MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Zang in een andere taal dan moedertaal?

zoeken in:
Bij Sivert Høyem - Moon Landing (2009):

Iemand die in zijn tweede taal gaat zingen omdat dat consensus is, werpt al een muur van achterdocht bij me op. Je teksten gaan toch veel dieper als ze in je eerste taal worden voorgedragen? Ik denk dan toch altijd: jammer, ze hadden zoveel oprechter kunnen zijn.

Maar Madrugada was een van de weinige bands die daar mee wegkwam, omdat de afstandelijke lage zang over de warme klanken deel van de gimmick was. Maar als je als singer-songwriter teksten in je tweede taal gaat schrijven - al helemaal na de emotionele dingen die met deze band gebeurd zijn - omdat die taal toevallig commercieel beter ligt, dan ben je wel erg berekenend .

Omsk schreef:
Iemand die in zijn tweede taal gaat zingen omdat dat consensus is, werpt al een muur van achterdocht bij me op. Je teksten gaan toch veel dieper als ze in je eerste taal worden voorgedragen? Ik denk dan toch altijd: jammer, ze hadden zoveel oprechter kunnen zijn.

Maar Madrugada was een van de weinige bands die daar mee wegkwam, omdat de afstandelijke lage zang over de warme klanken deel van de gimmick was. Maar als je als singer-songwriter teksten in je tweede taal gaat schrijven - al helemaal na de emotionele dingen die met deze band gebeurd zijn - omdat die taal toevallig commercieel beter ligt, dan ben je wel erg berekenend .

Is dit lachwekkend bedoeld of komt het alleen zo over?

Gregson
Omsk schreef:

Hahahaha wat een onzin!!! Lachwekkend? JA!

Bij Sivert Høyem - Moon Landing (2009):

Dan hebben jullie hem toch maar mooi gequote

Ik pak nu misschien wat unilateraal Hoyem aan, maar mijn punt blijft serieus: hoe kun je jezelf artiest noemen als je gaat zingen in een taal die je alleen maar gebruikt omdat die commercieel beter ligt? Ik kan daar écht niet bij. Als berekenend 'lachwekkend' is, is het enige wat ik kan bedenken conventie, ondoordachtheid. Even vergeten dat een mens zich makkelijker uitdrukt in zijn eerste taal.

Die discussie wil ik best eens verder aangaan, maar jullie zullen het met me eens zijn dat we dat hier eigenlijk niet moeten doen. Terug naar de maan!

Sheplays
Omsk schreef:

Die discussie wil ik best eens verder aangaan, maar jullie zullen het met me eens zijn dat we dat hier eigenlijk niet moeten doen.

Mooi wel! Zie ik in jouw top tien geen Oostenrijkse band staan?

Sivert mag van mij gewoon in het engels zingen

Sheplays schreef:
(quote)

Maar goed dat daar niet in gezongen wordt, maar intens suf dat ze hun instrumentale nummers Engelse namen geven inderdaad.

We raken trouwens wel heel ver van het pad af. Aarde aan Moon Landing.

Sheplays schreef:
(quote)

Ik niet.

The Fennesz Orchestra and the Endles Summer Singers toch?

Gregson
Omsk schreef:
Je teksten gaan toch veel dieper als ze in je eerste taal worden voorgedragen? Ik denk dan toch altijd: jammer, ze hadden zoveel oprechter kunnen zijn.

Kun jij Noors dan?

Totaal non-argument... Iedereen mag in elke taal zingen...

Gregson
JoopKonraad schreef:
Totaal non-argument... Iedereen mag in elke taal zingen...
Mee eens!

Ziggy007
Het heeft in principe toch niets met commercie te maken, je kunt er toch gewoon veel meer mensen mee bereiken? Iedere malloot op deze aardkloot kan zowat engels.

Gregson
En zo is het maar net.

Is het gezellig daar, met z'n allen aan het verkeerde eind?

Ziggy007
Omsk schreef:
Is het gezellig daar, met z'n allen aan het verkeerde eind?

Je vergeet te zeggen dat je wel heel ver van het pad afdwaald en we weer terug naar de maan moeten

Ja kerel zo ken ik er nog wel meer, jouw moeder is mijn vader bijvoorbeeld. We voeren gewoon een discussie hè, je kunt ook met meer argumenten komen in plaats van de alwetende houding aan te nemen en onze argumenten per definitie af te doen als foutief.

