De Site / Algemeen / Keuze-toelichting van je top 10
zoeken in:
0
geplaatst: 2 mei 2004, 16:24 uur
Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe iedereen zijn/haar top 10 heeft samengesteld.
Ik blijf het namelijk erg moeilijk vinden om echt tien favoriete cd's in een lijst van tien te stoppen. Daarom heb ik mezelf 2 regels toebedicht: nl. geen verzamelaars en elke artiest maar 1 keer in de top 10. Verder probeer ik verschillende decenia aan bod te laten komen.
Voor mij zijn bv Mellon collie & the infinite sadness en Siamese dream van the Smashing Pumpkins even sterk, maar de keuze is dan gevallen op Siamese dream (nét even wat sterkere herinneringen daarbij), en die staat dan in mijn lijst waardoor er voor de ander "geen ruimte" meer is.
Het voordeel van musicmeter blijft dan toch dat je kunt zien waar je hoeveelheid stemmen heen zijn gegaan. Kan iedereen toch zien hoe je over een bepaald album denkt
Hoe zit dat bij jullie ?
Ik blijf het namelijk erg moeilijk vinden om echt tien favoriete cd's in een lijst van tien te stoppen. Daarom heb ik mezelf 2 regels toebedicht: nl. geen verzamelaars en elke artiest maar 1 keer in de top 10. Verder probeer ik verschillende decenia aan bod te laten komen.
Voor mij zijn bv Mellon collie & the infinite sadness en Siamese dream van the Smashing Pumpkins even sterk, maar de keuze is dan gevallen op Siamese dream (nét even wat sterkere herinneringen daarbij), en die staat dan in mijn lijst waardoor er voor de ander "geen ruimte" meer is.
Het voordeel van musicmeter blijft dan toch dat je kunt zien waar je hoeveelheid stemmen heen zijn gegaan. Kan iedereen toch zien hoe je over een bepaald album denkt

Hoe zit dat bij jullie ?
0
titan (crew)
geplaatst: 2 mei 2004, 16:38 uur
Ik heb, hoe moeilijk dat ook is, gewoon mijn 10 favoriete albums aller tijden in mijn top 10 gezet. Niet dat mijn nummer 6 dan veel beter is dan mijn nummer 9, maar gevoelsmatig is mijn top 10 de juiste volgorde van mijn favoriete albums aller tijden. Op verdeling over verschillende decennia o.i.d. heb ik niet gelet.
0
geplaatst: 2 mei 2004, 16:47 uur
100 % akkoord met titan 
't Is gewoon mijn "sentimal journey" door de popmuziek-wereld. Mijn top tien is niet echt veranderd doorheen de jaren - 't zijn allemaal platen die me destijds een compleet nieuwe afslag deden nemen in muziekland.

't Is gewoon mijn "sentimal journey" door de popmuziek-wereld. Mijn top tien is niet echt veranderd doorheen de jaren - 't zijn allemaal platen die me destijds een compleet nieuwe afslag deden nemen in muziekland.
0
geplaatst: 2 mei 2004, 16:53 uur
Top 10 albums is niet mogelijk voor mij. Te brede smaak, teveel goede albums 

0
geplaatst: 2 mei 2004, 16:53 uur
Zachary Glass schreef:
't Is gewoon mijn "sentimal journey" door de popmuziek-wereld.
't Is gewoon mijn "sentimal journey" door de popmuziek-wereld.
Dat is nu juist mijn "probleem". Hoe kun je zoiets gevoelsmatigs nu vast leggen in zoiets statisch als een top 10 ? Misschien voor veel users ook wel de reden om er niet eens aan te beginnen gezien het vele ontbreken van deze lijstjes bij hen.
Maar ook bij mij is het wel zo dat het toch vooral een, vooruit, gevoelsmatige top 10 is. De top 3 klopt gewoon, dat is zeker. Daarna is het lastiger.
0
geplaatst: 2 mei 2004, 17:16 uur
aERodynamIC schreef:
Hoe kun je zoiets gevoelsmatigs nu vast leggen in zoiets statisch als een top 10 ?
Hoe kun je zoiets gevoelsmatigs nu vast leggen in zoiets statisch als een top 10 ?
Wel, je houdt een Atoma-schrift bij. Zoveel centiliter transpiratie bij die plaat, zoveel centiliter tranen bij dat werk, ...

