MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / aanbevelingen ("if you like this...")

zoeken in:
In De Site > Algemeen > uitgebreide artiestenpagina:

bubbachups schreef:

En inderdaad, de "luister dit ook eens" functie die ik al eens eerder heb aangedragen in het suggestie topic ben ik nog steeds een groot voorstander van. Ik vind namelijk momenteel de horizontale navigatie op MuMe nog te beperkt, daar valt meer uit te halen.

Toevallig net een uurtje met een algoritme zitten spelen. Nadeel is dat er bij elk album met elk album een "score" berekend moet worden. Dat zijn bij ons dus 50.000x50.000 = 2,5 miljard (!) relaties die berekend en opgeslagen moeten worden, elke nacht weer.

En wat is het resultaat? Als je bij een rockalbum kijkt zul je zien dat de mensen die dat album goed vinden ook OK Computer erg goed vinden. Ik ben bang dat dat niet erg nuttig gevonden gaat worden.

Ik kan wel een leuke top 10 maken van gebruikers met dezelfde smaak, dat lijkt wel een leuk resultaat op te leveren, zal ik er nog even inhangen eerdaags voor ik met de artiesten begin.

JonnieBrasco
Maar Jordy, het "luister dit ook eens" afhankelijk maken van stem-vergelijkingen is toch ook niet de bedoeling? Het ging er mij juist om dat je zelf kan aangeven bij een album welke 3 aantal albums vergelijkbaar zijn. Als meerdere gebruikers dit bij hetzelfde album doen, rolt er toonbaar top-aanbevelingen lijstje uit.

(even een los topic dan maar)

dat zou eventueel nog wel een idee zijn, al werkt zoiets pas goed als er veel van die vergelijkingen ingevoerd worden. Aangezien het functioneel vrij veel werk zal zijn om zoiets in te voeren voor de gebruikers (ongeveer zoals de rotatielijst, ik kan niets verzinnen waarbij het zo simpel en snel is als bij de favo tracks) denk ik dat dat niet vaak genoeg gedaan zal worden voor een nuttig resultaat

JonnieBrasco
Tja, ik denk dat een nuttig resultaat al door de tips van 1 persoon gedaan kan worden. Tenminste, als dit een user betreft die diep in het genre zit. Als er relatief veel minder diepe tippers zijn (die een muse-, coldplay- en keane-album linken aan een radiohead-album), dan zal het resultaat wat minder nuttig zijn... Niet afhankelijk van kwantiteit lijkt me, eerder druk maken over kwaliteit?

JonnieBrasco schreef:
eerder druk maken over kwaliteit?

Daar heb je natuurlijk helemaal weinig controle over

*ziet schrikbeelden van Toto-fans die overal Toto-albums aanraden*

JonnieBrasco
Naast de "crew" en "moderator", de "tipper" of "expert".
Of de crew dit gewoon streng laten beoordelen.

Sietse
tipper of expert...hmm melt zich voor de vage muziek

edit: ik vind het trouwens een leuk idee.

Persoon vind ik het nogal nutteloos. Vooral omdat soortgelijke systemen mij nog nooit enige meerwaarde gebracht hebben.

Ofwel heb je een "duh, dat weet ik zelf ook wel" reactie, ofwel "yeah right, wat een onzin". MuM is een community waar mensen de mogelijkheid hebben wat bij een album neer te pennen, en om te gaan met andere users, hun stemlijsten kunnen raadplegen etc.

Lijkt me handiger als je het gewoon vraagt aan mensen die je hier een beetje vertrouwd, dan dat Joe MuM wat halve gare links loopt te plaatsen.

Snowman
Dit is een goed idee, op Last FM is het ook populair.

Onderhond schreef:
Persoon vind ik het nogal nutteloos. Vooral omdat soortgelijke systemen mij nog nooit enige meerwaarde gebracht hebben.

Ofwel heb je een "duh, dat weet ik zelf ook wel" reactie, ofwel "yeah right, wat een onzin".

Bij mij ook. Zeker gezien de technische moeilijkheid ervan zou ik dit idee niet in de site integreren.

Ik vind het ook vrij nutteloos. Op last.fm is het leuk maar ik ben er nog nooit een artiest tegengekomen die ik nog niet kende (bovendien werkt het daar natuurlijk heel anders dan hier). Aan berichten heb je in ieder geval veel meer.

Een kleine greep uit mijn last.fm recommends :

Radiohead, Red Hot Chilli Peppers, The Cardigans, The Cure, Pink Floyd.

