zoeken in:
0
geplaatst: 1 februari 2007, 20:24 uur
Jammer dat zo weinig mensen dieper op de teksten ingaan en alleen de muzikant zien, terwijl er zoveel meer "to Hendrix"is. Ook hierbij zal de tijdgeest wel een rol spelen. Als ik dan de vergelijking hoor met Prince of andere artiesten is dat best triest,omdat Prince alleen in zijn dromen die lijn trekt. Jammer dat hij (Jimi) ook na zo veel jaren nog steeds niet door iedereen begrepen word.
0
Joy
geplaatst: 1 februari 2007, 22:12 uur
dit is alles, dit is hendrix zoals ik hem wil horen
experimenteel gitaargefreak, prima, maar dit raakt me toch meer
experimenteel gitaargefreak, prima, maar dit raakt me toch meer
0
geplaatst: 16 mei 2007, 03:47 uur
Het valt me echt op dat er echt veel wanneby's commentaar moeten geven terwijl ze maar een paar nummers kennen van de eerste 2 albums' zoals crosstown traffic bijv (echt een pop nummer die hij nooit graag live speelde)Heus wel dat die band of gypsys album echt veel meer jimi's style van spelen is ,die andere was gewoon mainstream zodat iedereen het leuk kan vinden ,naar mijn mening is dit het betere van jimi dat ooit opgenomen is.
0
geplaatst: 19 mei 2007, 07:09 uur
Vanavond start een nieuwe documentaire serie over de pomuziek:
Thw Seven Ages of Rock.
In de aankondiging van de BBC staat het volgende te lezen:
1966. A young American guitarist called Jimi Hendrix arrives in Britain to find a music scene on the brink of major change. Artists like The Beatles, Eric Clapton, The Rolling Stones and The Who are all eager to move in new directions. But it's Hendrix who has the musical pedigree and the vision to ignite the revolution that will deliver to the world a new, hard-edged music of attitude: Rock.
De meest overschatte muzikant? Don't think so.
Thw Seven Ages of Rock.
In de aankondiging van de BBC staat het volgende te lezen:
1966. A young American guitarist called Jimi Hendrix arrives in Britain to find a music scene on the brink of major change. Artists like The Beatles, Eric Clapton, The Rolling Stones and The Who are all eager to move in new directions. But it's Hendrix who has the musical pedigree and the vision to ignite the revolution that will deliver to the world a new, hard-edged music of attitude: Rock.
De meest overschatte muzikant? Don't think so.
0
geplaatst: 19 mei 2007, 07:26 uur
Band of Gypsys is een belangrijk document binnen de muzikale ontwikkeling van Hendrix.
Na de succesvolle 1e drie albums wilde Jimi muzikaal andere wegen gaan bewandelen.
Hij was het zat om iedere keer weer Purple Haze, Hey Joe en Foxy Lady te moeten spelen.
Zijn management dwong hem echter iedere keer weer op tournee te gaan om zo het succes van de albums maximaal uit te buiten.
Dat betekende veel touren, en weinig momenten om de studio in te gaan, de plek waar Hendrix zich het liefst bevond.
Daarom gebruikte hij optredens ook om nieuwe dingen uit te proberen, en werden om die reden bijna al zijn optredens opgenomen.
Waar en wanneer hij maar kon speelde Hendrix ook met andere muzikanten. Want hij wilde zich zoals gezegd verder ontwikkelen.
Voor een deel is dat al te horen op Electric Ladyland waarop onder andere de bassist van Jefferson Airplane: Jack Cassidy, en leden van Traffic meespelen.
De nieuwe richting waarna hij zocht vond ook zijn beslag tijdens het optreden op Woodstock waar hij met een bijna geheel nieuwe band optrad. Dit beviel echter niet: alleen Billy Cox op bas, en natuurlijk Mitchell op drums zou ( weliswaar met een tussenpoze) tot het eind blijven.
Onder druk van zwarte activisten besloot Jimi als experiment een volledig zwarte band te formeren: dat is deze Band of Gypsys.
Hoewel deze samenstelling wel de studio is ingeweest; heeft dit nooit tot een officiele studioplaat geleid.
Dat is de reden waarom deze live plaat zo bijzonder is.
