MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Tagging

zoeken in:
Ik ben nog steeds een beetje aan het nadenken over hoe we tot een beter aanbevelingssysteem kunnen komen. Daarnaast wil ik natuurlijk allemaal stoere "Web 2.0" dingetjes op m'n sites hebben maar dan moeten ze wel nuttig zijn

Tagging. Zijn er mensen die dit gebruiken op bv. de 3voor12 site, last.fm of bij sites als Flickr.com. Werkt het? Het idee is dat iedereen bij een (in ons geval) album een aantal steekwoorden kan geven. Aan de hand hiervan wordt een lijst van populaire "tags" samengesteld. Door op zo'n tag te klikken krijg je albums te zien die ook vaak dat kenmerk toegekend hebben gekregen door andere gebruikers. Op die manier zou je in theorie snel bij "soortgelijke" albums uit moeten kunnen komen.

Ik ben alleen een beetje sceptisch als ik zie dat dat op bv. Last.fm volgens mij helemaal niet werkt. Als ik bij Enter the Wu-Tang ga kijken zijn de populairste tags "rap" en "hip-hop"...

kortom: iemand een mening hier over? Ik open dit topic hier omdat het me voor muziek het meest relevant lijkt.

sxesven
Op zich een goed idee, want als het werkt zou het natuurlijk een geweldige feature zijn. Op last.fm gebruik ik de tag optie niet, in de eerste plaats omdat het tag scherm bij mij niet laadt, maar ook omdat het systeem al volledig 'verpest' is door mensen die totaal achterlijke tags uitdelen (bijna elke band heeft wel een paar emo tags, bijvoorbeeld). Misschien werkt het hier echter wel beter omdat MuMe meer een community is dan last.fm.

Op allmusic.com bestaat (bestond?) overigens ook de functie om de sfeer van een artiest te beoordelen (iets wat je dus ook op albums kunt toepassen). Hiermee perk je wel de keuzevrijheid in, maar heb je ook minder kans op uitwassen à la alles emo. Overigens lijkt dit me wel een pak minder dan een vrije tag-keuze.

In ieder geval, goed idee - lijkt me een erg toffe uitbreiding.

JonnieBrasco
De populairste tags op last.fm zijn respectievelijk: rock, alternative, indie, electronic... Bij de meeste artiesten zul je dit dan ook als populairste tags zien. Hier naar kijken heeft inderdaad weinig zin. Je moet op last.fm dan ook iets verder kijken, naar de kleinere tags dus. Deze representeren vaak stijlen, sub-stijlen, moods e.d., en kloppen meestal wel. Ik gebruik ze regelmatig... Bij Wu-Tang zou ik dan eerder op "east coast rap" of "gangsta rap" klikken. Nadeel vind ik dat je vervolgens een lijst met de populairste artiesten krijgt, in plaats van bijv. een lijst van artiesten waarbij de betreffende tag in verhouding het meest voorkomt. Ook nog niet goed op last.fm, is dat bijna gelijknamige tags niet samengevoegd worden. Zo is er bij Wu-Tang een "gangsta" en een "gangsta rap" tag te vinden.
Om het op MusicMeter iets beter te maken lijkt het me dan ook handiger een lijst met voorgedefinieerde tags te beheren, waar iedereen tags aan kan toevoegen wat dan via de crew gaat. In ieder geval zie ik het wel als een leuke en zinvolle toevoeging op MuMe, met name omdat denk ik iedereen die 20 genres die we nu hebben, in een bepaald opzicht wel wat beperkend vindt.
[edit] de "geef-tag" functie op last.fm werkt zwaar beroerd, daarom tag ik zelf amper...[/edit]

JonnieBrasco schreef:
De Zo is er bij Wu-Tang een "gangsta" en een "gangsta rap" tag te vinden.

Dan hebben we gelijk een nieuw nadeel gevonden aan taggen

Ik ken het principe van tagging niet. Is de bedoeling dat er dan substijlen bij de albums komen (party hip-hop, east-coast rap, gangsta rap enz.) of dat - zoals bij Allmusic - de sfeer van een album beschreven wordt (romantic, bright, fun, boys night out, rainy day enz.)?

Misschien bepaalde standaardtags invoeren waaruit je kunt kiezen. Dus bijvoorbeeld doom, death, thrash, heavy en black etc... waaruit je kunt kiezen voor een metal album.

Dan voorkom je iig dat grapjassen hip-hop bij een plaat van Tom Waits oid neer gaan zetten. Gangsta rap bij Wu-Tang voorkom je daar natuurlijk niet mee.

JonnieBrasco
psychonaatje schreef:
Ik ken het principe van tagging niet. Is de bedoeling dat er dan substijlen bij de albums komen (party hip-hop, east-coast rap, gangsta rap enz.) of dat - zoals bij Allmusic - de sfeer van een album beschreven wordt (romantic, bright, fun, boys night out, rainy day enz.)?

Beide kan (op last.fm, je bent er helemaal vrij in je tag-keuze), maar in de praktijk zie je dat mensen het liefst stijl-tags plakken, mood-tags plakken ligt veel minder voor de hand (veel meer nadenken, veel meer werk), en wordt dan ook amper gedaan...

HammerHead schreef:
Misschien bepaalde standaardtags invoeren waaruit je kunt kiezen. Dus bijvoorbeeld doom, death, thrash, heavy en black etc... waaruit je kunt kiezen voor een metal album.

Dan voorkom je iig dat grapjassen hip-hop bij een plaat van Tom Waits oid neer gaan zetten. Gangsta rap bij Wu-Tang voorkom je daar natuurlijk niet mee.

