MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Eurodance

zoeken in:
Nog geen topic hierover op MuM, en aangezien ik niets beters te doen heb maak ik er maar een aan

OK, wat zegt wiki over dit genre:

Eurodance is het opgewekte Europese antwoord op de in het clubcircuit van Detroit ontstane House rage, begin jaren '80. Eurodance was sinds het begin van de jaren '90 erg populair in voornamelijk Europa, Oceanië en Zuid-Amerika. In Europa vond de stroming massaal navolging via de opkomst van aerobics en vakantiebestemmingen als Ibiza, Chersonissos, Lloret de Mar en Salou. Er is duidelijk een gelijkenis merkbaar met Happy Hardcore en de Rave muziek die in de jaren '80 en '90 overal ter wereld zeer populair waren. Je hoort dit vooral bij de lyrics die steeds positief en vredelievend zijn. maar dit is ook duidelijk te merken aan de beat en elektronica gebruik. Na 2000 werd Eurodance minder populair. De invloed is echter wel duidelijk hoorbaar in andere populaire genres, onder andere bij de Jump muziek. In de tweede helft van de jaren 2000 beleeft de muziek een revival, en Eurodance-feestjes kennen een groot succes.

Kermerken van Eurodance zijn oa simpele, catchy teksten en refreinen, melodieuze synthesizer sounds, afgewisseld door raps. Een ritmische keyboardlijn van 5 akkoorden in 4/4 maat begeleidde vaak de hoofdmelodie. De formatie werd in de jaren 90 niet zelden gevormd door een lichtere zangeres en een donkere rapper. Dit was bijvoorbeeld het geval bij 2 Brothers on the 4th Floor, Captain Jack, Culture Beat en Twenty 4 Seven. In de meeste teksten en muziek waren Mediterrane invloeden en referenties naar zon en strand te vinden, waarvan Mr. President, Paradisio en Dance Nation goede voorbeelden zijn. Andere line-ups bestonden uit 4 of 5-mans dansformaties met een tactische man-vrouw verdeling en aerobics-achtige choreografie in hun videoclips, zoals Steps en de zeer succesvolle Vengaboys. Eind jaren 90 veranderde de Eurodance geleidelijk. De rapper verdween en het genre kreeg meer trance-elementen. Een groep die niet binnen de definitie van mooie blonde vrouw en stoere zwarte rapper valt, maar toch als voorloper van de Eurodance gezien kan worden, is Modern Talking.

Het ene nummer is nog fouter dan het andere, maar hoe dan ook, uit dit genre is al veel leuks voortgevloeid. Een van mijn favorieten:

Fiocco - Celebrate

Live ( ) aan het werk nog wel (1999-01-22 TMF Showcase Zillion).

Mordor
Toch wel een van de meeste verschrikkelijke muziekgenres in mijn opinie.

idd wel een fout genre maar zeker niet slecht en ik word altijd zo vrolijk van deze muziek
Hier een paar van mijn favorieten:
2 Brothers on the 4th floor - Dreams (Will come alive) 1994

2 unlimited - Jump for Joy

snap-rhythm is a dancer

Da's inderdaad wel the keyword hier

Verder natuurlijk 3 rasechte classics die jij postte.

Haha, hoe kon ik deze nog vergeten:

Ice MC - Think About the way

Born Slippy my ass, dit was gewoon hét nummer van Trainspotting

net overleden schreef:
Haha, hoe kon ik deze nog vergeten:

Ice MC - Think About the way

(embed)

Born Slippy my ass, dit was gewoon hét nummer van Trainspotting

Indeed. Zalige track die vele eurodancehits achter zich laat!

Toen foute muziek nog leuk was

the x

De hele eurodance genre zijn toch echt mijn guilty pleausures hoor
erg fout, maar ook heerlijke muziek

Mijn dag is meteen goed als ik wat foute eurodancehits hoor tijdens het douchen tussen 9 en 10 op de radio: Q-music foute uur.

Dit zijn mijn favorieten:

Maxx - Get A Way

Leila K - Open Sesame

Snap - The First The Last Eternity (Till The End)

Voor de liefhebbers van dit genre ben ik een groep op facebook gestart :

https://www.facebook.com/groups/1489110518003797

Interesse? Meld je aan en doe mee

Deze is mijn favoriet

Onweerwolf
HunterP schreef:
Voor de liefhebbers van dit genre ben ik een groep op facebook gestart :

https://www.facebook.com/groups/1489110518003797

Interesse? Meld je aan en doe mee

'closed group' dus het is onmogelijk om te bepalen of het interessant is.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:09 uur

geplaatst: vandaag om 23:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.