MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Wat bedoelen we nou eigenlijk met Kosmische muziek

zoeken in:
tangmaster
Help.....ik kan er geen kant mee op.

Ik denk krautrock met synthesizers:

Van http://en.wikipedia.org/wiki/Kosmische_Musik

In 1970, Popol Vuh became the first krautrock group to use an electronic synthesizer, to create what would be known as "kosmische musik". The bands Tangerine Dream, Ash Ra Tempel, and Cosmic Jokers (all linked by collaboration with Klaus Schulze), would follow suit in the years to come. Faust also made use of synthesizers and tape manipulation in a way foreshadowing the noise rock of the future.

Voor mij klopt dit denk ik wel. Neu en Can zou ik er niet onder rekenen, Harmonia juist weer wel.

Zodra ik de term "Kosmische muziek" gebruik in mijn berichten voor de MusicMeter bedoel ik muziek waar in eerste plaats lang gesponnen klanken zijn te horen waarin gaandeweg subtiele veranderingen in plaats vinden. Simpel geformuleerd: het lijkt er op of iemand lang een toets ingedrukt houdt op een orgel en dat pas na een tijdje de volgende wordt ingedrukt. Hiermee wordt voor mij althans het beeld geschetst van tussen de hemelichamen vliegen.

Daarnaast zijn de instrumenten niet direct te herkenen als zodanig. In dit geval denk ik aan een pianosnaar die niet met de gebruikelijke toets wordt bespeeld, maar met de vinger. Dit geeft een duister sfeer beeld aan de geproduceerde klanken. Ook stemmen die maar door blijven klinken behoren hier toe. Verder spelen bij kosmische muziek ook vervreemding van klanken door electronische middelen of vermeerdering ervan. Een bekend instrument in deze is de mellotron.

De bekendste makers of wellicht de uitvinders ervan zijn in mijn oren Tangerine Dream en Klaus Schulze in hun begin dagen. Het album Zeit van Tangerine Dream is voor mij het schoolvoorbeeld van kosmische muziek in de puurste vorm. Een meer rockachtige invulling van dit genre is voor mij het stuk Echoes van Pink Floyd. Hier waan ik me aan de andere kant van de dampkring, de kosmos dus.

tangmaster
herman schreef:
Ik denk krautrock met synthesizers:

Van http://en.wikipedia.org/wiki/Kosmische_Musik

In 1970, Popol Vuh became the first krautrock group to use an electronic synthesizer, to create what would be known as "kosmische musik". The bands Tangerine Dream, Ash Ra Tempel, and Cosmic Jokers (all linked by collaboration with Klaus Schulze), would follow suit in the years to come. Faust also made use of synthesizers and tape manipulation in a way foreshadowing the noise rock of the future.

Voor mij klopt dit denk ik wel. Neu en Can zou ik er niet onder rekenen, Harmonia juist weer wel.

Als ik het stukje lees gaat voor mij toch de wereld nog niet open.
bijv. Zeit van Tangerine Dream wordt gezien als de eerste Ambient plaat. Cyborg van Klaus Schulze wordt gezien als een experiment op orgel en synthesizer. Blijf toch maar bij de Krautrock sampler van Julian Cope die verklaard mij meer dan dit stukje op wikipedia.

tangmaster
Gerards Dream schreef:
Zodra ik de term "Kosmische muziek" gebruik in mijn berichten voor de MusicMeter bedoel ik muziek waar in eerste plaats lang gesponnen klanken zijn te horen waarin gaandeweg subtiele veranderingen in plaats vinden. Simpel geformuleerd: het lijkt er op of iemand lang een toets ingedrukt houdt op een orgel en dat pas na een tijdje de volgende wordt ingedrukt. Hiermee wordt voor mij althans het beeld geschetst van tussen de hemelichamen vliegen.

Daarnaast zijn de instrumenten niet direct te herkenen als zodanig. In dit geval denk ik aan een pianosnaar die niet met de gebruikelijke toets wordt bespeeld, maar met de vinger. Dit geeft een duister sfeer beeld aan de geproduceerde klanken. Ook stemmen die maar door blijven klinken behoren hier toe. Verder spelen bij kosmische muziek ook vervreemding van klanken door electronische middelen of vermeerdering ervan. Een bekend instrument in deze is de mellotron.

De bekendste makers of wellicht de uitvinders ervan zijn in mijn oren Tangerine Dream en Klaus Schulze in hun begin dagen. Het album Zeit van Tangerine Dream is voor mij het schoolvoorbeeld van kosmische muziek in de puurste vorm. Een meer rockachtige invulling van dit genre is voor mij het stuk Echoes van Pink Floyd. Hier waan ik me aan de andere kant van de dampkring, de kosmos dus.

Wel ik kan me best iets voorstellen zoals je het omschrijft. Ik heb zelf het gevoel dat bij veel muziek deze term er maar opgeplakt wordt net zoals bijv. New Age. TD en KS knal ik persoonlijk niet in het Kosmische hoekje, kan trouwens niks met die term. Maar goed ieder z'n eigen kijk op muziek. Niks mis mee.

Termen of begrippen ergens op plakken blijft een lastige kwestie. Zo kan ik niet uit de voeten met een term als New Age. Toch zijn die begrippen nodig om iets terug te vinden. Zo heb ik ook ergens gelezen dat Zeit van Tangerine Dream een largo is in vier delen, wat me gelijk bij de vraag brengt was het niet beter geweest om de klassieke terminologe ook te gebruiken voor de popmuziek? In dat geval was er één systeem ontstaan om bijvoorbeeld het tempo van de muziek aan te geven. Maar ja binnen de moderne muziek is daar blijkbaar niet goed over nagedacht of het is zo dat er teveel muzieksoorten achter elkaar zijn ontstaan. Zo vanaf 1955 Rock 'n Roll, Beat tot de psychedelica aan het eind van de jaren zestig.

En aan het eind van de jaren zestig kwam daar nog van alles bij. Zo blijf ik het grappig vinden dat Klaus Schulze achteraf Electronic Meditation van Tangerine Dream de eerste punk plaat uit de geschiedenis noemde. Natuurlijk was het dit niet, maar het principe tot het maken ervan zou wellicht hetzelfde kunnen zijn geweest. Het afzetten tegen de maatschappij van toen. Ja, het blijven lastige kwesties en waar trekken we grenzen. Voor mij waren de platen die na Electronic Meditation uitkwamen tot en met Rubycon 100 procent kosmisch te noemen. Stratosfear had nog elementen van het kosmische, maar daarna werd de muziek van Tangerine Dream duidelijker waardoor er geen sprake meer was van een vorm die 100 % kosmisch was. Er kwam meer structuur in waardoor de muziek aan duidelijkheid won. Wel verdween hierdoor het mystieke geluid van het eerste uur. Misschien is het daarom beter om van mystieke muziek te spreken en daar een duidelijk term erbij te zetten. Bijvoorbeeld: mystieke rock.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:50 uur

geplaatst: vandaag om 20:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.