MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Breakcore

zoeken in:
lambf
Ik luister nu al een tijdje naar dit genre, en er zitten hele leuke dingen tussen. Maar ik heb eigenlijk nog niet zo heel veel ervan gehoord. Dus hier komt de onoverkomelijke vraag, wat zijn nou echt de "klassiekers"? Welke Breakcore-werkjes mag je zij niet te missen ? En nog wel belangrijker, wat vinden jullie nou de beste Breakcore releases ?

Misschien kun je wat met deze docu.

lambf
Jep, al bekeken. Maar ik bedoel meer gewoon met titels van albums of nummers. En trouwens, live klinkt het vaak toch anders (en niet zelden beter) dan vastgelegd op een rond draaiend stukje.

Veel kan ik niet over dit genre zeggen, maar ik kan wel besluiten dat Xanopticon - Liminal Space een klassiekertje is.

thejazzscène
lambf schreef:
Jep, al bekeken. Maar ik bedoel meer gewoon met titels van albums of nummers. En trouwens, live klinkt het vaak toch anders (en niet zelden beter) dan vastgelegd op een rond draaiend stukje.

Vraag (pm) het eens aan Onderhond of Tovenaar, ik geloof dat zij wel erg goed vertrouwd zijn met het genre.

Sietse
Vroeger kon ik altijd wel een gezonde dosis Doormouse waarderen.

Ik ook. Heb hem ook nog 's live gezien als Donna Summer. Maar nu vind ik het niet meer om aan te horen...

thejazzscène
Dan Martin is dat toch he? Is hij een lid van Donna Summer (welke DS bedoel je, herman?)?

Donna Summer is Jason Forrest, drager van het Cock Rock Disco label (breakcore) waar andere bekenden als Duran Duran Duran opzitten.

Persoonlijk vind ik Doormouse (qua studiowerk) meestal niet om aan te horen, erg pover werk binnen het breakcore genre.

Sietse
Onderhond schreef:
Donna Summer is Jason Forrest, drager van het Cock Rock Disco label (breakcore) waar andere bekenden als Duran Duran Duran opzitten.

Dat wou ik dus net gaan zeggen.

Persoonlijk vind ik Doormouse (qua studiowerk) meestal niet om aan te horen, erg pover werk binnen het breakcore genre.

Ik ken alleen zijn dingen van voor 2002, en sommige vind ik dan wel leuk (zoals Mama Didn't Raise No Punk, I Made Myself One EP en de laatste die ik heb gehoord is Freaked Out Mess)

Verder vind ik Desertstorm Breakcore Squad wel cool, maar geen idee of die nog bestaan.
Iig zeker eens checken al was het alleen maar voor het verhaal er achter (zij gingen tijdens de oorlog in Joegoslavië in verschillende steden daar feesten organiseren als "soundsystem" om de jongeren wat te bieden enzo en nog veel meer van dat soort zaken)
Discogs heeft niet veel informatie over ze maar er is genoeg te vinden op de bekende plaatsen.

Er is ook zo'n - ik dacht - Amsterdams - breakcoregezelschap met o.a. een tapdansende vrouw (tapdansen op breakcore, te vet). Die zijn ook wel erg tof. Ben alleen even hun naam kwijt.

edit, even gegoogled:

"In 2006 is ze onder leiding van Martijn Verlinden van het Haags Popinstituut begonnen met het Breakcore Tapdance Collective. Samen met breakcore-virtuoos Tommy FFF en sonoloog Stelios vormt zij dit collectief. Tijdens het State X New Forms Festival hadden zij hun premiere:
"De live tapdans muziek is briljant gevonden en de energie spat er vanaf. Geholpen door een breakcore artiest, een VJ en een sonoloog maakt dit een heel bijzonder optreden" (http://3voor12lokaal.vpro.nl/) "

Naast het tapdansen vond ik de breakcore ook heel tof. Van Tommy FFF dus. Weet alleen niet of hij nu echt een hoogvlieger is in het genre, ik heb er verder geen verstand van.

