MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Silence... is a rhythm too! (herman bespreekt postpunkplaatjes)

zoeken in:
Ik liep al even met het idee een topic te openen waar ik chronologisch de releases van (voor mij) interessante post-punk/new wave-labels afloop, dit om nieuwe plaatjes te ontdekken en wellicht ook artiesten op het spoor te komen die nooit een album hebben uitgebracht. Want dat zijn er in deze stroming nogal wat. Voor mij is dit topic dus vooral een soort ontdekkingstocht.

Om het enigszins realistisch te houden heb ik er voor gekozen alleen single-releases (en dan ook nog zo mogelijk de 12"-versies) te bespreken. Y Records leek me wel een leuk label om mee te beginnen vanwege de overzichtelijkheid van de discografie. Rough Trade is ook mateloos interessant, maar daar is zo verschrikkelijk veel op uitgekomen dat het geen doen is dat allemaal te beluisteren.

Het staat iedereen natuurlijk ook cijfers te geven, te reageren, suggesties voor labels aan te dragen, etc.

Anyway, eerst wat algemene info:

Y Records, opgericht in 1980 door Dico O'Dell, huisvest voornamelijk bands uit Bristol en is waarschijnlijk vernoemd naar The Pop Group - Y (1979).

Links:
Y Records - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Y Records - discogs.com
Label: Y Records - Rate Your Music - rateyourmusic.com
http://www.musicmeter.nl/label/Y

Y1: The Pop Group - Where There's A Will There's A Way / The Slits - In The Beginning There Was Rhythm (1980)

De eerste uitgave op het label was een single met een dubbele a-kant, met ruimte voor waarschijnlijk de twee bekendste bands van het label.

Van The Pop Group heb ik het debuutalbum Y grijsgedraaid, maar verder ken ik eigenlijk maar weinig van ze. Dit nummer klinkt minstens zo funky als de muziek op Y, maar heeft een veel aangenamere inslag. Klonk Mark Stewart op Y bij vlagen alsof hij rijp was voor het gesticht, hier is toch vooral de dansbaarheid van het nummer die de boventoon voert. Leuk nummer, maar geen topper.
Cijfer: 6,5

The Slits is weer een ander verhaal. Vorig jaar speelden ze op het Primavera Sound-festival, waar ik ze links liet liggen omdat ik ze niet echt kende. Later veranderde dat toen ik Cut (mooi besproken bij MOOWS ontdekte en weer wat later overleed plotseling zangeres en toen had ik er helemaal spijt van dat ik ze toen niet was gaan bekijken. Het nummer hier vind ik echt heel fijn, echt een heerlijk swingend nummer met punk- en dubinvloeden. De titel van dit topic komt trouwens hier vandaan. Silence... is a rhythm too!
Cijfer: 9

Y2: The Pop Group - For How Much Longer Do We Tolerate Mass Murder? (1980)
Y3: The Slits - Untitled (Bootleg Retrospective) (1980)
Y4: The Slits - Man Next Door (7", 1980)

En na het tweede album van The Pop Group en een geauthoriseerde bootleg van The Slits, kwam er weer een single van The Slits uit. Dit is wel een nummer met een verhaal: het origineel komt uit 1967 en werd opgenomen door de Jamaicaanse rocksteady groep The Paragons. Het bekendst is echter de versie die Massive Attack in 1998 op plaat zette. Massive Attack-zanger Horacy Andy nam het voor die tijd ook al eens op. De mooiste versie echter vind ik deze liveversie van The Slits, met o.a. een piepjonge Neneh Cherry, die een kleine 10 jaar later opeens wereldberoemd zou worden. Daar zit zo'n heerlijke reggae-bounce in. De studioversie van The Slits hoor ik nu eigenlijk voor het eerst. Ari Up klinkt hier wel een beetje zeurderig, deze uitvoering ontbeert duidelijk het plezier dat je in die liveversie wel ziet. Jammer.
Cijfer: 6

Y5: The Pop Group - We Are Time (1980)
Y6: Glaxo Babies - Limited Entertainment (7", 1980)

Naar het singletje van Glaxo Babies was het even zoeken, de tradionele afspeelmedia op internet hebben hem niet. Maar via een gewone Google search kwam ik uit op deze Post Punk Party Mix Recorded Live at Trash 17/05/06 van Rory Phillips, een favoriete electro-dj die ook van post-punk houdt. Een zielsverwant dus. Deze mix (trouwens gedraaid als opwarming voor een concert van The Slits) staat wel een beetje van de postpunk waar ik van houd: uptempo, dansbaar, etc. Bijna elk nummer is raak. Maar laat nu net dat nummer van de Glaxo Babies (in de mix van 15:28 tot 18:43) altijd een beetje aan me voorbij zijn gegaan. Toen ik het net terugluisterde snapte ik dat wel: het swingt wel, maar veel heeft het ook niet om het lijf. Het valt me nu trouwens pas op hoe enorm gericht op ritme al deze plaatjes op Y zijn. Dit nummer is wel funky, maar ook te rommelig om echt te kunnen bekoren.
Cijfer: 5

Zullen we de beste jongen even wat aandacht geven? Bij deze: leuk topique, Herman. Hou dat enthousiasme ook vast en ga zo door.

Thanks Slowgaze.

The Pop Group kende ik, en vind ik echt tof. Die eerste van The Slits is ook wel leuk, maar wel minder dan The Pop Group.. (naar mijn bescheiden mening) hoewel de topic/que-titel wel echt leuk is. Man Next Door bevalt ook goed. Glaxo Babies vind ik niet zo best..

Maar, leuk topic, herman!

Benno
Limited Entertainment is inderdaad niet zo'n goed nummer van Glaxo Babies, maar deze vind ik wel erg goed:

Voor mensen gaan denken dat ik de grond voor Herman zijn voeten wegmaai: deze single is niet uitgebracht op Y, dus die zal toch voorlopig niet voorbijkomen denk ik (tenzij Herman zich gaat bezighouden met dit plaatselijke label). Typisch geval van artistieke instorting nadat een band overstapt naar een major...

Goed topic Herman, altijd leuk om naar postpunk te luisteren.

Die vind ik inderdaad wél leuk!

Weer terug, trouwens, Benno?

En dat was het al weer, wat betreft dit topique? Heb je hier dan zo weinig te vertellen, Herman?

Nee hoor, dit gaat nog wel door. Het is puur tijdsgebrek de laatste tijd.

Oké, ik vroeg het voor de zekerheid maar even na. Je weet maar nooit.

Leuk topic Herman! Ik ga ze allemaal maar eens beluisteren

Hierna de beknopte discografie van 99 records wellicht ? ESG, Liquid Liquid...

Dat is wel een hele goede suggestie. Zit zeker in mijn straatje.

De hier geposte youtube-nummers zijn allemaal zeer te genieten.
Die eerste van The Pop Group is echt belachelijk funky

Yann Samsa
Herman bespreekt postpunkplaatjes... in stilte.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:55 uur

geplaatst: vandaag om 12:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.