MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Dubstep

zoeken in:
djeffibrelich
Het is een geweldig genre.
Burial - burial heeft me al overtuigd.
Nu nog hopen dat er meer van dit soort albums uitkomen.

als je een beetje opgaat in de atmosfeer is de dubstep die Scorn nu speelt uitstekend.

live in Budapest:

Dit artiest had trouwens al lang voordat dubstep opkwam een soortgelijke sound qua rauwe ritmische donkere downtempo aesthetiek.

lambf
Gratis dubstep

Niet echt mijn genre, maar ik ken er dan ook weinig van. Burial vond ik niet zo veel aan, maar Ekaros vind ik wel leuk

Mooi artikel over de definitieve (?) doorbraak van dubstep.

thejazzscène
Boeiend artikel, Goodfella.
Ik heb op Dour, Milanese nog gezien. Ik vind het altijd spectaculair om sets of albums van dubstepartiesten te beluisteren. Je weet nooit echt wat je te wachten staat. In het genre zit echt veel variatie en zoveel mogelijkheden. Dat boeit me wel.

Kos
Wat is er toch gebeurd met die oude vette dubstep zoals je in London op de radio 'savonds hoort bij al die underground stations die vette bassen knallen... .

Al dat Burial gedoe gaat allemaal veel teveel de mainstream/OOR/ serieuze muziekliefhebber ( ) kant op.

Waar zijn de scheurende bassen en beats??

*maakt dramatisch gebaar*

Of moet ik meer richting speedgarage of zo?

Kos
http://www.youtube.com/watch?v=9x7pW9cIN1g

dit begint er al op te lijken, er moeten alleen nog meer tempo en snellere (break)beats onder.
En liefst om de zoveel tijd een raggamuffin' MC die iets repeterends roept. .

tips?

Kos
thejazzscène schreef:
Sickboy is ook stevig.
Een stijl die instrumenteel bestaat uit drums en bass maar ongelofelijk hard lijkt op Ghettotech qua tempo. Twee stijlen die as easy as pie in elkaar te mixen zijn.

. . klinkt goed.

Sickboy is gewoon breakcore.

Kos zoekt duidelijk iets in de trant van Milanese, iTAL tEK of Magnetic Man (filmpje van afgelopen weekend op Lowlands).

Burial is ook niet meer echt dubstep, meer sfeermuziek voor nachtbrakers.

thejazzscène
Ja, inderdaad hoewel Sickboy toch een aantal dubstepnummers heeft uitgebracht al zijn het soms remakes op andere nummers.
Volgens mij gaat dubstep eveneens verder dan zware bassen en breakbeats. Die Burial heeft er naar mijn gevoel echt niets mee van doen.

Kos
Goodfella. .

Dat gaat inderdaad al helemaal de goede kant op.

Skream - Lightning - Geen MC, maar wel goeie bass plus een gechopte break

Digital Mystikz - Anti War Dub (Live)

Kos
Die laatste is wat moeilijk te horen, maar verder is dit wel een beetje wat ik zoek ja. Toch dubstep dus.

Check ook een keertje:

Caspa & Rusco
http://www.musicmeter.nl/album/107038

Deze mix is echt een aanrader voor elke dubstep liefhebber. Bij dubstep feestjes worden er altijd wel een aantal nr's van deze mix gedraaid. Luisteren!!

Dit is een bericht van twee jaar geleden...

levenvergeten schreef:
Vandaag ook nog een artikel in de Volkskrant over Dubstep. Het moet niet gekker worden.

...maar vandaag stond er dus ook al een artikel over dubstep in de Volkskrant. Op Lowlands kon je ook al niet om dit genre heen en toch heb ik er daar niets van meegekregen. Klonk wel interessant wat er in dat artikel stond dus ben ik maar even op zoek gegaan naar deze muziek.

Ben nu Skream (Skreamizm Vol. 1) aan het beluisteren en dat klinkt best wel lekker, zeker met de bass flink open. Ik heb nog een zooi artiesten opgeschreven om te gaan checken, maar wie zijn volgens de kenners de echte grote meneren in dit genre?

In het artikel worden de grote namen eigenlijk wel genoemd. Benga, Burial, Kode 9 + Spaceape, 2562. Wat ik dan nog mis zijn Milanese en Boxcutter.

Mijn favoriet is de plaat van Boxcutter.

Die heb ik dan allemaal ook gepindakaasd.

Milanese ken ik al van het album Extend maar dat vind ik toch wel heel andere muziek dan Skream. Ik zal Boxcutter ook eens toevoegen op mijn lijstje.

