MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Metalgroepen met rustige nummers

zoeken in:
Ik ben er achter gekomen dat heel wat metalgroepen soms eens een echt pareltje van muziek kunnen afleveren, maar dan geen metalpareltje maar een pareltje die rustig is.
Daar ik niet echt graag naar metal luister maar wel naar de rustigere liedjes ervan had ik graag enkele tips gehad in verband hiervan.

Enkele voorbeelden die me nu te binnen schieten:

Hammerfall - Always will be.
Stone Sour - Zzyxz Rd

Weten jullie meer van dit soort 'metalmuziek'?
Dank bij voorbaat.

clutch
Metallica - Nothing else Matters

is er een die als eerste in me opkomt

scorpions - still lovin`you

lambf
rudiger schreef:
scorpions - still lovin`you

The scorpions is geen metalband hè

Bobiej
Black Sabbath - Planet Caravan
Ontzettend relaxed rustig nummer, geweldig.

DutchViking
Dit topic staat vol met rustige metalsongs, misschien dat je daar wat aan hebt.

Bekan alles van de eerste 2 albums van Ozzy en nog een hele hoop blues-mondharmonica-metalachtige dingen van op het album Black Sabbath.

Een hoopJudas Priest nummers zijn ook goede, zachte ballads.

Fza
Opeth - Damnation (het hele album)
Mötorhead - Whore House Blues
Shadow Gallery - Comfort me / Vow / She wants to go home

Sad wings of destiny van judas priest is een echt bijzonder album met rustgevende, zachte ballads.

Een van de hardste nummers op de plaat:
The Ripper

lambf
AGE-411 schreef:
Sad wings of destiny van judas priest is een echt bijzonder album met rustgevende, zachte ballads.

Een van de hardste nummers op de plaat:
The Ripper

Jezus, wat een muziek . De muziek van Earth is ook erg rustgevend. Maar of dat helemaal onder metal valt? Nouja, iedergeval de laatste 2 albums niet. Die zitten in het Soutern Rock ofzo.

lambf schreef:
(quote)

Jezus, wat een muziek . De muziek van Earth is ook erg rustgevend. Maar of dat helemaal onder metal valt? Nouja, iedergeval de laatste 2 albums niet. Die zitten in het Soutern Rock ofzo.

Sad wings of destiny word aanzien als een van de betere heavy metalalbums en samen met het album "black sabbath" van Black Sabbath aanzien als DE 2 mijlpalen iin de muziekgeschiedenis die nodig waren om metal te maken tot wat het nu is.

KLEIN STUKJE GESCHIEDENIS: (Verplichte kost voor iedere Metalfan ):

Het is 1973; Een bandje, zoals er zoveel waren destijd, heeft wat demo's opgenomen in garage bij een bandlid thuis. Optredens doen ze niet echt, tenzij in een of andere pub voor 50 man.
Judas Priest doet dat al 5 jaar lang als hobby, muziek maken.
De bandleden zien het louter als hobby. En dan zegt Al altkins (Vocals) dat ie er genoeg van heeft en stopt.
De andere bandleden zien dan ook maar af hun jeugddroom om muziek te maken en stoppen er dus ook maar mee ...

Tot waneer het lief van de bassist (Ian Hill) zegt dat haar broer best ook goed kan zingen en een goede stem heeft. En inderdaad ... Judas Priest is gered van de ondergang.

Alsnel schrijft men enkele nummers en midden 1974 heeft men het album "Rocka Rolla" uit. Maar dat is een enorm slecht album waar er amper een stuk of 800 worden van verkocht.
De platenfirma wil hen dumpen maar na lang aandringen en geld schrooien (de bandleden waren 'faillet' na Rocka Rolla) mochten ze het toch nog 1 keer proberen. En begin 1976 verscheen de plaat 'sad wings of destiny'.

Maar ook die slaagde niet in Groot-Britanië omdat 'punk' de rock (en dus ook de metal) gewoon totaal verdrong.
De platenfirma (Gull records) gooit hen op straat en judas priest moet dus maar es stoppen met muziek maken ... maar net dan vist een amerikaans platenfirma hen op en vraagt hen naar Amerika te komen.

Daar releasen ze het album begin 1977 en gooien er in april 1977, terwijl ze in het voorprogramma van een bekende in Amerika populaire rockband, er nog eens het album 'Sin after sin' tegenaan.

Metal bestond in die tijd uit Led Zeppelin, Deep Purple en Black Sabbath, maar deze band was echt iets nieuws en al rap werd Judas Priest 'opgeraapt' door de Amerikaanse Rock en Metalliefhebbers omdat het echt het hardste was die in die tijd bestond en het toch ongekende charmes had.

