Intermix - Future Primitives (1995)

Canada
Electronic
Label: Attic

1. Mantra (9:33)
  2. Lost Tribe (8:44)
  3. Telekinetic Warriors (9:40)
  4. Solar Temple (10:26)
  5. Sonic Ritual (6:58)
  6. Seeds of Harmony (7:19)
  7. Blackhole Amizon (8:13)
  8. Ceremonial Chant (7:39)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Intermix is het zoveelste project van Bill Leeb en Rhys Fulber, de mannen achter Front Line Assembly en Delerium.
Van die laatste heeft Intermix nog het meest weg, behalve dat Intermix ritmischer en bij vlagen dansbaarder klinkt.
Qua sound ligt dit album in het verlengde van de beide Spheres-albums van Delerium en het meer ritmische werk van Synaesthesia, nóg zo'n project van de beide heren.
Future Primitives is een zeer geslaagd album, waarin ambient-klanken en typische house-invloeden in een etnisch sausje samengaan en werkelijk sterke pareltjes opleveren, zoals het briljante Mantra. De ritmiek en melodielijnen zijn hier perfect op elkaar afgestemd en leiden naar een geweldige climax.
Lost Tribe klinkt zelfs nog vlotter en heeft zelfs een zeer ongebruikelijke vlotte ondertoon in zich. Wat hier wel erg overdreven in door klinkt zijn de samples van gezang en brulklanken van één of andere primitieve volksstam, waardoor ik me goed voor kan stellen, dat niet iedereen hier van gecharmeerd zal zijn. Af en toe klinkt het ook wel als Deep Forest.
Telekinetic Warriors heeft zelfs trance-invloeden en zit er echt zo'n techno-beat onder.
De rest van het album klinkt lekker vlot en dynamisch, maar gelukkig ook afwisselend. Af en toe is er zelfs even ruimte om naar adem te halen, getuige het mooie Blackhole Amizon, waarin we even de tijd krijgen om naar (gesamplede) vogelgeluiden te luisteren en andere natuurgeluiden gecombineerd met wat onweer.
Tevens ontpopt dit nummer zich ook nog eens tot een pakkend ambientesque geheel met mooie tinkelende melodielijnen en klanktapijten. Liefhebbers van het (latere) Delerium-werk en Synaesthesia zouden dit ook moeten waarderen.
Jammer dat Leeb en Fulber hier nooit meer een vervolg op hebben gemaakt, want Intermix had de potenties om groter te worden.
Maar misschien ook wel goed, aangezien het dan waarschijnlijk toch commerciëler had uitgepakt, wat dan weer ten koste zou gaan van de muziek. Kijk maar naar de veranderingen die Delerium heeft ondergaan.
Met dit album is in ieder geval niets mis. Een 4.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Stem verhoogd naar 4,5. Nummers zoals Mantra en Blackhole Amizon vind ik echt ijzersterk en tillen dit album naar een nog hoger niveau....