MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Chicago House

zoeken in:

thejazzscène
Ja, altijd leuk om te lezen. Ik luister erg graag naar Chicagohouse waarin je telkens zo'n zware beats hebt. Die gaan dan meestal niet snel maar zijn gewoon erg zwaar en als daar dan nog eens een hi-hat (of hoe noem je dat?) bijkomt, is de kous helemaal af. Maar rustige doffe beats met daarachter licht tintelende Chicagosynths zijn ook erg leuk om luisteren.

Ja, die laag zwalkende vieze basslines

Ziet er zeker leuk uit.

Hier iemand die de eerste op vinyl gezette house track heeft en op de traaitafel legt:

Jesse Saunders - On and On (1984)

En hier een paar muzikaal hoogstaande

Mr. Fingers - Can You Feel It (1986)

Marshall Jefferson - Move Your Body (1986)

Birth of House Music:

thejazzscène
Ja, vet.
Hier is nog een prehouse klassieker die eigelijk verschillende genres bevat.
Nitro Deluxe - This Brutal house / let's get brutal Het is dan ook een erg belangrijk nummer geweest in de geschiedenis van de elektronische muziek; gemaakt in 1986 en bevat reeds elementen van electro, techno, chicago en acidhouse.
Onlangs een originele kunnen vinden en ondertussen veel geluisterd. Dat is een verdomd goed nummer. Oppitchen kan, maar niet te hoog zoals sommige dj's dat doen (als Dave Clarke bijvoorbeeld). Dat maakt het nummer gewoon kapot.

lekkere klassieker dat ja. Oppitchen maakt nummers al gauw een beetje kapot vind ik.

thejazzscène
And our story continues:

Frankie Knuckles en Ron Hardy waren de belangrijkste personen bij aanvang van de Chicago House scene. Later ging het mekka van de house een genre worden met karakteristieken waaraan verschillende andere artiesten werkten.

Phortune - String Free 1988 Chicago house klassieker

Lil Louis - French Kiss Een van de obscure nummers die de Charts wist binnen te dringen.

K Alexi Shelby - My Medusa
Zonde dat de snelheid zo verhoogd is. Deze Chicagohouse klassieker is juist zo mooi doordat ze zo traag vooruit gaat.

goed bezig

thejazzscène
Goeie nummers! Die tweede kende ik nog niet. Had al verschillende remixen en reversions gehoord maar nooit het origineel. Erg mooi nummer is dat.
En altijd die typische drums en beats die terugkeren in de '80's house. Spijtig dat het tegenwoordig zo weinig gedraaid wordt. Chicagohouse is vaak zoek in playlists van housedj's (in België althans). Je moet al echt naar een acidfeest gaan zoeken om die beats te kunnen horen. Zonde is dat.
Ik haalde hiervoor Ron Trent aan. De man heeft erg weinig nummers gemaakt maar de nummers die hij maakte hebben toch voor een verschuiving gezorgd in de denkwijze van vele houseartiesten.
Hier heb je zo'n nummer dat zo mooi is:
Ron Trent - Altered States (1990)

Heb zo'n gevoel dat dit Chicagohouse is maar het ligt ook dicht bij de deephouse vind ik.

Deee lite - What is love (Holographic Goatee mix)
Een mooi nummer dat ook belangrijk is in de wortels van de elektro.

Altered States is inderdaad een echte klassieker, maar zal nooit helemaal mijn favoriet worden. Is een van de weinige classics, waarbij ik echt moeite heb met de oude synths en doffe drumbeats (Strings of Life is er nog zo één).

Hoorde hem laatst nog wel op een feest trouwens, misschien beter zoeken thejazzscene

Mooie nummers en fimpjes komen er hier voorbij!

Hier een ongetwijfelde future classic:

Larry Heard presents Mr. White - The Sun Can't Compare

prachtig

De vocaal daarvan herkende ik laatst terug in deze oude (na 1m20):
Phuture - The Creator

thejazzscène
Die Phuture en Phortune of hun 'echte naam'; Earl "Spanky" Smith Jr. en Damon "Proffessor Traxx" Neloms zijn van vitaal belang geweest in de geschiedenis van acid en chicago house. Ik verschiet er toch altijd van hoeveel nummers van hun tot klassiekers gerekend mogen worden.
Adonis - No Way Back
John Doe zal deze wel al kennen. Gescom heeft er (in D1 geloof ik) een herversie op gemaakt. Ode aan acid met clicks'ncuts.

En dan nog een nummer dat ik al zo lang niet meer had gehoord. Wat kan youtube toch voor wonderen zorgen:
On the House - This Ain't Chicago
Dit nummer is ook te vinden in een mix van The Chemical Brothers. (The Brothers Gonna Work it Out) Toen stond hun creativiteit nog op een hoog punt.

thejazzscène
Adonis - The Poke Let goed op de percussie naast de beats. Erg vet en werd wel vaker toegepast in de chicagohouse. Vrijwel altijd gecombineerd met erg zware beats.

Opmerkelijk lekker die funky percussie en basslines van Adonis ja.

Heb pas deze ontdekt, erg lekker nummer met een hele mooie baslijn:

1986:

Erg tof nummer, ontdekt via een mix van The Wild Bunch (waar later Massive Attack uit voort zou komen) uit 1987. De break is misschien wel een beetje te saai.

Het nummer van Marshall Jefferson dat John Doe in een van de eerste posts hier linkt is trouwens het eerste house-nummer waarin een piano werd gebruikt, lees ik net.

En ik zie nu pas dat de vorige plaat die ik postte is geproduceerd door Marshall Jefferson. Blijkbaar ligt hij me wel.

Vergeet deze niet

Ik ben nu aan het luisteren. Klinkt erg goed.

Bedankt voor de tip, op Discogs staat 'ie niet in zijn discografie.

Nee, dat is ook niet Marshall Jefferson. Maar ik snap je verwarring

Die link bij Birth of House Music doet het niet meer john welk nummer is dat?

Gast
geplaatst: vandaag om 05:38 uur

geplaatst: vandaag om 05:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.