Als iedere band in zijn eigen taal zou zingen dan was de muziekwereld een stuk minder interessant voor miljarden (!) mensen. Ik denk niet dat een band, even los van de kant&klare meuk als de tienerbands die enkel teksten hoeven in te zingen en er vervolgens een top40-hit uit geperst wordt, er op uit is om zoveel mogelijk geld te verdienen. Je wordt muzikant omdat het je talent is, je hobby en als je daar dan vervolgens ook nog eens je werk van kan maken, dan is dat een ultieme natte droom. Ik zou met mijn obsessive aftrekgedrag bijvoorbeeld ook daar mijn werk van kunnen maken, maar dat is geen gat in de markt, dus koos ik voor een studie. Ik snap je punt wel, het zou mooier zijn als iedereen Mongools, Thais, en Noors kent, zodat iedereen in zijn eigen taal kan zingen, maar dat is niet zo. Punt. Je maakt als band in eerste instantie muziek omdat je je ziel en zaligheid aan de rest van de wereld wilt laten zien, zodat andere mensen zich er in kunnen herkennen, niet om te verdienen. En dan is engels gewoon de voertaal. Dat daar een aspect bijzit dat het je überhaupt meer kans van slagen geeft, ja, daar kun je over vallen, maar ik snap je stellige vijandige houding daarin eigenlijk niet. Op school, tijdens een studie, op je werk, in je privé leven, leer je toch ook andere talen, moet je die dan ook weigeren omdat het enkel je eigen commercie ten voordeel is!?

Dan pleit ik toch voor een merge, want ik ga deze discussie verder graag aan. Dat jullie per definitie aan het verkeerde eind zouden zitten is natuurlijk een provocatie, maar jullie gaan wel van een aantal basispremissen uit die wat mij betreft weerlegbaar zijn.

Hoezo is Engels de voertaal? Dat is consensus! En hoe kun je nou je ziel en zaligheid, zoals jij het noemt, leggen in iets wat je creëert als je meteen die megaconsessie doet? Jij zegt omdat je het de wereld wil laten horen, wat zou mij als artiest die hele wereld kunnen schelen als hij je beknot in wat je wil uitdragen? Een rockband zou juist iets compromisloos moeten hebben, een stukje van je eigen cultuur die je aan de rockcultuur wil toevoegen. Iemand die kreupele teksten in zijn tweede taal gaat schrijven maakt zichzelf dan al meteen zó ongeloofwaardig. Noir Desir, Sigur Ros, Rammstein en Manu Chao bewezen ook dat het anders kan.

Ik ken zelf ook van die gastjes, die zeggen dat ze zich beter kunnen uitdrukken in het Engels . Heer, wat een armoe. En dan gaan ze in het Engels zingen, omdat ze de wereld willen veroveren, maar met hun kreupele clichérijmsels onderscheiden ze zich in hun eigen dorp niet eens.

En inderdaad, de teksten van de wat professionelere bands zullen grammaticaal vaak best in orde zijn, die laten ze immers checken door een native speaker. Mijn God, vat je hem ? Ze moeten de tekst in de taal waarin ze zich o zo goed kunnen uitdrukken laten aanpassen door iemand die hem wél 100% aanvoelt . Wat maakt een mens het zich soms moeilijk

Het is ook zo'n makkelijk masker. Natuurlijk is het veel makkelijker om I Love You te zingen dan Ik Hou Van Je. Natuurlijk is het makkelijker ondoordachte bla-bla te zingen in een taal die je minder goed aanvoelt. Een sluier van linguïstieke onwetendheid. Maar dan moet je niet raar opkijken als dit niet onvoorwaardelijk toegejuicht wordt.

Ziggy007
Al heb ik begrip voor je opvatting, ik vind het toch een beetje afzetten tegen de rest. Je eigen ervaringen doen mij al vermoeden dat je bevooroordeeld bent. En het stuk over je eigen cultuur toevoegen aan de muziekwereld vind ik overigens wel een mooi streven inderdaad, maar vind het niet een eis. Dat je zulke bands daarom meer waardeert is ieders eigen mening en kan ik mij volledig in vinden. Maar dat wil niet zeggen dat andere bands puur commercieel gerichte muzikanten zijn.

Stijn_Slayer
Esthetiek en toegankelijkheid, denk ik zo. Moet de taalbeheersing natuurlijk niet belabberd zijn.

Al een wat oudere discussie maar ik wil er toch wel iets over kwijt.
Is het nog nooit bij je opgekomen dat er mensen zijn die zich minstens even makkelijk uitdrukken in een 2de taal?
En die idd meer mensen willen bereiken met hetgeen ze te zeggen hebben en dan maar voor de 'conscensus' gaan.

Als iedereen alleen maar eng zou vast houden aan zijn eigen taaltje zou het ook naast de muziek niet erg interessant zijn.

@ziggy007: iedere malloot denkt engels te kennen :-p

Gast
geplaatst: vandaag om 19:08 uur

geplaatst: vandaag om 19:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.