Genres / Electronic / Soundscapes
zoeken in:
0
tangmaster
geplaatst: 10 september 2008, 21:52 uur
Wie gaat mij nou eens in goed Nederlands uitleggen wat die term Soundscapes inhoud. Nog niemand is het gelukt mij te overtuigen wat dat moet voorstellen? Wie durft.
0
Sietse
geplaatst: 10 september 2008, 23:03 uur
Ik sla er gewoon een wikipedia op na:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soundscape
Als je dat niet begrijpt vrees ik dat het een verloren zaak is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soundscape
Soundscape is gevormd naar analogie met 'landschap' (in het Engels landscape).
Als zodanig duidt het op de akoestische omgeving van de mens, bestaande uit geluiden van de natuurkrachten, de dieren en de mens. Dit is het domein van de 'akoestische ecologie'.
Naast deze aangetroffen soundscape is er ook de auditieve ruimte die door de mens doelbewust wordt gecreëerd: denken we aan de geluiden van klokken of sirenes boven een stad, een soort van primitieve auditieve architectuur.
Ten slotte is er het imaginaire soundscape, dat de spreiding en verplaatsing van dingen en wezens oproept. In de filmzalen is dergelijk soundscape verbonden met het beeld, maar er zijn ook puur auditieve soundscapes (Bill Fontana, vele elektronische muziek met luidsprekers in alle hoeken van de ruimte).
Als zodanig duidt het op de akoestische omgeving van de mens, bestaande uit geluiden van de natuurkrachten, de dieren en de mens. Dit is het domein van de 'akoestische ecologie'.
Naast deze aangetroffen soundscape is er ook de auditieve ruimte die door de mens doelbewust wordt gecreëerd: denken we aan de geluiden van klokken of sirenes boven een stad, een soort van primitieve auditieve architectuur.
Ten slotte is er het imaginaire soundscape, dat de spreiding en verplaatsing van dingen en wezens oproept. In de filmzalen is dergelijk soundscape verbonden met het beeld, maar er zijn ook puur auditieve soundscapes (Bill Fontana, vele elektronische muziek met luidsprekers in alle hoeken van de ruimte).
Men spreekt in de muziek ook wel van soundscape, indien de compositie zich voornamelijk richt op een klankkleur, waarbij elke muzikale structuur ontbreekt.
Als je dat niet begrijpt vrees ik dat het een verloren zaak is.
0
geplaatst: 11 september 2008, 09:30 uur
Zoiets als Music for airports (ambient 1) van Brian Eno vind ik een goed voorbeeld van een soundscape
0
Pastichio Rocker
geplaatst: 11 september 2008, 11:15 uur
En 'Ghosts I-IV' van Nine Inch Nails staat ook vol met soundscapes.
0
Sietse
geplaatst: 11 september 2008, 12:20 uur
tsja voorbeelden te over, maar daar vroeg ie niet om. Want anders kan ik nog wel wat (betere) voorbeelden geven...
1
geplaatst: 11 september 2008, 12:27 uur
Ik denk dat Sietse het zeer duidelijk verwoord heeft. Of gequote heeft.
Ik snap ook verder niet wat Tangmaster uitgelegd zou willen hebben.
Een Soundscape: Als je ergens buiten gaat staan, laten we zeggen een stuk heide. Als je om je heen kijkt, zie je een landschap. Alles wat je hoort, is een geluidsschap. Ofwel soundscape.
Het is dus een heel breed begrip. Als je de radio aanzet, maar niet op een zender. Je hoort dus ruis. Dat is ook een soundscape.
En op synthesizers wordt ook vaak gebruik gemaakt van soundscapes. Als je klanken er uit laat komen die geen akkoorden en doelbewuste ritmes als in Rock muziek o.i.d. laten horen, is dat ook een soundscape. Vaak lange aanhoudende geluidsgolven die een bepaalde sfeer moeten creëren.
Ik snap ook verder niet wat Tangmaster uitgelegd zou willen hebben.
