MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Sietse zijn slapende 14

zoeken in:
Sietse
Eidenlijk is het er van gekomen. Ik heb nu een lijstje samengesteld met de albums die mij het beste helpen bij het slapen gaan. Albums die in je REM slaap kunnen zorgen voor een aparte droom, albums die als je wakker bent je weg laten dromen naar andere werelden.
Deze plaatjes zou je op moeten zetten op het moment dat je gaat slapen en dan als je weg aan het doezelen bent langzaam het volume om hoog laten gaan.
Dit is niet per se de lijst met beste ambient/drone albums, het is gewoon een lijst waar je goed op kunt slapen. Zoals je kunt zien zijn de meeste van deze albums nog niet ingevoerd in MuMe, ik zal als ik tijd heb daar eens voor zorgen.
Veel slaap plezier.

Troum - Sigqan
William Basinski - Disintegration loops I (maar ook II, III en IV zijn zeer goed)
Stars of the Lid - Tired sounds of...
Paul Schütze - Regard: Music by Film
John Duncan - Phantom Broadcast
Brian Eno & J. Peter Schwalm - Drawn from life
Troum - Tjukurpa (part two: drones)
Thomas Köner - Unerforschtes gebiet
Harold Budd - Avalon Sutra (met name cd 2 met een bewerking van Akira Rabelais)
FM 3 - Ambience Sinca
Entropica - Sonic Bloom (entropica prolifica)
Erstlaub - Blown
Nurse With Wound - Salt Marie Celeste
Tomorrowland - sequence of the negative space

Ik zal het eens proberen te verzamelen. Goed dat ze er staan.

Sietse
als je iets niet kunt vinden neem maar contact met me op via een pm. Valt altijd wel iets te regelen.

Jongens toch, ik ken alleen Brian Eno van deze lijst...

Sietse
lol

Eigenlijk de enige echt onbekenden in de ambient wereld die er in staan zijn Erstlaub, Entropica, FM3, Duncan en misschien nog Tomorrowland. De rest is binnen de ambient toch vrij bekend volgens mij, maar misschien zit ik er gewoon veelste diep in.

Weet je Sietse, er zijn mensen die zelfs nog nooit van Franz Ferdinand gehoord hebben... Ik denk dat iedereen die hier een beetje actief is er wel diep in zit. Maar er zijn hier niet veel ambientkenners, ik ken de meeste dingen uit jouw slapende 14 ook niet. Eigenlijk heb ik alleen Eno (maar dat heb ik dan wel weer op CD), Thomas Koner en Stars Of The Lid wel 's gehoord.

Ha, daar heb je het...ik zit totaal niet in de ambientwereld...ondanks dat ik geen genres schuw (behalve dan top40,house,trance en al die varianten) ken ik dus alleen Brian Eno een beetje (van al zijn soundtrack bijdragen).

Sietse
ik snap het wel, het is verder ook niet een probleem hoor. Maar ik vond het eingelijk wel grappig, ik vond zelf dat ik niet een heel raar lijstje had gemaakt. Maar natuurlijk zijn er maar weinig mensen die echt into ambient zijn. Als ik dit zo zie denk ik dat enkele van mijn (internet) vrienden de meeste dingen wel kennen, maar logisch als je niet in ambient zit dat het dan niet zo is. Maar toch ik hoop dat iemand er iets aan heeft en er iets mee doet.

Misschien moet ik nog voor de grap een keer Sietse zijn obscure 10 maken ofzo...

Sietse schreef:

Misschien moet ik nog voor de grap een keer Sietse zijn obscure 10 maken ofzo...

Ik zou daar geen grap van maken, gewoon doen!

Sietse
tja eerst deze maar eens onder de aandacht brengen

mooi weer genoeg muziek om achteraan te gaan

die Thomas Köner release is idd echt briljant overigens.

