MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Jones & Stephenson - The First Rebirth

zoeken in:
http://www.discogs.com/release/20340

Dubbele bedoeling. Enerzijds even deze release in de spotlights zetten. Eén van de befaamdste hard trance platen uit de jaren '90 en nog steeds een geweldige knaller. Makkelijk één van de beste dance tracks ooit. Opvallend ook de geweldige B-kant, wel een totaal andere stijl. Melodieuze stringambient met mooie doorgeweven conversaties. Erg sfeervol, erg knap.

En anderzijds nog even benadrukken hoe jammer het is dat dit soort releases niet gewoon op MuM kunnen geplaatst worden zonder een hoop EP/single geleuter. Zo blijft er een hoop geweldige muziek geweerd van MuM.

Voor deze, dikke 4.5*. Mijlpaal.

Ben het wel met je eens, in beide opzichten. De B-kant ken ik dan niet, maar dat nummer is echt ontzettend goed. Verbaas me erover dat het al uit 1993 is...

Wat betreft dat andere: ik wilde laatst de 12"'s van het Basic Channel label toevoegen, maar aangezien de meeste maar 2 of 3 tracks hebben (soms ook met remixen) kunnen ze er vaak niet op. Terwijl het echt geen singles zijn (ze kwamen in beperkte oplage uit) en de remixen soms complete herinterpretaties zijn.

Ik vraag me af wat precies de motivatie is om er geen singles op te laten?

Geweldige track uiteraard, helemaal los op die plaat. Ken de B-kant niet, zal eens op zoek gaan

herman schreef:
Wat betreft dat andere: ik wilde laatst de 12"'s van het Basic Channel label toevoegen, maar aangezien de meeste maar 2 of 3 tracks hebben (soms ook met remixen) kunnen ze er vaak niet op. Terwijl het echt geen singles zijn (ze kwamen in beperkte oplage uit) en de remixen soms complete herinterpretaties zijn.

Wat ik mij herinner is dat het probleem met singles vooral de "edits" zijn, niet zozeer de mixen. Begrijp wel dat Radio Edits en Extended Edits weinig toegevoegde waarde hebben, maar het is jammer dat legio mixen daaronder moeten lijden.

Sowieso is het jammer dat muziek niet toegevoegd en besproken kan worden omdat het toevallig op 12" verschenen is, en omdat de tracks te lang zijn om er meer dan 2 op te proppen (wat je erg veel ziet in trance releases, waar de gemiddelde lengt van een track toch rond de 8 minuten hangt).

Sluit me hierbij aan, geweldige track die het ook NU nog erg goed doet in discotheken..

Dikke 5*

Ik vind het ook een vette plaat ja, komt ook uit een periode waarin er nog niet zo veel in hokjes (hardcore, trance, techno) werd gedacht denk ik.

herman schreef:

Kun je hier niks mee?

Jawel, da's een fijn plaatje.

Maar ik zou graag dit soort dingen ook kunnen willen toevoegen.

T.O. schreef:
Ik vind het ook een vette plaat ja, komt ook uit een periode waarin er nog niet zo veel in hokjes (hardcore, trance, techno) werd gedacht denk ik.

Tsjah, hokjes, er is duidelijk verschil tussen trance, techno of hardcore, ik snap nooit hoe mensen alles op één stapel gooien kunnen..

Toen (1993) was dat verschil er nog niet zo, dat probeer ik nu juist te vertellen.

Odelay
Ik heb dit nummer (ingekort weliswaar) op een Thunderdome-cd staan! Mooi nummer inderdaad.

Tijdloze topper

Zeker een tijdloze topper!

Eindelijk de B-kant gehoord;

'The Second Rebirth' is iets harder als 'First Rebirth' maar láng niet zo goed. Het begint ook met een rustig opbouwend tempo (al gaat de opbouw bij The Second Rebirth een stuk(je) sneller). Verder een plaat die absoluut niet blijft hangen of om los op te gaan vind ik.. Tot mn verbazing is er ook een Third en Fourth Rebirth uitgekomen! Volgens enkele reacties schijnen die nog slechter te zijn dan The Second..

het is een goed nummer

Kos
Ik heb m op vinyl in deze versie Just a moment... - discogs.com

maar t origineel wat daar op staat is uiteraard het beste.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:31 uur

geplaatst: vandaag om 05:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.