Een Soundscape: Als je ergens buiten gaat staan, laten we zeggen een stuk heide. Als je om je heen kijkt, zie je een landschap. Alles wat je hoort, is een geluidsschap. Ofwel soundscape.
Het is dus een heel breed begrip. Als je de radio aanzet, maar niet op een zender. Je hoort dus ruis. Dat is ook een soundscape.
En op synthesizers wordt ook vaak gebruik gemaakt van soundscapes. Als je klanken er uit laat komen die geen akkoorden en doelbewuste ritmes als in Rock muziek o.i.d. laten horen, is dat ook een soundscape. Vaak lange aanhoudende geluidsgolven die een bepaalde sfeer moeten creëren.
0
Pastichio Rocker
geplaatst: 11 september 2008, 12:39 uur
De Quake soundtrack van ome Trent Reznor staat ook vol met soundscapes. En natuurlijk ook Chill Out van The KLF.
0
geplaatst: 11 september 2008, 13:34 uur
Sietse schreef:
tsja voorbeelden te over, maar daar vroeg ie niet om. Want anders kan ik nog wel wat (betere) voorbeelden geven...
Stap 1: definitie
Stap 2: voorbeelden om de definitie te verduidelijken
(anders kan er toch gewoon een slot op de topic?)
0
geplaatst: 11 september 2008, 15:50 uur
platedraaier schreef:
Vaak lange aanhoudende geluidsgolven die een bepaalde sfeer moeten creëren.
Vaak lange aanhoudende geluidsgolven die een bepaalde sfeer moeten creëren.
Tangmaster heeft het uiteraard over de muziekvorm en niet over het in een weiland staan. Bovenstaande quote lijkt mij een prima uitleg.
voorbeelden: Fear Falls Burning, Bass Communion en sommige soloplaten van Robert Fripp. Overigens kan het net zo goed met de gitaar als met een toetsinstrument. Mijn voorbeelden werken vooral met gitaar. Het heeft iets psychedelisch.
0
Sietse
geplaatst: 11 september 2008, 19:30 uur
Chungking schreef:
Dat vraagt ie gewoon niet...ik denk dat zodra tangmaster heeft aangegeven tevreden te zijn met de uitleg dat het idd een afgesloten topic is. Zou niet de eerste keer zijn dat de titel van het topic dat tangmaster wil starten erg misleidend is

0
tangmaster
geplaatst: 12 september 2008, 07:47 uur
Misleidend? Nee zeker niet maar wel een gewone vraag, die al langer speelt bij mensen. En sommige verklaringen waar ik nog op terug kom maken de term er vaag. Jouw eerste antwoord van uit wikipedia is maar een verklaring. De vraag komt van uit een discussie die ik erover gehad heb met een aantal vrienden (electronische muziek liefhebbers) waar er ook niet echt een oplossing voor de term uit kwam. Dus ga ik de vraag voorleggen aan de MuMe gebruikers en het lijkt me dat daar niets mis mee is.
Overigens kan ik ook een lijstje met albums hier neer zetten waarop de term van toepassing is, maar dat is niet de vraag. En het is altijd leerzaam om de mening van anderen te kunnen lezen. Persoonlijk kan ik niets met deze term maar dat is een ander verhaal.
Zie het als volgt: je staat op straat en het is muisstil, dan komt er een auto voorbij, wat hooe je dan? Een geluid of een soundscape?
Een voorbeeld uit de discussie zoals boven vermeld.
Overigens kan ik ook een lijstje met albums hier neer zetten waarop de term van toepassing is, maar dat is niet de vraag. En het is altijd leerzaam om de mening van anderen te kunnen lezen. Persoonlijk kan ik niets met deze term maar dat is een ander verhaal.
Zie het als volgt: je staat op straat en het is muisstil, dan komt er een auto voorbij, wat hooe je dan? Een geluid of een soundscape?
0
geplaatst: 12 september 2008, 09:41 uur
Je hoort een geluid. En dat is een soundscape. Vervolgens neem je het op en verwerk je het binnen een raam van andere geluiden. Dan krijg je vanzelf een bepaalde sfeer en dat zet je op cd.
