MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Glitch

zoeken in:
Glitch

'Glitch' komt oorspronkelijk uit de computer- en netwerkterminologie. Waarin het de betekenis heeft van een onregelmatigheid, een defect of een klein electrische storing.

Je kunt 'glitch' globaal gezien op twee manieren benaderen:
1. Het bewust gebruiken en uitvergroten van electronische foutjes en storingen bij het maken van een kunstwerk.
2. Een element in het creatieve proces, waarbij onverwachte conflicten tussen hard/software en de mens een belangrijke rol spelen bij het maken van een kunstwerk. Glitch is de drijvende kracht achter de wisselwerking tussen mens en machine. De resultaten, die zeer veranderlijk kunnen zijn, kunnen tijdens het proces gecontroleerd worden of juist radicaal veranderd.

Hieronder wat voorbeelden van glitch-art.

(afbeelding)

(afbeelding)

Glitch als esthetiek kan zowel visueel als auditief vorm krijgen. Zo is het eind jaren '90 populair geworden onder electronisch muzikanten. En is het een heuse stroming geworden. (het wordt ook wel als sub-genre gezien van de IDM)

Toch wordt niet alle muziek binnen het genre op deze manier bewerkstelligd. Zo zijn er producers die software gebruiken om minieme stukjes geluid van reeds gepubliceerde muziek te splitsen en deze door middel van knip- en plakwerk in een nieuw muziekstuk in te passen. Dit is ook de basis geworden voor het genre Microhouse.

Een bekend nummer waar deze techniek gebruikt wordt is 'Cocoon' ban Björk. Luister!
En een voorbeeld van pure glitch. Luister!

Een interessant artikel: Klik!

Een selectie van belangrijke glitch-albums volgens Pierre Scaruffi:

Matmos - Matmos (Vague Terrain, 1997)
Autechre - Tri Repetae (Wax Trax, 1996)
Ryoji Ikeda - +/- (Touch, 1997)
Kid 606 - Down With The Scene (Ipecac, 2000)
Vladislav Delay - Entain (Mille Plateaux, 2000)
Fennesz - Hotel Paral.Lel (Mego, 1997)
Oval - Systemisch (Mille Plateaux, 1994)
Pan Sonic - A (Blast First, 1999)
Neina - Formed Verse (Mille Plateaux, 1999)
Kit Clayton - Lateral Forces (Vertical Form, 2000)
Alva Noto - Prototypes (Mille Plateaux, 2000)
Boards Of Canada - Boc Maxima (MUsic 70, 1995)
Pole - CD 1 (Kiff, 1998)
Manitoba - Up In Flames (2003)

Als je geïnteresseerd bent in experimenten met geluid en minimale muziek is misschien het jaarlijkse
" )toon) "-festival een aanrader. Link naar de website

Ik vind dat 'Glitch' in elke vorm van electronische muziek toegevoegde waarde kan hebben. Door het accentueren van fouten door computers, geef je het muzikale product een menselijk karakter.
Je kunt natuurlijk ook overdrijven door er één groot bliep en kraak-festival van te maken. Maar zolang het subtiel gebruikt wordt, heeft glitch naar mijn mening de toekomst.

Zijn jullie bekend met 'glitch' en wat vinden jullie ervan?

...................................................................
It is failure that guides evolution; perfection offers no incentive for improvement.
~ Colson Whithead

Dit zou elke kunstenaar (dus ook iedere muzikant) in het achterhoofd moeten houden.

Ik ben sinds kort een beetje aan het glitchen (denk ik).
En ik ben pro. Piepjes, kraakjes.

Ik vind sala santa cecilia van fennesz en sakamoto echt geweldig, dat is toch ook glitch?

Alastor schreef:
Glitch
2. Een element in het creatieve proces, waarbij onverwachte conflicten tussen hard/software en de mens een belangrijke rol spelen bij het maken van een kunstwerk. Glitch is de drijvende kracht achter de wisselwerking tussen mens en machine. De resultaten, die zeer veranderlijk kunnen zijn, kunnen tijdens het proces gecontroleerd worden of juist radicaal veranderd.

Oval - Systemisch (Mille Plateaux, 1994)

De eerste keer dat ik over 'glitch' las, was een stukje over Oval. Het schijnt dat ze cd's hadden bewerkt met verf en krassen en ze daarna hadden afgespeeld, wat dusdanige vreemde effecten had dat ze het opnamen

Sietse
ik vind glitch erg tof, luister al vrij lang naar. Oval is inderdaad de eerste "glitch act" al werden dat soort experimenten al wel veel eerder gedaan (ben ff de naam vergeten van de artiest)

Heb zelf nogal wat glitch dingen in huis, waar denk ik SND - Tender love toch wel een van de beste voorbeelden is. Gewoon ijzigkille klikjes, kraakjes en vergelijkbare dingen en daarmee hele fijne mooie muziek opgebouwd.

Ook een glitch plaat, kwam ik net achter: General Patton vs. The X-Ecutioners - General Patton vs. The X-Ecutioners (2005)... benieuwd dus.

Welke glitch zouden jullie mij adviseren, de genoemde plaat in gedachte nemend?

Geïnspireerd door Tricky heb ik ooit iets in elkaar geflanst wat me ook wel doet denken aan de beschrijving van glitch.

Stream split seconds by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.

Er moet nog altijd een baspartij bij, misschien dit jaar?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:58 uur

geplaatst: vandaag om 08:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.