MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Aphex Twin top 10

zoeken in:
Richard D. James ook wel bekend als Aphex Twin. Maker van vele briljante platen, de illustere videoclips zijn bekend. Ik was benieuwd naar jullie Aphex Twin top 10, en dan bedoel ik in nummers, niet in albums of EP's. Mijn bijdrage volgt.

Ik ben benieuwd

Ik ook, ik ga hier nog 's goed over nadenken. Ik voorspel topposities voor On, Avril 14th en Vordhosbn.

Ik voorspel topposities voor On, Avril 14th en Vordhosbn.

Geen Windowlicker?

Mijn top 10:
1. Windowlicker
2. On
3. Polynominal-c
4. Kesson Dalef
5. Falling Free
6. Wax the Nip
7. The Waxen Pith
8. Outside
9. Next Heap With
10. ICCT Hedral

1. Windowlicker
2. Fingerbib
3. On
4. Xtal
5. Vorhosbn
6. Digeridoo
7. Polynominal C
8. Flim
9. Bucephalus Bouncing Ball
10. ICCT Hedral

Erg interresant, dit topic. Eerst luister ik nog even de laatste Richard James cd's om wellicht nog op wat speciale toppers te stuiten.

1. 54 Cymru Beats
2. Alberto Balsalm
3. Heliosphan
4. Digeridoo
5. Girl/Boy Song
6. Gwely Mernans
7. Acrid Avid Jam Shred
8. Fenix Funk 5
9. Laughable Butane Bob
10. Vordhosbn

Die nummer 1 en 2 komen er bij mij ook waarschijnlijk in. Iedereen zou de mogelijkheid moeten hebben om ''Fenix Funk 5'' of ''Xmd5a'' in de top 10 te stoppen, dus alstublieft: [modknipdownloadlink]

Yak
Poeh, dat is verdoemd lastig. Maar oke, even alle cd's erbij gepakt dan maar, en dit zijn mijn tien:

1. Analogue Bubblebath 1
2. Digeridoo
3. Heliosphan
4. Wax The Nip
5. Dodeccaheedron
6. Xtal
7. Alberto Balsalm
8. On
9. Fingerbib
10. 4

01. Come To Daddy (Roskilde Live)
02. Girl/Boy Song
03. Milkman
04. On
05. Polynomial-C
06. To Cure a Weakling Child (Contour Regard)
07. Fingerbib
08. Start As You Mean To Go On
09. Pacman Power Pill (Edit)
10. Icct Hedral

Nogal commercieel lijstje, maar het experimentelere werk van AT vind ik dan meestal ook niet al te geslaagd, in ieder geval niet uitmuntend.

Zeer lastig om samen te stellen, maar vooruit. Dit zijn in ieder geval voor deze week mijn favoriete 10, maar de volgorde verandert iedere dag.

1. Windowlicker
2. Laughable Butane Bob
3. SAW Vol. II, CD1 track 3
4. IZ-US
5. Mount St. Michel
6. Nannou
7. Come To Daddy
8. Fingerbib
9. Come On You Slags!
10. Melodies From Mars, track 12

Nog veel te veel geniale nummers niet genoemd... Alberto Balsalm, Ventolin, On, Icct Hedral, 54 Cymru Beats... Aargh ik wil een top 25

Ja precies ik dacht zelfs aan een top 100 eerlijk gezegd.

En Yak, leuk dat je Analogue Bubblebath 1 zo hoog hebt. Ik ken nog een soortgelijke track (tenminste vind ik) van hem die je waarschijnlijk niet kent. Die zal ik wel delen als 'ie in mijn top 10 komt over een paar dagen. Onder de artiestennaam ''Soit-P.P.'' staat die. Zullen anderen maar niks vinden hoor dit nummer , maar voor mij en misschien voor jou wel goed.

Ook een meer dan aardige ''Q-Chastic - Q-Chastic EP (1992)'' (ook Aphex Twin) die nooit op de site komt, kan ik een keer posten. Hiervan zijn maar 4 exemplaren gedrukt en het wordt als unreleased beschouwd. Ik vind 'm erg mooi iig.

De unreleased bootleg Melodies From Mars, wat eigenlijk een volwaardig album is, heb ik ook nog nergens gezien op deze site.
RDJ heeft nooit toegegeven dat het zijn werk is, maarja, als er demoversies van Fingerbib en Logon Rock Witch op staan...

Ik ben persoonlijk ook erg gecharmeerd van de muziek die hij heeft uitgebracht onder de naam Polygon Window. 'Quoth' is bijvoorbeeld een ideaal nummer voor in het openbaar vervoer

Als het unreleased is mag het alleen niet op de site.

'Polygon Window' vind ik een erg voorbeeldig goed gecontroleerd nummer. Ben nog niet verder gekomen met luisteren dan die Polygon track.

Hierbij mijn top 10:

1. Windowlicker
2. Quoth
3. Nobukazu Takemura - Let My Fish Loose [Aphex Twin Remix]
4. Flaphead
5. To Cure a Weakling Child
6. Bucephalus Bouncing Ball
7. Nannou
8. Start as You Mean to Go On
9. Dodeccaheedron
10. Come to Daddy

Even een los vraagje: op welke EP staat outside (kick ass violin solo)?