Ik ken wel een FFF, maar vind ik redelijk middelmaat. Maar ook niet 100% zeker of hij het is.

Anyway, breakcore is er ondertussen ook al in alle vormen en maten, klein gepoogd overzichtje dan maar:

Planet Mu ed: eerder wat serieuzere breakcore die vooral erg hectisch is en zijn basis kent in de duistere genres (zware IDM, hardcore ed). Hellfish en µ-Ziq zelf hebben hier een paar leuke dingen mee gedaan. Ook een Snares kan onder deze noemer geschoven worden.

Peace Off : Frans collectief, zit zeer interessante muziek op. Wat hardere beats vooral, eerder breakcore met veel harde breaks en een stevige hardcore insteek. Rotator is zo'n beetje de voordrager van dit label.

Hymen: een echte electronic gigant, die zich bezighoudt met wat meer underground kwalitatief spul. oa ook mijn favoriet (Liminal Space) werd op dit label gereleased. Vaak breakcore die wat meer IDM inspiratie kent. Daar past Somatic Responses dan ook goed bij.

Sublight: De wat hippere versie van Hymen, heeft zo'n beetje alle grote breakcore namen al gehad, enkel de goeie albums missen een beetje. Toch wel jammer, gezien de namen (Enduser hoort hier steevast thuis).

Breakcore Gives Me Wood: Het Belgisch collectief. Toffe bende die zich vaak richten op partybreakcore. De gehele Top 2000 komt in een nummer of 5 voorbij, snel hard en vaak humorvol. Mensen zoals een Droom en Sickboy staan vooraan.

Ad Noiseam: als het maar apart is. Bong-Ra zit er ondertussen vaak, maar ben ik niet zo weg van. Verder ook nog wel grote namen (Enduser is er groot geworden), maar qua breakcore vind ik ze niet het perfecte label. Wel interessant om plaatjes met breakcore invloeden terug te vinden.

Entity: Wie echt wat specialers wil kan een keertje bij Entity langs. Artiesten als Sedarka, UndaCova en Atomhead bieden een geweldig scala aan harde, snerpende en chaotische breakcore. Maar zeker meer de luisterkant ipv de feestkant van het hele gebeuren.

Cock Rock Disco: geen grote fan van, beetje tam en nogal leeg vind ik het vaak, maar op zich is zo'n Duran Duran Duran life wel weer erg goed. Amerikaans label onder leiding van Donna Summer/Jason Forrest dus, muziek zelf is vaak een klets van alle mogelijke invloeden.

thejazzscène
OH, als je dicht bij Antwerpen woont interesseert dit je misschien wel: http://www.scheldapen.be/Agenda
Sickboy komt er naartoe. Is hij live goed? Ik ga het misschien toch ook een keertje verkennen. Komt daar veel 'extreeem' volk op af (agressieve/ strakke types bijvoorbeeld)?

Harco
http://www.stuntrock.com/dtrash29.htm

Dit is mijn favoriete werk binnen de breakcore voor zover ik me erin verdiept heb.

http://www.dtrashrecords.com/

Hier gratis te downloaden onder MP3.

thejazzscène schreef:
OH, als je dicht bij Antwerpen woont interesseert dit je misschien wel: http://www.scheldapen.be/Agenda
Sickboy komt er naartoe. Is hij live goed? Ik ga het misschien toch ook een keertje verkennen. Komt daar veel 'extreeem' volk op af (agressieve/ strakke types bijvoorbeeld)?

Hmmm, ik zit te wachten op een BE feestje met Xanopticon erbij

Sickboy is in ieder geval wel tof, als je houdt van poppy muziek door de breakcore mangel gehaald. Zelfde geldt voor Droon, leuke verschijning ook. Mr Kill is vooral hard en snel, de rest ken ik zo niet meteen.

Wat betreft extreem volk ... er lopen rare mensen rond, dat heb je wel natuurlijk. Maar van agressie of irritatie heb ik nog niks gemerkt. Ze zien er niet allemaal even fris uit (drank, vermoeidheid, drugs) maar vond het best een gezellig feestje waar ieder gewoon z'n ding doet en niet meteen anderen gaat lastigvallen.

