MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / downtempo funky elektronische muziek?

zoeken in:
Niet mijn meest bekende terrein, dus wees geduldig met me graag.
Er is heel veel elektronische muziek waar ik met een boog om heen loop.
Van collega's heb ik al geregeld gehoord dat ik er niks van snap door iets house te noemen, want het is immers hardstyle of weet ik het, wat voor mij 1 pot nat is, sorry.

Maaarrrr... Hier gaat het in de verste verte niet om house. Soms kan ik wel degelijk genieten van elektronische muziek. Zoals wel vaker betreft het dan een soort mix van genres, en funk of exotische klanken komen vaak om de hoek kijken.

Naast Darkside (hopelijk wel bekend) vind ik dit een heerlijke mix van Nicolas Jaar (voor zolang het duurt voor deze geblokt wordt):
Nicolas Jaar-And I Say ""Xinobi Edit "

Niet super typisch voor zijn verdere werk trouwens, en volgens mij ook niet officieel uitgebracht helaas.

Nog een voorbeeld (Meer old school disco en exotisch):

Maar ook een deel van Four Tet's werk vind ik prima te doen:

Meer funky:

Against All Logic vond ik lang niet allemaal even goed (en dus niet alles van Jaar), maar deze zeker wel:

Sommige "instrumentale hiphop" trek ik ook prima en Triphop vond ik zo'n het leukste aan de 90's.

Hoe kansloos wellicht ook omdat het definiëren erg lastig is: hebben jullie leuke tips voor me?

Waar te beginnen, zoveel artiesten om op te noemen

Misschien dat het nieuwe album van Laurence Guy iets is voor jou. Combinatie van house, jazz, ambient

spotifylink

David August, Pional, Axel Boman, DJ Koze, Floating Points,...
Allemaal electronische artiesten waar de grens tussen dance- en luistermuziek dun is.

Bedankt! Ga ik mee aan de slag. Reactie volgt.
Enkel Floating Points is hier bekend. Sterker nog; ik heb de lp Elaenia hier in huis, naast Floex - Zorya. Moet ik beiden weer eens opzetten.

David August - Times is veruit het meest gevarieerde album wat ik nu probeer van de tips. Erg enthousiast over tot nu toe.

WVTRVE
Minneapolis schreef:
Hoe kansloos wellicht ook omdat het definiëren erg lastig is: hebben jullie leuke tips voor me?

Gewoon House of of Deephouse?

Misschien vind je UK Funky / Funky House ook wel wat:

Over het algemeen juist géén house WVTRVE, maar ik ga ze luisteren. Bedankt!

WVTRVE die ga ik eens tijdens een grote klus (beeldbewerking in dit geval) luisteren, dus dat dat komt later.

herman ook bedankt. Sterk uiteenlopend (dat komt ook door mijn weinig afgekaderde vraag) en toch stuk voor stuk vind ik ze prima te beluisteren, dus dat is op zich al een puike prestatie. Misschien niet allemaal perse voor thuis. De fluit maakt de die Trans-Siberian Express (wat op zich een lange rit is) interessant.
Roisin Murphy's Overpowered heb ik direct na de release erg vaak gedraaid, maar ben ik daarna uit het oog verloren. CooCool eigen stem geluid heeft ze. Die hoes trouwens.

Leuk dat het beviel. Twijfelde wel een beetje of het niet teveel uptempo was, maar dat waren sommige van je eigen voorbeelden ook.

Roisin ben ik altijd wel blijven volgen, vind haar de laatste jaren eigenlijk alleen maar beter geworden.

Minneapolis schreef:

Roisin Murphy's Overpowered heb ik direct na de release erg vaak gedraaid, maar ben ik daarna uit het oog verloren. CooCool eigen stem geluid heeft ze. Die hoes trouwens.

Het nieuwe album en die Coocool single is geproduceerd door eerder vernoemde DJ Koze. Hij heeft wel een aantal house-producties, maar evenveel andere nummers. Ik vond Roisin Murphy's solodebut Ruby Blue geproduceerd door Matthew Herbert overigens geweldig. Ook een producer die af en toe zeer positief weet te verrassen. Echter niet consistent genoeg.

Mssr Renard
Ik vind het wel funky, maar het is ook erg vreemd, maar wat vind je van bijvoorbeeld Ott?

Hier een lekkere (moeilijk bij stil te zitten track om mee te beginnen): The Bicycle Of The Sky | Ott. | Ott - ottsonic.bandcamp.com 16mm Summer Day | Ott. | Ott - ottsonic.bandcamp.com

Maar Shpongle kan ik ook erg van genieten, maar funky is het niet echt (Wel prachtige handpan-spel van Manu Delago)
Nothing is Something Worth Doing (Remastered) | Shpongle - shponglemusic.bandcamp.com

Fantastisch, belachelijk mooi, vind ik zowat alles van Entheogenic (eer een soort electronische versie van Pink Floyd soms, maar zo mooi vind ik):
Baranduin | Entheogenic - entheogenic-usr.bandcamp.com

Bij dit soort downtempo-muziek moet je wel geduld en tijd hebben, want de nummers duren lang, en hebben vaak ook een lange aanloop naar een climax.

Tip: zoek eens op bandcamp bij de tag dub, psydub, chill, spychill of gewoon downtempo. Dan lees je gewoon de reacties van de luisteraars bij de meest/best gekochte platen: Downtempo Music & Artists | Bandcamp

Leuk, veel luistervoer. Bedankt! Ik had er ook nog een paar via PM ontvangen dus ik ben er wel even mee bezig, maar ik kom er op terug.

Lijkt me ook wel wat voor je.

Ook wel iets voor je. Electronica met Afrikaanse invloeden. Leuk album.

Ben even door mijn eigen zomer/relax playlist aan het scrollen of ik wat tegen kom voor je. Dit lijkt me ook wel wat. Een remix album.

Bedankt voor het meedenken. Van St Germain ken ik (de klassieker) Tourist met het origineel van Rose Rouge. Daarna niet meer zo gevolgd, maar zowel die remix als dat 2015 nummer klinkt ook lekker. Misschien moet ik toch dat album eens checken, maar of ik echt behoefte heb aan meer van ze vraag ik me af.
De 3 laatste nummers (post er onder) zijn wat te spacey naar mijn smaak.

En Mssr Renard: Blumenkraft vond ik de leukste van Ott.

remcodurez: David August - Times vond ik helemaal een succes!

Bedankt voor de moeite allen. Waarschijnlijk ben ik wat moeilijk binnen dit genre. Sleutelwoord(en) voor albums die mij vaak nog het meest bevallen is, ik leen het even uit het jazz-topic, "genre-overstijgend".

Ik moet ineens aan deze oude track van Jamie Lidell denken: funky en elektronisch:

What's The Use?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:53 uur

geplaatst: vandaag om 02:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.