MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Beste Dance/Electronic releases van de jaren '00

zoeken in:
Een beetje knullig zo, maar omdat ik er vooralsnog niet meer aan toekom, mijn half af zijnde 20-lijstje van januari. Misschien maak ik hem nog eens af, want volgens mij staan er nu soms zelfs halve zinnen in, maar vooruit:

20. FM3 - Mort Aux Vaches [2005, Staalplaat]
Vederlicht, zo subtiel dat soms bijna geneigd wordt naar een totale stilte. Muziek met het geduld van een monnik .

19. DJ Sprinkles - Midtown 120 Blues [2009, Mule]
Sprinkles opent met berustend gemijmer over housemuziek, de scene daaromtrent en de anonimiteit daarvan. Gemijmer dat zich emotioneel rechtstreeks naar de beats vertaalt. Met de voor muziek zeldzame eigenschap dat hij dieper binnendringt in de ochtend dan op later tijdstippen is Midtown 120 Blues meer een beheerste beschouwing van de menselijke bewegingen en interacties op de dansvloer dan dat het zelf voer voor zulke scenario's gemaakt is. Een vurige passie barstensvol identiteit vertaald naar een passieve belevenis, gemaakt met een scherpzinnige visie.

18. Luomo - The Present Lover [2003, Force Tracks]
The Present Lover geeft liefde in een welhaast afstotend klinische vorm. Luomo's gastzangeressen zijn geoptimaliseerd, zo zwoel en glad dat ze je als fabrieksproducten proberen in te palmen. Zelfs waar de titeltrack mannenvocalen herbergt, blijft het beeld van de vrouw als gereserveerd object doorschemeren. Ultravrouwelijke robots met een elitair perfectionisme, geaccentueerd door het artwork. De afstandelijke sfeer die ze daarnaast meekrijgen stript alle oprechte emotie uit The Present Lover, en dan kan het beginnen: gestructureerde, beweeglijke, glimmende beats leiden alles in de meest wrijvingsloze banen. Geen moment wordt de structuur meer uit het oog verloren. Dit is een wereld geslepen uit het meest ideale plastic ooit geproduceerd.

17. Closer Musik - After Love [2002, Kompakt]
After Love is meer een gevoel dan een daadwerkelijk knap staaltje productiewerk. Hoewel alles glashelder uit de boxen komt is dit voor mij -meer dan het in die context vaak genoemde Burial- de ultieme 's nachts-terug-naar-huis-wandel-plaat na een feest waar een vlaag van ver uiteenlopende emoties je om de oren gevlogen is. Overspoeld met ervaringen en gevoelens wandel je terug, plotseling wakkerder dan in de laatste minuten voor sluitingstijd, terugdenkend aan een vurige avond, terwijl niet nader te noemen genotsmiddelen langzaam beginnen uit te werken. Geen frivoliteiten, pure verdronken melancholie.

16. DJ /Rupture - Uproot [2008, The Agriculture]
Alsof je midden in een snikhete woestijn staat. Zo creëert Rupture het ideale dubstepgevoel met middelen die zich tot ver buiten het genre uitstrekken, en daarmee de plaat zijn veelzijdigheid meegeven.

15. Ellen Allien - Sool [2008, Bpitch Control]
Waanzinnig uitdagende minimal die alle zenuwen aanvoelt, prikkelt en zachtjes plaagt. De schoonheid van ongeduld en lichte irritaties komt hier bovendrijven en geeft je het idee dat er met jou gespeeld wordt. Als de plaat die jou afspeelt, pauzeert, omdraait en weer terugspeelt, in plaats van andersom. Speelser en liever dan techno ooit was, laat Sool zich niet vangen. Het is er, het is dichtbij, maar verplaatst zich zodra je het probeert te grijpen. En toch is Sool begrijpelijk. Want ieder geluid komt voort uit een opborrelende verlegenheid.