Sietse
ja is mijn favoriete thomas köner, samen met teimo/permafrost. Al schijnt het dat Zyklop ook wel heel erg goed is, maar die ken ik niet zo...die zal ik nog eens vaker moeten luisteren

OasisFAnatic
Hier mag Hielke niet ontbreken

Die 'Disintegration loops' van Basinski zijn inderdaad geweldig, Sietse. En dat is eigenlijk met Stars of the lid het enige album dat ik ken. Eens rondzoeken dus voor de rest.

Mag ik trouwens ook nog een aanbeveling doen? Robert Rich heeft in 2001 een 7 uur durend (en daarmee het langste muziekstuk ooit of zo) 'slaapconcert' opgenomen, toepasselijk getiteld 'Somnium'. Dat is heerlijk inslapen!

Ah, die ga ik alle veertien uitproberen. Slecht slapen overkomt deze wildebras wel 'ns, dus wellicht kan dit me aan superieur voldoenende slaapsessies helpen.

Ik plaats wel updates met cijfers en meningen en zo. Met a) tijdsduur, b) hoe rustig de slaap was, c) kwaliteit van de droom, en d) kwaliteit van hoe sterk ik ben uitgerust als tellende variabelen.

En ik dacht als sterke, allesomvattende titel: 'Maffende Masimo beoordeelt Sietse's slapende 14'. Titel vol met allerlei overbodige, doch noodzakelijke alliteraties.

Top zoveel:
1. Troum - Sigqan (de nacht van 7 op 8 juni) - Beoordeling: (volgt nog)

Nog te gaan:
2. William Basinski - Disintegration loops I
3. Stars of the Lid - Tired sounds of...
4. Paul Schütze - Regard: Music by Film
5. John Duncan - Phantom Broadcast
6. Brian Eno & J. Peter Schwalm - Drawn from life
7. Troum - Tjukurpa (part two: drones)
8. Thomas Köner - Unerforschtes gebiet
9. Harold Budd - Avalon Sutra
10. FM 3 - Ambience Sinca
11. Entropica - Sonic Bloom (entropica prolifica)
12. Erstlaub - Blown
13. Nurse With Wound - Salt Marie Celeste
14. Tomorrowland - sequence of the negative space

Oh, en natuurlijk een standaard, cliché plaatje.

Standaard, cliché plaatje:

(afbeelding)

Adieu.

EDIT:
Oh, en natuurlijk een onvermijdelijke, meestal gerelateerde quote!!

De onvermijdelijke, (meestal) gerelateerde quote:
Benjamin Franklin schreef:
Fatigue is the best pillow.
Maar van die qoute trekken we ons niets aan, want 't is sterk afhankelijk van de muziek, zo moet gaan blijken.

Maffende Masimo beoordeelt Sietse's slapende 14'. (deel 1)

Afijn, het eerste groepje slaapsongs komt van het album Sigqan van Troum af, waar de tracks met de fantasie van een ambient-artiest op zeer nauwkeurige wijze zijn benoemd, en daardoor meteen gerangschikt. Ik verwachte een heuse 'Sigqan', wat dat dan ook mocht betekenen, alhoewel ik toch zeer hoopte op een goede nachtrust.

Met het mooie streven op tijd naar bed te gaan, had ik helaas te kampen met een tergend langzame download. Dit resulteerde in een wat later tijdstip van de duik in bed: 2:12. Wanneer ik exact in slaap viel kan ik niet vertellen, maar dat ik in ieder geval een groot deel van het album heb mogen meepakken is een zekerheid. Allereerst was er een soort aanzwellende toon, zo een als de manier waarop hoofdpijn soms ook in zeurende vlagen in je op kan komen. Toch wat anders dan ik had verwacht bij een slaapsong. Afijn, het veranderde al wel gauw - in een soort mysterieus schouwspel van tonen, welke niet per se tot ontspanning zouden leiden: eerder sloeg het gevoel van mysterie wat door. Da's negatief voor de slaap, laten we wel wezen: het woelen was een feit, en het duurde, denk ik, met zekerheid valt het lastig te zeggen, tot rond het tweede nummer voordat ik pas in een soort slaaptrance zou komen. In ieder geval een trance, die ging aan het slapen vooraf. Wel een apart iets was 't, wat ik zeker punten zou toekennen, een kalmerend iets - je zou er haast reiki van gaan beoefenen.

