MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Chillstep - een tak van de dubstepgenre...

zoeken in:
Ondanks dat muziek nóóit slecht kan zijn, gezien er altijd wel mensen zijn die zich thuis voelen in een bepaalde genre, vraag ik mij toch af hoe mensen zich thuis kunnen voelen binnen de dubstepgenre. Ik kan het helaas geen muziek noemen. Een klein voorbeeld:

Gotye - Somebody That I Use...

Ik vraag me af hoe je zo'n episch, rakend nummer zo kunt verzieken. Ik ben dus ook altijd ver weg gebleven van dubstep...

Nu is het zo dat ik een tak binnen de dubstepgenre heb gevonden, waar ik me wél in kan vinden. Het zogenoemde chillstep. Ook wel ''soft dubstep'' genoemd. Dit is een rustiger subgenre, dat medolischer is dan de oorspronkelijke dubstepgenre. Aldus Wikipedia.

Nu heb ik drie weken geleden een nieuw nummer leren kennen dat me enorm geraakt heeft. Er is goed over nagedacht, en dat is ook echt duidelijk terug te horen in de track. De beat in combinatie met de de gitaar die zich iedere vier tellen opnieuw laat horen is episch.

TwoThirds - Pieces

Vreemd genoeg is het nooit gekomen tot een platencontract en is zowel de track als de artiest vrij onbekend.

Deze tracks behoren ook tot één van mijn favorieten:

Blend - A Message

Kaj. - Journey

Raffael1977
Dat nummer van Blend heeft meer raakvlakken met Dubstep dan die andere twee.

Chilwave en Chilstep of zelf Chillout hebben allen raakvlakken door gevoelig piano spel of relaxe zwevende muziek als synth's en soms ook heerlijke relaxte bas geluid.

Dubstep is van nature somber en treurig en ook donker kwa sound.

De fout die velen maken is Skrillex gerelateerde producers dubstep noemen maar eigenlijk brostep zijn. Een andere tak van dubstep land maar eigenlijk vrij weinig te maken heeft met dubstep zelf omdat de vorm niet aansluit bij donker en duistere sfeer.

Ik zelf noem het meestal gewoon elektronische muziek omdat de meesten direct denken aan verkeerde stijlen binnen het genre

Enfin

Hier een paar dubstep voorbeelden die wel lekker klinken en ook een paar voorbeelden van muziek die niet te plaatsen zijn in een hokje.

Volor Flex - Faint Hope

Burial - Etched Headplate

Mount Kimbie - Would Know

Hier een paar chilwave, chillout nummers.

Stumbleine - If You

Thrupence - Folds

Monolift - Ether

Het lijkt misschien een beetje ver van dubstep af te liggen maar ik kan je Burial sowieso aanraden, prachtige donkere sferen worden door hem gecreëerd. Luister er maar een keer naar, te beginnen met zijn album Untrue maar eigenlijk is alles wat hij gemaakt heeft goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:07 uur

geplaatst: vandaag om 23:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.