14. Kiki - Boogy Bytes vol. 1 [2006, Bpitch Control]

13. Keith Fullerton Whitman - Lisbon [2006, Kranky]
Fruitige, lichte ambient die toch uitdaagt doordat de sound nooit zalvend wordt

12. Erlend Oye - DJ Kicks [2004, Studio !K7]
Meer dan een bonte verzameling volle danstracks: Oye waagt zich zonder blikken of blozen aan het met vocalen opvullen van technoplaten die juist instrumentaal zo robuust waren of koddige trancemelodietjes die meer aandoenlijk dan leuk waren. Probleemloos zet hij met deze kleine toevoegingen de tracks volledig naar zijn hand en plaatst ze dan ook nog eens wonderschoon ten opzichte van elkaar, daarbij aantonend dat hij ze meer dan goed aanvoelt.

11. Flying Lotus - Los Angeles [2008, Warp]
De som van de kleine vlagen vervreemding telt op tot een krankzinnig schouwspel in een wereld met een donker filter ervoor. Los Angeles is de hermetisch afgesloten stad waar zojuist een transformatie plaatsgevonden heeft die de gehele omgeving van zijn behaaglijkheid gestript heeft.

10. Richie Hawtin - DE9: Transitions [2005, Mute]
Als ik DE9: Transitions met volle aandacht blijf luisteren, ontvouwt zich een verrassend gestaag, welhaast lineaire vorm: met iedere minuut word ik dieper in de mix gezogen. Beginnend vanaf een afstandelijke toestand van bijna-verveling, dringen telkens meer lagen tegelijkertijd de hersens binnen. De verschillende elementen uit de mix krijgen hun eigen baan in het gevoel en veroorzaken ook in gewone stereo een veeldimensionale beleving. Seconde voor seconde graven Hawtins kanalen zich dieper het onderbewustzijn in. In 5.1 surround sound moet dit helemaal een beleving zijn.

9. Villalobos - Fizheuer Ziheuer [2006, Playhouse]
Een zeer klein propje geluidspapier, zo ver mogelijk opengevouwen, waardoor alle accenten 73 minuten lang op de kreukels komen te liggen. Villalobos' ultraminimale krachttoer, af en toe onderbroken door een scheur van luid trompetgeschal, houdt moeiteloos tientallen minuten aan, waarbij de drumpatronen gestaag heen en weer schuiven. Accenten worden subtiel verlegd binnen de hypnotiserende onveranderlijke grondlaag van jolige toetertjes. Een voor mij persoonlijk grensverleggend album dat het gevoel meer dan ooit boven de ratio stelt. Zodra je in Fizheuers eigentoestand terecht komt, zit je muurvast in een diepgeworteld patroon van genot, waarin je genoegzaam blijft hangen.

8. Tim Hecker - Harmony in Ultraviolet [2006, Kranky]
Melancholiek in gruis en puin.

7. Move D & Benjamin Brunn - Songs From the Beehive [2008, Smallville]
Transparant en gecontroleerd.

6. Machinefabriek - Manchester [2005, Uitgebracht in eigen beheer]

5. Burial - Untrue [2007, Hyperdub]
Untrue is de zeldzaam vloeiende, beweeglijke weergave van een abstract gemaakte metropool. Een bovenaanzicht van de zich tot aan de horizon uitstrekkende stad die 's nachts in wilde flarden onder je voorbij trekt. Niet te volgen conversaties dragen hun emotie over maar hebben geen concrete betekenis.

