Genres / Electronic / Gameboycore
zoeken in:
0
geplaatst: 8 februari 2008, 18:55 uur
Hoorde laatst van het genre, lijkt me wel interessante muziek. Kennen jullie toevallig geen degelijke artiesten/songs binnen de gameboycore? Ben benieuwd...
0
geplaatst: 8 februari 2008, 19:13 uur
gameboycore ???wat is dat dan weer 
Ben net gewend aan audio sonic televisiespelcore

Ben net gewend aan audio sonic televisiespelcore
0
geplaatst: 8 februari 2008, 19:30 uur
Een mooie, maar ietwat misleidende naam, dat Gameboycore. Verwacht geen bands als Minibosses, die de soundtracks van hun favoriete computerspelletjes live naspelen, maar ‘Micromusic’ zoals ze het zelf noemen. En eigenlijk is ook die term een beetje verwarrend, want vergissingen met minimalhouse liggen voor de hand. Maar een avond als deze ‘We are not toys of the musicbusiness’ biedt duidelijkheid. In de redelijk gevulde OCCII zien de bezoekers een flinke hoeveelheid electronica op het podium staan, en ook in de zaal staat een tafel met notebooks. En, het opvallendste van alles, een hoeveelheid Gameboys waar je een schoolklas stil mee krijgt. Gedeprogrammeerd voor de oorspronkelijke doeleinden, uiteraard, en voorzien van software om de juiste geluiden uit het apparaat te krijgen door middel van de twee knoppen die de Gameboy rijk is.
Dan is het ook gelijk duidelijk waar de term Gameboycore vandaan komt. Denk echter niet dat de betreffende artiesten hun DAT teepje een slinger geven en hun high-score bij Tetris gaan proberen te verbeteren; de Gameboys spelen een belangrijke rol binnen de muziek. Sterker nog, wat deze muziekstroming zo bijzonder maakt, zijn de geluiden en effecten die de optredende acts uit hun Gameboy weten te wringen. Door hun breakbeat, electro en techno te voorzien van de analoge bliepjes, effecten, samples en andere geluiden die ze uit de Gameboy weten te toveren, krijgt hun muziek zowel iets origineels als iets vrolijks mee. Want een ieder die weleens op een 8-bits Nintendo heeft gespeeld, weet dat een belangrijk deel van het speelplezier te danken was aan de muziek. Ook nu nog hoeven de begintonen van Super Mario Bros maar ingezet te worden, en hordes twintigers neuriën schaamteloos mee. En dat geldt ook voor de vanavond optredende artiesten, die ook producten van de spelcomputer generatie zijn. En net als een kunstenaar als Cory Arcangel geven ze er op hun eigen manier een heel eigen draai aan.
Binnen het genre is er dan ook genoeg diversiteit om te boeien. De een gaat er wat harder tegenaan dan de ander, zoals de Belg Lo-Bat. Gewapend met twee Gameboys en geholpen door een midi-gitarist in hairmetal stijl is zijn set stukken grimmiger dan de uitbundige en melodieuze set van Cov Ox. Maar dat is niet zo gek: tenslotte zijn de Zweden de koningen van de Micromusic. Zijn set geldt dan ook als het hoogtepunt van de avond, en er wordt uitbundig gedanst door het aanwezige publiek. Ondanks het ontbreken van visuele aankleding (dat hadden de Fransen van Computer Truck beter begrepen, met hun 8-bit visuals) verveelt zijn optreden geen moment. Het geheel zit goed in elkaar, met makkelijk mee te dansen liedjes, samples die net wel of net niet herkenbaar zijn, en de verbaasde blik van de boomlange Zweed zelf. Terecht moet hij terugkomen voor een toegift.
Terugkijkend op een avond als dit is het opvallend dat er geen één Nederlandse act op het podium staat. DJ Polar-B weet waarom. ‘Er is geen voedingsbodem voor dit soort muziek in Nederland. In België lopen 20 à 30 van dit soort artiesten rond, die deze muziek maken. In Nederland hebben we er maar een paar. Dat is vreemd, aangezien de muziek wel goed aanslaat’. Laat het niet tegen dovemansoren gezegd zijn.
http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=21861&magazines=21866&news=84200
Dan is het ook gelijk duidelijk waar de term Gameboycore vandaan komt. Denk echter niet dat de betreffende artiesten hun DAT teepje een slinger geven en hun high-score bij Tetris gaan proberen te verbeteren; de Gameboys spelen een belangrijke rol binnen de muziek. Sterker nog, wat deze muziekstroming zo bijzonder maakt, zijn de geluiden en effecten die de optredende acts uit hun Gameboy weten te wringen. Door hun breakbeat, electro en techno te voorzien van de analoge bliepjes, effecten, samples en andere geluiden die ze uit de Gameboy weten te toveren, krijgt hun muziek zowel iets origineels als iets vrolijks mee. Want een ieder die weleens op een 8-bits Nintendo heeft gespeeld, weet dat een belangrijk deel van het speelplezier te danken was aan de muziek. Ook nu nog hoeven de begintonen van Super Mario Bros maar ingezet te worden, en hordes twintigers neuriën schaamteloos mee. En dat geldt ook voor de vanavond optredende artiesten, die ook producten van de spelcomputer generatie zijn. En net als een kunstenaar als Cory Arcangel geven ze er op hun eigen manier een heel eigen draai aan.
Binnen het genre is er dan ook genoeg diversiteit om te boeien. De een gaat er wat harder tegenaan dan de ander, zoals de Belg Lo-Bat. Gewapend met twee Gameboys en geholpen door een midi-gitarist in hairmetal stijl is zijn set stukken grimmiger dan de uitbundige en melodieuze set van Cov Ox. Maar dat is niet zo gek: tenslotte zijn de Zweden de koningen van de Micromusic. Zijn set geldt dan ook als het hoogtepunt van de avond, en er wordt uitbundig gedanst door het aanwezige publiek. Ondanks het ontbreken van visuele aankleding (dat hadden de Fransen van Computer Truck beter begrepen, met hun 8-bit visuals) verveelt zijn optreden geen moment. Het geheel zit goed in elkaar, met makkelijk mee te dansen liedjes, samples die net wel of net niet herkenbaar zijn, en de verbaasde blik van de boomlange Zweed zelf. Terecht moet hij terugkomen voor een toegift.
Terugkijkend op een avond als dit is het opvallend dat er geen één Nederlandse act op het podium staat. DJ Polar-B weet waarom. ‘Er is geen voedingsbodem voor dit soort muziek in Nederland. In België lopen 20 à 30 van dit soort artiesten rond, die deze muziek maken. In Nederland hebben we er maar een paar. Dat is vreemd, aangezien de muziek wel goed aanslaat’. Laat het niet tegen dovemansoren gezegd zijn.
http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=21861&magazines=21866&news=84200
0
lambf
geplaatst: 8 februari 2008, 19:48 uur
Ah, alweer een andere naam voor Nintendo-core, 8bit, chiptune, bittunes en weet ik veel wat nog meer 

