menu

De Site / Algemeen / gelijk kopen of eerst luisteren op spotify?

zoeken in:
(verwijderd)
Als jullie uitkijken naar een album, koop je hem dan gelijk als die uitkomt, of proberen jullie hem eerst uit op spotify?

Hangt er vanaf of ik al eerder albums van die artiest/act heb gekocht / of die dus in mijn Top 50 voor komen. Maar koop CDs bijna altijd tijdens het concert en dat is doorgaans later dan de digitale release. Kan dus ook voorkomen dat ik het eerst hoor op Spotify of Deezer en vervolgens besluit om het juist niet te kopen.

Bij acts die ik nog niet goed ken, wacht ik toch na het concert en dan besluit ik of ik de CD aanschaf. Tenzij die release al 4,5* of 5* van mij had gekregen voor het concert dan koop ik de CD tenzij de prijs daar schandalig hoog is. Dan zoek ik een andere plek voor de aanschaf.

buizen
(verwijderd) schreef:
Als jullie uitkijken naar een album, koop je hem dan gelijk als die uitkomt, of proberen jullie hem eerst uit op spotify?

Ten eerste koop ik vooral albums die al wat (veel) ouder zijn, dus wachten tot ie uitkomt is dan niet aan de orde. Kan me van de laatste tijd maar enkele artiesten/bands heugen waarbij ik uitkeek naar de releasedatum van het nieuwe album. Maar die albums wel meteen gekocht, zonder eerst te luisteren.
Slayer- Repentless, Michael Monroe - Blackout States. Omdat ik de bands goed ken en gewoon alles van ze wil hebben.
Probeer ook wel modernere albums (2015, 2016) van geen favo-bands maar die ga ik absoluut eerst luisteren en dan is Spotify verrekte handig.
Op jacht naar oudere albums van bijv. bands die mijn favo-bands dan weer inspireerden is het mooiste. Soms eerst luisteren, soms kom je ze tweedehands (onverwacht) ergens tegen en is er geen gelegenheid voor eerst luisteren: ter plekke beslissen.
Ten tweede: maar Spotfy is wel een uitvinding

(verwijderd) schreef:

Nou spotify is natuurlijk een prima filter, goede vervanging van het vroegere luisteren in de platenzaak.

Rudi S schreef:
Nou spotify is natuurlijk een prima filter, goede vervanging van het vroegere luisteren in de platenzaak.

Luisteren in de platenzaak heb ik een enkele keer gedaan maar heb een bloedhekel aan koptelefoon op zetten, bovendien alle geluiden in de zaak bemoeilijken het om ongestoord te luisteren.

Tegenwoordig hebben sommige platenzaken een koffiehoek (hopelijk met draadloze koptelefoons) en dat lijkt me iets relaxter om dan een album te beluisteren. Dan nog is dat vaak daags nadat er ergens op internet al een preview stream beschikbaar is.

Als je, zoals ik, nog "gewoon" cd's koopt, dan is het wel eens handig, zeker met het grote aaanbod, om voor te kunnen luisteren. Er zijn eigenlijk tamelijk weinig albums die ik "blind" koop. Helaas, de verkoop van cd's is een nog steeds krimpende markt, en de artiesten hebben niet veel aan Spotify. In een interview in de Volkskrant van afgelopen zaterdag vertelde Dayna Kurtz dat ze voor 1 miljoen streams slechts 20 dollars beurt. Ze verdient ongeveer net zoveel als een mederwerker van McDonalds. Alleen kinderen van rijke ouders kunnen het zich noch permitteren de muziek in te gaan, aldus Kurtz.

heartofsoul schreef:
Ze verdient ongeveer net zoveel als een mederwerker van McDonalds..

Alleen hebben die niet van hun hobby een beroep kunnen maken.
Ach iedere 20 spotify dollars betekend dus heel veel potentiële concertbezoekers (ook inkomen).
Dayna Kurtz tourt op dit moment uitgebreid door Nederland, vast ook veel "spotify" fans daar.

Ik koop helemaal niks meer sinds ik een Spotify abonnement heb sinds een jaar of 3. En staan er zo een 2000 CD's te verstoffen op zolder en heb inmiddels ook al het nodige weggegeven. Had overigens met de komst van de IPod alles al gedigitaliseerd. Dus wat mijn collectie niet op Spotify staat kan ik ook streamen.

Ik koop alleen tweedehands lp's en soms wat nieuw vinyl. In elk geval nooit cd's, dus ik luister inderdaad mijn muziek vanaf Spotify en wat ik op mijn harde schijf heb staan.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:43 uur

geplaatst: vandaag om 07:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.