MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Analoge/digitale muziekapparatuur?

zoeken in:
Bij Music Has The Right To Children van Boards of Canada las ik zojuist het volgende:

''1 van de weinige electronische groepen die nog steeds echte analoge apparatuur gebruiken !!
en dat kan je van veel hedendaagse electronica frutsel groepjes niet zeggen tegenwoordig in dit ''laptop muziek'' tijdperk!''

Ik snap echter niet wanneer bepaalde apparatuur analoog of digitaal is. Want voor zover ik weet is een digitale klank een analoge klank omgezet in 0'tjes en 1'tjes, en is dus alle 'apparatuur' digitaal. Maar dit klopt blijkbaar niet, want ik lees vaker over analoge apparatuur.

Mijn vraag is dan ook wat er bedoeld wordt met een electronische groep die ''analoge apparatuur'' gebruikt, en wat die analoge apparatuur is.

Analoog is inderdaad letterlijk gezien het tegenovergestelde van digitaal (het werken met bits). Maar men spreekt van analoge en digitale synthesizers. Een analoge synth maakt gebruik van een analoge computer om het geluid elektrisch te genereren. Voor meer info, kijk maar eens op: http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_synthesizer

Die quote is iig bullshit, er zijn er velen die analoog gebruiken... waar halen ze het vandaan zeg.

En wat zou het, probeer jij op je pc maar eens een goedklinkend nummer te maken! Een pc is een handig hulpmiddel, dat zeker.

hpvmars
brooklyn schreef:
Die quote is iig bullshit, er zijn er velen die analoog gebruiken... waar halen ze het vandaan zeg.

Lezen is moeilijk. Er staat alleen dat er veel zijn die geen analoge apparatuur gebruiken, en dat lijkt mij een waarheid als een koe. BoC is ook nog eens goed trouwens

Digitaal apperatuur zijn middelen die je op je Pc(of mac) gebruikt. Een voorbeeld ervan is het keyboard op Garageband(producing software voor macintosh) die je aanstuurt met je toetsenbord. Digitaal heeft zo zijn voor en nadelen:
Voordelen
Je hebt een beter overzicht en alles wat meer in de hand wat je doet, je kunt verschillende software's op je pc(meestal een macbook bij dj's/producers die op pad zijn) synchroniseren. Dat wil zeggen dat je de EQ settings van Reason(proppelerhead, ook een producing software) in een venstertje in Logic Pro kunt laten zien. Bied je uiteindelijk meer voordelen.
Nadelen
Als je iets te weinig ram hebt kun je last hebben van haperingen waardoor alles een grote kans loopt om in het honderd te lopen. Je hebt ook maar je muis en toetsenbord waar je het mee moet doen, als je dan weer gebruik wilt maken van syntheziers komt je bij analoog

Analoge apperatuur is de apperatuur die je aan je pc(of mac) aanplugt, zoals Midi Controllers(M-audio tringer finger bv) Synthesizers, Drumcomputers, Efectenmodules e.d. Maar voor dat allemaal te kunen laten werken heb je weer software nodig waardoor je al gauw in de digitale wereld zit. De analoge wereld kan namelijk niet zonder de digitale wereld maar de digitale wereld kan wel zonder de analoge wereld.
Voordelen
Je hebt meer creativiteit voor je live remix, nummer.
Nadelen
Voor dj/producers die op pad zijn heel onhandig, er is namelijk nooit genoeg plaats in de opstelling om ze laptop(liefst 2) en ze analoge apperatuur neer te zetten EN het is nog eens moeilijk te vervoeren.

Ik hoop dat je het nu wat begrijpt

Sietse
tot zover ik uit je woorden kwam....er klopt maar weinig van...
bij deze iets meer uitleg...

Digitaal is in het kort 0 en 1, een sinus is niet een echte sinus maar wordt in stapjes gemaakt (hele kleine stapjes)
Dit is wat er altijd in een computer gebeurd.
Ook zijn er hardware matige synths die gebruik maken van deze vorm van geluidssynthese, want het is erg goedkoop om te maken. Er wordt gebruik gemaakt van zogenaamde DSP's (digital sound processors) wat gewoon een chip is met daarin bepaalde codes verwerkt die het geluid produceren, deze zenden naast de bekende 0 en 1 ook wel hexadecimale codes uit (0-9 a-f) Echter dit kan nog wel op een "virtueel" analoge manier bewerkt worden.

Bij analoge apparatuur wordt het geluid gegenereerd door zogenaamde transistors. Deze zenden een signaal uit dat continu is, in plaats van kleine stapjes (zoals bij digitaal) Dit is de in essentie het verschil tussen analoog en digitaal.