Ahh - lijstjes - uiteindelijk is het bij mij allemaal symptoon voor een soort surrealistische angst
"Aiii - dat mag ik niet vergeten. Dit moet ik vasthouden, enz ..." - ik wil de zweep van de tijd nét te slim af zijn, denk ik.
Daarom giet ik die emoties in zoiets statisch als een top 10 - kwestie om het "niet te vergeten".
Een soort monument voor mooie momenten

0
geplaatst: 2 mei 2004, 17:21 uur
Ahhhhh...............heel mooi.
Ik ben tevreden: dit moet het zijn. Je hebt het wederom prachtig verwoord. Als we daar ooit nog eens een topic aan gaan wijden win je het met glans. Bravo !!!
Ik ben tevreden: dit moet het zijn. Je hebt het wederom prachtig verwoord. Als we daar ooit nog eens een topic aan gaan wijden win je het met glans. Bravo !!!

0
geplaatst: 2 mei 2004, 17:30 uur
De drie Matrix-scores lijken mij duidelijk waarom die de nummers 1 t/m 3 innemen. The Thin red line was ook makkelijk om op de 4e plek te zetten. Maar dan
Eigenlijk is de rest een paar van mijn favorieten (er zijn er ook zoveel waar ik uit kon kiezen).
Eigenlijk is de rest een paar van mijn favorieten (er zijn er ook zoveel waar ik uit kon kiezen).
0
geplaatst: 2 mei 2004, 17:31 uur
Mooi verwoord, dat wel, alleen ligt het bij wat anders
.
Die lijstjes maak ik eerder voor mezelf dan voor anderen, een soort van confrontatie waar je je eigen smaak op de rooster legt, en eventueel nog even nadenkt waarom je een bepaald album nu boven een ander verkiest. Noem het wat inzicht krijgen in je eigen smaak/voorkeuren.
Het samenstellen is verder zeer simpel. Een eerste run door de albums haalt alle kanshebbers eruit, dan simpelweg "choice by elimination". Zoals eerder gezegd, is een goed album voor mij niet stemmingsgebonden, dus dat maakt het ook al wat eenvoudiger
.Die lijstjes maak ik eerder voor mezelf dan voor anderen, een soort van confrontatie waar je je eigen smaak op de rooster legt, en eventueel nog even nadenkt waarom je een bepaald album nu boven een ander verkiest. Noem het wat inzicht krijgen in je eigen smaak/voorkeuren.
Het samenstellen is verder zeer simpel. Een eerste run door de albums haalt alle kanshebbers eruit, dan simpelweg "choice by elimination". Zoals eerder gezegd, is een goed album voor mij niet stemmingsgebonden, dus dat maakt het ook al wat eenvoudiger

