Genres / Rock / Noiserock
zoeken in:
0
geplaatst: 8 december 2011, 11:13 uur
Noiserock is een genre van op indierock en punkrock georiënteerde kunstmuziek dat wordt gekenschetst door de Engelse naam: noise betekent ruis. Het is een voor leken moeilijk te beluisteren muziekstijl waarbij wordt gezondigd tegen alle regels die doorgaans in popmuziek gelden. De oorsprong ligt in de punk en de modern klassieke stroming noise. Veel geluiden van niet-muzikale bronnen worden gebruikt in noisemuziek, zie ook soundscapes, of zijn gemaakt met een extended techniek als bijvoorbeeld circuit bending, geprepareerde gitaar en 3rd bridge-gitaar. Tevens wordt veelvuldig gebruikgemaakt van scordatura; alternatieve gitaarstemmingen.
link
Tot zover dus Wikipedia. Ik ben het niet helemaal eens met de bewering dat het voor 'leken' moeilijk te beluisteren zou zijn, een band als Big Black en dan voornamelijk de Bulldozer EP barst van de simplistische en aanstekelijke riffs:
Zijn er meer liefhebbers van dit genre? Wat zijn je favoriete bands? En wat vind je van de stelling: 'Noiserock is niet voor leken' ?
0
geplaatst: 8 december 2011, 11:38 uur
Dit is trouwens ook nog een favoriet van mij:
Shellac - Shoe Song
Shellac - Shoe Song
0
geplaatst: 8 december 2011, 18:45 uur
Noise rock begint voor mij in de jaren 60: Velvet Underground - Sister Ray
Goed vervolg in de jaren 80 , de eerste platen van Sonic Youth en Einstürzende Neubauten.
Goed vervolg in de jaren 80 , de eerste platen van Sonic Youth en Einstürzende Neubauten.
0
geplaatst: 8 januari 2012, 15:16 uur
Huh, ik had mezelf eigenlijk totaal niet ingeschat als iemand die noiserock echt tof vind, eigenlijk kende ik alleen een beetje Sonic Youth (met wat ik tot nu heb gehoord, de geniale albums Daydream Nation en Sister). Maar wat ik op de filmpjes hier hoor spreekt me ook behoorlijk aan, op de stemmen na, ik vind het stemgeluid van Moore en Gordon heel goed passen bij dat ruizige, alsof er niks aan de hand is als het ware. Oh, en wat bedoel je precies met leken? De definitie is iemand die niet deskundig is op een bepaald gebied, maar welk gebied? Geen 'deskundige' in muziek, rock, indierock of noiserock? Overigens denk ik niet dat het heel veel uitmaakt, want ik denk dat iedereen het wel gelijk zou kunnen waarderen, aangezien een van mijn broers erg goed de Pixies kon waarderen, terwijl hij niet veel meer dan de bekende muziek luisterde (aan de andere kant, hij luistert ook rock (stones, acdc), ik vraag me af hoe mensen die alleen de toplijsten luisteren het ontvangen)
0
geplaatst: 21 augustus 2012, 12:28 uur
Dat is het totaal niet.
Noiserock onderscheid ik zelf altijd even in twee dingen. De soort college radio achtige bands. Bands als Nation of Ulyssess, Pegboy, Girls Against Boys, Barkmarket, Firewater (al gaat dat meer richting balkantaffarelen), The Jesus Lizard, Cop Shoot Cop, Fugazi (is weliswaar meer hardcore, zitten genoeg overeenkomsten in), Stereolab (wat origineler dan voorgaande bands in geluid, gaat meer richting een kruising tussen noise, ambient en altorock), Shellac, Rapeman, Nirvana's in Utero, Big Black (laatste vier allemaal met Albini) en Unsane zijn allemaal prototype Amerikaanse noiserock. Én je hebt nog de ''niet-westerse'' noiserock.