De uitkomst is dat het geluid veel warmer kan klinken, echter is met digitale apparatuur tegenwoordig heel erg veel te bereiken.

Een groot nadeel van analoog is dat het niet goed te in sync te brengen is, echter is dat gewoon een kwestie van heel goed luisteren en goed je metertjes en knopjes aflezen. Ook is het erg duur om te maken

Digitaal heeft als groot nadeel dat het geluid minder "warm" is, en ook kan het veel minder hebben qua stootjes en ook electrische pulsen (schok) Hierdoor kan het geheugen nl. kapot gaan (bij analoog vervang je gewoon de transistor ofzoiets dergelijks)

over het algemeen is het trouwens gezever over het hele verhaal hardware/software en analoog/digitaal. Meeste mensen horen het toch niet.
Een sinustoon analoog en digitaal klinken voor ongeveer 99,99% van de mensen precies hetzelfde

hpvmars schreef:
(quote)

Lezen is moeilijk. Er staat alleen dat er veel zijn die geen analoge apparatuur gebruiken, en dat lijkt mij een waarheid als een koe.

Sorry? De eerste zin van de quote die brooklyn bedoelt is: ''1 van de weinige electronische groepen die nog steeds echte analoge apparatuur gebruiken !!". Zijn opmerking is dus gewoon logisch. Lezen is inderdaad moeilijk.

en een lp klinkt nog steeds beter dan een cd

Lang leve de LP!

Is ergens waar maar ergens ook niet vind ik, als je naald + plaat helemaal in orde is dan klinkt een lp beter dan een cd(warmer geluid + diepere bass). Maar eenmaal als je lp al wat stoffig ligt of je naald wat versleten is klinkt je lp al wat beroerder(gekraak, mss overslaan). Ik heb zelf liever ook lp dan cd, maar lp vraagt gewoon veel tijd en meer geld waar ik soms gek van wordt ( )

@Sietse: Ik zal me dan vergist hebben tussen analoge en niet analoge apperatuur. Ik denk dat ik even terug mee ben, je bedoelt bv een cdj1000 aansluiten op een digitale manier en op een analoge manier en dan het verschil tussen het geluid? Als het dat is dan moet ik je ongelijk geven want het verschil hoor je op de cdj1000 wel mits je een goede geluidsset hebt

Sietse
Sietse is de naam, dank u wel...

Over platen:
Kwestie van goed met je spullen om gaan, dan is een LP na 30 jaar nog steeds in orde...heb er wel een paar die daar aan voldoen (cd's gaan zijn na die tijd al lekker aan het vervallen)

Over digitale apparaten:
Die cdj1000 van jou is een digitaal apparaat, een cd is digitaal, dit kan NOOIT analoog zijn.
Je kunt wel het verschil horen tussen hoe je iets aansluit (als dit ding een USB aansluiting heeft is dat anders dan een zogenaamde tulp aansluiting).
Ook verschilt het per stereoset waar je iets over speelt, en al helemaal de boxen, want ze klinken allemaal anders.

Waar ik het over had was het maken van geluid, de bron.
Bij digitaal is het een chip (en dus in stapjes), bij analoog is het een transistor (en dus in een continue "beweging")

Als je er meer over wilt weten, het verschil tussen een digitaal en analoog signaal moet je maar eens met je natuurkunde docent spreken. Die kan je er vermoedelijk veel meer over uitleggen dan ik. Ik ben meer iemand van de praktijk (electronisch muzikant)

De uitleg is inmiddels voor mij niet meer nodig hoor
Ik heb er nota bene min of meer een heel profielwerkstuk over gedaan.

Sietse
haha

goed bezig

vertel ons dan maar eens even hoe het zit

Ik sluit me eigenlijk geheel bij je aan, Sietse.

Het enige waarvoor je bij digitale opslag moet zorgen, is dat je genoeg ruimte beschikbaar hebt. Als dan de bitrate en sampling frequentie hoog genoeg zijn, zal een normale muziekluisteraar bij reproductie geen verschil meer horen met het oorspronkelijke analoge geluid.

Ik had als praktische opdracht overigens nog de bitrate en sampling frequentie wél in stapjes steeds verlaagd. Dat had wel een aardig effect, waarbij het bij een iets te lage bitrate net ambient à la Tim Hecker en dergelijken werd.

Sietse
ja, tof heh...
ik heb wel eens een mp3 van een eigen muziekje gemaakt en dat gedownsampled naar 8kbits/mono (lager is me nog niet gelukt) en dan weer omhoog krikken en weer omlaag en omhoog en omlaag (etc etc). Uiteindelijk hoor je niks meer terug van het muziekje, alleen maar ruis

Gast
geplaatst: vandaag om 20:56 uur

geplaatst: vandaag om 20:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.