Genres / Electronic / Duitse EM-bands
zoeken in:
0
tangmaster
geplaatst: 22 februari 2007, 19:23 uur
Veel te veel om op te noemen maar een grote band stijgt boven alles uit namelijk Tangerine Dream. En nog steeds een goede band. Nummer 2 blijft Kraftwerk de grootvaders van de techno.
0
Omayyad
geplaatst: 23 februari 2007, 13:29 uur
EM is een veelgebruikte afkorting, die niet geheel verrassend voor elektronische muziek (en niet enkel in het Nederlands) staat.
0
geplaatst: 23 februari 2007, 17:58 uur
Waarom wordt die afkorting dan niet gewoon als een afkorting geschreven? En sowieso, als je je topic 'De Duitse EM Bands' noemt, wat wil je daar dan mee zeggen?
0
geplaatst: 23 februari 2007, 18:06 uur
Of misschien bedoelen ze dit, dan wordt mijn nr. 1 toch zeker Heinz Fütterer.
[edit] Titel van dit topic aangepast [/edit]
[edit] Titel van dit topic aangepast [/edit]
0
tangmaster
geplaatst: 25 februari 2007, 14:05 uur
Omayyad schreef:
EM is een veelgebruikte afkorting, die niet geheel verrassend voor elektronische muziek (en niet enkel in het Nederlands) staat.
Precies simpel elektronische muziek, zowel vanuit de klassieke als pop hoek.
0
geplaatst: 11 april 2007, 03:13 uur
EM wordt veelal gebruikt om een bepaalde muzieksoort (berlin school) binnen de electronica aan te duiden. Berlin School, omdat de invloeden vooral komen van groepen die uit Berlijn komen. Tegenwoordig wordt het door een helebooel groepen/artiesten gemaakt die niet Duits zijn, laat staan uit Berlijn komen. Deze mensen hebben er soms een probleem mee dat hun muziek berlin school wordt genoemd. het is gewoon electronic music, EM.
Wat klassieke namen uit duisland
Klaus Schulze (heeft ooit in Tangerine Dream gespeeld)
Manuel Göttscching
Michael Hoenig
Robert Schröder
Software
Wat niet duitse en meer recente artiesten
Redshift (Tip: het album Siren)
Ron Boots (Tip: het album Acoustic Shadows)
Free System Project
AirSculpture
Create
Dom F. Scab
Gert Emmens
etc.
dit is dus allemaal meer als TD.. wil je wat meer als Kraftwerk, check dan Elektronische Maschine, ik moet zeggen ik vind het zelf naar niets klinken
Manuel Göttscching
Michael Hoenig
Robert Schröder
Software
Free System Project
AirSculpture
Create
Dom F. Scab
Gert Emmens
etc.
dit is dus allemaal meer als TD.. wil je wat meer als Kraftwerk, check dan Elektronische Maschine, ik moet zeggen ik vind het zelf naar niets klinken
0
tangmaster
geplaatst: 1 mei 2007, 20:02 uur
.zolder schreef:
EM wordt veelal gebruikt om een bepaalde muzieksoort (berlin school) binnen de electronica aan te duiden. Berlin School, omdat de invloeden vooral komen van groepen die uit Berlijn komen. Tegenwoordig wordt het door een helebooel groepen/artiesten gemaakt die niet Duits zijn, laat staan uit Berlijn komen. Deze mensen hebben er soms een probleem mee dat hun muziek berlin school wordt genoemd. het is gewoon electronic music, EM.
Manuel Göttscching
Michael Hoenig
Robert Schröder
Software
Free System Project
AirSculpture
Create
Dom F. Scab
Gert Emmens
etc.
Manuel Göttscching
Michael Hoenig
Robert Schröder
Software
Free System Project
AirSculpture
Create
Dom F. Scab
Gert Emmens
etc.
Sterke lijst. Lijkt meer op EM dan de meeste techno troep.
0
tangmaster
geplaatst: 5 augustus 2007, 15:37 uur
Vraag me toch af of er in Nederland zo weinig mensen zijn die niets weten van de bakermat van de Electronische muziek namelijk Duitsland. Het zijn toch de bands uit dit land (niet alleen Tangerine Dream of Kraftwerk) die deze muziek soort echt op de kaart hebben gezet.
