MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Neoklassieke metal

zoeken in:
Metal/(rock) en klassieke muziek, gaat het samen? Welke bands slagen hier het beste in?

Uiteraard kunnen we in dit onderwerp niet om Yngwie Malmsteen heen, die misschien wel de belangrijkste schakel was in de ontwikkeling van neoklassieke metal en dan met name de gitaar. De een vind het maar moeilijk een gans album van het klassieke gepingel de aandacht erbij te houden, maar ik kan er erg van genieten.

In veel powermetal-bands, met name uit Latijnstalige landen, zijn de invloeden ook gewild. Ikzelf hoor graag de symfonische bands als Rhapsody, Dark Moor en Angra. Ook Symphony X in hun vroegere periode verwerkte nadrukkelijk de barokinvloeden in hun geluid wat me goed beviel.

Nog meer liefhebbers?

Muhammad Suicmez (Necrophagist) kan ook aardig op een neo-klassieke manier op z'n gitaar pielen.

Stijn_Slayer
Als het in de solo's toegepast wordt, zoals inderdaad bij Suicmez of Muenzer, vind ik het wel gaaf. Het moet alleen absoluut niet van die nichterige powermetal zijn. No offense verder, maar als ik iets vreselijk vind...

Ja oke, dat is smaak. Ik wou hier geen powermetal-topic van maken overigens. Die Suicmez ken ik ook en die is wel erg virtuoos inderdaad.

Ook in een band als Muse hoor ik weleens zaken die me klassiek aandoen. Zoals het loopje in Space Dementia of het nummer United States of Eurasia. Goed ingepaste romantische piano.

Stijn_Slayer
Misschien iets minder obvious maar Slayerriffs à la 'Dead Skin Mask' zijn erg beinvloed door Edvard Grieg. Er zijn sowieso redelijk wat lijntjes te trekken tussen metal en klassiek.

Bands als Deathspell Omega en Gorguts hebben riffs die Arnold Schoenberg geschreven had kunnen hebben. Mohammed Suicmez en Christian Muenzer zijn beide geweldige gitaristen die heel smaakvol soleren. Iemand als Yngwie Malmsteen vind ik echt helemaal niks, het wordt allemaal zo eentonig na paar minuten.

Bij Between The Buried And Me hoor je ook veel melodielijnen uit de klassieke muziek. Luister maar eens naar Ants Of The Sky.

Als je van die symfonische metal houdt, zou je bands als Narnia en Golden Resurrection eens moeten proberen. Je moet wel de christelijke teksten kunnen slikken, want die liggen er vrij dik op

Gast
geplaatst: vandaag om 04:32 uur

geplaatst: vandaag om 04:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.