MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Stevige techno

zoeken in:
Ja, er bestaat al een topic over gewone en minimal techno, maar waar ik naar op zoek ben zijn meer de hardere, stevigere technoplaten.

Een voorbeeld: The Bells van Jeff Mills vanwege zijn stevige beat...

Bekende 'treintjestechno'-producers zijn:

- Adam Beyer
- Joel Mull
- Cari Lekebusch
- Marco Bailey
- Marco Carola
- Ben Sims
- Umek

Hoewel voor bijna allen geldt dat ze dergelijke muziek inmiddels niet meer maken. Check de periode 1996-2002.

Verder bestaat er ook nog hardere techno, die meer richting industrial/hardcore gaat.

T.O. schreef:
Hoewel voor bijna allen geldt dat ze dergelijke muziek inmiddels niet meer maken.

Dit is idd best wel hatelijk

Probeer daarvoor het MIM label eens (onder Third Movement). Gaat inderdaad meer richting hardcore, maar staan een paar knalharde technoschijven op.

Verder altijd gehoord dat Redhead (toch ?) ook serieus doorboomde in z'n technosets.

Valt Alexander Kowalski ook onder 'stevig'?

MPX309 van Joris Voorn vind ik altijd wel een lekkere stevige en rollende track.
Verder zou je eens een setje van Adam Beyer, Dubfire of Chris Liebing kunnen proberen.

Liebing en Redhead passen goed in het rijtje dat ik opnoemde.

Kowalski en Dubfire vind ik toch van een andere orde. Dave Clarke is dan weer wel een grote naam die vaak hardere techno draait, net als Richie Hawtin (als ie zin heeft) en Speedy J.

Nu ook ik er toch over nadenk, nog een paar namen:

- Valentino Kanzyani
- Renato Cohen
- Oliver Ho
- DJ Rush

Wat ik nog vergeten was: de 'schranz' stijl van Robert Natus, Sven Wittekind, Marco Remus etc. (wat ik overigens verschrikkelijk vind)

thejazzscène
Redhead valt nog wel mee. Hij geeft geen staalharde beatjes maar eerder volle geluiden. Het lijkt alsof heel zijn outpoort vol zit. Begrijp je? Zijn sets hebben weinig minimaal. Hij heeft zowat hetzelfde gehalte als Marco Bailey.
Verder aan schranz denk ik plots aan de verschrikkelijke Dj Ghostset op ILT. Echt terrible.
Maar ik denk dat de man die dat hier vraagt geen hardtechno wil maar "Jeff Millsstuff". Maar die man heeft ook twee levens eigenlijk: Waveform transmissions en zijn andere platen. Hier een lijstje:

Technasia, Dj Shufflemaster, Cj Bolland, Joey Beltram, Planetary Assault Systems, The Advent (B.C.), Mr. G, Patrick Pulsinger, Dj Bone, Rotor Type, Phrentic System, Dave Angel, Hardfloor, Dan Curtin, Oxia, 1st Bass, Chris Cowie, Zzino & Filterheadz, Ben Long ( dat nummer van hem: The Virus!), Cracker Jack, Speedy J, Collabs 3000, CZR, Keith Tucker, Damon Wild, Black Noise, Ignition Technician ( ), Charles Siegling, Dave Clarke, Chris McCormack, Sharpside, Autotune, Villanord, Spokesman, Vitalic, Surgeon

en anderen.
Dj Rush mag inderdaad tot Hard techno gerekend worden. Maar misschien beter tot speed hard techno. Die man was (bijna) breakcore aan het draaien op I Love Techno dit jaar.
Hierboven hebben allemaal ongetwijfeld ook techno/hardtechno nummers geschreven. Grote namen zijn het meestal.

En dan zou ik willen afsluiten met een nummer van Cybersonik, met name "Backlash" . Veel plezier ermee.