Echter, het totaalplaatje viel gigantisch tegen. Tegen de tijd dat ik daadwerkelijk in slaap viel, wat een teleurstellende tijd was, werd ik al om 5:38 wakker, en kon vervolgens niet meer in slaap vallen. De tijd die ik sliep was onrustig, ik denk gestimuleerd door de mysterieuze, soms haast onheilspellende muziek. 'n Ondiepe slaap ook. Pas rond 7:00 of iets dergelijks viel ik weer in slaap, om nog vier uurtjes mee te pakken.

Een droom herinner ik me niet meer, en misschien sijpelt hier al een gevoel van een slecht beoordelingssysteem door. Ach, wat boeit het, ik had bij het bepalen van het cijfer anders toch maar wat gedaan. Dit is enkel om er enige schijn aan te verbinden dat er een gestructureerd, overwogen proces aan vooraf is gegaan. Awel, neen dus. Maar, het cijfer mag welzeker betrouwbaar worden genoemd, want ik wil immers tot een goed, terecht lijstje uitkomen.

Als laatste geldt nog de variabele van hoe uitgerust ik ben. Nou, niet erg dus. M'n oogjes voelen wat moetjes aan, en verder zal ik niet gaan in het uiteenzetten van mijn zeurtjes.

M'n kritiek is fors, en ik zou dit niet betitelen als een kanshebber voor dé ultieme 'Slaapsong'. Helaas kom ik niet verder dan een 4/10

Top zoveel:
1. Troum - Sigqan (de nacht van 7 op 8 juni) - Beoordeling: 4/10

Nog te gaan:
2. William Basinski - Disintegration loops I
12. Erstlaub - Blown

(afbeelding)

Wilson Mizener schreef:
The amount of sleep required by the average person is five minutes more.

Adieu.

Onweerwolf
Heerlijk leesvoer!

Leuk dit inderdaad Zal eens kijken wat herr Masimo ervan vind en misschien zelf ook eens iets proberen. Overigens gebruik ik zelf vaak The King of Limbs van Radiohead als ik in slaap wil vallen

Slaap gerust mee, Niels!

Nu zet ik William Basinski op. Benieuwd of deze beter gaat bevallen.

edit: oke, nú dan.

Fantastisch om te lezen dit
Misschien probeer ik ook beter eens een plaatje uit, ben eveneens niet zo'n fantastische slaper

tuktak
Na deze 14 is het label Slaapwel Records ook een goed alternatief, het label heeft ongeveer dezelfde doelstelling als dit topic en past prima in het rijtje namen, met releases van oa Machinefabriek, Jasper TX, Simon Scott.

Maffende Masimo beoordeelt Sietse's slapende 14'. (deel 2)

Tweede nacht vergezelde William Basinski me met zijn Disintegration Loops (alhoewel, het eerste deel er van, dan) waarbij we kennis mogen maken met delen 1.1 en 2.1, zo kan de tracklist vertellen. Nou ja, da's best, dacht ik. Verder, voordat ik over het werk dat er daadwerkelijk toe doet begin, wil ik ook nog zeggen dat ik het album een mooie hoes vind hebben. Voor wat het waard is.

Maar, over onze loops - waar bij dit woord de laatste tijd deze nogal vervelende assocatie mij lastig valt - hoopte ik toch op een rustgevender geluid bij Basinksi. Het beloofde, na de tegenvallende slaap in de eerste nacht, een rijkelijk bedeelde nacht te worden, waar Klaas Vaak gul met kilo's zand strooien zou.