Daarmee doel ik op de meer spacey en gefliptere noiserock. Minder tot geen concentratie op normale liedjesstructuren, meer invloeden van buitenaf qua muziek en geen ''normale'' tempo's. Denk aan Acid Mothers Temple (en aangewanten), Les Rallizes Denudes, High Rise, Vampire Rodents (is een twijfel geval omdat ze een aparte aanpak hebben), Boris, Mainliner en ik heb ook weleens de nood om Hash JAr Temple te noemen. Psychedelische rock uit Nieuw-Zeeland, maar wel met een duidelijk noiserock laag.
Verder heb je nog wel meer onderscheid (ook nog de 80's voorlopers en 60's originals en 70's nakomelingen) en ook de nieuwere generaties zijn wel leuk van de Amerikaanse noisrock. Purling Hiss en het bekende (duidelijk hebben zij gekeken bij bijvoorbeeld Jesus Lizard) Cloud Nothings.
Noiserock onderscheid ik zelf altijd even in twee dingen. De soort college radio achtige bands. Bands als Nation of Ulyssess, Pegboy, Girls Against Boys, Barkmarket, Firewater (al gaat dat meer richting balkantaffarelen), The Jesus Lizard, Cop Shoot Cop, Fugazi (is weliswaar meer hardcore, zitten genoeg overeenkomsten in), Stereolab (wat origineler dan voorgaande bands in geluid, gaat meer richting een kruising tussen noise, ambient en altorock), Shellac, Rapeman, Nirvana's in Utero, Big Black (laatste vier allemaal met Albini) en Unsane zijn allemaal prototype Amerikaanse noiserock. Én je hebt nog de ''niet-westerse'' noiserock.
Daarmee doel ik op de meer spacey en gefliptere noiserock. Minder tot geen concentratie op normale liedjesstructuren, meer invloeden van buitenaf qua muziek en geen ''normale'' tempo's. Denk aan Acid Mothers Temple (en aangewanten), Les Rallizes Denudes, High Rise, Vampire Rodents (is een twijfel geval omdat ze een aparte aanpak hebben), Boris, Mainliner en ik heb ook weleens de nood om Hash JAr Temple te noemen. Psychedelische rock uit Nieuw-Zeeland, maar wel met een duidelijk noiserock laag.
Verder heb je nog wel meer onderscheid (ook nog de 80's voorlopers en 60's originals en 70's nakomelingen) en ook de nieuwere generaties zijn wel leuk van de Amerikaanse noisrock. Purling Hiss en het bekende (duidelijk hebben zij gekeken bij bijvoorbeeld Jesus Lizard) Cloud Nothings.
0
geplaatst: 21 augustus 2012, 13:05 uur
Voorbeelden van (wat mij betreft) pure noiserock. Allemaal afkomstig uit de jaren '90, waarin het genre hoogtij vierde:
0
geplaatst: 21 augustus 2012, 13:29 uur
Jesus Lizard, Shellac, Unwound en Unsane (Unrest is ook wel een coole Un..) 

0
geplaatst: 21 augustus 2012, 13:55 uur
Doet me denken aan de tijd dat de Vlerk in Rotterdam (later Waterfront, nu gesloten) bijna week aan week bands (zo lijkt het tenminste in mijn herinnering) als Unwound, Come, Blonde Redhead (de vroege noisy versie) , Barkmarket, June Of 44, Big'n boekte. Gouden tijd, allemaal zien optreden.
0
geplaatst: 21 augustus 2012, 14:07 uur
Ook altijd heel leuk: zieke, gestoorde noiserock (instrumentaal vaak behoorlijk complex, live meestal heel vermakelijk):
0
geplaatst: 21 augustus 2012, 16:42 uur
Om even terug te komen op de wiki-link in de eerste post: dat is gemaakt door duidelijk een liefhebber, maar zeker geen schrijver. Maar deze goedbedoelde poging staat vol onjuiste informatie en er zit in het geheel geen lijn in het warrige artikel. Voor de geïnteresseerde: ik zou dit artikel links laten lissen. Grootste missers:
Bettie serveert is GEEN noiseband.