Het was de laatste plaat die tijdens Hendrx's leven officieel uitkwam,
maar nog meer bijzonder is het feit dat het allemaal nieuwe songs waren; daarom wordt door Hendrix liefhebbers meestal de "Band of Gypsys" ook tussen de reguliere albums genoemd, en niet zozeer als live album.
Weinig stemmen op een live plaat is natuurlijk geen enkele graadmeter voor kwalitiet overigens.
Na de succesvolle 1e drie albums wilde Jimi muzikaal andere wegen gaan bewandelen.
Hij was het zat om iedere keer weer Purple Haze, Hey Joe en Foxy Lady te moeten spelen.
Zijn management dwong hem echter iedere keer weer op tournee te gaan om zo het succes van de albums maximaal uit te buiten.
Dat betekende veel touren, en weinig momenten om de studio in te gaan, de plek waar Hendrix zich het liefst bevond.
Daarom gebruikte hij optredens ook om nieuwe dingen uit te proberen, en werden om die reden bijna al zijn optredens opgenomen.
Waar en wanneer hij maar kon speelde Hendrix ook met andere muzikanten. Want hij wilde zich zoals gezegd verder ontwikkelen.
Voor een deel is dat al te horen op Electric Ladyland waarop onder andere de bassist van Jefferson Airplane: Jack Cassidy, en leden van Traffic meespelen.
De nieuwe richting waarna hij zocht vond ook zijn beslag tijdens het optreden op Woodstock waar hij met een bijna geheel nieuwe band optrad. Dit beviel echter niet: alleen Billy Cox op bas, en natuurlijk Mitchell op drums zou ( weliswaar met een tussenpoze) tot het eind blijven.
Onder druk van zwarte activisten besloot Jimi als experiment een volledig zwarte band te formeren: dat is deze Band of Gypsys.
Hoewel deze samenstelling wel de studio is ingeweest; heeft dit nooit tot een officiele studioplaat geleid.
Dat is de reden waarom deze live plaat zo bijzonder is.
Het was de laatste plaat die tijdens Hendrx's leven officieel uitkwam,
maar nog meer bijzonder is het feit dat het allemaal nieuwe songs waren; daarom wordt door Hendrix liefhebbers meestal de "Band of Gypsys" ook tussen de reguliere albums genoemd, en niet zozeer als live album.
Weinig stemmen op een live plaat is natuurlijk geen enkele graadmeter voor kwalitiet overigens.
0
geplaatst: 19 mei 2007, 23:27 uur
.........en de laatste woorden in de documentaire ' the Seven Ages of Rock' waren:
"..and he would prove a hard act to follow......."
overigens een mooi verhaal tijdens de documentaire dat Hendrix het podium opklom om met de Cream te jammen; en Clapton met open mond het podium er voor koos het podium maar te verlaten , en achter de coulissen met trillende hande probeerde een sigaret aan te steken, wat niet lukte omdat hij zo beefde..............
Een overschat muzikant: my ass.........
"..and he would prove a hard act to follow......."
overigens een mooi verhaal tijdens de documentaire dat Hendrix het podium opklom om met de Cream te jammen; en Clapton met open mond het podium er voor koos het podium maar te verlaten , en achter de coulissen met trillende hande probeerde een sigaret aan te steken, wat niet lukte omdat hij zo beefde..............
Een overschat muzikant: my ass.........
0
Omayyad
geplaatst: 19 mei 2007, 23:28 uur
Oldfart schreef:
.........en de laatste woorden in de documentaire ' the Seven Ages of Rock' waren:
"..and he would prove a hard act to follow......."
.........en de laatste woorden in de documentaire ' the Seven Ages of Rock' waren:
"..and he would prove a hard act to follow......."
Achja... niemand kon zijn gitaar zo mooi in brand steken als Jimi Hendrix

0
geplaatst: 19 mei 2007, 23:30 uur
Oldfart, hartelijk bedankt voor de uitleg, ik ga de CD daarom nog eens van een andere kant beluisteren 

0
Omayyad
geplaatst: 19 mei 2007, 23:33 uur
Oldfart schreef:
overigens een mooi verhaal tijdens de documentaire dat Hendrix het podium opklom om met de Cream te jammen; en Clapton met open mond het podium er voor koos het podium maar te verlaten , en achter de coulissen met trillende hande probeerde een sigaret aan te steken, wat niet lukte omdat hij zo beefde..............
overigens een mooi verhaal tijdens de documentaire dat Hendrix het podium opklom om met de Cream te jammen; en Clapton met open mond het podium er voor koos het podium maar te verlaten , en achter de coulissen met trillende hande probeerde een sigaret aan te steken, wat niet lukte omdat hij zo beefde..............