Hoge noteringen van Windowlicker verbazen me wel moet ik zeggen. Vind vooral de clip leuk, de rest is iets te matig AT geroffel naar mijn mening.

Onderhond schreef:

Hoge noteringen van Windowlicker verbazen me wel moet ik zeggen. Vind vooral de clip leuk, de rest is iets te matig AT geroffel naar mijn mening.

Ik moet zeggen dat het me zelf ook nogal verbaasde dat ik hem op nr. 1 had staan. Ik had hem lang niet gedraaid, omdat ik hem echt al te vaak had gehoord... op MP3
Toen heb ik bijna uit plichtsbesef maar de Windowlicker EP gekocht, en toen bleek het nummer eigenlijk nog veel specialer te zijn dan ik ooit had gedacht... omdat er zo veel in te ontdekken valt, is het eigenlijk het enige nummer waar ik nooit moe van zal worden, dus staat-ie bij mij (op dit moment, heb hem net gekocht) op nummer 1.

Drukqs en I Care Because You Do (en niet te vergeten de Analord dubbel-cd die ooit nog eens zal uitkomen) moet ik altijd nog origineel kopen, maar gelukkig is mijn verjaardag weer in aantocht. Eens kijken hoe mijn top-10 er daarna zal uitzien

Overigens heb ik de lossless audio versie van Analord10 eergisteren binnengehaald, en tegen mijn verwachtingen in heb ik hem vrijwel de hele avond gedraaid. Niet gek voor een EP'tje van 12 minuten
Vooral Xmd5a is werkelijk een briljant nummer, en verdient eigenlijk wel een plaatsje in m'n top10. Maar welke er dan uit zou moeten, geen idee...

Die lossless versie heb ik dus ook, hierboven in de link omgezet naar 320 bitrate (weet niet of de link nog geldig is). Eigenlijk geef ik beide nummers 5 sterren, maar om nou deze als enige release van Aphex 5 sterren te geven terwijl het maar uit 2 nummers bestaat, vind ik te ver gaan. Dat komt nog een keer bij een systematische stemmenverandering. Jammer dat ik 'm destijds niet besteld had, om meteen je vraag bij dit album te beantwoorden. Ik heb de twee nummers maar op 1 cd gegooid en die draai ik haast elke dag. Ik ben trouwens van plan om ''Xmd5a'' in mijn top 10 te stoppen, om er maar één te kiezen van Analord10.

brooklyn schreef:

Heb die track hier ook liggen. Leuk ding, maar is 'ie wel van hem? Volgens mij nooit officieel uitgebracht iig.

die 2 vragen had ik dus ook...

waar blijft jouw top 10 Goodfella?

Ik werk er hard aan

En kenden jullie de Super Mario Brothers Theme van Aphex Twin al? Ik kan niet bevestigen dat 'ie van hem is. Daarnaast heb ik nog een ''Tetris Theme'' die niet zo goed is. en nog het één en ander, bijvoorbeeld ''Aphex & Squarepusher - Freeman Hardy & Willis Acid'' die wel officieel uit is op We Are Reasonable People.

Ik vind die Tetris theme leuker dan die Super Mario Brothers theme eigenlijk. Allebei niet serieus te nemen natuurlijk, maar toch.

beetje laat, maar hier is hij dan:
1) Vordhosbn
2) Donkey Rhubarb
3) On
4) Bbydhyonchord
5) Girl/Boy Song
6) Avril 14th
7) 4
Fingerbib
9) Jynweythek Ylow
10) Mt. Saint Michel Mix+St. Michaels Mount

bas
die super mario en tetris tracks van aphex zijn 100% fake

Ze zijn idd niet van Aphex, maar er zitten erg leuke dingen tussen. Ik heb heel zo'n album met mario remixes.

1. icct hedral (philip glass orchestration)
2. analogue bubblebath 1
3. schottkey 7th path
4. heliosphan
5. digeridoo
6. windowlicker
7. actium
8. come to daddy (pappy mix)
9. iz-us

10. de gehele ambient works volume 2

Joyrex
brooklyn schreef:
Is ook geen Aphex nummer. Als je goed er naar luistert kan het ook geen Aphex zijn. Kwam deze track namelijk een keer tegen op een middelmatige loungecompilatie onder een andere artiestennaam iig dan één van RDJ's pseudoniemen.

Joyrex
1. Polynomial-C
2. Acrid Avid Jam Shred
3. Hangable Auto Bulb
4. Vordhosbn
5. Meltphace 6
6. Seefeel - Time To Find Me (AFX fast mix)
8. Donkey Rhubarb
9. On
10. Windowlicker (Japanese demo)

1.Windowlicker
2.On
3.Rhubarb (nr. 3 van SAW2, niet te verwarren met Donkey Rhubarb)
4.Matchsticks
5.Polynomial-C
6.Girl/Boy
7.Ageispolis
8.Alberto Balsalm
9.Icct Hedral
10.Digeridoo

Moet er wel bij zeggen dat ik (lang niet) alle nummers van RDJ ken.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:07 uur

geplaatst: vandaag om 12:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.