MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Livecoding, elektronische muziekimprovisatie dmv coderen

zoeken in:
thejazzscène
Onlangs het SLUB-trio gezien op het Lambda Electronic Music Festival. Interview met die gasten over hun manier van muziek maken:

SLUB-trio - Interview | Kwadratuur

Gedaan met boring laptopoptredens, gedaan met 10 euro te betalen voor een dj die maar op play hoeft te drukken of wat nummers door elkaar gooit. Tijd voor vernieuwing dus! De oplossing:

elektronsiche muziek van het moment door in real-time te coderen. Lange tijd geleden dat ik nog zo'n goed optreden gezien heb. Hier kan je livesets beluisteren:
<r-x> slub

Die mannen geven waar voor je geld. Hier wordt gewerkt, zweet staat hen op het voorhoofd en die spanning trekt zich door in de muziek. Waanzinnig interessant. Zou spijtig zijn moest deze manier van produceren verloren gaan. Eén heel recente tak binnen de elektronische muziek. Blijkbaar zijn er ook maar zon 30 livecoders écht actief bezig. Maar wat een ervaring: altijd anders, altijd uniek!

Sietse
Het is een boeiend concept, maar waarom dit nu zoals heel bijzonder wordt gezien.
Binnen de gehele improv electronica wordt op deze manier gewerkt, maar dan zonder beeld erbij dat je ziet wat precies doen. Festivals zoals Sonic Acts en Night Of The Unexpected hier in Amsterdam stonden jaren terug al vol van dit soort experimenten.

Labels zoals (e)Mego, Fält (waar deze heren ook wat werk op hebben uitgebracht), For4Ears en Asphodel (om er maar een paar te roepen) brengen al jaren dit soort materiaal de wereld in.

thejazzscène
Uhu, de stijl bestaat eigenlijk nog niet zo lang en het wordt nergens echt vermeld dus is het dan echt zo onterecht om het hier even te vermelden?

Die livesets van zulke artiesten zijn echt mooie resultaten waarin veel variatie zit. Zelf ben ik wel meer voorstander om de muziek in combinatie met de codes te zien (dus écht live). Zo geraak je echt in die muziek, dicht bij de structuur en de kern van de zaak. Zoals die kerels ook zeggen; je begint de geluiden te zien als een bijwerking van de structuren/codes die verschijnen. Alles wordt op die manier rationeel.
Ze laten in hun kaarten kijken en dat heeft wel iets. Als artiest doe je op het podium waar je zin in hebt. In tegenstelling tot andere laptop artiesten, wordt hier muziek live/ op de moment bedacht, gemaakt en opgebouwd. Voor mij toch nog een klasse apart. Veel meer spanning in de set bijvoorbeeld, als toeschouwer leef je echt mee met die muziek. Een magnifieke ervaring. Al eens meegemaakt Sietse?

Sietse
thejazzscène schreef:
Uhu, de stijl bestaat eigenlijk nog niet zo lang en het wordt nergens echt vermeld dus is het dan echt zo onterecht om het hier even te vermelden?

Die livesets van zulke artiesten zijn echt mooie resultaten waarin veel variatie zit. Zelf ben ik wel meer voorstander om de muziek in combinatie met de codes te zien (dus écht live). Zo geraak je echt in die muziek, dicht bij de structuur en de kern van de zaak. Zoals die kerels ook zeggen; je begint de geluiden te zien als een bijwerking van de structuren/codes die verschijnen. Alles wordt op die manier rationeel.
Ze laten in hun kaarten kijken en dat heeft wel iets. Als artiest doe je op het podium waar je zin in hebt. In tegenstelling tot andere laptop artiesten, wordt hier muziek live/ op de moment bedacht, gemaakt en opgebouwd.

Das leuk dat je dit zegt, maar voor zoveel mensen die improviseren is dit niet anders. Enige verschil is dat je niet ziet wat ze doen.

Voor mij toch nog een klasse apart. Veel meer spanning in de set bijvoorbeeld, als toeschouwer leef je echt mee met die muziek. Een magnifieke ervaring. Al eens meegemaakt Sietse?

Ja jaar of 5 terug bij een eigen optreden na mij mensen van de HKU precies hetzelfde zien doen. En dan als wedstrijdje...3 of 4 mensen na elkaar ieder in een paar minuten iets in elkaar zetten terwijl je ze bezig ziet in MAX/MSP die in het begin leeg is.

Hier ga ik dit weekend naartoe. Gaat ongetwijfeld vonken geven!
supercollider_2012_warm_up_live_algorave_in_east_london [NOISE=NOISE] - nnnnn.org.uk

Overigens voor diegene die facebook hebben:

Al-Jazari op Facebook | Facebook - apps.facebook.com

Een spel applicatie gemaakt door de heren van SLUB. Vier ventjes staan op een speelbord en je kan acties toewijzen aan elk figuurtje. Elk ventje draagt een bepaald geluid in zich wat verandert, afhankelijk van de plaats op het vierkant. Elk vakje kan je ook aanklikken of uitklikken zodat je kan kiezen of er een geluid komt of niet als een figuurtje erover loopt. Leuke bezigheidstherapie en eenvoudig om wat te jammen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:50 uur

geplaatst: vandaag om 00:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.