Inderdaad een mooi verhaal, maar je 'moet' niet alles geloven wat zijn voormalige manager over Hendrix te vertellen heeft.

0
geplaatst: 19 mei 2007, 23:35 uur
En weet je wat nou het allerleukste is; dat we hier 37 jaar, zevenendertig jaar !, na zijn dood het nog steeds over hem hebben !!
0
Omayyad
geplaatst: 19 mei 2007, 23:36 uur
Wat dan te denken van Bach, Beethoven en noem ze maar op? 

0
geplaatst: 19 mei 2007, 23:38 uur
Waarom denk je dat Eric Clapton speciaal voor Jimi een linkshandige Startocaster liet maken? Omdat ie Jimi bagger vond?
Het is overigens een verhaal wat in alle grote biografieën over Hendrix te lezen valt.
Het is overigens een verhaal wat in alle grote biografieën over Hendrix te lezen valt.
0
Omayyad
geplaatst: 19 mei 2007, 23:38 uur
Ondanks mijn scepsis wil ik de invloed van Jimi Hendrix beslist niet bagatelliseren, maar ik word nu eenmaal erg moe van de blinde verering.
0
geplaatst: 19 mei 2007, 23:39 uur
De rij is eindeloos; blij dat je Hendrix onder die andere groten van de muziek schaart: onder hen heeft hij inderdaad zijn rechtmatige plaats.
0
Omayyad
geplaatst: 19 mei 2007, 23:41 uur
Oldfart schreef:
Waarom denk je dat Eric Clapton speciaal voor Jimi een linkshandige Startocaster liet maken? Omdat ie Jimi bagger vond?
Waarom denk je dat Eric Clapton speciaal voor Jimi een linkshandige Startocaster liet maken? Omdat ie Jimi bagger vond?
Beweer ik dat ergens? Waarom denk je dat Hendrix alleen naar Engeland wilde komen als hij Jeff Beck en Eric Clapton te zien zou krijgen. De verering was duidelijk wederzijds en wat mij betreft is dat de enige manier om hier tegenaan te kijken.
Dat ik persoonlijk meer respect heb voor Jeff Beck, doet bij mij niet uitsluiten wat voor belangrijke rol Jimi Hendrix gespeeld heeft.
0
geplaatst: 19 mei 2007, 23:50 uur
Zo werkt dat onder muzikanten die elkaars kunnen op waarde weten te schatten , mede daarom zien muzikanten het ook als een eer wanneer iemand van waarde een nummer van hen covert.( een andere discussie hier)
Wat speelde Hendrix als opening van een voor de band zeer belangrijk BBC optreden? : Sunshine of your Love van Cream.
Wat speelde Hendrix als opening van een voor de band zeer belangrijk BBC optreden? : Sunshine of your Love van Cream.
0
Omayyad
geplaatst: 19 mei 2007, 23:53 uur
Oldfart schreef:
Wat speelde Hendrix als opening van een voor de band zeer belangrijk BBC optreden? : Sunshine of your Love van Cream.
Wat speelde Hendrix als opening van een voor de band zeer belangrijk BBC optreden? : Sunshine of your Love van Cream.
Volgens mij begon hij met een 'eigen' nummer (Hey You als ik me niet vergis), waarna hij halverwege dat nummer op Sunshine Of Your Love overschakelt. Ik heb dat stukje ooit gezien in een andere documentaire van de BBC (volgens mij was dat 'Sound Of The Sixties')
0
geplaatst: 19 mei 2007, 23:53 uur
Hoe dan ook ; ik vond het wel een typisch britse documentaire; een beetje tabloid stijl, maar vond het heel goed hoe alles in context werd geplaatst. Een mooi stukje pop-geschiedschrijving.
0
Omayyad
geplaatst: 19 mei 2007, 23:55 uur
Zeker... ik vond het wel jammer dat ik sommige stukken (interviews) herkende uit andere documentaires van de BBC. Hier staan nog meer reacties over deze zevendelige documentaire.
