MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / chatten op de site / het sluiten van "slappe zever"

zoeken in:
Sorry dat zoveel mensen dit vervelend vinden, maar het "slappe zever" is dan toch gesloten, alsmede "hebben jullie dit nou ook" en "slaap lekker"

Het was achteraf een ongelukkige keuze om een topic dat als vergaarbak voor off-topic discussies bedoeld was, "slappe zever" te noemen. Niet helemaal onbegrijpelijk dat mensen dit als aanleiding gebruikte om er maar eens flink op los te ouwehoeren. En sorry dat dit besluit niet eerder is genomen, dat er niet eerder duidelijk is gegeven over dit onderwerp. Ik zal deze actie in het kort even toelichten:

MovieMeter was 6 jaar geleden niet de eerste plek waar je over films kon discussieren. Het is destijds begonnen als een alternatief voor bv. nieuwsgroepen als nl.kunst.film, en algemene discussiesites als het fok-forum. Allebei prima omgevingen om het over films te hebben, maar het waren geen omgevingen waar ik me als gebruiker in thuis voelde: te veel off-topic discussies, te weinig structuur, ik had het idee dat het beter kon. Ik vond het belangrijk aan een site dat discussies slechts 1 keer gevoerd werden over de gehele site, en dat alles netjes z'n plekje had. Daar hoef je het natuurlijk helemaal niet mee eens te zijn, maar het was mijn site, en ik deed de dingen op mijn manier. Gelukkig bleek dat mensen het met me eens waren, en de "structuur" die ik had neergezet konden waarderen, en de site is de afgelopen jaren dan ook erg gegroeid.

Toen we begonnen met MusicMeter heerste er heel erg het sfeertje van "dit is het kleine broertje waar we wat losser kunnen zijn", daar was ik zelf ook "schuldig" aan: het aantal berichten was te overzien, en een geintje hier en daar ging echt niet in tegen het beeld dat ik had van hoe de site zou moeten zijn. Maar ja... nu begint MusicMeter langzaamaan ook erg groot te worden. Ik vind het echt heel erg leuk dat er hier meestal zo'n gezellig sfeertje hangt, en dat er al zo veel leuke discussies zijn gevoerd. Ook als gebruiker van de site, het draagt echt bij aan het ontdekken van nieuwe artiesten. Maar vanuit een moderator oogpunt begint de boel langzamerhand echt uit de hand te lopen. Het lekker los doen op het kleine broertje is gigantisch scheefgegroeid naar een situatie waarbij het gegein en de onzin steeds meer de overhand vormen van de site.

Los van de vraag of dit wel is wat ik met de site wil komt hier een heel praktisch probleem om de hoek kijken: de site wordt zo langzamerhand onmodereerbaar. Het is al handen vol werk om de discussies netjes te houden, nepstemmen te verwijderen en toevoegingen af te handelen. Hier komt echter steeds meer de taak bij om een soort fokforum-achtig "gezelligheidsforum" te moeten lezen. En nee, het "gezever" beperkt zich niet voor iedereen tot dit ene topic in die ene forumcategorie, hetzelfde toontje vind je bij heel veel albums, houd de Paris Hilton, Jan Smit en Britney albums maar eens in de gaten.

Dus in het kort de volgende ("aangescherpte") regels

- Op MusicMeter is (net als op MovieMeter) geen plaats voor doelloos gechat. Dit kan via priveberichten, of via de chat (in ons geval de Soulseek-chat). Op de site wordt gericht gediscussieerd over enigzins afgeschermde onderwerpen. Dit is de enige manier waarop de site modereerbaar kan blijven bij verdere groei, en dat is "hoe ik het ooit bedoeld heb". De regels klinken heel streng, maar MovieMeter wijst uit dat een beetje afkadering van de regels helemaal niet ten koste hoeft te gaan van een leuke sfeer.

- Als een discussie bij een album of artiest langzaam off-topic gaat, zal de moderator een beslissing nemen: een interessant onderwerp krijgt z'n eigen topic (desnoods in "overigen > algemeen). Als een discussie uit loopt in "gezever" zal de discussie vanaf een bepaald punt verwijderd worden. Hier komt natuurlijk een persoonlijke mening van de moderator om de hoek kijken, maar dat zei zo.

- In "overigen > algemeen" mag je nog steeds gerichte off-topic discussies starten. Ook al zijn topics als "bier top 5" nou niet DE reden dat ik deze site gestart ben, het is altijd leuk om op deze manier eens je mening te kunnen geven over totaal andere dingen. Het wordt NIET gewaardeerd als er als reactie op deze actie ineens kinderachtige topics als "wat is je favoriete teen" worden geopend.

Ik wil deze actie verder best in dit topic toelichten, maar iedereen zal bij deze toch voor zichzelf de afweging moeten maken of MusicMeter voor hem/haar ook met deze regels nog interessant genoeg is. Als je op zoek bent naar een gezelligheidsforum waar je tussendoor ook nog wel eens over muziek of anderen onderwerpen wil praten, raad ik sites als forum.fok.nl aan, die passen waarschijnlijk veel beter bij je.

Ook wil ik benadrukken dat de moderators gewoon normale mensen zijn die in hun vrije tijd zo goed mogelijk de boel draaiend proberen te houden, als je problemen hebt met deze actie zie mij dan als de bad guy, en niet de mods.

bedankt voor de aandacht,

Jordy

Ik had het niet beter kunnen zeggen, maar ik ben dan ook geen admin.

Het gezellige sfeertje blijft wat mij betreft, daar hebben we geen slowchat/slappe zever voor nodig

Ace
Bedankt voor het verhelderende betoog

En wat nu?

Goed betoog en iedereen veel plezier!

*Amen*

wow...
denk ik....

Lijkt mij in elk geval een sjieke en verhelderende oplossing van deze discussie

Ik heb er wel vrede mee, nu dat voetbalgedoe nog En wie heeft het warm komt ook in de buurt

Gast
geplaatst: vandaag om 12:50 uur

geplaatst: vandaag om 12:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.