MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Mathrock

zoeken in:
Van wikipedia:

Math-Rock is een polyritmische vorm van noiserock, ontstaan in de jaren 90. Math-rock is nader gespecificeerd gelijk aan post-rock en bevat geen popsongstructuur (couplet-refrein-couplet), maar op één punt verschillend. Post-rock is traag en sferisch van karakter, beïnvloed door minimale muziek, Math-rock is gebaseerd op riffs, hectisch en continu wisselend van maat. Veel bands combineren beide genres waardoor een exacte scheiding lastig aan te brengen is.

Noisebands van voor de grunge zoals Sonic Youth, Dinosaur Jr., Pixies richtten zich op dissonante gitaarstructuren, die onderling van elkaar afweken (basgitaar en eventueel tweede gitaar spelen andere akkoordpatronen dan hoofdslaggitaar). Maatsoort binnen één compositie was hierbij echter rechtlijnig (net als bij veel New Wave songs het geval was). Bij Math-rock en post-rock werd ook de maatsoort binnen de compositie variabel en worden de ritmes van de slaggitaren en basgitaren ook in contraritme ten opzichte van elkaar en de drums gespeeld.

Eigenlijk dus gewoon het hectische broertje van postrock. Vind het een erg interessant genre omdat bij mathrock nog veel experiment (en soms humor) bij komt kijken, terwijl drievierde van de postrockbands volgens de standaard formule werken (lange opbouw naar een climax, gespeeld met dezelfde loepzuivere gitaarklanken).

Bands die ik goed vind zijn o.m. Battles, Trans Am, Polvo, Shellac en Karate.

Nog fans van dit genre?

geen reactie, wat clips dan maar:

uit het land van de rijzende zon:

all-stars battles:

voorlopers polvo:

mathrock + emo = american football

de jazzy kant van mathrock

Adebisi Shank vind ik erg gaaf, die zijn niet zo bekend hier:

Schnee
Ik zag van de week White Denim spelen.... Mijn god wat een talenten... Ik moet de platen nog wat beter checken. Maar live was het een feest van rare tellingen, vage wendingen en superstrakheid.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:30 uur

geplaatst: vandaag om 23:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.