menu
zoeken in:
avatar van thesceneisnow
Sir Spamalot schreef:
thesceneisnow, er zijn drie livealbums van de 1988 toer:
- The Best Band You Never Heard in Your Life
- Broadway the Hard Way
- Make a Jazz Noise Here

Persoonlijk wacht ik ook nog op bijvoorbeeld Barcelona 1988.


Uiteraard ken ik deze platen van binnen en van buiten. Allen persoonlijke favorieten. Vandaar dat ik het had over 'postume uitgaves'. Het is voor mij een raadsel dat er zó veel is uitgebracht in de door mij genoemde periode maar dat er geen aandacht is voor deze geweldige tour.

avatar van nlkink
Voor de gretige lezers onder ons. In de VARA gids van de komende week, met Carry ten Napel op de voorpagina, staat een vrij uitgebreid artikel over de ontmoetingen die Co de Kloet jr. vanaf 1973 met Frank Zappa heeft gehad. Hij beschrijft een vijftal die voor hem bijzonder/belangrijk waren, incl. de laatste keer, vlak voor Zappa's overlijden.

avatar van Tony
Gisteren de Zappa docu bij Het Uur van de Wolf gekeken. Uiteraard heel gaaf om 2 uur lang in het leven, en helaas iets minder in de muziek, van Zappa ondergedompeld te worden. Maar ook een beetje confronterend.

Dat hij workaholic en perfectionist was wist ik al en ik had ook wel begrepen dat zijn vrouw en kinderen daar vaak de dupe van waren omdat hij met grootsere zaken bezig was. Vol van zichzelf. Ook dat hij nogal zakelijk met zijn muzikanten omging was geen geheim; Maar dat hij zo afstandelijk naar zijn gezin en muzikanten was en er zelden of nooit affectie werd getoond, een compliment of bedankje zelden over zijn lippen kwam, dat vond ik wel een dingetje. Iedereen in de docu had ontzag voor zijn muzikale genialiteit, collega's als Lennon, Jagger, Hendrix en een jonge Bowie wilden Zappa maar wat graag in levenden lijve ontmoeten, maar hekelde ook zijn onbereikbaarheid en sociale tekortkomingen. Door het briefje van een 13 jarige Moon, Gail die er op uit gestuurd werd om pillen te regelen tegen de druiper die hij tijdens de laatste tournee had opgelopen, het collectieve ontslag op staande voet van de Mothers of de verheven manier waarop Ruth Underwood over haar lichtend voorbeeld en idool praat, krijg je een klein beetje inzicht hoe lastig het moet zijn geweest om met deze man te leven en werken. Onbereikbaar, ondoorgrondelijk, mysterieus. Op de vele live registraties die ik regelmatig luister overheerst de humor, het speelplezier, de gezelligheid op het podium. Dat lijkt nu een heel verkeerde inschatting van mij geweest te zijn. De scene met het Ensemble Modern, de teleurgestelde blik in de ogen van de danseres, die helemaal kapot tegen de muur leunt en hoopt op een blijk van waardering van Zappa, maar haar zo voorbij loopt alsof ze er niet staat, dat is een veelzeggend moment.

Hij was waarschijnlijk alweer aan het bedenken wie er wel in staat zou kunnen zijn om de perfecte uitvoering van zijn muziek te volbrengen, zodat hij eindelijk zou kunnen horen hoe zijn muziek in zijn hoofd allang klonk. Want daar draaide het om bij Zappa; Zijn hele leven stond in het teken van de manische zoektocht naar muzikanten die konden spelen wat hij in gedachten hoorde, van iedereen die hij daarvoor nodig had het uiterste vragend en daarvoor niks teruggevend. Ook dat was Zappa. Het moet heel frustrerend voor hem zijn geweest dat uiteindelijk niemand op deze aardkloot in staat is gebleken om ook maar bij benadering te spelen wat hij wilde horen. In zekere zin is dit tragisch te noemen.