In Februarie 1978 gooien ze er nogmaals een album ("stained class") tegenaan en tijdens hun eerste tour worden ze bekender en bekender.
Tot die tijd droegen artiesten steeds kleurijke hippiehemdjes of witte pakjes maar in 1978 doet Halford iets wat de muziekwereld zal veranderen... ie koopt in een seksshop lederen pakjes met studs. Ie treed soms zelf op de mic. in z'n ene hand, een lederen zweepje in de andere hand.
Amper een jaar later zien we dat elke artiest inmiddels Halford's voorbeeld gevolgt heeft... Metal is geboren!

De 'echte metal' waarmee Judas Priest bekent is geworden vanaf de jaren '80 tot de '90's (waren toen in de USA dé heavy metalband, beter en populairder dan Maiden of wat dan ook) kwam pas geleidelijk aan tot stand.
Meeste mensen houden wel van de albums als Painkiller; echte priestkenners en liefhebbers zullen het niet ontkennen dat Sad wings of destiny een van de betere Priest, en heavy metalplaten ter wereld is die tot op vandaag nog steeds evengoed zijn als destijds.

Wie kan mij ongelijk geven?

lambf
[quote]AGE-411 schreef:
(quote)

(quote)

Ik, dat komt omdat ik dat soort muziek echt niet kan verdragen. Maar omdat ik geen Heavy Metal luister, en dit volgens jou de top is, ga ik het ook nooit luisteren.

lambf schreef:

Ik, dat komt omdat ik dat soort muziek echt niet kan verdragen. Maar omdat ik geen Heavy Metal luister, en dit volgens jou de top is, ga ik het ook nooit luisteren.

Wat kan mij dat nu bommen wat jij luistert. Ga maar mooi terug grindcore, punk en andere rotzooi luisteren
Gelukkig zijn er steeds nog minder eigenwijze mensen die dit wel kennen en weten hoe het album is vorens er domme comentaar op te leveren op basis van 1 song die je waarschijnlijk niet helemaal beluisterd hebt.

lambf
AGE-411 schreef:
(quote)

Wat kan mij dat nu bommen wat jij luistert. Ga maar mooi terug grindcore, punk en andere rotzooi luisteren
Gelukkig zijn er steeds nog minder eigenwijze mensen die dit wel kennen en weten hoe het album is vorens er domme comentaar op te leveren op basis van 1 song die je waarschijnlijk niet helemaal beluisterd hebt.

Ik heb hem helemaal beluisterd, maar als je ...pff laat ook maar, ik ga me niet meer verdedigen. Ontopic maar weer

Neurosis heeft ook veel rustige nummers.

Anathema heeft albums vol gemaakt

Veel Nu-Metalbands hebben naast de agressieve nummers ook wel eens een rustig nummer staan (waar ik meestal, behalve de volgende voorbeelden) een hekel aan heb.

40 Below Summer - Wither Away
Mushroomhead - Simple Survival (aanrader)
Motograter - Down (en die hebben wel meer rustigere nummers)
Ill Nino - This Time's For Real en What You Deserve

Fear Factory heeft met Bite The Hand That Bleeds, Human Shields, Digimortal, Echoes of My Scream, Empty Vision en Descent ook wel wat rustige nummers op hun naam staan.

AGE-411 schreef:
(quote)

Probeer mij te overtuigen waarom Grindcore en Punk rotzooi is en sad wings of destiny niet,(buiten zijn waarde voor de geschiedenis van heavy metal) want ik vind het nogal kortaf van jou om te zeggen dat wij eigenwijs zijn.

AGE-411 schreef:
(quote)

Wie is er hier nu eigenwijs.
Dus omdat een band enige waarde heeft in de geschiedenis van een bepaald genre, moet iedereen hem daarom top voelen?

Ik volg lambf trouwens volledig.

Silver schreef:
(quote)

Probeer mij te overtuigen waarom Grindcore en Punk rotzooi is en sad wings of destiny niet,(buiten zijn waarde voor de geschiedenis van heavy metal) want ik vind het nogal kortaf van jou om te zeggen dat wij eigenwijs zijn.

Het was tegen lambf hoor
ik was mss wat 'overreactif' door Lambf's domme comments dat ik punk en grindocre rotzooi noemde
Het is nog steeds goed, maar geef mij maar Sad wings of destiny hoor (En wellicht zeggen jullie net het omgekeerde).
Ik probeerde je gewoon wat geschiedenis bij te brengen over het ontstaan van metal (om teven welk subgenre).

bennerd schreef:
(quote)

Wie is er hier nu eigenwijs.
Dus omdat een band enige waarde heeft in de geschiedenis van een bepaald genre, moet iedereen hem daarom top voelen?

Ik volg lambf trouwens volledig.