Waarom zou een grapjas hip-hop bij een Tom Waits plaat zetten? Ook bij het taggen zal heus wel eens misbruik worden gemaakt , maar niet meer dan bjiv. bij het stemgedrag op de site denk ik.
Ik denk overigens niet dat dat gaat werken, stijlen binnen genres definieren. De kracht van die tags ligt hem nou juist in niet zo voor de hand liggende associaties. Een artiest die onder genre 'x' op de site staat, kan juist een stijl hebben van genre 'y'. Neem diezelfde Tom Waits, staat onder 'rock' op de site. Maar kan evengoed getagged worden met singer-songwriter, blues, jazz en experimental.

Ik zou meer denken aan een open lijst van bijv. een paar honderd stijlen (uitbreidbaar door gebruikers), en ook een lijst van bijv. allerlei moods (donker, regenachtig, ruimtelijk etc.) en overige stempeltjes (onderschat, alleen op lp etc.), daarbij: alle tags te plaatsen bij alle albums. Geen crew-controle nodig lijkt me... Bij de albums / artiesten (ik neem aan dat beide dan afzonderlijk te taggen zijn) vervolgens bijv. de top-10 van meest toegepaste tags tonen. (Van zowel stijlen, moods als overige)

Ik kan me erg vinden in Jonnie's repliek hierboven. Zelf gebruik ik het taggen voor op Flickr en in veel mindere mate op last.fm (daar is het meer mood-taggen of niche-taggen).

In eerste instantie lijken genre-tags me wel handig hier; dan kun je bv. makkelijk van de ene deathmetal naar de andere deathmetal platen doorklikken. Je moet wel ondervangen dat er hier straks ook bij elke plaat emo staat.

HammerHead schreef:

Daar ben ik het mee eens, met die standaardtags.

Zo voorkom je inderdaad dat Paris Hilton aan de "Grindcore"tagtop staat

sxesven
Deze maar weer eens een schopje geven dan. Hoewel sommigen misschien de huidige genre-indeling wel goed vinden, zou een vervangend tag-systeem als op Discogs.com eigenlijk ideaal zijn. Het concept werd hier al eerder genoemd door HammerHead; na het kiezen van een hoofdgenre voor een plaat (e.g. metal) krijg je vervolgens een lijst met subgenres/stijl specifiek voor dat genre (e.g. doom, thrash, death, heavy). Je voorkomt hiermee allereerst willekeurige tags, omdat een tag als death niet bij pop of jazz kan worden geplaatst. Daarnaast hou je vast aan een basislijst van genres (zeg een stuk of 10) zodat voor de leek duidelijk is in wat voor genre iets valt, en de liefhebber meteen specifiekere informatie hieruit kan halen. Hierom kun je ook een behoorlijk flinke lijst aan tags opstellen, omdat die verder geen wildgroei aan bovenliggende genres zullen veroorzaken. In ieder geval, een tof idee, dus denk er eens over na. Verschillende ideeën en dergelijke komen overigens hiervandaan.

Hear hear. Een wezenlijke, uitbreidbare maar tevens controleerbare oplossing

Voor genres lijkt het me inderdaad ideaal. Helemaal geweldig als mensen dan doorgelink kunnen worden naar andere bands met dezelfde tags..Beetje het idee van last.fm wel.

titan (crew)
Ik ben zeker niet tegen tagging, maar ik zie wel wat praktische bezwaren:

- Het kost veel tijd om in te voeren

- Het zal veel discussie opleveren

- Hoe gaan we om met albums die nu onder 2 genres staan? Mogen die straks nog maar onder 1genre met een tag of krijgen beide genres een eigen tag?

- Het is net zo objectief/subjectief als de huidige genreindeling en daarom niet van toegevoegde waarde.

- Om het handelbaar te houden zou het aantal tags (in eerste instantie) beperkt moeten zijn.

titan schreef:
Ik ben zeker niet tegen tagging, maar ik zie wel wat praktische bezwaren:

- Het kost veel tijd om in te voeren

Daar heb ik geen idee van

titan schreef:
- Het zal veel discussie opleveren

Dat misschien wel, maar minder als enkel de fans van het album kunnen taggen. Je zou dus bijvoorbeeld kunnen instellen dat je enkel kunt taggen als je gestemd hebt, en als je stem verwijderd wordt, dan wordt je tag (of je tags) ook verwijderd, net zoals bij favoriete tracks.

titan schreef:
- Hoe gaan we om met albums die nu onder 2 genres staan? Mogen die straks nog maar onder 1genre met een tag of krijgen beide genres een eigen tag?

De albums kunnen wel onder de twee genres blijven staan, dat zal geen probleem opleveren.

titan schreef:
- Het is net zo objectief/subjectief als de huidige genreindeling en daarom niet van toegevoegde waarde.

Inderdaad, maar het is veel beter dan meer en meer genres te bliven toevoegen aan de standaardgenres. Zo kunnen we de standaardgenres behouden, en kun je subgenres aanduiden door te taggen.

titan schreef:
- Om het handelbaar te houden zou het aantal tags (in eerste instantie) beperkt moeten zijn.

Daar zal een balans in moeten zijn, vind ik. Een subgenre wel bvb, maar een subsubgenre niet meer. Om voorbeelden te geven (in het genre dat mij bekend is ):
"Death Metal" lijkt mij bvb een goede tag, maar "Melodic Death Metal", of "Brutal Death Metal" hoeft (voor mij) dan niet meer.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:30 uur

geplaatst: vandaag om 17:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.