4. Boards of Canada - Geogaddi [2002, Warp]

3. Gas - Pop [2000, Mille Plateaux]

2. Mitchell Akiyama - Mort Aux Vaches [2004, Staalplaat]

1. Fennesz - Endless Summer [2001, Mego]

Gyzzz schreef:

18. Luomo - The Present Lover [2003, Force Tracks]
The Present Lover geeft liefde in een welhaast afstotend klinische vorm. Luomo's gastzangeressen zijn geoptimaliseerd, zo zwoel en glad dat ze je als fabrieksproducten proberen in te palmen. Zelfs waar de titeltrack mannenvocalen herbergt, blijft het beeld van de vrouw als gereserveerd object doorschemeren. Ultravrouwelijke robots met een elitair perfectionisme, geaccentueerd door het artwork. De afstandelijke sfeer die ze daarnaast meekrijgen stript alle oprechte emotie uit The Present Lover, en dan kan het beginnen: gestructureerde, beweeglijke, glimmende beats leiden alles in de meest wrijvingsloze banen. Geen moment wordt de structuur meer uit het oog verloren. Dit is een wereld geslepen uit het meest ideale plastic ooit geproduceerd.

Mooi !

Kos
Sluit me een beetje aan bij orbit. Wel erg veel electropop voor rockliefhebbers. Sowieso Burial als de nr. 1 dubstep plaat is completely not done.

En zo'n hoge positie voor The Knife, Machinefabriek, LCD Soundsystem. .

tuktak
plaats zelf maar een lijstje als je het beter weet zou ik zo zeggen.

Burial moet je ook helemaal niet als dubstep zien... Vanuit een dubstep perspectief is Untrue maar een lauwe plaat, maar als emotionele stadsschets torent hij vrijwel overal bovenuit.

M'n dubstepfavoriet zou /Rupture zijn, afgaande op de lijst. Maar sowieso vind ik het geen genre dat zich heel goed leent voor albums.

Overigens vind ik het los daarvan erg goed om te zien dat Resident Advisor de kracht van Gas' laatste studioalbum volledig erkent.

En inderdaad Kos: ik ben ook benieuwd naar jouw lijstje van 20!

Ik doe zelf niet aan lijstjes, maar een album dat mij in ieder geval te binnen schiet is:

Twerk - Living Vicariously Through Burnt Bread
Label:Mille Plateaux
Catalog#:MP 121 LP
Format:2 x Vinyl, LP

Country:Germany
Released:22 Sep 2003
Genre:Electronic
Style:IDM, Experimental, Ambient

TWERK, Living Vicariously Through Burnt Bread - Boomkat

Twerk - Living Vicariously Through Burnt Bread (2xLP) at Discogs

Music-video van 1 track:
From Brown to Green on Vimeo

tuktak
Gyzzz schreef:

En inderdaad Kos: ik ben ook benieuwd naar jouw lijstje van 20!

ik denk niet dat hij daar het lef voor heeft...

verder mooie lijst van jou trouwens gyzzz! ik zie nog wel wat onbekends wat ik ga proberen.

01. Lapsed - Twilight (2004)
02. World's End Girlfriend - The Lie Lay Land (2005)
03. Yasume - Where We're from the Birds Sing a Pretty Song (2003)
04. Kashiwa Daisuke - Program Music I (2007)
05. Keef Baker - The Widnes Years (2004)
06. Gridlock - Trace (2001)
07. The Books - The Lemon of Pink (2003)
08. Ochre - A Midsummer Nice Dream (2004)
09. Near the Parenthesis - Go Out and See (2006)
10. Tara King th. - The Tara King Theory (2005)

11. Hecq - Bad Karma (2005)
12. 7E Phalanx - Pusle (2004)
13. Xanopticon - Liminal Space (2003)
14. Andrey Kiritchenko - Interplays, in Between (2004)
15. Vector Lovers - Vector Lovers (2003)
16. The Field - From Here We Go Sublime (2007)
17. Pantha du Prince - This Bliss (2007)
18. Venetian Snares - Rossz Csillag Alatt Született (2005)
19. Yuichiro Fujimoto - The Mountain Record (2006)
20. Gridlock - Formless (2003)

Zoiets.

Releases van Gas, Villalobos en Burial moet ik nog beter luisteren.

RA-lijstje voor 2012.

