Genres / Electronic / Avant Garde: aanraders?
zoeken in:
0
geplaatst: 24 augustus 2006, 20:29 uur
Kan iemand mij nummers of artiesten in dit genre aanraden?

Het moet vooral niet gaan om omhooggevallen projecten (a la nieuwe kleren van de keizer), maar getuigen van enige muzikaal vermogen.
TIA

Het moet vooral niet gaan om omhooggevallen projecten (a la nieuwe kleren van de keizer), maar getuigen van enige muzikaal vermogen.
TIA
0
Sietse
geplaatst: 24 augustus 2006, 21:08 uur
http://www.musicmeter.nl/album/19786
vind ik wel heel erg mooi..maar misschien vind je dat al te veel omhooggevallen.
vind ik wel heel erg mooi..maar misschien vind je dat al te veel omhooggevallen.
0
Sietse
geplaatst: 24 augustus 2006, 21:09 uur
hmm je stemmen bekijkende ga je dit mogelijk niet zo best trekken.....
0
geplaatst: 24 augustus 2006, 22:22 uur
- Alle muziek die de gebruikelijke opvattingen over muziek ter discussie stelt -
Daar valt al snel veel onder. Een avant-garde toplijst is er, ook al denk ik niet dat de term zo juist ingevoerd zal zijn bij ieder album op musicmeter.
Mijn huidige nummer 1 Tri Repetae kun je wel proberen, die wist destijds de charmes van machines te tonen
Dit is ook het proberen waard:
Coil - Horse Rotorvator (1986)
Daar valt al snel veel onder. Een avant-garde toplijst is er, ook al denk ik niet dat de term zo juist ingevoerd zal zijn bij ieder album op musicmeter.
Mijn huidige nummer 1 Tri Repetae kun je wel proberen, die wist destijds de charmes van machines te tonen

Dit is ook het proberen waard:
Coil - Horse Rotorvator (1986)
0
Marcel²
geplaatst: 28 augustus 2006, 11:13 uur
Ook een aanrader is het album van Bill Laswell met Points of Order. Dat album heeft ook wat jazz invloeden. 

0
geplaatst: 1 september 2006, 16:43 uur
Als ik je stemmen bekijk, vanwaar interesse in avant-garde? Openminded, nieuwsgierig, ..... ?
In ieder geval, tips te over op Mume, maar ik verwacht toch een duidelijke richting waarin je zoekt. En tri Repetae valt al helemaal niet onder Avant garde, foei john doe
In ieder geval, tips te over op Mume, maar ik verwacht toch een duidelijke richting waarin je zoekt. En tri Repetae valt al helemaal niet onder Avant garde, foei john doe

0
geplaatst: 1 september 2006, 17:32 uur
Hoezo niet?
Glitch was toen nog zeer weinig vertoond, vooral niet op zoeen manier.
Glitch was toen nog zeer weinig vertoond, vooral niet op zoeen manier.
0
Sietse
geplaatst: 1 september 2006, 23:34 uur
ik sluit mij bij Paalhaas aan...term die totaal verkeerd wordt gebruikt.
ik plijt voor het afschaffen van deze term.
ik plijt voor het afschaffen van deze term.
0
geplaatst: 3 september 2006, 16:24 uur
eviljoke schreef:
Als ik je stemmen bekijk, vanwaar interesse in avant-garde? Openminded, nieuwsgierig, ..... ?
Nou ja. Ik stem meestal op albums die ik vaak hoor. 95% van wat ik beluister vind je er niet in terug. Als ik je stemmen bekijk, vanwaar interesse in avant-garde? Openminded, nieuwsgierig, ..... ?

Maar goed, mijn interesse werd vooral gewekt door openminded nieuwsgierigheid. Ik struinde over een bepaalde avant-garde nieuwsgroep waarvan ik een aantal nummers heb beluisterd. Helaas kon ik er niet meer van maken dan pretentieus geneuzel dat men onder de noemer Avant-garde schaarde om te verkopen. Aangezien ik dacht dat het genre wel wat breder en grootser zou zijn dan dat heb ik besloten dit topic te openen. Tot mijn vreugde heb ik er wel het een en ander aan tips kunnen uithalen en is er een verwoede discussie uitgebarsten.
Als beginner in het genre kan ik me er niet echt inmengen, maar ik bekijk het graag van de zijlijn.
0
Sietse
geplaatst: 3 september 2006, 18:56 uur
ik ben bang dat je heel veel avant-garde dingen pretentieus geneuzel zult vinden...met name bij mensen die net beginnen met dit soort dingen zie je dat wel.
Toch, gewoon stug door gaan...er zijn nl. hele mooie dingen in het genre.
Toch, gewoon stug door gaan...er zijn nl. hele mooie dingen in het genre.
0
geplaatst: 18 oktober 2006, 16:37 uur
ik heb geen verstand van vakjes/ hokjes als het dingen aangaat als avant garde of progrock; maar waarom heeft hier niemand het hin die genre's ooit over KIEM ??
Voorloper in diverse genre's; dus behoorlijk avant
Voorloper in diverse genre's; dus behoorlijk avant
0
Kid A(cid)
geplaatst: 24 april 2007, 21:21 uur
Throbbing Gristle is één van mijn favorieten. Zieke geluidscollages.
0
geplaatst: 23 juni 2007, 14:55 uur
Het album Discord Gütninja Remixes van Ryuichi Sakamoto is een aanrader voor liefhebbers van electronic/avant-garde. Ik vind 'm in ieder geval erg mooi:
http://www.musicmeter.nl/album/80539
http://www.musicmeter.nl/album/80539
0
geplaatst: 28 november 2007, 18:45 uur
Berichten over de betekenis van 'avant garde' verplaatst naar Muziek > Algemeen > Avant-garde
Topictitel hier wat aangepast.
Topictitel hier wat aangepast.
0
geplaatst: 28 november 2007, 21:47 uur
Kijkend naar de lijst van Vex zou ik zeker eens luisteren naar Eno en Byrne. Behoorlijk avantgarde, je hoort een stukje wereldmuziek en het swingt ook nog eens als een gek. Zowel eno als Byrne (van Talking heads) hadden toen hun sporen al ruimschoots verdiend als vernieuwende artiest.
Luister eens naar het nummer Mea Culpa Je hoort door elkaar gedraaide druk pratende reporters allemaal vragen stellen aan politici, en van de antwoorden hebben ze alleen alle ehh, ehh, Tjsa antwoorden opgenomen. Vervolgens een voor die tijd behoorlijke zware electronic beat eronder, en je krijgt unieke muziek.
Mooi hè dat dit al meer dan 25 jaar oud is?
Voor alle andere lezers: stem effe op het album in de 80s albums KO? Het dreigt ten onder te gaan tegen de Cocteau Twins. Ook leuk, maar niet zo´n meesterwerk als dit.
Luister eens naar het nummer Mea Culpa Je hoort door elkaar gedraaide druk pratende reporters allemaal vragen stellen aan politici, en van de antwoorden hebben ze alleen alle ehh, ehh, Tjsa antwoorden opgenomen. Vervolgens een voor die tijd behoorlijke zware electronic beat eronder, en je krijgt unieke muziek.
Mooi hè dat dit al meer dan 25 jaar oud is?
Voor alle andere lezers: stem effe op het album in de 80s albums KO? Het dreigt ten onder te gaan tegen de Cocteau Twins. Ook leuk, maar niet zo´n meesterwerk als dit.
* denotes required fields.