MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Leonard needs you!

zoeken in:
Erg flauwe topictitel, ik weet het, maar ik heb dus een beetje advies nodig. Maar voordat ik daarover begin, misschien had ik dit in het algemene forum moeten zetten, maar omdat het uiteindelijk ook over elektronische muziek gaat en de mensen die ik wil berijken meestal in dit forum rondhangen doe ik het toch maar even hier.

Volgend jaar sluit ik mijn school af, en dat moet onder andere met een eindwerkstuk. Nou doen we op de vrije school volgens mij iets meer moeite met eindwerkstukken dus het is een flinke klus. Het leek me dus erg leuk om een plaat te maken, een Eptje, die kun je tegenwoordig per één laten persen, en dan ook de hoes enz. te ontwerpen. De muziek wordt dus electronisch, met misschien wat gitaar omdat ik dat zelf best aardig kan spelen. Als theorie vertel ik dan wat over het ontstaan van elektronische muziek.

Nu mijn vraag, ik kan qua audiobewerking en het maken van muziek op de pc helemaal niks. Waar moet ik beginnen?

Ik heb natuurlijk vroeger wel eens gekloot met musicmaker, alleen dat is natuurlijk niet waarnaar ik op zoek ben. Ik weet niet of het heel veel uitmaakt welk soort muziek ik wil maken, alleen het probleem is dat ik dat nog niet helemaal weet. Maar commerciële house/trance enz. kun je alvast wegdenken. Ook zou ik willen weten hoe je het beste je gitaar (elektrisch) op de pc aan kan sluiten. Daarnaast, hoelang duurt het ongeveer, ik heb een jaar, voordat ik er iets moois mee kan maken, al is dat misschien een domme vraag.

Ik heb zelf ook wel een vriend die wel een dj't en met Reason best wat in elkaar kan knutselen, hij heeft ook wel eens iets uitgebracht in samenwerking met iemand anders, alleen maakt hij een beetje commerciele house/trance, en dat is nou net wat ik niét wil.

Bedankt voor het lezen, en ik ben benieuwd.

Sietse
Ik hou het kort want eigenlijk vind ik het een slechte insteek voor
1) je verslag
2) de motivatie om muziek te gaan maken

SOFTWARE:

1) Simpel en snel te leren

Reason
Fruity Loops
Buzz (GRATIS)
Project5

Sound editor kun je gaan voor Audacity (GRATIS) of Soundforge

2) Niet simpel, maar uiteindelijk wel beter

Cubase
The Reaper (GRATIS)
Sonar

3) Niet aanbeginnen als je basis niet kent, maar wel super

Audiomulch (6 maanden GRATIS)
MAX/MSP
Pure Data (GRATIS)
Reaktor

CD PERSEN:

NIET DOEN

waarom:
1) DUUR
2) CD-R release maken heb je niemand anders voor nodig

Artwork kun je online laten drukken bij http://www.e-printen.nl/
Is goed koop en goed, ben ik ook klant.

GITAAR OP PC:

Dit gaat via de geluidskaart. Sluit je gitaar op de input van soundcard aan, of eventueel met je gitaar versterker er tussen.
LET OP!!!!!! met versterker er tussen kun je van alles en nog wat op blazen.
Echter, snap ik dat je geen grote JACK aansluiting op je geluidskaart hebt, dus zul je een verloop moeten kopen, of een goede geluidskaart (NIET DOEN, DAS DUUR EN MISSCHIEN VIND JE HET NIET LEUK OF LUKT HET GEWOON NIET, dat is iets voor later)
Tip:
Eerst de voor jou juiste software zoeken en leren kennen. Daarna pas je gitaar er bij betrekken.

TIJDSDUUR:
Afhankelijk van je motivatie, discipline en creativiteit kan het vrij snel gaan, maar een jaar....succes

NOG EEN TIP:
Bedenk iets anders en ga gewoon muziek maken voor de lol.

Sietse waarom zou dit in hemelsnaam een slecht onderwerp zijn?
Het is de bedoeling dat ik er ongeveer 200-250 uur insteek, minimaal, nou dan kan ik toch wel zoiets proberen te maken. En het gaat er ook om dat je uiteindelijk iets gemaakt heb, het is toch veel mooier als je dan uiteindelijk met een plaat (vinyl) in je handen staat tijdens je presentatie dan dat je een cd-r brand, dat is toch niks bijzonders. Ik snap ook wel dat ik niet de meest geniale muziek zal kunnen maken, na een jaar gitaar was ik ook niet echt geweldig, maar dat is ook niet het allerbelangrijkste. En dit is ook niet voor commercieel gebruik of iets dergelijks, dus hoef ik toch niet echt na te gaan denken over cd-rtjes en dergelijk.

Maar bedankt voor je reactie en ik zal eens achter de programma's aangaan.