avatar van saxotoon
Tony
Je schetst een wel erg donker beeld van de man. Ik heb ook heel veel muzikanten over hem horen praten, in deze docu en elders, die tijdens hun omgang met dhr. Zappa ontzettend veel geleerd hebben. Geleerd wat betreft zowel hun vaardigheden als muzikant als van zijn kijk/visie op de wereld en de mensheid.
Ik heb door de jaren heen heel veel bewondering en dankbaarheid door deze mensen horen uitspreken. En ik kan me moeilijk voorstellen dat zoveel goede muzikanten dit doen als hij echt altijd een verschrikkelijke hork is geweest.
Zappa stond bekend als een perfectionist die dat op autoritaire wijze liet merken en van iedereen meer dan het uiterste eiste. Maar ja, dan stond je ook op het podium met meneer Frank hemzelf te musiceren.
En voor wat het waard is, hij had grote waardering voor de competenties van het Ensemble Modern. Niet voor niets kregen zij van hem de ruimte om de Yellow Shark uit te voeren, op te nemen en uit te brengen.
Dus hij heeft uiteindelijk zijn muziek kunnen laten horen zoals hij wilde dat het gespeeld werd.

avatar van Tony
saxotoon schreef:
Tony
Je schetst een wel erg donker beeld van de man.

Het is een kant die Zappa blijkbaar ook typeerde en die in de docu nogal uitgelicht werd. Ze hadden respect voor zijn genie en velen zullen genoten hebben / veel hebben geleerd van de enorme uitdaging om met en voor de man te mogen spelen, maar ik heb niemand horen zeggen dat het nou zo'n gezellige, toffe peer was. Geeft niks, maar ik had een ander beeld van de snor.

avatar van Sir Spamalot
Dankzij die tip op MusicMeter heb ik ook de documentaire bekeken en hoewel ik wist dat de Grote Snor een zeer veeleisend persoon was, schrok ik toch ook op, maar ik vergat niet dat hij altijd alles financierde, dus de baas mag veeleisend zijn. Twee emotionele momenten zag ik toch ook bij Ruth Underwood en Steve Vai. Het kan, het mag. Mooie documentaire als aanvulling op zijn muziek én zijn biografie in mijn bezit.

avatar van Stalin
Hoorde gisteravond nog interview met Gail Zappa, waarin ze vertelde dat Frank na elke tournee weer met dikke schuld thuis kwam.
De schulden na de vroegtijdig geannuleerde tournee van 1988 bedroegen zelfs $400.000.

Ik snap wel dat hij zich uiteindelijk samen met zijn trouwe synclavier terugtrok in zijn huis in LA.
Geen gezeik meer met rekeningen en salarissen omtrent groepen levende muzikanten.

De nabestaanden van Frank waren ook niet bepaald gezegend met financieel inzicht blijkt sinds het overlijden van Gail Zappa in 2015.

Het huis van de Zappa's moest wel verkocht worden, want de Zappa Family Trust bleek voor $6.000.000 in de rode cijfers te staan.
Lady Gaga was spekkoper en kon het huis op haar naam zetten voor "maar" $5.250.000

Alex Winter mocht voor zijn documentaire van Gail gebruik maken van alles in de Vault.
Maar er bleek ook geld nodig te zijn om dit te financieren, iets wat de Zappa's kennelijk zelf niet meer voldoende voorhanden hadden.

Daarom heeft Alex Winter ook een crowdfund actie opgezet.
Dit bleek 1 van de meest succesvolle acties ooit met ruim $1.000.000 aan donaties.
Een gedeelte hiervan was puur voor het maken van de film en het andere gedeelte voor het archiveren en veilig stellen van anders verloren gegane banden in de Vault.

Dit alles is in tegenspraak met een uitspraak van Co de Kloet over de financiën van de familie Zappa na de dood van Frank.
Volgens Co zou de familie "een behoorlijk grote buffer" hebben opgebouwd.
De Zappa Family Trust "zitten goed verankerd in een aantal bedrijven, waaronder investeringen in onroerend goed".

Van al die investeringen is kennelijk niks meer over...

Vanavond op CANVAS om 22:56
Ongezien beeldmateriaal vertelt Frank Zappa's levensverhaal

Gast
geplaatst: vandaag om 16:02 uur

geplaatst: vandaag om 16:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.