MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / 2 Step

zoeken in:
Ik heb al wat over dit genre gehoord, maar niet echt veel. Kan iemand mij vertellen wat zoal inhoud en vooral wat interessante namen noemen uit dit genre?

Ik weet er niet heel veel van, dus als ik compleet mis zit, moet iemand mij maar verbeteren. Wat ik er van weet is dat 2-step (ook wel: U.K. Garage) een soort R&B/hip-hop met electronischere/dance-achtigere beats is begonnen in Groot-Brittannie (met name Londen). Ik denk dat de bekendste groep So Solid Crew is. Het eerste album (They Don't Know) was erg populair, het tweede album zijn ze (naar ik gehoord heb) van de 2-step afgestapt (zogezegd om een groter publiek te bereiken en ook internationaal te kunnen gaan) en meer richting hip-hop gegaan, waardoor ze (o, ironie) juist minder populair zijn geworden. Oxide en Neutrino zitten bij So Solid Crew en doen aan wat meer dance-gerichte 2-step.
Natuurlijk was het grote internationale succes voor Craig David met het album Born to Do It, hoewel dat wel erg de R&B kant opgaat (zeker wat ik van zijn laatste albums heb gehoord). Maar het eerste nummer waarop Craig David te horen (Re-Rewind van The Artful Dodger) was wel pure 2-step en volgens mij de eerste keer dat het internationaal enige succes had. Ook weet ik dat Wookie enig succes heeft gehad in eigen land. Zijn stijl gaat weer wat meer naar dance/elektonisch, ook omdat hij wat instrumentale dingen heeft gemaakt.

Uit de 2-step kwam wat wel "grime" wordt genoemd (naar het schijnt genoemd naar het nummer Grimey van N.O.R.E.). Grime leunt (nog) wat meer op de hip-hop en is niet zelden wat rauwer dan 2-step. Hoewel het verschil soms nauwelijks te horen is. Persoonlijk vind ik So Solid Crew bijvoorbeeld veel rauwer dan iemand als Wiley (Kat) die meestal tot de grime wordt gerekend. Wel aardig is dat hij op het nummer Wot Do U Call It? aangeeft zelf niets te zien in de termen U.K. Grage, 2-step of grime (hijzelf zegt dat zijn stijl eskimo-style of eskibeat heet). De grootmeester en het schoolvoorbeeld van de grime is ongetwijfeld Dizzee Rascal die vooral op zijn eerste album een hele rauwe en tot dan toe onbekende stijl hanteert. Dizzee Rascal zat ooit bij de Roll Deep-Crew, waar Wiley nog steeds bij zit. Naast de (ex-)leden van de Roll Deep-Crew is ook Kano in eigen land populair.

Daarnaast wordt The Streets nog wel eens binnen deze genres geschaard, maar waar precies, dat is mij (en volgens mij iedereen) onduidelijk. Zijn stijl wijkt weer wat af van wat binnen 2-step en grime gebruikelijk is.

Naar mijn mening zijn U.K. Garage, 2-step en grime allemaal aanduidingen voor R&B/hip-hop/dance-achtige muziek uit Groot-Brittannie. De variatie in het genre is mijns inziens te groot om van een echt geheel te kunnen spreken. De termen overlappen elkaar (gedeeltelijk) en de grenzen zijn erg vaag. Ik denk dat de term vooral wordt gebruikt omdat het gaat om een soort kruisbestuiving tussen verschillende stijlen en om in Groot-Brittannie een soort "eigen genre" te hebben, om te benadrukken dat het niet gaat om (puur) Amerikaanse hip-hop of R&B. Ook wordt er nog wat met het genre af geexperimenteerd, waardoor de grenzen helemaal vaag zijn.

Ik vind de 1e single van Daniel Bedingfield: 'Gotta Get Thru This' ook nog steeds onwijs lekker en ook wel 2 Step-achtig.

psychonaatje schreef:
Ik weet er niet heel veel van, dus als ik compleet mis zit, moet iemand mij maar verbeteren.

Volgens mij heb je zojuist alles er over verteld, chapeau!

Dankjewel psychonaatje.

Graag gedaan! En dank voor het compliment, T.O.

Daniel Bedingfield's Gotta Get Thru This was ik inderdaad vergeten te noemen. Verder was ik Lisa Maffia (lid van So Solid Crew) nog vergeten te noemen en (schaam, schaam, schaam) Ms. Dynamite die volgens mij ook nog met de leden van So Solid Crew heeft rondgehangen, maar later wat rustigere muziek is gaan maken (ook meer sociaal bewustere muziek), waar ze eerst wat rauwere nummers maakte. Het nummer Dynamite van de Ali G Indahouse soundtrack (waar ook wat andere 2-stepnummers opstaan) is bijvoorbeeld rauwer dan wat ze nu maakt (overigens moet dit nummer niet verward worden met het nummer Dy-Na-Mi-Tee, ook van Ms. Dynamite).

Ik blijf 21 Seconds van So Solid Crew trouwens ontzettend lekker vinden (dat begin met het kinderstemmetje: "Hahaha, what you laughing at?" ), heb ik nu dankzij dit topic tenminste weer een paar dagen in mijn hoofd zitten.

Oh, zo bedoelde ik het niet hoor, dat liedje schoot me gewoon even te binnen! Ik vind het ontzettend knap wat jij allemaal nog te voorschijn weet te toveren, was al die namen bijna vergeten. Wel leuk, ga ook maar weer eens naar 2 Step luisteren!

Dazzled Kid schreef:
Oh, zo bedoelde ik het niet hoor, dat liedje schoot me gewoon even te binnen!

Ik weet wel dat je het niet zo bedoelde. Ik vond het stom van mezelf dat ik 'm vergeten was. Het nummer was een enorme hit en bovendien durfde een (opschepperige) vriendin van mijn zusje destijds te beweren dat Daniel Bedingfield haar neef was!

Gast
geplaatst: vandaag om 22:33 uur

geplaatst: vandaag om 22:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.