Neem het van mij aan: het is ook top
(En als je zegt van niet zou je niet de eerste zijn, niet de laatste, maar wel iemand die fameus in de minderheid is tegenover de overgrote meerderheid die deze belangrijke, en steengoede METALplaat wel waarderen)

En met eigenwijs gedoe bedoel ik het gezever in de aard van: "dit is geen metal, Slipknot en the berzerker, dat is pas metal "

Niet dus. Er zit meer metal in dit album dan in alles van slipknot of whatever tesamen.

Dit is echte metal en metal zoals het bedoelt is te zijn!

I hope you understand now

Oke, ik begrijp je

Metallica en Pantera zijn wel twee voor de hand liggende groepen als het om metal-ballads gaat. Maar wat dachten we van.... Queensryche met Silent Lucidity. Geweldig nummer.

Stijn_Slayer
Megadeth heeft een aantal mooie akoestische concerten gedaan.

Death - Voice of the Soul

Nicholas123 schreef:
Metallica en Pantera zijn wel twee voor de hand liggende groepen als het om metal-ballads gaat. Maar wat dachten we van.... Queensryche met Silent Lucidity. Geweldig nummer.

Queensrÿche heeft er nog wel een paar: The lady wore black, Another rainy night without you, Suite Sister Mary, I don't believe in love, Anybody listening, I will remember...
Een topper is wat mij betreft Someone else. Er bestaat zowel een 'band version' als een 'piano only' version van. Vooral de laatste is huiveringwekkend mooi.

Dream Theater kan er ook wat van. Een van de beste dingen van deze band vind ik de continue afwisseling tussen pure metal-passages met fantastische soli en de rustiger stukken. In de laatste categorie vallen o.a. The spirit carries on (die haalt de begrafenis-top 10 nog wel eens), Hollow years, Peruvian skies, The Silent Man, Wait for Sleep, Space dye vest, Another day, Through Her Eyes en Disappear.

Als je van dit soort werk houdt, raad ik je aan te beginnen met het album Falling into infinity. Dat is veruit het rustigste album van DT. Sommige fans vinden het daarom ook het meest commerciële album wat de band ooit uitbracht, maar zelf vind ik het een bescheiden meesterwerk.

Shadow Gallery is al genoemd - een beetje een kloon van Dream Theater, maar toch voldoende eigens, vind ik. En goed voor een paar uitstekende albums, inclusief ballads als Hope for us en Broken.

The Oath
Black Sabbath heeft er een hoop op hun eerste albums.

Solitude bijvoorbeeld: prachtig!

MDV
X Japan is een band die naast speed metal ook een paar mooie ballads speelde. Vooral deze vind ik erg sterk, al is het eigenlijk meer een solo van de zanger.

Dir en grey kan er trouwens ook wat van met nummers als Ain't Afraid to Die, Namamekashiki Ansoku, Tamerai Ni Hohoemi en Ware Yami Tote...

Painted Skies van Crimson Glory

Veil of Deception & A Room With A View van Death Angel

Yann Samsa
Geen moeilijke opdracht :

Iron Maiden
- Remember Tomorrow
- Strange World
- Prodigal Son
- Children Of The Damned
- Infinite Dreams
- No Prayer For The Dying
- Afraid To Shoot Strangers
- Como Estais Amigos

Metallica
- Fade To Black
- The Unforgiven (I,II,III)
- Nothing Else Matters

Megadeth
- A Tout Le Monde

Dream Theater
- Another Day
- Surrounded
- Wait For Sleep
- Space Dye Vest
- Hollow Years

Queensrÿche
- The Mission
- Suite Sister Mary
- Breaking The Silence
- Silent Lucidity
- Brigde
- Chasing Blue Sky
- Someone Else

Goede Tip :
Vele V/die Glam Metal / Pop Metal Bands Hebben Vele Soft Songs
(Power Ballads genoemd). Zoek Die Ook Maar Es Op!!
Enkele Vb

Guns N' Roses
- November Rain
- Don't Cry
-...

Wel Zijn Deze Op Lyricaal en Muzikaal Vlak Van Laag Niveau!!
Wil Je Dat Je Song Aan Die Waarden Voldoet Dan Raad Ik Je De
Soft Songs Van Progressive Metal Bands Aan
(Dream Theater, Queensryche, Pain Of Salvation, Watchtower,Rush)

Ook 'Early - Metal' Groepen Hebben Pareltjes
(Sabbath/Zeppelin en Deep Purple)

Probeer Ook Even Pink Floyd!!!

Ik dacht spontaan aan Katatonia eigenlijk.
"Passing Bird" bijvoorbeeld.

Ill Nino - With you (van eerste album)
36 crazyfists - The City Below (album: Rest inside the flames)
Korn - Kiss (untitled)
Enter Shikari - Gap in the fence (album: Common Dreads)

Rammstein heeft ook genoeg rustige nummers net als Slipknot

Savatage.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:05 uur

geplaatst: vandaag om 05:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.