0
Dionysos
geplaatst: 2 mei 2004, 22:04 uur
Ik heb niet echt keuzes gemaakt, maar het eerste ingevoerd wat in me opkwam, voor zover het al op deze site aanwezig was [Funeral Mist speciaal voor de top tien toegevoegd].
Binnenkort ga ik hem wel even omgooien, ben er nu niet echt tevreden over. Er zijn er wel drie à vier die sowieso blijven staan, de rest, tsja. Steengoede platen allemaal, maar een top tien waardig...? Ik ben altijd schijterig wat dat betreft.
Binnenkort ga ik hem wel even omgooien, ben er nu niet echt tevreden over. Er zijn er wel drie à vier die sowieso blijven staan, de rest, tsja. Steengoede platen allemaal, maar een top tien waardig...? Ik ben altijd schijterig wat dat betreft.
0
geplaatst: 2 mei 2004, 22:52 uur
Ik heb gewoon wat favoriete albums door elkaar gehusseld. De precieze volgorde is erg willekeurig, hangt erg af van mijn bui en wat ik als laatste gedraaid heb. Momenteel ben ik wel tevreden over mijn lijstje, alhoewel ik Nine Inch Nails wel in kan ruieln voor Jeff Buckley.
0
geplaatst: 3 mei 2004, 10:03 uur
Mijn top 10 is niet mijn echte top 10. Ik moet eerst nog een hoop toevoegen en veel platen mogen er ook niet op, dus tot die tijd, of dus tot nooit blijft mijn top 10 gewoon een willekeurige verzameling van m'n 5-sterren.
0
geplaatst: 3 mei 2004, 13:46 uur
Mijn top 10 is een wat vandaag de 10 beste platen die ik ken voor mij zijn, morgen kan het weer wat veranderd zijn.
0
geplaatst: 3 mei 2004, 22:02 uur
Mijn top 10 bestaat uit de albums die voor mijn "muzikale ontwikkeling" het belangrijkst zijn geweest.
Ik vind Doggystyle stiekem net wat beter dan The Chronic, maar The Chronic is het album dat voor mij een wereld opende. Ik vind eigenlijk Only Built 4 Cuban Linx wat beter dan 36 Chambers, maar 36 Chambers is het album dat mij een totaal andere kijk op muziek gaf... etc
Ik vind Doggystyle stiekem net wat beter dan The Chronic, maar The Chronic is het album dat voor mij een wereld opende. Ik vind eigenlijk Only Built 4 Cuban Linx wat beter dan 36 Chambers, maar 36 Chambers is het album dat mij een totaal andere kijk op muziek gaf... etc
0
geplaatst: 31 mei 2004, 21:58 uur
ik vind het kut want op mijn nummer 1 en 2 horen eigenlijk klassieke werken (welliswaar van Satie en van Debussy).. daarnaast vond ik het belangrijk dat mijn top10 een afspiegeling zou zijn van de breedte mijn muzieksmaak (en hoeveel fucking geld mij dat wel niet kost sinds ik het begrip 'money' beter doorheb)..
0
geplaatst: 1 juni 2004, 17:53 uur
Ik heb totaal niet gelet op decennia's of 2x dezelfde artiest(Radiohead en Wire staan er allebei 2x in). Bij mij staat eigenlijk alleen de nummer 1 vast en de rest van de albums kun je willekeurig door elkaar husselen. Iedere dag verandert de volgorde weer, want het heeft ook veel te maken met de stemming waarin je bent.
0
liejanne
geplaatst: 25 juli 2005, 15:20 uur
Als er iemand is die niet gelet heeft op meerdere keer zelfde artiest ben ik het wel
De helft is bij mij Foo Fighters
:$
De helft is bij mij Foo Fighters
:$
0
geplaatst: 25 juli 2005, 16:49 uur
Ach ja, bij mij is 4/10 ook Rolling Stones.
Maar een echte top 10 kan ik niet maken. Het ligt ook aan je stemming wanneer je een album goed vind. Anders dan bij gemaster staat mijn nr. 1 ook niet vast.
Maar een echte top 10 kan ik niet maken. Het ligt ook aan je stemming wanneer je een album goed vind. Anders dan bij gemaster staat mijn nr. 1 ook niet vast.
0
moviefreak#1
geplaatst: 25 juli 2005, 16:56 uur
Ach ik ken iemand die zijn hele top 10 heeft ingesteld op Toto en aanverwanten ... 