Dit noemen we muziek. (met behulp van soundscapes.)
Ik denk dus dat je naar iets zoekt dat er niet is. Iets kan zowel geluid als een soundscape zijn.
Als je op een berg staat en je geniet van het uitzicht: Zie je dan andere bergen? Of zie je een landschap?
Dit noemen we muziek. (met behulp van soundscapes.)
Ik denk dus dat je naar iets zoekt dat er niet is. Iets kan zowel geluid als een soundscape zijn.
Als je op een berg staat en je geniet van het uitzicht: Zie je dan andere bergen? Of zie je een landschap?
0
tangmaster
geplaatst: 12 september 2008, 10:29 uur
Met andere worden je neemt een geluid op, dat noem je dan een sample en dat verwerk je op wat voor een manier dan ook in muziek.
Dat noemen wij dan een klankleur. En let op dit is niet om moeilijk te doen want ik snap best dat mensen er een mening over hebben, alleen wat ik nu zeg is waar wij met dit soort zaken dan uitkomen op een sample en ga je dat gebruiken ja dan wordt het in feite gewoon muziek.
Dat noemen wij dan een klankleur. En let op dit is niet om moeilijk te doen want ik snap best dat mensen er een mening over hebben, alleen wat ik nu zeg is waar wij met dit soort zaken dan uitkomen op een sample en ga je dat gebruiken ja dan wordt het in feite gewoon muziek.
0
geplaatst: 12 september 2008, 10:44 uur
Je neemt natuurlijk niet zomaar een geluid op. Je neemt een soundscape op. Dat noem je inderdaad een sample, maar niet elk geluid dat je opneemt is een soundscape. Zie de defenitie van Sietse.
Die auto die voorbij komt, is een soundscape. Die neem je op en gebruik je inderdaad als sample binnen je muziek. En muziek is een heel breed begrip. Als je het geluid van een kabbelend beekje, een piepende deur en de auto die voorbij komt samen mixt, dan heb je dus muziek gemaakt van soundscapes.
Klankkleur is volgens mij een begrip dat er niets mee te maken heeft. Dat heeft meer te maken met welke tonen er binnen het pallet van samples gebruikt worden.
Die auto die voorbij komt, is een soundscape. Die neem je op en gebruik je inderdaad als sample binnen je muziek. En muziek is een heel breed begrip. Als je het geluid van een kabbelend beekje, een piepende deur en de auto die voorbij komt samen mixt, dan heb je dus muziek gemaakt van soundscapes.
Klankkleur is volgens mij een begrip dat er niets mee te maken heeft. Dat heeft meer te maken met welke tonen er binnen het pallet van samples gebruikt worden.
0
tangmaster
geplaatst: 12 september 2008, 10:51 uur
Tja en zo komen we een klein stapje verder. En gaat deze discussie een heel andere kant op dan ik die met een aantal vrienden gehad heb. (De reden van deze vraag). Voor mij is het best duidelijk wat users bedoelen, niks mis mee laat dat duidelijk zijn. Persoonlijk vind ik de term vaag. Werk zelf veel met samples van geluiden, laten we dan het beekje even nemen, maar op het moment dat ik het gebruik verander ik de kleur van het geluid dus wordt het muziek.
Kan misschien ook anders maar dan komt de term Ambient voorbij.
Althans als ik m'n boeken over electronische muziek mag geloven.
Kan misschien ook anders maar dan komt de term Ambient voorbij.
Althans als ik m'n boeken over electronische muziek mag geloven.
0
geplaatst: 12 september 2008, 11:03 uur
Natuurlijk komt de term ambient voorbij. Ambient is een muziekvorm die veel gebruik maakt van soundscapes. Maar ik ben bang dat ik hier niet voldoende verstand heb van deze muzieksoort voor een goeie discussie. Ik heb er vroeger wel naar geluisterd, (Brian Eno, Pete Namlook, Klaus Schulze) maar tegenwoordig doet het me helemaal niks meer.