0
geplaatst: 20 mei 2007, 00:54 uur
Omayyad schreef:
Volgens mij begon hij met een 'eigen' nummer (Hey You als ik me niet vergis), waarna hij halverwege dat nummer op Sunshine Of Your Love overschakelt. Ik heb dat stukje ooit gezien in een andere documentaire van de BBC (volgens mij was dat 'Sound Of The Sixties')
Volgens mij begon hij met een 'eigen' nummer (Hey You als ik me niet vergis), waarna hij halverwege dat nummer op Sunshine Of Your Love overschakelt. Ik heb dat stukje ooit gezien in een andere documentaire van de BBC (volgens mij was dat 'Sound Of The Sixties')
Ik heb sowieso een CD van hem liggen waarop hij er wel 'gewoon' mee opent..
0
eazyfan
geplaatst: 27 augustus 2007, 20:44 uur
Geloof het of niet, maar ik ga me wagen aan z'n 3 Cd's
Komt omdat Miles Davis Bitches Brew naar het schijnt een beetje in zijn rockstijl opnam, klopt dat? Is het gelijksoortige Rock zoals John McLaughlin? Miss dat ik het dan eens uitprobeer 
Komt omdat Miles Davis Bitches Brew naar het schijnt een beetje in zijn rockstijl opnam, klopt dat? Is het gelijksoortige Rock zoals John McLaughlin? Miss dat ik het dan eens uitprobeer 
0
geplaatst: 5 september 2007, 19:48 uur
Ik ben op zoek naar B-nummers van Jimi Hendrix? Kan iemand mij aanraden welke albums ik dan het beste kan aanschaffen?
Er zijn namelijk zoveel verzamelaars dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Er zijn namelijk zoveel verzamelaars dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

0
geplaatst: 5 september 2007, 21:21 uur
0
Nicci
geplaatst: 6 september 2007, 10:32 uur
eazyfan schreef:
Geloof het of niet, maar ik ga me wagen aan z'n 3 Cd's
Komt omdat Miles Davis Bitches Brew naar het schijnt een beetje in zijn rockstijl opnam, klopt dat? Is het gelijksoortige Rock zoals John McLaughlin? Miss dat ik het dan eens uitprobeer
Geloof het of niet, maar ik ga me wagen aan z'n 3 Cd's
Komt omdat Miles Davis Bitches Brew naar het schijnt een beetje in zijn rockstijl opnam, klopt dat? Is het gelijksoortige Rock zoals John McLaughlin? Miss dat ik het dan eens uitprobeer
Nee, dat klopt niet.
Miles Davis was zeer gecharmeerd van de muziek van Hendrix en er waren vage plannen over een samenwerking als ik me het goed herinner, maar Hendrix is niet te vergelijken met Bitches Brew. Neemt niet weg dat Davis ongetwijfeld geintereseerd is geraakt in een electrische line up door o.a. Hendrix. McLaughlin en Hendrix heben overigens een totaal verschillende stijl.
0
geplaatst: 21 oktober 2007, 15:29 uur
Waarom is iedereen zo doof om dit niet te horen, bij Arrow is Jimi Hendrix uitgeroepen tot beste Gitarist, wat een onzin, wat een overgwardeerde artiest, kijk naar andere lui zoals mark knopfler, david gilmour, eric clapton.
en dan vooral David Gilmour die zoveel gevoel en zuiverheid in zijn werk legt, ken iemand mij uitleggen waarom jullie Jimi Hendrix zo geweldig vinden?, er zijn toch veel betere gitaristen, en daarbij komt ook nog dat Jimi zo'n showfiguur is, maar goed dat is mijn mening, ben benieuwd wie mee gaat en wie tegen is.
en dan vooral David Gilmour die zoveel gevoel en zuiverheid in zijn werk legt, ken iemand mij uitleggen waarom jullie Jimi Hendrix zo geweldig vinden?, er zijn toch veel betere gitaristen, en daarbij komt ook nog dat Jimi zo'n showfiguur is, maar goed dat is mijn mening, ben benieuwd wie mee gaat en wie tegen is.
0
geplaatst: 21 oktober 2007, 15:46 uur
Trek het je toch niet aan, zulke lijsten zijn per definitie marginaal.
* denotes required fields.

