MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Canterbury scene

zoeken in:
ik ben nieuw hier, 1e topic...ik kocht 2 lp's eind jaren 70 bij de onvolprezen platenzaak King Carol (ook n leuke topic wellicht; de platenzaken van weleer..) in Utrecht; the Soft Machine ('69) en Confessions of Dr Dream ('74) van Kevin Ayers. Vervolgens kwamen er meer Britse bands en artiesten in zicht die me onverminderd zijn blijven boeien door hun muzikale avontuurlijkheid; bijv. Robert Wyatt, Hatfield and the North, Caravan, Eno, Phil Manzanera/801, Isotope, National Health, Giles, Giles & Fripp, Slapp Happy/Henry Cow/ Art Bears etc. Benieuwd naar anderen hun ervaringen, meningen over deze boeiende Britse scene in de schaduw van de glam-rock.

Welkom Saul Klee!

De Canterbury is mijn favoriete stroming in de progressieve rock. Het focust zich niet helemaal op techniek en het heeft een heel warm en jazzy geluid. In The Land Of Grey And Pink van Caravan is mijn favoriete Canterbury-plaat. In Nederland waren er ook wat bands (Supersister) die Canterbury speelden.

Degene die meer van de Canterbury willen weten en ontdekken, kijk eens hier: Canterbury

Misterfool
Mijn favoriete stroming binnen prog is het niet(meer de eclectische prog, krautrock of Scandinavische symfo), maar er zijn wel een aantaal zeer sterke bands in die stroming te vinden. Soft machine(third ) en Caravan zijn zeer sterk.

Heb een hoofdletter in de topictitel gezet (staat iets netter) en heb het topic verplaatst naar de categorie 'Rock'.

Don Cappuccino schreef:
In The Land Of Grey And Pink van Caravan is mijn favoriete Canterbury-plaat.

Inderdaad een mooie, sfeervolle plaat.

als kleine gast liep ik behoorlijk weg met Caravan and the New Symphonia (For Richard!) -
vrij lastig n favoriete Caravan-plaat te kiezen; For Girls Who Grow Plump In The Night, If I Could Do It All Over, Cunning Stunts ...platen die altijd nog blijven boeien.

Misterfool
Khan - Space Shanty (1972)

dit vind ik een heel sterke plaat uit deze scene

Caravan - Live at the Fairfield Halls, 1974 is nog altijd één van de beste live albums die ik ooit gehoord heb.
De groep bereidde zich voor op een Amerikaanse toernee, en dit was een soort generale repetitie. Het is er aan te horen. Een must-have album.

goede tip, ik heb de 2cd The show of our lives - live at the BBC 1968 -1975 ; ook zeer de moeite. heel goede live band, zo blijkt

Van de BBC Sessions van Camel heb ik al wel eens wat gehoord, die zijn inderdaad erg goed. Live At The Fairfield Halls heb ik nog nooit gehoord, ik lees veel positieve meningen over dat album. Die ga ik eens opzoeken.

Hebben meer mensen hier de 2-cd versie van Third (Soft Machine)? Daar zitten ook geweldige BBC Sessions bij. Een stuk rauwer dan op het album maar zeker niet minder.

Mssr Renard
Wat stom dat ik deze topic niet kende, als vervent Canterbury-liefhebber.

Ik zal hier denk ik vaak in gaan posten.

Ik kwam voor vandaag deze tegen, om uit te pluizen (een aantal kende ik al, maar niet alles):
You Can’t Bury Canterbury: A Guide to the Neo-Canterbury Sound | Bandcamp Daily - daily.bandcamp.com

Gast
geplaatst: vandaag om 20:51 uur

geplaatst: vandaag om 20:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.