Sietse
Leonard91 schreef:
het is toch veel mooier als je dan uiteindelijk met een plaat (vinyl) in je handen staat tijdens je presentatie dan dat je een cd-r brand, dat is toch niks bijzonders.

heb je enig idee hoe duur dat is?

En een goed ontworpen CDr release is niks mis mee, ik heb er zoveel in mijn collectie, sommige heel simpel andere met de mooiste hoesontwerpen die je, je kunt voorstellen.

Sietse schreef:
(quote)

Aan hoeveel moet ik dan denken...

Aan 75 euro voor twee kanten van 12 minuten verdeelt in twee tracks per kant. En je kon ze ook nog krijgen met minder tracks of kortere kanten enz. en dan kosten ze minder, maar minder dan 60 euro zal het niet worden. Dat is trouwens ook maar van een site, misschien hanteert een andere site hele andere tarieven.

Sietse schreef:
(quote)

En een goed ontworpen CDr release is niks mis mee, ik heb er zoveel in mijn collectie, sommige heel simpel andere met de mooiste hoesontwerpen die je, je kunt voorstellen.

Daar heb je gelijk in, er is niks mis mee, maar voor een keer een vinyl is toch ook niks mis mee. Het is wel duurder, het is maar wat je er voor overhebt.

lambf
Leonard91 schreef:
Aan 75 euro voor twee kanten van 12 minuten verdeelt in twee tracks per kant. En je kon ze ook nog krijgen met minder tracks of kortere kanten enz. en dan kosten ze minder, maar minder dan 60 euro zal het niet worden. Dat is trouwens ook maar van een site, misschien hanteert een andere site hele andere tarieven.

Dat is toch altijd vanaf minstens 500 exemplaren volgens mij. Of is dat niet zo? in elk geval dacht ik dat dat het geval was.

Nee dat heb ik even opgezocht, je kan ze tegenwoordig ook per 1 drukken, en volgens mij ook vanaf 300 stuks maar dat weet ik niet zeker.

Edit: Even gegoogeld en je kan echt vanalles bestellen, zo veel of weinig als je maar wilt. En ook hele andere prijzen dan ik net noemde, soms goedkoper.

Sietse
Ok, dan nog een tip:

Voor vinyl moet je op een andere masteren, dit is kutwerk en als je niet weet wat je doet kun je, je vinyl wel vergeten.
Wil je dit laten doen...kan, kost heel veel geld.

Wat bedoel je precies? Ik ben nogal een leek vandaar, ik had van een site begrepen dat je gewoon het muziekbestand naar hun toe kon sturen en dan persten ze het op vinyl.

Sietse
ja, mits het goed gemasterd is (das de afwerking zeg maar)

Vinyl kan bijv. geen basgeluiden aan onder de 12o Hz die stereo zijn (om eens iets te noemen) en zo is er nog veel meer.

Voordat je überhaupt aan het drukken van vinyl toekomt, moet je, zoals Sietse al aangeeft, een heel proces door dat aardig kostbaar is.
Vergelijk het met zeefdrukken; het drukken zelf is een fluitje van een cent, maar voordat je zover bent, heb je heel veel werk moeten verzetten (zeef prepareren (lichtgevoelig maken), belichten, schoonspoelen, inkten uitzoeken, de hele flikkerse boel).

Maar het publiek waaraan hij het zal laten horen zal het verschil toch niet merken (tussen een goedgelukte persing en een slecht gelukte persing, men weet immers zijn bedoelingen niet en heeft waarschijnlijk ook geen referentiekader waaraan men deze muziek kan afspiegelen). Dat is dus ook een beetje wat ik op dit idee tegen heb. Je stopt een hoop tijd en energie in iets wat vervolgens door je publiek (zowel je klasgenoten als je docent) niet voldoende op waarde kan worden geschat. M.a.w. leuk bedacht maar een zinloze missie.

Sietse
Wat we tigers en bubba zeggen is ok nog eens een goede toevoeging om het niet met vinyl te doen.

Nou, wat bubbachups zegt is niet echt een argument tegen vinyl maar meer tegen het hele project. Wel grappig dat iedereen om me heen heel erg positief reageert op het idee, en iedereen het hier echt slecht vind. Maar ik ga het toch doen, een paar daagjes werken en ik heb genoeg geld om het te laten persen en goed te laten masteren. Reason is wel grappig programma overigens, en een vriend van me leert net op school hoe je met cubase moet werken, dus dat leert hij me in de zomer, en hij heeft een pc waar prima een gitaar op aangesloten kan worden, dus ik kom in de zomer al wel een heel eind. bedankt voor alle reacties.