Edit: in deze stijl draaien is altijd leuk. Uptempo staat de dj veel meer toe te spelen met bassen en zijn crossfader. Eddie Halliwell

Ian Void - The Rascal (Chris McCormack remix)

Type "schranz":
Terence Fixmer,
Johannes Heil,
Amok,
Chris Liebing,
Redhead,
Adam Beyer,
...

T.O. schreef:
- Umek

Deze van Umek is echt wel vet! Had overigens nog nooit van die man gehoord...

thejazzscène
Speedy J - Panik
Stevig & distorted.

Spokesman - Acid Creak

Cj Bolland - The Prophet
Live gezien vanop podium naast Bolland (echt kippevel) De Belgische trots zoals men zegt.

net overleden schreef:

Deze van Umek is echt wel vet! Had overigens nog nooit van die man gehoord...

Ja, maar dit is niet echt stevige techno

thejazzscène
Bill Bush schreef:
Type "schranz":
Terence Fixmer,
Johannes Heil,
Amok,
Chris Liebing,
Redhead,
Adam Beyer,
...

Jep, en buiten amok is hier eveneens niets Schranz te noemen. Allemaal techno en hard techno die niet over de 130/135 Bpm gaan.

T.O. schreef:
(quote)

Ja, maar dit is niet echt stevige techno

Ja, maar de beat is toch een stuk ruiger dan al die minimal techno shit die momenteel zo populair is!

Oh, en die Speedy J. track is idd erg vet...

thejazzscène schreef:

Jep, en buiten amok is hier eveneens niets Schranz te noemen. Allemaal techno en hard techno die niet over de 130/135 Bpm gaan.

Ach wat is schranz? Ik ken er niet het fijne van maar ik dacht dat Chris Liebing de term had uitgevonden dus dat zal zeker en vast wel schranz zijn. En aangezien ik een liedje van Terence fixmer heb dat "the real schranz" noemt, zal het ook wel tot dat genre behoren.
Het punt is dat het allemaal stevige techno is...

Deze van 3 Phase raad ik aan. Dit was z'n hit, maar het album is relatief wat overkeken en ondergewaardeerd.

thejazzscène
Ja, ken dat werk. Niet mis.
Hier is een stukje van een set van twee sinds een korte aantal jaren opkomend Braziliaans duo: Pet Duo . Die man vind ik wel behoorlijk irritant. Deze muziek is misschien eerder spek naar Onderhonds' bek.

Ben persoonlijk niet echt voor de meeste uptempo/skranzzz te vinden. Vooral omdat er erg schrale nummers vaak in voorkomen. Maar er zijn zeker releasen die ik kan waarderen.

thejazzscène schreef:
[ Cj Bolland - The Prophet
Live gezien vanop podium naast Bolland (echt kippevel) De Belgische trots zoals men zegt.

Haha, deze luister ik de laatste tijd weer steeds meer en meer, en klink steeds vetter

Eindplaat toen ik een tijdje geleden in de technoclub Moog in Barcelona was.

(afbeelding)

1. Absolut
2. Suck da MC
3. Sclerotika

Schnee
T.O. schreef:
treintjestechno

Goeie term! ik noem het altijd doordendertechno. Redelijk saai meestal in mijn oren omdat de beat constant doorgaat en niet of nauwelijks veranderd. Er zijn genoeg liefhebbers, en op een avond met meerdere "afwisselendere" dj's kan ik het best even waarderen, maar ik hoor liever mooie overgangen.

Inmiddels is dit type techno wel weer aan een respectabele comeback bezig, dankzij de Berghain enerzijds en de UK scene anderzijds.

Schnee
ja, berghain heeft dan ook nog de panorama bar waar het er iets melodieuzer aan toe gaat. Het enige jammere is het vervelende deurbeleid daar. Ofwel eigenlijk het niet-deurbeleid, er is geen peil op te trekken of je binnen komt...

Klopt!

Ik spreek helaas uit ervaring

Gast
geplaatst: vandaag om 07:55 uur

geplaatst: vandaag om 07:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.