MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / De hardere kant van 't dance gebeuren

zoeken in:
Aangezien de EP van void settler verwijderd is hier mijn uitspraken over hardcore en de vele varianten:

Misschien moet ik 't dan iets proberen te verduidelijken. Toen ik een jaar of 13 was tot een jaar of 17 luisterde ik enkel hardcore. Ik heb dus zeg maar de opkomst en ondergang van de commercïele hardcore meegemaakt. Toen 't op 't hoogtepunt kwam was ik de boel zo ongelofelijk zat dat ik gekapt ben met hardcore luisteren. Ik was 't beu.

Zoals mijn 5 sterren al aangeven heb ik nogal een brede smaak. En ik probeer van alle stijlen 't mooiste te luisteren. Ik ben weer bij de hardcore terecht gekomen via Autechre en Aphex Twin (en een kameraad van me die me op rude awakening en Xaphan wees). Wat ik dus zoek is ('t liefst zo sfeervol mogelijk) harde ontoegankelijke industrial hardcore die meer de kant van de IDM opligt dan de hardcore kant. Duidelijk? mooi

Maar serieus: wat ik dus niet wil is het hersenloze gestamp zoals van bijv. neophyte (mijn hemel, ik hoorde gister de nieuwste release en die knakker is na 15 jaar nog steeds niet verder dan DOING,DOING,DOING, MUTHERFUCKER!). Vandaar mijn wellicht wat lage stem. Het is niet slecht, maar het is niet wat ik zoek.

Wellicht kunnen we hier verder discussïeren over EP's die niet op de site mogen en hardcore in 't algemeen?

Voor dat eerste is al een topic. Maar goed, de regel blijft

- "albums" met minder dan drie unieke tracks mogen alleen op de site wanneer het duidelijk OF op het artwork, OF op een officiële site als "EP" wordt aangeduid. Waarschijnlijk erg vervelend en onrechtvaardig als je van bepaalde muzieksoorten houdt, maar dit was de uitkomst van een erg moeizame en lange discussie, en hier hou ik het bij.

Jordy schreef:

Voor dat eerste is al een topic. Maar goed, de regel blijft

- "albums" met minder dan drie unieke tracks mogen alleen op de site wanneer het duidelijk OF op het artwork, OF op een officiële site als "EP" wordt aangeduid. Waarschijnlijk erg vervelend en onrechtvaardig als je van bepaalde muzieksoorten houdt, maar dit was de uitkomst van een erg moeizame en lange discussie, en hier hou ik het bij.

Wellicht is m'n topic een beetje verkeerd begrepen, ik wilde een topic opstarten om over hardcore en alle bijhorende stijlen te kleppen met elkaar. Niet om helemaal opnieuw de discussie op te starten. Mijn excuses

Anywho, terug on-topic dan maar.

Is the third movement het enige label wat dergelijke muziek opleverd? Ik heb nu Xaphan, r_AW003 en project armageddon gehoord en die bevallen me uitstekend, maar het viel me op dat die alle drie op 't TTM label zitten. Is 't toeval of is 't een hele nieuwe stroming?

Masters of knowledge: enlighten me

Kwam er binnenkort niet een nieuw album van Charley Lownoise & Mental Theo?

Denk dat dat inmiddels mijlenver afstaat van wat de heren hier willen bespreken

Jordy schreef:
...EP regelement...

Och ja, dan moeten die lamme producers maar gewone albums maken net als de rest van de muziekwereld . Is natuurlijk ook wel een stuk moeilijker om een heel album lang te boeien dan een EPtje lang. Eigenlijk geen wonder, al die hoge stemmen.

Ik hou wijselijk m'n mond

Hobbes schreef:

Is the third movement het enige label wat dergelijke muziek opleverd? Ik heb nu Xaphan, r_AW003 en project armageddon gehoord en die bevallen me uitstekend, maar het viel me op dat die alle drie op 't TTM label zitten. Is 't toeval of is 't een hele nieuwe stroming?