Lin
Ik heb er helemaal geen verstand van, van hoe het werkt, wat erbij komt kijken en wat het kost maar als leek klinkt het gewoon als een erg leuk initiatief en ik wens je dan ook veel succes en plezier met het maken!

Lin schreef:
Ik heb er helemaal geen verstand van, van hoe het werkt, wat erbij komt kijken en wat het kost maar als leek klinkt het gewoon als een erg leuk initiatief en ik wens je dan ook veel succes en plezier met het maken!

En laat je niet ontmoedigen door een paar types die nog steeds denken dat hóe je iets doet belangrijker is dan dát je het gewoon doet. Ongelooflijk hoe iemand met een leuk idee hier in no time in de zure regen staat.

Sietse
ach, ik zie hem liever gewoon lekker muziek voor de lol maken zonder enige druk er achter.
Het enige waar ik voor vrees is dat het idee gedoemd te falen is, want op zich is het idee wel leuk. En dan, als iemand om advies vraagt, geef ik dat gewoon eerlijk (als iemand met ervaring binnen het maken van electronische muziek).

Lin
prima dat je eerlijk bent maar zoals ik het lees heeft hij er nu al veel lol in, ik hoop dat het allemaal lukt, en wie weet is dit voor Leonard het opstapje om daarna meer muziek te gaan maken voor de lol

Volgens mij is Sietse niet echt negatief; geeft juist genoeg handvaten. Ik denk wel dat hij gelijk heeft dat er veel tijd in gestopt moet worden. Ik ben maar een leek, maar weet wel dat Sietse hier veel ervaring in heeft.

Leonard, ga lekker aan de slag met de software die Sietse noemt; kun je vervolgens nog bekijken hoe je het geperst wilt hebben.

Lin
Nee, ik weet ook wel dat sietse het niet negatief bedoelt en alleen maar eerlijk zijn mening geeft hoor, het viel me alleen op dat in een hele pagina reacties er niemand zei dat het een leuk idee was en hem succes wenste, dus dat deed ik dan maar even

Sietse
Lin schreef:
maar zoals ik het lees heeft hij er nu al veel lol in

en dat moet precies de drijfveer zijn om muziek te maken, niet het behalen van een of ander vak. Zoals ik al zei de motivatie tot het maken van muziek vind ik gewoon niet goed en hierdoor zal waarschijnlijk de lol gewoon snel verdwijnen. Het is op een bepaald moment geen "willen" meer, maar het wordt "moeten". En als je net begint is dat niet iets goeds (lijkt mij).

Natuurlijk hoop ik voor Leonard dat het hem lukt en ik gun het hem van harte. En nog meer gun ik hem dat hij het daarna nog steeds leuk vindt er er mee verder gaat. Echter ben ik gewoon eerlijk en denk ik dat hij beter nu voor de lol muziek kan gaan maken en dat hij een ander project gaat zoeken waar hij waarschijnlijker beter mee zal "scoren" voor zijn eindlijst.

je kan natuurlijk ook kijken naar afwijkende cd-formaten zoals Machinefabriek ze regelmatig gebruikt.
Is ook erg leuk en wellicht haalbaarder.

Even voor de duidelijkheid Leonard: ik ben niet negatief, maar ik ben zelf er ook mee bezig geweest (weliswaar alweer een tijdje geleden) en ik raakte een hoop fun kwijt door al het gedoe dat er bij kwam kijken.
Natuurlijk is vinyl geweldig, maar er zijn ook andere formats waarmee je jouw creativiteit de vrije loop kan laten gaan.

Ik ben jullie echt wel dankbaar voor de reacties ofzo, niet dat ik het heel erg vind dat jullie het idee hebben dat het waarschijnlijk faalt. Maar het is ook niet voor één vak. Het is gewoon een eindwerkstuk wat je naar behoren moet afsluiten, dat wil zeggen minstens voldoende, als je er een 9 voor haalt heb je er dus niks aan. Ergens in maart volgend jaar presenteer je dat dan voor alle 6e jaren en alle ouders, vrienden, enz. En daarnaast kún je bijna geen onvoldoende halen, en ik wil al langer muziek gaan maken, dus leek het me leuk om hiermee te combineren, omdat ik hier toch flink wat tijd in zal moeten steken. Daarnaast verwacht ik ook niet dat ik iets geweldigs zal kunnen maken, ik probeer gewoon eerst wat beats te krijgen en dan zien we weer verder, ik kan er altijd wat overheen spelen met mijn gitaar, of met een keyboard..Ik ga dit zoiezo voor mezelf doen, dat ik het dan ook voor school kan gebruiken komt mooi uit. Eerst maar eens concentreren op de muziek en dan zien we begin volgend jaar wel weer verder met het format. Dus van scoren voor mijn eindlijst is geen sprake, dit staat helemaal los van de examens en dergelijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:31 uur

geplaatst: vandaag om 22:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.