch ook wat donker, en vooral heel erg boeiend.

avatar van Déviation
Taphead, Fucked op maar vooral music for twin peaks ep.30 part 2 ( die hoge gas, fluittuin op de achtergrond) zijn drugs. Het duistere veel meer zeggende geluid dat SOTL hier heeft is naar mijn mening veel mooier dan het softere geluid dat ze later hebben.

glimlicht
Derde station in mijn Stars of the Lid marathon.

1 Central Texas

klinisch mooi

abstracte perfectie

tranen.

avatar van John Doe
Mooie woorden, goed dat je de ruimte ervoor neemt.
Met name naar het einde toe (vanaf de Twin Peaks tracks) vind ik deze plaat een 'perfecte' abstractie bieden. Dat er wat donkerdere geluiden om de al dan niet emotioneel beladen en ook ontspannen drones heenzitten, zorgt voor een sterke balans die ontbreekt bij de latere -ook erg mooie- albums van dit duo.