MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Dark metal

zoeken in:
ben heel benieuwd of hier ook mensen zijn die naar dit genre luisteren, laat je maar horen..

weet je goede bands noem ze maar op, ik zelf ben zeer geinterreseerd in dit genre..

dark metal kun je het beste omschrijven als atmosferische mid tempo black metal, 2 hele goede voorbeelden van dit genre zijn: *AJATTARA* en *THROES OF DAWN* ken je het niet? gun het een luisterbeurt, is echt heerlijke muziek..

dark metal maakt altijd gebruik van veel melodie, keyboards, synths, kerkorgel etc..

Bobiej
Dark Metal? 't Word me nu te ingewikkeld hoor, hokjesdenken kan handig zijn, zolang het maar niet te uitgebreid word.

Dark Metal kan je dus gewoon ook omschrijven als Black Metal, net zo gemakkelijk .

nou nee, zoveel verschillende soorten waar je duizelig van word..

als je specifieke dingen zoekt in muziek moet je het wel plaatsen in genres..

ik zie black metal als sneller, meer gekrijs en minder melo kwa gebruik van instrumenten, de zogenaamde *TRUE* black metal bands willen altijd erg rauw klinken en het gebruik van keyboards vinde ze taboe en hebben dus een hekel aan black zoals cradle of filth en dimmu borgir

black zoals cradle en dimmu borgir (om maar meteen wat bekends te noemen) word sympho black genoemd

al ben ik niet een echte genre kenner, weet een band nooit echt goed te omschrijven.. als het maar lekker klinkt, maar sinds ik de 2 eerder genoemde bands hebt ondekt, heb ik er veel info over opgezocht en kwam te weten dat dit in het *DARK METAL* viel, ik was echt helemaal verkocht door de muziek, en ik zoek dus hele ladingen meer van dit soort

Volgens mij vallen Moonspell en Tiamat ook onder Dark Metal.

Wordt Katatonia niet ook Dark Metal genoemd?

Is dit dan niet eerder een andere benaming voor melodic black metal of symphonic black metal?

Wikipedia:

Dark metal is a subjective term used to describe metal bands from various genres that have combined traits from symphonic black metal, gothic metal, doom metal, dark wave and black metal[1] such as synthesizer use, acoustic guitar experimentation and/or operatic female vocals. The music can be described as a atmospheric, melodic, more sophisticated sound within the metal genre, and sometimes also with progressive touch. The lyrics are often introspective and poetic. Some dark metal bands also often incorporating death metal influences.

Dark metal bands
* Agalloch
* Bethlehem
* Empyrium
* Forgotten Tomb
* Katatonia (early)
* Rotting Christ (mid)
* Throes of Dawn
* Thy Serpent

maniac
Shining ''V-halmstad'' is 'n aanrader heeft allemaal die kenmerken, van wat hier boven beschreven staat,en is echt Dark. (net als Bethlehem trouwens)

Turisis ''The Varangian Way" is ook goed, heeft wel iets weg van Throes Of Dawn.

tangmaster

tangmaster
Leuk klopt maar dat's niet de vraag juist wie nog meer.

Empyrium
tangmaster schreef:
Leuk klopt maar dat's niet de vraag juist wie nog meer.

Ik luister er veel naar, maar het is vaak lastig om het labeltje Dark Metal of Dark Wave erop te plakken. Het heeft vaak raakvlakken met andere stromingen.

Arcana

Elend

Aeternus maakt ook wel goede 'Dark Metal' (klote naam).
M.a.w.: mid-tempo, laaggestemde en vrij brute Death Metal, met diepe grunts, een melodieus gebeuren, keyboard/synths en soms een paar acoustische folkriedeltjes.

Als je het zo beschrijft zijn een hele boel bands 'Dark Metal'. Dark Metal is dan ook een term die volgens mij door de band Aeternus zelf bedacht is om hun eigen muziek te beschrijven.

Een band als Empyrium zou ik dus helemaal geen Dark Metal noemen , hun oude werk is doom-achtige metal met folk invloeden, het nieuwe werk is ('neo')folk/klassiek/akoestische muziek. Dit heeft weinig te maken met de muziek van Aeternus.

Als Samael, Tiamat en Moonspell en wellicht ook King Diamond/Mercyful Fate onder Dark Metal vallen dan hou ik van Dark Metal, persoonlijk vind ik het metal met een melancholische inslag.
Behalve King Diamond want daar wordt ik altijd vrolijk van.

Stijn_Slayer
Dark Metal? Dat zegt mij niet zoveel.

Ik luister wel heel veel Black en Death Metal.

Stijn_Slayer
vin13 schreef:
Als Samael, Tiamat en Moonspell en wellicht ook King Diamond/Mercyful Fate onder Dark Metal vallen dan hou ik van Dark Metal, persoonlijk vind ik het metal met een melancholische inslag.
Behalve King Diamond want daar wordt ik altijd vrolijk van.

King Diamond is God.

Maar dat is toch gewoon Heavy Metal met een scheutje ''extremisme''?

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

King Diamond is God.

Maar dat is toch gewoon Heavy Metal met een scheutje ''extremisme''?

King Diamond is het ene uiterste. Het uiterste aan de andere kant zijn zo "ow yeah baby" pussycatbands en andere bands met hun evil imago's enzo.

King Diamond is naar mijn mening gewoon the King of darkness.

Mijn moeder komt altijd krankzinnig van die vocals, mijn zus krijgt er koppijn van en mijn broer die schreeuwt om iets anders ("nog liever metallica") . Als ie zo hoog schrepend "Yes Hail SATAN" of "the embryo came out dead" zingt. Meesterlijk gewoon.

Als je het mij vraagt zijn die demonische vocals van King meer evil dan een of andere dikzak die wat krijsende grunts uit zijn strot jaagt.

Venom is ook OK Maar daar krijg ik geen koude rillingen en zin om een levende kip de strot over te bijten van.

Stijn_Slayer
Venom is leuk voor een keertje, maar ik heb wel weer een heel erg groot respect voor hun invloed.

Maar King Diamond, met inderdaad zijn fantastische zang, schaar ik zo meerdere niveaus hoger.

Al vind ik hem met Mercyful Fate zelfs nog iets beter.

edris.
Ik moet juist altijd enorm lachen als ik King Diamond hoor.

edris. schreef:
Ik moet juist altijd enorm lachen als ik King Diamond hoor.

Ik ook. Ondanks dat hij zeer goede muziek maakt (Don't Break the Oath van MF en Abigail II), vind ik hem nog grappiger dan die een of andere dikzak die wat krijsende grunts uit zijn strot jaagt.

Bobiej
AGE-411 schreef:
(quote)

King Diamond is naar mijn mening gewoon the King of darkness.

Hebben we meteen de duistere herkomst van Ozzy Osbourne te pakken .

Dat had ik in het begin ook. En er zijn ook grappige nummers: zoals "No presents for christmas"

(afbeelding)

En dat van die dikke grunter, bedoelde ik niet slecht. Ik bedoelde enkel dat de nummers van Mercyful Fate en King Diamond in de meeste gevallen darker/duisterder zijn dan bijvoorbeeld onderstaande (wat ook niet slecht is hoor):

Bobiej schreef:

Hebben we meteen de duistere herkomst van Ozzy Osbourne te pakken .

Meeste nummers van Ozzy zijn eerder vrolijk. Niet duister ofzo:

Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen:

Maar toch. Ik vraag me steeds af waarom men hem prince of the darkness noemt.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:55 uur

geplaatst: vandaag om 13:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.