MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Music influences the perception of spaces

zoeken in:
thejazzscène
Ik heb dit topic geopend omdat ik vind dat de plaats waar je een bepaalde vorm van muziek beluisterd veel invloed kan hebben op een de waarneming van een ruimte en omgekeerd. Dit vind ik ook vooral van toepassing als er als extra gegeven licht aan te pas komt.

Iedereen weet dat muziek aan licht een bepaalde kleur kan toekennen dmv programmas/sofware/installaties. Nu heeft licht en geluid een erg belangrijke invloed op je gevoel en zintuigen. Zodat je als je bijvoorbeeld een erg leeg ambientalbum opzet en dus de ruimte blauw gekleurd wordt door lichten; je een heel intenser gevoel kan hebben.
Omdat die ruimte dan heel leeg lijkt (blauw=lege kleur/ gaat van je weg).

Zulke fenomenen vind ik erg interessant. Sommige architecten van clubs spelen daar soms op in.

Een club waar ik me door de locatie het meest in de muziek heb kunnen integreren was de Kubik in Lissabon.
'S nachts besloten we nog met iemand mee te rijden naar een of andere underground club waar wij als reisgenoten geen weet van hadden. We werden naar een dok geleid en daar stond midden in de open ruimte een verzameling van kubussen. Die kubussen waren soms gedeeltelijk op elkaar gezet en op bepaalde plaatsen waren openingen gehouden.
In feite waren de kubussen biddons waar je water in kan doen. Daarrond zit een rek zodat moest je er water in doen, de plastiek niet zou vervormen.
Voor dit feest waren in de bidons, lichten gestoken. Die lichten werkten op de muziek wat als effect gaf dat alle mensen in één umhulsel van op de muziek lichtgevende kubussen stonden te dansen. Schitterend gevoel gaf dat. Ook erg goede muziek was er die avond. Ook gedeeltelijk live. Er is een filmpje van die avond:
http://www.youtube.com/watch?v=19QPoVbkh8U&eurl=http://www.facebook.com/posted.php?id=23550308688&share_id=14136442807&show_add_comment

Leuk en interresant verhaal

Casa da Musica in Porto is ook wel opmerkelijk qua ruimtelijke vormgeving:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Verder heb ik een heel mooi concert gehad in De Oude Kerk van Amsterdam. Een hele nacht met ambient (Fenessz, Philip Jeck o.a.) en goede orgelbespelers die de verschillende orgels in de kerk bespeelden met wat klassieke stukken. Geen foto's om een echte impressie te geven helaas, los van dit:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Mooie galm in zoeen kerk, Philip Jeck -hier op de laatste foto te zien- ging er even mooi mee spelen.
Deze omgeving bij de muziek was echt prachtig. Rustgevend, mystiek. Werden er maar vaker ambient achtige concerten gegeven op zulke plaatsen.

John Doe schreef:

Verder heb ik een heel mooi concert gehad in De Oude Kerk van Amsterdam. Een hele nacht met ambient (Fenessz, Philip Jeck o.a.) en goede orgelbespelers die de verschillende orgels in de kerk bespeelden met wat klassieke stukken.

FUCK, dat herinner ik me nog, tenminste, het feit dat ik er NIET ben geweest. Wat een waanzinnige avond moet dat geweest zijn!

John Doe schreef:
Werden er maar vaker ambient achtige concerten gegeven op zulke plaatsen.

Inderdaad zeg, sowieso die locaties, maar ook ambient + orgel, dat is de ultieme combinatie. Mijn grootste wens is om ooit nog een orgeldrone (zoals op Schlongo!!! Daluvdrone) van Charlemagne Palestine bij te mogen wonen.

thejazzscène
Wie weet; met de ontkerkelijking die zich hoe langer hoe meer laat gelden zullen andere functies aan dat soort gebouwen gegeven moeten worden.

Mooi, zeg

Gast
geplaatst: vandaag om 22:34 uur

geplaatst: vandaag om 22:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.