Liars is GEEN harsh (in het artikel: harsch) noise
Scritti Politti is ZEKER GEEN noiseband (alsjeblieft zeg, deze naam noemen is lachwekkend)
Er wordt ook veel te krampachtig geprobeerd de grens te trekken tussen allerlei noiserock-subgenres, wat bijna niet te doen is. Eigen poging: noiserock is een stroming binnen de alternatieve gitaarrock die met het zwaartepunt tussen midden jaren '80 en het einde van de jaren '90 en die nauw verwant was met indierock. Maar met name mathrock en noiserock gingen hand in hand.
Noiserock (puur):
Big Black/Shellac
Jesus Lizard
Unwound
Trumans Water
Arab On Radar
Colossamite
Dazzling Killmen
Big 'N
Barkmarket
U.S. Maple
Noise/mathrock:
Polvo
June of 44
Rodan
Shipping News
Drive like Jehu
Slint (ik beschouw Slint meer als een math- dan postrockgroep)
Noise/indierock:
Blonde Redhead (zo t/m in an exprssion of the inexpressable)
Girls Against Boys
Sebadoh (de middenperiode)
Bettie serveert is GEEN noiseband.
Liars is GEEN harsh (in het artikel: harsch) noise
Scritti Politti is ZEKER GEEN noiseband (alsjeblieft zeg, deze naam noemen is lachwekkend)
Er wordt ook veel te krampachtig geprobeerd de grens te trekken tussen allerlei noiserock-subgenres, wat bijna niet te doen is. Eigen poging: noiserock is een stroming binnen de alternatieve gitaarrock die met het zwaartepunt tussen midden jaren '80 en het einde van de jaren '90 en die nauw verwant was met indierock. Maar met name mathrock en noiserock gingen hand in hand.
Noiserock (puur):
Big Black/Shellac
Jesus Lizard
Unwound
Trumans Water
Arab On Radar
Colossamite
Dazzling Killmen
Big 'N
Barkmarket
U.S. Maple
Noise/mathrock:
Polvo
June of 44
Rodan
Shipping News
Drive like Jehu
Slint (ik beschouw Slint meer als een math- dan postrockgroep)
Noise/indierock:
Blonde Redhead (zo t/m in an exprssion of the inexpressable)
Girls Against Boys
Sebadoh (de middenperiode)
0
geplaatst: 22 augustus 2012, 02:50 uur
Oh ja:
''Zijn er meer liefhebbers van dit genre? Wat zijn je favoriete bands? En wat vind je van de stelling: 'Noiserock is niet voor leken' ?''
Mijn favoriete bands noemde ik al: Genres >> Rock >> Noiserock
Noiserock is niet voor leken vind ik een kromme stelling. Je moet toch ergens beginnen. Als je er eenmaal aan begonnen bent en het is geen verkrachting voor je oren (of juist wel, maar stiekem geniet je ervan) dan ben je gelijk hooked. Kwam bij mij nadat ik veel oudere noisevoorlopers luisterde zoals VU's Sister Ray, The Stooges, veel post-punk en veel ''hardere'' hardcore en punk uit de 80's. Sonic Youth en Pixies waren me allang te soft (en dan doel ik op de albums na Daydream Nation) en uiteindelijk maakte ik kennis met dingen als Bitch Magnet en Butthole Surfers en niet veel later met 90's stuff als Acid Mothers Temple en Les Rallizes Denudes. Pas later kwam daar de 90's variant van de American noiserock, mathrock, collegeradio rock ed. Zoals gezegd zijn enkele van mijn favorieten door mij al eerder genoemd.
Heden ten dage is deze muziektak wel mijn meest geluisterde. Misschien niet altijd de meest originele albums en ze zullen ook niet snel in mijn top 10 verschijnen, maar graag luisteren doe ik wel.