0
geplaatst: 5 augustus 2007, 15:52 uur
Ik weet niet... ik heb de vroege Kraftwerk-platen, maar hoewel ik ze interessant vind, luister ik er toch niet echt vaak naar.
Voor mij wordt het pas echt genieten vanaf de electro/techno van de jaren '80 (al ken ik daar ook nog niet veel van).
Voor mij wordt het pas echt genieten vanaf de electro/techno van de jaren '80 (al ken ik daar ook nog niet veel van).
0
tangmaster
geplaatst: 5 augustus 2007, 18:41 uur
herman schreef:
Ik weet niet... ik heb de vroege Kraftwerk-platen, maar hoewel ik ze interessant vind, luister ik er toch niet echt vaak naar.
En juist die jaren '80 electro/techno is uit de keuken van veel Duitse bands waar Kraftwerk er een van is.
0
geplaatst: 5 augustus 2007, 19:19 uur
Ik erken die invloed ook wel, maar dat betekent nog niet dat het me echt aantrekt. Alhoewel ik vast nog wel eens een album van bv. Tangerine Dream oid. zal uit proberen.
0
Sietse
geplaatst: 5 augustus 2007, 20:15 uur
Vraag me toch af of er in Nederland zo weinig mensen zijn die niets weten van de bakermat van de Electronische muziek nl. Frankrijk en Duitsland. Het zijn toch componisten uit deze landen (niet alleen Karlheinz Stockhausen, Pierre Schaeffer en Edgar Varese) die deze muziek soort echt op de kaart hebben gezet.
Zo ff dat stukje tekst aangepast zodat er al iets meer van lijkt te kloppen
ps. er was vrijveel electronische muziek bijzonder populair voor dat er ook maar ooit een noot van Tangerine Dream of Krafwerk en co was gehoord. Heel veel film muziek bijv. uit de jaren 50 deed het al vrij goed bij het grotere publiek net zoals bijv de baanbrekende werken van Raymond Scott (Soothing Sounds for Babies, The Manhatten Project). Echter de basis van al dit werk ligt in met name Duitsland en Frankrijk (maar ook Italië en Nederland moeten niet onderschat worden)

ps. er was vrijveel electronische muziek bijzonder populair voor dat er ook maar ooit een noot van Tangerine Dream of Krafwerk en co was gehoord. Heel veel film muziek bijv. uit de jaren 50 deed het al vrij goed bij het grotere publiek net zoals bijv de baanbrekende werken van Raymond Scott (Soothing Sounds for Babies, The Manhatten Project). Echter de basis van al dit werk ligt in met name Duitsland en Frankrijk (maar ook Italië en Nederland moeten niet onderschat worden)
0
tangmaster
geplaatst: 6 augustus 2007, 13:43 uur
herman schreef:
Ik erken die invloed ook wel, maar dat betekent nog niet dat het me echt aantrekt. Alhoewel ik vast nog wel eens een album van bv. Tangerine Dream oid. zal uit proberen.
Moet je zeker eens doen een oude van TD beluisteren maar ik zeg er dan wel eerlijk bij dat smaken kunnen verschillen, voor mij nog steeds het beste, maar dat geldt niet voor iedereen.
0
tangmaster
geplaatst: 6 augustus 2007, 14:16 uur
Sietse schreef:
Vraag me toch af of er in Nederland zo weinig mensen zijn die niets weten van de bakermat van de Electronische muziek nl. Frankrijk en Duitsland. Het zijn toch componisten uit deze landen (niet alleen Karlheinz Stockhausen, Pierre Schaeffer en Edgar Varese) die deze muziek soort echt op de kaart hebben gezet.

Ik kijk niet naar de complete ontwikkeling want die ligt niet in Duitsland nog in Frankrijk, maar in de rock ligt de hoofdinvloed toch in Duitsland vanuit de zogenaamde Krautrock scene. Om met Edgar Froese te spreken, nou ja die zei begin jaren zeventig tegen een Engelse Journalist dat over een paar jaar iedereen Synthesizer zou spelen, de man liep weg of dat hij met een Alien gesproken had, maar ja Edgar kreeg gelijk....of niet soms.