Volgens mij zit er zowel bij de OOR als bij de Volkskrant iemand die er heel veel profijt bij zou hebben als dubstep werkelijk zo hip wordt. Dubstep is best een interessante stroming aan het worden (hoewel ik het allemaal maar twijfelachtig vindt waar de grens ligt; wat is de overeenkomst tussen Burial en Benga? En waarom is bv. Modeselektor dan geen dubstep?), maar het past op dit moment ook gewoon niet genoeg in de Nederlands (uitgaans)scene. Die Volkskrantredacteur denkt dat er een verschuiving van het hippe minimal(techno) naar dubstep plaats gaat vinden, maar ik geef serieus mijn hand dat dat niet gebeurd.
Het gaat in Nederland gewoon een interessante kleine subcultuur blijven. Overigens vind ik de sfeer op dubstepfeesten wel heel erg leuk en 'verfrissend' (vergeef me het taalgebruik).

Nja. Het wordt vergeleken met drum 'n bass, en daarbij wordt gezegd dat het waarschijnlijk niet zo populair wordt als drum 'n bass. Het wordt wel populairder hier, omdat er hier ook een aantal dj's zijn die het zijn gaan draaien. Maar een Benga wordt niet zo populair als bijvoorbeeld Hawtin of Goldie, om maar twee grote namen uit resp. minimal en drum 'n bass te noemen.

tuktak
veel dnb djs zie je overstappen richting dubstep omdat dat de next big thing na dnb zou moeten wezen. het zijn de types die eerst deze dnb scene kapot hebben gemaakt met smaakgebrek, en vervolgens de dubstep scene kapot lopen te maken door precies te weten wat allemaal wel en niet hoort binnen deze dubstep scene. een scene die eigenlijk juist is ontstaan om artistieke vrijheid te accentueren, die in bv dnbland ook al zo gemist wordt. dubstep als vernieuwend genre is meteen al in de kiem gesmoord, en de bakken liggen dan ook vol met pure bagger en copycats. het is ongelooflijk dat een scene die nog maar net bestaat in zon korte tijd al geen vernieuwingsdrang meer heeft. er zijn uiteraard uitzonderingen, maar dat zijn er heel erg weinig. daardoor zal dit genre nooit een lang leven leiden naar mijn idee. wat ik trouwens wel heel erg jammer vind, aangezien de grondbeginselen van dubstep mij ontzettend aanspreken.

Zo groot is de interesse blijkbaar ook nog niet (alhoewel dit niet een avond was met veel grote namen).

Het artikel van De Volkskrant staat ook nog online, met filmpje en muziekfrgamenten erbij. Flying Lotus wordt er ook tot gerekend, ik begrijp het minder en minder.

2 geweldige dubstep-mixen, gratis te downloaden op http://www.dr-weirdo.com/Biaz/scienceoftwo.html

DevendraBan
ontroerend stukje, tuktak.

Ik ben de laatste tijd zo onder de indruk van de releases van Rustie, Mohawke en Lone. 3 verschillende artiesten met als overeenkomst dat ze dubstep maken maar dan op zo'n creatieve manier; rauw, low-fi, gek, spannend... Die vertraagde samples waardoor alles zo lekker in elkaar valt, en dat geheel dat je zo meezuigt. Ontzettend inspirerend.

thejazzscène
Die ga ik eens opzoeken! Distance is van wat ik van het genre gehoord heb, mijn grootste aanwinst. Echt een meesterlijke straat-sfeer creëert die man.

tuktak
noujah dubstep...het is allemaal van dat echte warp-materiaal vind ik juist. rustie - bare hug is echt een vette track trouwens.

Zag op X State in Den Haag Jazzsteppa, ook niet verkeerd.
Dubstep met jazzinvloeden EN een mc.
Ook hadden ze een live drummer op het podium en werd er trompet gespeeld.
Erg vet!

http://nl.youtube.com/watch?v=xrTyal0Ispo&feature=related

http://nl.youtube.com/watch?v=NiXD9TvJnxY&feature=related

http://nl.youtube.com/watch?v=GomWadOALPE&feature=related

Hmm, die heb ik laatst ook ergens gezien, maar moet zeggen dat ik er niet veel aan vond. Zag vrijdag wel aankondigingen hangen in Patronaat in Haarlem, dus mensen die het wel leuk vinden moeten binnenkort daar naartoe.

Wat ik de laatste tijd wel lekker vind is dubstep wat tegen dub techno aan zit zoals 2526. Twee albums die ik veel draai zijn Headhunter - Nomad en Intrusion - The Seduction of Silence, de laatste is wel echt dub techno. Oja Ital Tek is ook vreselijk lekker maar dat is meer Distance stijl.

tuktak
die van intrusion is een vette plaat idd. heb hem maar even toegevoegd hier.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:31 uur

geplaatst: vandaag om 19:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.