Wat vinden de heren hier eigenlijk van de Non-Amerikaanse tak van de noiserock. Denkende aan Les Rallizes Denudes, High Rise, Mainliner, Acid Mothers Temple ed. ?
''Zijn er meer liefhebbers van dit genre? Wat zijn je favoriete bands? En wat vind je van de stelling: 'Noiserock is niet voor leken' ?''
Mijn favoriete bands noemde ik al: Genres >> Rock >> Noiserock
Noiserock is niet voor leken vind ik een kromme stelling. Je moet toch ergens beginnen. Als je er eenmaal aan begonnen bent en het is geen verkrachting voor je oren (of juist wel, maar stiekem geniet je ervan) dan ben je gelijk hooked. Kwam bij mij nadat ik veel oudere noisevoorlopers luisterde zoals VU's Sister Ray, The Stooges, veel post-punk en veel ''hardere'' hardcore en punk uit de 80's. Sonic Youth en Pixies waren me allang te soft (en dan doel ik op de albums na Daydream Nation) en uiteindelijk maakte ik kennis met dingen als Bitch Magnet en Butthole Surfers en niet veel later met 90's stuff als Acid Mothers Temple en Les Rallizes Denudes. Pas later kwam daar de 90's variant van de American noiserock, mathrock, collegeradio rock ed. Zoals gezegd zijn enkele van mijn favorieten door mij al eerder genoemd.
Heden ten dage is deze muziektak wel mijn meest geluisterde. Misschien niet altijd de meest originele albums en ze zullen ook niet snel in mijn top 10 verschijnen, maar graag luisteren doe ik wel.
Wat vinden de heren hier eigenlijk van de Non-Amerikaanse tak van de noiserock. Denkende aan Les Rallizes Denudes, High Rise, Mainliner, Acid Mothers Temple ed. ?
0
geplaatst: 22 augustus 2012, 14:48 uur
Ik heb volgens mij 2 noiserock-albums op 5* staan.
Dat zijn "Aural Fit - II" en "Gone Bald - S.O.S."
Vanzelfsprekend mijn favoriete
De eerste is Japanse herrie ala Mainliner ofzo.
De tweede is Nederlands/Kroatisch en best wel beetje mathrock ook ofzo.
En noiserock niet voor leken? Tja, leek op het gebied van wat? Dat je voetballeek bent, lijkt me niet zo relevant. Als je leek bent op het gebied van noiserock, dan moet daar gauw iets aan veranderen, dunkt me.
Dat zijn "Aural Fit - II" en "Gone Bald - S.O.S."
Vanzelfsprekend mijn favoriete

De eerste is Japanse herrie ala Mainliner ofzo.
De tweede is Nederlands/Kroatisch en best wel beetje mathrock ook ofzo.
En noiserock niet voor leken? Tja, leek op het gebied van wat? Dat je voetballeek bent, lijkt me niet zo relevant. Als je leek bent op het gebied van noiserock, dan moet daar gauw iets aan veranderen, dunkt me.
0
geplaatst: 22 augustus 2012, 15:19 uur
Jazper schreef:
Als je leek bent op het gebied van noiserock, dan moet daar gauw iets aan veranderen, dunkt me.
Als je leek bent op het gebied van noiserock, dan moet daar gauw iets aan veranderen, dunkt me.
Oh jee, wat nu?