0
Sietse
geplaatst: 6 augustus 2007, 19:04 uur
als je niet naar de gehele ontwikkeling kijkt moet je ook gewoon niet zoiets zeggen.
De beste mensen van bijv. Kraftwerk halen duidelijk hun vroege inspiratie weg bij de moderne componisten zoals Stockhausen, Xenakis, Varese en Cage.
Was het niet zo dat een van de heren (of misschien allemaal) nog les hebben gehad van K. Stockhausen aan het conservatorium in Berlijn?
Maar idd, de basis ligt niet alleen in Duitsland en Frankrijk, maar dit zijn toch wel de belangrijkste broedplaatsen van de electronica in de jaren 50 van de vorige eeuw.
De beste mensen van bijv. Kraftwerk halen duidelijk hun vroege inspiratie weg bij de moderne componisten zoals Stockhausen, Xenakis, Varese en Cage.
Was het niet zo dat een van de heren (of misschien allemaal) nog les hebben gehad van K. Stockhausen aan het conservatorium in Berlijn?
Maar idd, de basis ligt niet alleen in Duitsland en Frankrijk, maar dit zijn toch wel de belangrijkste broedplaatsen van de electronica in de jaren 50 van de vorige eeuw.
0
geplaatst: 18 september 2007, 00:46 uur
Krautrock is voor mij misschien wel dé ontdekking van het jaar! Ben begonnen met Can - Tago Mago. Ik vond het album geweldig dus ben ik me er in de stijl gaan verdiepen. Heb er een pak heerlijke groepen in ontdekt: Amon Düül, Asha Ra Tempel, Cluster, Eloy, Faust, Guru Guru, Harmonia, Kraftwerk, La Düsseldorf, Neu!, Klaus Schulze, Tangerine Dream, Thirsty Moon, Wallenstein,...
Goed vind ik er ook aan dat je het album vanaf de eerste luisterbeurt al kunt beoordelen of goed vinden. Bij vele albums moet het geluid groeien en moet je de nummers een beetje kennen om het te kunnen waarderen. Hier, bij de krautrock klinkt de muziek al direct geweldig.
Goed vind ik er ook aan dat je het album vanaf de eerste luisterbeurt al kunt beoordelen of goed vinden. Bij vele albums moet het geluid groeien en moet je de nummers een beetje kennen om het te kunnen waarderen. Hier, bij de krautrock klinkt de muziek al direct geweldig.
0
tangmaster
geplaatst: 18 september 2007, 17:56 uur
Lennonlover schreef:
Krautrock is voor mij misschien wel dé ontdekking van het jaar! Ben begonnen met Can - Tago Mago. Ik vond het album geweldig dus ben ik me er in de stijl gaan verdiepen. Heb er een pak heerlijke groepen in ontdekt: Amon Düül, Asha Ra Tempel, Cluster, Eloy, Faust, Guru Guru, Harmonia, Kraftwerk, La Düsseldorf, Neu!, Klaus Schulze, Tangerine Dream, Thirsty Moon, Wallenstein,...
Dan moet je Lucifer's Friend en Kraan ook proberen dan schiet de zaak een heel andere kant op.
0
geplaatst: 18 september 2007, 18:06 uur
"De toekomst van popmuziek? Die wordt overgenomen door Duitsers en machines"
- Lester Bangs
- Lester Bangs
0
geplaatst: 18 september 2007, 19:27 uur
jah, en gelijk heeft'ie wel. Behalve tijdens de British Invasion heeft Duitsland véél beïnvloed in de muziek. Krautrock die de basis legde voor electronische muziek (en al de verschillende muzieksoorten en -stijlen vandien). Ik weet nog in de jaren '90 dat Duitsland ons altijd voor was op de "hak"-muziek, remember? Thunderdome, Happy Hardcore enz. De Duitsers waren ons op deze muziek altijd voor. Ook nu komen erg belangrijke mensen op het vlak van techno uit Duitsland.
* denotes required fields.