Echter, het zand Klaas Vaak bleef voor lange tijd uit. Of hij wist mijn slaapkamer niet te vinden, of het zand was op, of Basinski's tonen hebben hem, voor mijn raam, ook in slaap doen sukkelen. Alledrie mogelijk. Hoe rustgevend de loops ook waren, slaap kon me niet grijpen. Een veelvoud van tonen waar de potentieel slaper op prachtige wijze in een trance gebracht wordt. Een brouwerij van tonen, welke over een mooi en rustgevend karakter beschikken. In theorie ongeloof'lijk sterke slaapmuziek: mooi - en tegelijkertijd rustgevend. Beter ga je niet krijgen.

Maar m'n ogen zouden in de praktijk open blijven, alhoewel, natuurlijk wel afgeschermd door mijn lichamelijke oogluiken, maar m'n ogen zouden zich niet overgeven aan de functionele machtovername van de slaap. Dus bleven ze maar kijken tegen de binnenkant van mijn oogleden. Ondertussen schoot een gedachte in me te boven, een uitspraak van mijn moederlief, welke vroeger altijd pleitte: 'Van gewoon in je bed liggen rust je ook al uit.' Oké, toegegeven, het is niet in een prachtig gevormde zin gegoten, maar het doel van de uitspraak lijkt me duidelijk. En dit werd altijd gezegd om mij als kind moed in te praten om alsnog te strijden tegen m'n innerlijke zon, die het nog dag liet blijven.

Hoewel het doel van mijn moeder wellicht anders was geweest dan dit: wellicht om haar tergende slapeloze kleuter uit haar eigen bed te weren - want kleuters komen dikwijls ongevraagd 'dan maar' tussen de ouders in slapen - en zo eigen nacht niet om zeep te laten helpen door een woelend, hopsend en botsend kind. Of om te voorkomen om, waar sommige praktijken een kleuter zich niet bewust van is, deze in optima forma te kunnen verwezenlijken, en met die reden me in mijn eigen bed te houden. Of ik rook niet lekker, ook mogelijk. Of ik werd altijd vroeg wakker, en zou m'n moeder dan in mijn duik in de dagelijkse afgrond meesleuren.

Afijn, wat haar reden ook was om dit te zeggen, deze uitspraak schoot weer in me te boven, en dus besloot ik maar uit te rusten en te blijven liggen. En da's best fijn, ondervond ik. In ieder geval, wel met Basinski die door de speakers me bemoedigend aansprak om naar zijn muziek te luisteren en me over te geven aan alweer een pre-slaaptrance. Dus dat deed ik dan maar, en dat zou nog een prima nacht opleveren. Wanneer ik in slaap viel kan ik niet vertellen, zelfs niet ongeveer, maar een lange nacht is het wéér niet geworden. Een fijne nacht wel, hoewel eentje zonder dromen.

Mooie punt was wel dat ik in de ochtend fijn uitgerust was, ondanks de rinkelende wekker die me uit mijn slaap zou halen. Dus dat levert punten op. De fijne pre-slaaptrance ook, en de voldoenende slaap ook. Helaas houdt de duur van de slaap William Basinski af van een hele hoge score. Uiteindelijk is het een 7/10 geworden. Mooie score.

Top zoveel:
1. Troum - Sigqan (de nacht van 7 op 8 juni) - Beoordeling: 4/10
2. William Basinski - Disintegration loops I (de nacht van 8 op 9 juni) - Beoordeling: 7/10

Nog te gaan:
12. Erstlaub - Blown

(afbeelding)

Author unknown, various wordings commonly attributed to Henry Wadsworth Longfellow, Edgar Allan Poe, and Journey to the Center of the Earth
schreef:

Sleep... Oh! how I loathe those little slices of death.

Adieu.

Masimo schreef:
Tweede nacht vergezelde William Basinski me met zijn Disintegration Loops (alhoewel, het eerste deel er van, dan) waarbij we kennis mogen maken met delen 1.1 en 2.1, zo kan de tracklist vertellen. Nou ja, da's best, dacht ik.

Leuk stukske weer Masje

Overigens heb ik laatst Stars of the Lid geprobeerd met slapen. Was best fijn Wel een ander album dan die jij gaat doen.

Het is wel romantisch zo met z'n tweetjes.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:00 uur

geplaatst: vandaag om 14:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.