0
geplaatst: 25 juli 2005, 17:53 uur
Ik ben nog niet eens aan top10 toegekomen, omdat ik het veel te lastig vind. Ik durf niet!!! Hoe overwin ik die angst?
.
.
0
dutch2
geplaatst: 25 juli 2005, 18:01 uur
Ik wilde eigenlijk antwoorden: gewoon je beste 5-sterrenalbums nemen. Maar ja, met 167 van die 5-sterrenplaten wordt het lastig 
Ik gok trouwens op Blur op de eerste vijf plaatsen

Ik gok trouwens op Blur op de eerste vijf plaatsen

0
geplaatst: 25 juli 2005, 18:14 uur
Ja, dat zat ik dus te denken, maar wilde het niet noteren. Iedereen weet denk ik, dat ik de enige Blur freak ben op dit forum. En ook hebben ze nog niet eens 10 platen om de top10 te vullen, dus ik wacht nog zeven jaar ofzo. Drie platen in zeven jaar, moet lukken toch?
.
Overigens ben ik van plan, om uit al die 167 5* sterren platen er eens de 4* platen van te onderscheiden
.
. Overigens ben ik van plan, om uit al die 167 5* sterren platen er eens de 4* platen van te onderscheiden
.
0
dutch2
geplaatst: 25 juli 2005, 18:20 uur
Als je de solodingetjes van Graham en Damon erbij optelt kom je er wel. Gewoon doen joh, je bent nu eenmaal groot fan.
Succes met de herwaardering van je 5-sterrenplaatjes.
Succes met de herwaardering van je 5-sterrenplaatjes.
0
geplaatst: 25 juli 2005, 18:28 uur
1. Maar dan is het geen serieuze top 10 meer, ik wil een serieuze top 10. Eigenlijk wil ik ook nog een soundtrack top 10. Zou dat geen oplossing voor sommige film/filmmuziek freaks onder ons zijn?
2. Dank. Tzal niet gemakkelijk worden.
2. Dank. Tzal niet gemakkelijk worden.
0
geplaatst: 25 juli 2005, 18:38 uur
Bloompje schreef:
Eigenlijk wil ik ook nog een soundtrack top 10. Zou dat geen oplossing voor sommige film/filmmuziek freaks onder ons zijn?
Eigenlijk wil ik ook nog een soundtrack top 10. Zou dat geen oplossing voor sommige film/filmmuziek freaks onder ons zijn?
De echte freaks hebben daar al iets op gevonden

0
dutch2
geplaatst: 25 juli 2005, 18:39 uur
Even over mijn eigen top-10. Ik wilde een zo gevarieerd mogelijk lijstje, met daarin wat oude en nieuwe favorieten. Ik heb tot mijn schande hierbij mijn eerste grote liefde verloochend: symfonische rockbands uit de jaren '70. Ik mag er nog steeds graag naar luisteren en vind het nog altijd mooie muziek, maar op de een of andere manier ontbreekt er toch iets aan. Maar het kan natuurlijk ook dat ik die muziek heb doodgedraaid.
0
geplaatst: 25 juli 2005, 19:51 uur
Bloompje schreef:
Overigens ben ik van plan, om uit al die 167 5* sterren platen er eens de 4* platen van te onderscheiden
.
. Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan jouw stemgedrag echt niet begrijpen. Van alle albums die je hebt beluisterd is de helft (bijna) perfect? Dat volg ik even niet meer hoor.
0
geplaatst: 25 juli 2005, 19:56 uur
Ik stem dan ook niet op albums die ik slecht vind. Volgens mij heb ik geen enkele stem uitgebracht onder de 3*.
0
geplaatst: 25 juli 2005, 20:07 uur
Mijn top 10 is heel stabiel. Zo heel af en toe hoor ik eens iets dat ik denk 'dit is het mooiste aan muziek wat ik ooit hoorde' en dan wankelt mijn lijstje even. Voor het laatst had ik dat twee maanden terug met de CD van Orion. Ik twijfel nog steeds of ik deze erin zet, en dan waarschijnlijk Pink Floyd eruit, en een kleine herschikking. Ik twijfelde eerder of ik Rainbow eruit zou gooien, maar sinds ik weer eenmaal het intro 'over the rainbow' hoorde is dat weer een vaste waarde voor een jaar of wat.
* denotes required fields.