0
geplaatst: 8 februari 2008, 19:55 uur
Ja, 8bit is al een tijdje 'hot', inderdaad. Echt nieuw is het niet en van wat ik er van gehoord heb, vind ik eigenlijk alleen Crystal Castles een beetje leuk.
0
lambf
geplaatst: 8 februari 2008, 20:05 uur
Grootste euvel aan het genre is dat het voor even wel grappig en verfrissend klinkt, maar dat het al snel omslaat naar flauwheid en na een aantal keer gehoord te hebben gaat het zelfs irriteren. Telkens maar weer dezelfde vrolijke bliepjes.
0
davidqotsa
geplaatst: 11 februari 2008, 18:57 uur
Als je 8bit tof vind moet je deze: http://www.8bitpeoples.com/ even checken, vol met free-downloads van redelijk grote artiesten in het genre. Tis op een gegeven moment allemaal een beetje veel van het zelfde voor mij, maar ach miscchien vind je het wel helemaal te gek. Ik vind dit genre altijd een beetje lastig indelen, maar artiest colonopenbracket maakt zeker leuke nummers, beetje met poppy vocals en aanstekelijke "riffjes".
0
thejazzscène
geplaatst: 11 februari 2008, 19:40 uur
Zitte vette dingen tussen hoor. Goed voor even maar niet voor altijd vind ik.
0
geplaatst: 10 juli 2010, 12:56 uur
net overleden schreef:
Hoorde laatst van het genre, lijkt me wel interessante muziek. Kennen jullie toevallig geen degelijke artiesten/songs binnen de gameboycore? Ben benieuwd...
Henry Homesweet
Shirobon
0
geplaatst: 11 juli 2010, 17:53 uur
Slagsmalsklubben, niemand? Redelijk bekend en in mijn ogen zelfs geniaal.
0
geplaatst: 29 juli 2010, 14:10 uur
Ik weet ook niet hoe ze aan die naam komen.
Check Covox ook even
Check Covox ook even

0
geplaatst: 22 november 2010, 20:51 uur
Devoo schreef:
Zit er net naar te luisteren en wou net die naam hier plaatsen. Heerlijk maf, maar tegelijk niet overdone (mijn grootste probleem met dit genre, of toch de artiesten die ik ervan ken).
0
geplaatst: 27 januari 2011, 22:28 uur
Ikzelf luister veel naar Gabber/ Hardcore maar ik kwam deze laatst tegen en ik vond hem wel grappig. Bekende deuntjes uit Pacman en vast ook nog wel wat andere ouderwetse spelletjes. Het einde is nog het grappigste met dat bewerkte deuntje uit Pacman 

0
geplaatst: 13 april 2012, 15:58 uur
Ik heb USK + Maru wel eens live gezien in Tilburg, een van de vetste shows die ik ooit heb gezien
[embed ]http://www.youtube.com/watch?v=hKRmnw0B9HM[/embed]
YouTube - USK- as vivid as possible
[embed ]http://www.youtube.com/watch?v=hKRmnw0B9HM[/embed]
YouTube - USK- as vivid as possible
* denotes required fields.