Onderhond schreef:

Radiohead

Kid A niets voor jou?

Jordy schreef:

Ik kan wel een leuke top 10 maken van gebruikers met dezelfde smaak, dat lijkt wel een leuk resultaat op te leveren, zal ik er nog even inhangen eerdaags voor ik met de artiesten begin.

Dat lijkt me ook wel wat.

Ik kan me persoonlijk wel vinden in de opmerking van OH dat je beter kan afgaan op de reviews en stemmen van mensen die je 'vertrouwd', maar dat natuurlijk alleen op voor de mensen die goed zijn ingevoerd op MuMe en usersgewijs het koren van hun kaf kunnen scheiden.

Last.fm recommendations:

The Hollies
The Mamas & The Papas
The Byrds
Herman's Hermits
Manfred Mann

juist ja.

Nu heb ik vorige week 1 keer House of the Rising Sun gedraait, maar om me dan gelijk een hele zut verlopen sixties artiesten aan te gaan bieden...

HammerHead schreef:

Nu heb ik vorige week 1 keer House of the Rising Sun gedraait, maar om de dan gelijk een hele zut verlopen sixties artiesten aan te gaan bieden...

Bij mij:

Joanna Newsom
Islands
Lo-Fi-Fnk
Tom Barman & Friends
Honey Is Cool

De eerste en vierde heb ik wel 's gehoord, zal ik vast wel goed vinden. De rest heb ik nog nooit van gehoord... Kortom, ik ben wel tevreden.

Bij mij o.a. Beck, Steve Wonder en Simon & Garfunkel

Yak
- Trail Of Dead
- Q And Not U
- Cursive
- Appleseed Cast
- Minus The Bear
- Lightning Bolt

sxesven
herman schreef:
Bij mij:

Joanna Newsom
Islands
Lo-Fi-Fnk
Tom Barman & Friends
Honey Is Cool

De eerste en vierde heb ik wel 's gehoord, zal ik vast wel goed vinden. De rest heb ik nog nooit van gehoord... Kortom, ik ben wel tevreden.

Joanna Newsom meer gaan luisteren dan! Islands is overigens ook erg leuk.

Mijn last.fm recommendations zijn ook weinig verheffend, kijk er eigenlijk nooit naar.

Er zijn wat mij betreft twee mogelijkheden:

1. Aanbevelingen automatisch laten opstellen doormiddel van een vrij ingewikkeld algoritme. Hij zoekt per user die op het desbetreffende album gestemd heeft naar andere albums die deze user ook een hoog cijfer heeft gegeven en die tot hetzelfde genre behoort.

Dat zou bij weinig stemmen niet echt representatieve resultaten opleveren dus je zult moeten spelen met de ondergrens van het aantal stemmen en het aantal vermeldingen van het aan te bevelen album onder de desbetreffende users, net zo lang tot dat je wel representatieve resultaten krijgt.

Nadeel is dus de grote rekenkracht die je ervoor nodig hebt en het probleem dat er voor een dergelijke toepassing waarschijnlijk meer users en stemmen nodig zijn. Ik vrees dat het vooralsnog een bridge too far is, maar een beetje spelen met algoritmen kan geen kwaad. Misschien dat je al proberende op meer praktische oplossingen kunt komen.

2. Users handmatig aanbevelingen laten doen. Even heel simpel voorbeeld. Bij elk album kun je een top 5 invullen van andere albums die jij wilt aanbevelen. Om onzinnige of slechte suggesties weg te filteren kun je bijvoorbeeld zeggen dat voordat een album tussen de aanbevelingen komt deze staan deze minstens 3 keer moet zijn aanbevolen. De albums die aan deze criteria voldoen worden op volgorde van aantal aanbevelingen en stemgemiddelde gerangschikt in een top 5.

Probleem hierbij is echter dat het veel werk van de gebruikers vraagt. Ik zelf geef liever advies en laat liever andere mensen dingen ontdekken dan andersom, dus voor mij is het weinig moeite. Maar ik denk dat het voor de meerderheid toch teveel werk is.

Praktische oplossing zou dan kunnen zijn om het niet per album maar per artiest te doen. Dus per artiest kun je 5 andere artiesten invoeren die je wilt aanbevelen. Op dezelfde manier als hierboven omschreven krijg je dan op de artiestenpagina een top 5 van de meest aanbevolen artiesten.