0
sxesven
geplaatst: 22 augustus 2012, 15:44 uur
Harsh Noise Een combinatie van ultrasnelle punk en metal met noiserock is harsh noise. Bands: Melt Banana uit Japan, Lightning Bolt, Pink & Brown, The Locust. Na 2000: AIDS Wolf, Black Dice, Japanther, Pterodactyl. Naast de bovengenoemde harsh noise zie je na 2000 tevens een lichting opkomen die vaak polyritmische ritmes hanteren en/of teruggrijpen op de ruwe garagerock van de Stooges. De bands komen in hoofdzaak uit LA en New York, waarbij respectievelijk The Smell in LA en in New York de promotor Todd P en de concertzaal Death By Audio een belangrijke promotionele functie vervullen. Ook uit andere steden komen enkele bands. In NYC: Be Your Own Pet, Battles, Dan Deacon, the Death Set, A Place To Bury Strangers, Oneida, Parts and Labor, Fuck Buttons, Indian Jewelry, Neptune, Mahjong, These Are Powers, Pterodactyl, Awesome Color, Magik Markers, Mind Flayer, Matt and Kim, Japanther, Ex Models, Cave en Hella. In L.A.: Liars, No Age, Abe Vigoda, Foot Village en Health. PRE, Male Bonding, Action Beat en Shit and Shine, uit London, The Intelligence, uit Seattle, Ponytail uit Baltimore en Women uit Galgary, Canada.
lololololololol
0
sxesven
geplaatst: 22 augustus 2012, 16:20 uur
Melt Banana, Lightning Bolt, Pink & Brown, The Locust, AIDS Wolf, Black Dice, Japanther, Pterodactyl, Be Your Own Pet, Battles, Dan Deacon, the Death Set, A Place To Bury Strangers, Oneida, Parts and Labor, Fuck Buttons, Indian Jewelry, Neptune, Mahjong, These Are Powers, Pterodactyl, Awesome Color, Magik Markers, Mind Flayer, Matt and Kim, Japanther, Ex Models, Cave, Hella, Liars, No Age, Abe Vigoda, Foot Village, Health, PRE, Male Bonding, Action Beat, Shit and Shine, The Intelligence, Ponytail en Women harsh noise noemen. 

0
geplaatst: 22 augustus 2012, 20:13 uur
GrafGantz schreef:
Oh jee, wat nu?
(quote)
Oh jee, wat nu?
Niks van aantrekken.
0
geplaatst: 22 augustus 2012, 21:06 uur
0
geplaatst: 4 maart 2013, 16:58 uur
itchy schreef:
Of het onder "noiserock" onder te verdelen valt laat ik liever in 't midden, maar iets aan je zinsbouw doet me vermoeden dat je niet zo bekend bent met Scritti Politti's beginperiode (excuses mocht ik mis zijn).
YouTube - Scritti Politti - Skank Bloc Bologna
De verzamelaar "Early" is een dikke aanrader: Scritti Politti - Early (2005)
0
geplaatst: 14 mei 2013, 15:16 uur
Ik ken inderdaad alleen Boom! There She Was. Maar die is dus niet zo representatief...
0
geplaatst: 4 oktober 2014, 12:59 uur
Heerlijke topic dit:
Voor mij de heilige driehoek: Shellac,Barkmarket,Jesus Lizard...
De bastaardzonen, vaders en opa's:
Trumans water, unsane, Dazzling Killmen, Godheadsilo, lightening bolt, Unwound, Cop shoot Cop, Swans, Scratch acid, Bitch Magnet, Rapeman, Big black, Tar
Voor mij de heilige driehoek: Shellac,Barkmarket,Jesus Lizard...
De bastaardzonen, vaders en opa's:
Trumans water, unsane, Dazzling Killmen, Godheadsilo, lightening bolt, Unwound, Cop shoot Cop, Swans, Scratch acid, Bitch Magnet, Rapeman, Big black, Tar
0
geplaatst: 4 oktober 2014, 13:06 uur
Oeps vergeet ik nog een paar favo's: Hammerhead, Cows, Killdozer
0
geplaatst: 24 januari 2015, 11:26 uur
Ik heb gisteravond HEALTH gehoord in het voorprogramma van Interpol. Mijn eerste kennismaking met zogenaamde noiserock. Tering, wat een bak herrie was dat. Paste ook niet als voorprogramma en dat kon je merken in de zaal. Langste 35 minuten van mijn leven.
1
geplaatst: 24 januari 2015, 13:10 uur
Mooie avonden zijn dat, als de hoofdact weggeblazen wordt door het voorprogramma.
* denotes required fields.