Tjemigdepemig - ik ken er zowaar 7 van

Zal eens voorzichting beginnen aan de 20 van de nillies - quite a job!

Beetje laat, maar ook maar eens een top 20 gemaakt:

1. The Flashbulb - Kirlian Selections (2005)
2. Trentemøller - The Last Resort (2006)
3. Burial - Untrue (2007)
4. Arovane - Tides (2000)
5. Near the Parenthesis - Go Out and See (2006)
6. Booka Shade - Movements (2006)
7. Ochre - A Midsummer Nice Dream (2004)
8. Gas - Pop (2000)
9. The Field - From Here We Go Sublime (2007)
10. Ricardo Villalobos - Alcachofa (2003)
11. Nikakoi - Shentimental (2003)
12. Venetian Snares - Rossz Csillag Alatt Született (2005)
13. Emancipator - Soon It Will Be Cold Enough (2006)
14. Gridlock - Formless (2003)
15. Flying Lotus - Los Angeles (2008)
16. Plastikman - Closer (2003)
17. Laurent Garnier - Unreasonable Behaviour (2000)
18. Proem - Socially Inept (2004)
19. Louderbach - Autumn (2009)
20. Blackfilm - Blackfilm (2008)

1. The xx - xx (2009)
2. Trentemoller - The last resort (2006)
3. Infected Mushroom - Classical mushroom (2000)
4. BT - This binary universe (2006)
5. Mylo - Destroy rock & roll (2004)
6. Ochre - Lemodie (2006)
7. The Knife - Silent shout (2006)
8. Zero 7 - Simple things (2001)
9. DJ Tiësto - Just be (2004)
10. Röyksopp - Melody a.m. (2001)
11. Kyau vs. Albert - Here we are now (2004)
12. Infected Mushroom - Vicious delicious (2007)
13. Cut Copy - In ghost colours (2008)
14. Four Tet - Rounds (2003)
15. Schiller - Tag und nacht (2005)
16. Hooverphonic - The magnificent tree (2000)
17. Shulman - Endless rhythms of the beatless heart (2007)
18. Moby - 18 (2002)
19. Paul oakenfold - Bunkka (2002)
20. Venetian Snares - Rossz csillag alatt született (2005)

1. Nicolas Makelberge - Dying in Africa (2006)
2. The Knife - Silent Shout (2006)
3. Boards of Canada - In a Beautiful Place Out in the Country (2000)
4. Studio - Yearbook 1 (2007)
5. Junior Boys - So This Is Goodbye (2006)
6. LCD Soundsystem - Sound of Silver (2007)
7. Luomo - Vocalcity (2000)
8. The Field - From Here We Go Sublime (2007)
9. Fever Ray - Fever Ray (2009)
10. Björk - Vespertine (2001)

11. Trentemøller - The Last Resort (2006)
12. Chromatics - Night Drive (2007)
13. Portishead - Third (2008)
14. Drexciya - Harnessed the Storm (2002)
15. The Field - Things Keep Falling Down (2005)
16. Memory Tapes - Seek Magic (2009)
17. Boards of Canada - Geogaddi (2002)
18. Lindstrøm - Where You Go I Go Too (2008)
19. Gas - Pop (2000)
20. Burial - Burial (2006)

21. Byetone - Death of a Typographer (2008)
22. Freak Electrique - P.H.A.S.E.R. (2003)
23. Delia Gonzalez & Gavin Russom - The Days of Mars (2005)
24. DeepChord presents Echospace - The Coldest Season (2007)
25. Hammock - Maybe They Will Sing for Us Tomorrow (2008)
26. Max Richter - The Blue Notebooks (2004)
27. Washed Out - Life of Leisure (2009)
28. Rhythm & Sound - Rhythm & Sound (2001)
29. Ulrich Schnauss - A Strangely Isolated Place (2003)
30. The Notwist - Neon Golden (2002)

Gast
geplaatst: vandaag om 23:10 uur

geplaatst: vandaag om 23:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.