Ten eerste; leuk dat je je toch weer verdiept in de hardcore/industrial/techno Hobbes! Echt cool

In Nederland is The Third Movement echt een one of a kind label. De afgelopen vier jaar heeft mr. Promo (eerst samen met X-ess, die sinds een paar maanden samen met Catscan een eigen label heeft opgericht) al het Nederlandse talent om zich heen verzamelt. Artiesten als N-Vitral, Peaky Pounder, Void Settler, D-Passion en sinds kort ook Xaphan laten komen op dit label allemaal met hun eigen unieke sound. Vaak rauwe darkcore (D-Passion) met veel technoinvloeden en industriele geluiden (N-Vitral, Peaky, Xaphan) en de nodige idm en ambient invloeden (Void/Labyrinth).

Wat andere interessante Nederlandse labels betreft kom je al snel uit bij Enzyme en Genosha, de thuisbasis van de toch soms wel érg geniale Outside Agency. Check bij Enzyme vooral Ophidian en het Enzyme X sublabel, verder zijn ze iets te conventioneel vind ik.

Ik noemde in het Annul topic al Planet-Mu, label waar Mike Paradinas (µ-Ziq) de scepter zwaait. Onderhond noemde dit label ooit 's "de nieuwe Warp" en da's wel terecht. Ze releasen veel typisch idm gepruttel, weliswaar altijd met een scherp randje. Gasten als Hrvatski, Datach'i, edIT en OOO zijn wat dat betreft razend interessant. Voor het steverige werk zit je hier ook aan het juiste adres.. Venetian Snares, Hellfish & Producer en Shitmat staan altijd garant voor een chaotische bak lawaai . Ken nog lang niet genoeg van dit label, maar denk dat je je hier wel mee vermaakt.

Tja, dan heb je natuurlijk nog onze Duitse vrienden van Ant-Zen (en (sub?)label Hymen), die zich meer op powernoise en industrial richten. Onderhond kan je vast meer vertellen over Ad Noiseam, want daar ken ik op Cdatakill na niks van.

Als je Hellfish & Producer wel trekt zit je trouwens zéker goed bij Deathchant en Rebelscum, twee Britse labels met een zeer aardig arsenaal aan typische uk-hardcore releases... stevig tempo met een hoop ratelende breaks, voer voor de liefhebbers .

Enjoy!

Allemaal wel leuk als het muziek is die je verder geen fuck kan schelen natuurlijk ...

Verder heeft Void al bewezen dat hij ook langere EPs kan maken, en mag je voor mij best de nieuwe van The Prodigy of Faithless herleiden tot een EP met 3 tracks. Ik boor ze graag de grond in. Veelal zitten er commerciële redenen achter, en 't is dan ook jammer dat via een site als deze niet wat reclame voor die producers kan gemaakt worden, die wat meer aandacht verdienen. Die 4*-5* staan er niet voor niks.

On topic: Hobbes: 't is een soort van nieuwe stroming, waar ondertussen ook al veel bagger inzit, en waar de stretch zo langzaam aan het uitraken is. TTM is zowat het enige label dat kwaliteit blijft leveren. Daarnaast is er natuurlijk het Deathchant label van Hellfish, maar aangezien je deze mix al niet zo kon verteren, twijfel ik of je de rest ook leuk zal vinden. Enzyme X is ook nog zo'n label/artiest om uit te pluizen.

Edit : ik kan enorm veel vertellen over Ad Noiseam, maar ze hebben op zich weinig te maken met "de hardere kant" van het dance gebeuren. Nogal avant-garde en experimenteel, gaande van dark ambient tot experimentele dnb tot gewoon geniale IDM. Met samples bij zowat elke release op hun site, een makkelijk label om uit te checken : [url=http://www.adnoiseam.net/index-2.html]Klik[URL]. Verder niks dan goeds over Hymen. Xanopticon en Somatic Responses bovenaan

Onderhond schreef:

Daarnaast is er natuurlijk het Deathchant label van Hellfish, maar aangezien je deze mix al niet zo kon verteren, twijfel ik of je de rest ook leuk zal vinden.