Eventueel kun je dat vervolgens weer terugkoppelen naar de albums. Dus op de artiestenpagina van Godspeed You Black Emperor staat bovenaan het lijstje van aanbevelingen Explosions In The Sky en als tweede A Silver Mt. Zion. Kijk je vervolgens bij een willekeurig Godspeed You Black Emperor album dan krijg je bij de suggesties bovenaan het hoogst gewaardeerde album van Explosions In The Sky en als het tweede het hoogst gewaardeerde album van A Silver Mt. Zion.

Voordeel van deze methode is dat het minder rekenkracht vergt (enkel berekening per artiest en niet per individueel album) en het vergt minder moeite voor de gebruikers.

En dan nog wat betreft het nut van een suggestie tabblad: volgens de huidige opzet is het toch vooral zo dat mensen zoeken naar albums die ze al kennen. En in het update gedeelte dus ook enkel klikken op de albums die ze van naam kennen. Dat is jammer, want dan kom je nauwelijks in aanraking met andere muziek en maak je slechts gebruik van een fractie van de mogelijkheden die een database als MuMe biedt. Er vindt op die manier nauwelijks tot geen horizontale navigatie plaats, je kunt niet makkelijk van album naar album surfen.

De vaste gasten op deze site (de mensen die bijvoorbeeld in dit topic reageren en de mensen waarvan we de nickname kennen) hebben misschien minder baat bij een dergelijke functie. De meesten van ons steken al zoveel tijd in het lezen van reviews, het praten en uitwisselen van tips met andere users, etc etc dat we waarschijnlijk weinig zullen leren van de voor ons (waarschijnlijk) nogal voor de hand liggende suggesties. Echter dan hebben we het over een groep van misschien 1% (hooguit 5%) van het totale aantal geregistreerde users. De overige 99% is niet zoveel bezig met muziek en zal dus wel heel veel aan een dergelijke functie hebben.

Je moet het suggestie tabblad dus niet zien als een mooie functie voor jezelf, maar meer als een handig middel om je muziekkennis te delen met mensen die er misschien wat minder verstand van hebben. Op die manier kunnen we meer aandacht trekken richting albums die voor de meeste mensen anders onbekend zouden blijven.

Als ik kijk naar de slechte resultaten op Last FM (die daar toch ongetwijfeld veel tijd in gestoken zullen hebben), en de matige resultaten die ik met wat algoritmes steeksproefgewijs tegenkwam, ben ik bang dat dat automatische aanbevelingen geen optie zullen worden.

Dat handmatige zie ik zoals gemeld niet zitten vanwege het vele werk dat het met zich meebrengt (= ik denk dat weinig mensen het doen), en het gevaar dat iedereen overal z'n favoriete artiesten gaat zitten pluggen.

Ik denk dus dat ik deze functionaliteit even laat voor wat het is. Bedankt voor je uitgebreide reactie trouwens

Ik heb nog wel een idee...
Je zou 3 tips moeten kunnen geven van een ander vergelijkbaar album. Net zoals dat je op 3 favoriete nummers kan stemmen bij een album.

(dit moeten jullie ff niet te letterlijk nemen; niet met van die bolletjes aangeven maar gewoon vrije keuze zoals je top 10/rotatielijst)

Net als je niet per se je 3 favoritie nummer hoeft aan te geven bij een album hoef je ook niet per se 3 tips te geven naar een andere albums.

Er moet lijkt me niet een tip van de dezelfde artiest gegeven kunnen worden.

iig lijkt het me wél handig als er zoiets komt

Jordy schreef:
Als ik kijk naar de slechte resultaten op Last FM (die daar toch ongetwijfeld veel tijd in gestoken zullen hebben), en de matige resultaten die ik met wat algoritmes steeksproefgewijs tegenkwam, ben ik bang dat dat automatische aanbevelingen geen optie zullen worden.

Dat handmatige zie ik zoals gemeld niet zitten vanwege het vele werk dat het met zich meebrengt (= ik denk dat weinig mensen het doen), en het gevaar dat iedereen overal z'n favoriete artiesten gaat zitten pluggen.

Ik denk dus dat ik deze functionaliteit even laat voor wat het is. Bedankt voor je uitgebreide reactie trouwens

Jij gaat meteen van het slechte uit. Je kunt er ook niet al te veel tijd aan besteden en 2 weken proberen. daarna weghalen of verbeteren

Gast
geplaatst: vandaag om 07:44 uur

geplaatst: vandaag om 07:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.