De laatste die ik probeerde was David Sylvian - Naoshima en dat was een opname van een regenbui op een japans eiland met een mevrouw die ergens pijn had ofzo. In ieder geval vele soundscapes en behoorlijk ambient.
De laatste die ik probeerde was David Sylvian - Naoshima en dat was een opname van een regenbui op een japans eiland met een mevrouw die ergens pijn had ofzo. In ieder geval vele soundscapes en behoorlijk ambient.

0
Sietse
geplaatst: 12 september 2008, 11:16 uur
tangmaster schreef:
Misleidend? Nee zeker niet maar wel een gewone vraag, die al langer speelt bij mensen. En sommige verklaringen waar ik nog op terug kom maken de term er vaag. Jouw eerste antwoord van uit wikipedia is maar een verklaring. De vraag komt van uit een discussie die ik erover gehad heb met een aantal vrienden (electronische muziek liefhebbers) waar er ook niet echt een oplossing voor de term uit kwam. Dus ga ik de vraag voorleggen aan de MuMe gebruikers en het lijkt me dat daar niets mis mee is.
Dat zeg ik toch? Je wil geen namen, je wil graag een uitleg.
Een geluid. Echter als het verwerkt is in iets met opzet zou ik het een soundscape willen noemen.
Dus in het kort uitgelegd: het is een soundscape zodra er verwerking is van dat soort geluiden in een muziekstuk (en dan in de breedste zin van het woord).
Maar goed ik lees het later allemaal wel weer ik ga op vakantie...
0
tangmaster
geplaatst: 12 september 2008, 12:04 uur
In ieder geval een fijne vakantie toegewenst Sietse, en hopelijk mooi weer.
0
Sietse
geplaatst: 13 september 2008, 12:58 uur
Dank je, maar het is nu echt geen lekker weer in omgeving Maastricht...
Tip voor volgende keer als je een topic titel bedenkt:
Wat zijn soundscapes
Wat is de definitie van een soundscape
Noem je 2 favo electronic albums per decennia in een top 10

voorkomt verwarring bij mensen die de eerste post van een topic niet lezen...
Tip voor volgende keer als je een topic titel bedenkt:
Wat zijn soundscapes
Wat is de definitie van een soundscape
Noem je 2 favo electronic albums per decennia in een top 10

voorkomt verwarring bij mensen die de eerste post van een topic niet lezen...
0
geplaatst: 15 april 2009, 00:04 uur
Quosp op MySpace Music – Gratis gestreamde MP3’s, foto’s en Videoclips
dat zijn soundscapes. negeer de vervelende automatisch gegenereerde titel.
dat zijn soundscapes. negeer de vervelende automatisch gegenereerde titel.
0
geplaatst: 15 april 2009, 12:19 uur
klinkt goed, beetje in de mijmerende trand van Selected Ambient Works II.
Bij het woord soundscapes dacht ik altijd dat soundscapes moeten kunnen doen denken aan een landschappen, wat verder persoonlijk is. Lange rustige geluiden die het gevoel geven dat ze eindeloos kunnen doorgaan. Maar blijkbaar wordt de term ook voor andere dingen gebruikt. Woorden zijn sowieso vaak vaag als je erbij stil gaat staan.
Bij het woord soundscapes dacht ik altijd dat soundscapes moeten kunnen doen denken aan een landschappen, wat verder persoonlijk is. Lange rustige geluiden die het gevoel geven dat ze eindeloos kunnen doorgaan. Maar blijkbaar wordt de term ook voor andere dingen gebruikt. Woorden zijn sowieso vaak vaag als je erbij stil gaat staan.
0
geplaatst: 15 april 2009, 20:56 uur
ja, de nummers die erop staan zijn nog bij lange na niet zijn beste (hoewel ik Submerged wel tot de top reken).
0
tuktak
geplaatst: 16 april 2009, 20:50 uur
meteen quosp - soundscapes I maar eens opgezocht.
trouwens, respect voor al je artwork man!
trouwens, respect voor al je artwork man!
* denotes required fields.