Dat vraag ik me af. Die Hellfish remix is toch wel vrij anders vergeleken met z'n reguliere werk. Ik geef Hobbes in deze het voordeel van de twijfel. Zo'n Bastard Sonz of Rave gaat er vast wel bij 'm in

BoordAppel schreef:

Is natuurlijk ook wel een stuk moeilijker om een heel album lang te boeien dan een EPtje lang. Eigenlijk geen wonder, al die hoge stemmen.

Even voor jouw info, met een LP kun je niet draaien.

Die nummers op een EP verschijnen die ook niet eens op een LP? Dat zie je wel eens in de hiphop scene.

Hiphop artiesten brengen ook veel 12" EPs en singles uit, maar ze komen daarnaast ook regelmatig met een album (waar dan meestal de eerder uitgebrachte 12"es niet op staan). Dit zie je in de dance-scene een stuk minder.

Omdat het dus meer op Den Draaiende DJ is gericht

en dus ben je als niet DJ genoodzaakt om een platenspeler te kopen met een versterkertje en om de zoveel tijd een nieuwe naald. Maar ja, toch hebben 12"es ook wel iets

Ik vind 't wel een mooi principe. Er staan meestal geen fillers op de EP's en 't is allemaal voor een redelijke prijs te krijgen.

Ik betaal liever 9 euro voor een EP dan 20 voor een heel album.

Ik ga na 't eten even rustig doorlezen wat er allemaal op m'n vraag is beantwoord, kan ik even een lijstje maken met wat ik moet uitproberen

persoonlijk ben ik geen grote fan van promo en zn 3rd movement, industrial noemen ze dat toch?
zoals dat album van peaky pounder, dat noem ik gewoon techno hoor!

ik als ras echte rotterdammer ben nog steeds trouw aan dj paul die sound spreekt mij gewoon het meest aan!

en ik mis toch echt enzyme records waar ook hele vette plaates vandaan komen ze hebben zelfs ruffneck in hun armen gesloten!

Logisch toch, volgens mij is Ruffneck een van de medeoprichters aangezien Enzyme is ontstaan uit Supreme Intelligence en Gangsta. Toch?

En Peaky is vooral een crossover van hardcore en techno ja, maar hoort het daarom opeens minder bij "de hardere kant van 't dance gebeuren"? Daar durf ik DJ Paul in ieder geval niet toe te rekenen.

maar wat vinden jullie van het label Bloody Fist of dead Girl?

Nasenbluten ken ik nog wel van de Tunnel of Terror cd's van een paar jaar geleden, maar da's iets tever weg om er iets zinnigs over te zeggen.

Bloody Fist vind ik over het algemeen wel goed, maar het is wel erg minimale muziek. Nasenbluten vind ik dan nog wel het minste van dat label, ik heb de hype rondom Nasenbluten dan ook nooit echt begrepen. Artiesten als Guyver en Embolism vind ik dan wel weer goed.

Hobbes schreef:
Wat ik dus zoek is ('t liefst zo sfeervol mogelijk) harde ontoegankelijke industrial hardcore die meer de kant van de IDM opligt dan de hardcore kant.

Als RDJ fanaat zou ik je kunnen aanraden:
Polygon Window: 'Quoth'
Caustic Window: 'Fantasia'

Joyrex
Dan zal ik m'n naam eer aandoen en je Bradley Strider - Bradley's Beat part 2 (let wel: version 2, er zijn destijds twee versies van de Bradley's Beat EP uitgebracht!) aanbevelen. Ook RDJ's remix van Mescalinum United - We have arrived (qqt remix) kun je proberen.

Angerfist power

Mag ik vragen wat het verschil is tussen een Angerfist track of een nummer als 'Professional Psycho' van Hellfish?

angerfist maakt gewoon het mooiste muziek om op te hakken en om naar te luisteren (vind ik dan)

Joyrex
Je zou de mixen van Beuken BV eens kunnen checken. Tekno van de bovenste plank (oftewel intelligente hardcore platen met af en toe een jungle geluid er doorheen), die je voornamelijk erg hard moet draaien.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:04 uur

geplaatst: vandaag om 19:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.