't Is in ieder geval wel wat anders dan een avondje I Love Techno

Breakcore

Ik Doe Moeilijk
Onderhond schreef:
Hmmm, ik zit te wachten op een BE feestje met Xanopticon erbij
staat op 1 feb. in Brussel (en 2 feb. in Rotterdam) volgens zijn mooie web 2.0 MySpace.

thejazzscène
Ik Doe Moeilijk schreef:
(quote)
staat op 1 feb. in Brussel (en 2 feb. in Rotterdam) volgens zijn mooie web 2.0 MySpace.

Op Ric's Boat
Maar ook met Duran Duran Duran. Vet.

thejazzscène schreef:
Komt daar veel 'extreeem' volk op af (agressieve/ strakke types bijvoorbeeld)?

Gemoedelijker dan de breakcorescene krijg je het niet.

Ik luister best vaak breakcore. Vooral veel Bong-Ra en Venetian Snares. Enduser is ook wel dope. Maar t is irritant dat er zo veel verschil zit in de breakcore. Je hebt de echte Jungle-based shit zoals Bong-Ra en Venetian Snares sommige nummers, maar dan heb je ook die echte para zooi zoals t einde van Hand Throw van Vsnares, en A Lot of Drugs, wat ik niet echt als muziek kan zien.

lambf
Het is juist goed dat er zoveel stijlen zijn, dat maakt het ook zo'n dynamisch genre. Als er maar een paar stijlen zouden zijn zou je er mischien snel op uitgekeken zijn. Ene, para zooi, wat bedoekl je daarmee? (Ik ken die nummers/albums niet )

22 februari :

Jeugdhuis t'Stadt, Oudenaarde (Welden)--- 'Bunny To Core' met......

Xanopticon!!!

entree 2 euroos
drank: fairly cheap

*slik*

Daar wil ik wel naartoe.

lambf schreef:
Het is juist goed dat er zoveel stijlen zijn, dat maakt het ook zo'n dynamisch genre. Als er maar een paar stijlen zouden zijn zou je er mischien snel op uitgekeken zijn. Ene, para zooi, wat bedoekl je daarmee? (Ik ken die nummers/albums niet )

Groot gelijk. (Ook al ken ik er maar een paar )

lambf schreef:
Ene, para zooi, wat bedoekl je daarmee? (Ik ken die nummers/albums niet )

Para zooi is n uitdrukking voor iets erg druks

(afbeelding)

(afbeelding)

allen daarheen !!

JLjuju schreef:
Ik luister best vaak breakcore. Vooral veel Bong-Ra en Venetian Snares. Enduser is ook wel dope. Maar t is irritant dat er zo veel verschil zit in de breakcore. Je hebt de echte Jungle-based shit zoals Bong-Ra en Venetian Snares sommige nummers, maar dan heb je ook die echte para zooi zoals t einde van Hand Throw van Vsnares, en A Lot of Drugs, wat ik niet echt als muziek kan zien.

Venetian Snares en Bong-Ra staan in mei in het Paard van Troje, Den Haag.

A Lot of Drugs vind ik trouwens echt een geniaal nummer!

thejazzscène
Heeft er al iemand werken van de Belgische 'Droon' beluisterd? Ben wel benieuwd hoe hij klinkt want hij komt naar Dour en schijnt een opkomend talent te zijn...

lambf
nope, heb nog niks van hem beluisterd.

Heb het eigenlijk jaren beluisterd, maar ik heb tegenwoordig een beetje het 'been there done that'-gevoel. De klassiekers uit het verleden zal ik altijd blijven koesteren, want dat is gewoon tijdloze, fantastische muziek, maar kan iemand mij vertellen of er tegenwoordig nog boeiende ontwikkelingen zijn binnen dit genre?

Gast
geplaatst: vandaag om 22:39 uur

geplaatst: vandaag om 22:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.