MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / grunge of stonerrock?

zoeken in:
pavlova
Misschien ga ik een hele domme vraag stellen, maar ik doe het toch. Kan iemand (of iemanden) mij het verschil (als dat er is) uitleggen tussen grunge en stonerrock? Ik ken natuurlijk wel een paar namen, maar ik op een of andere manier maken mijn oren het onderscheid niet. Zelf ben ik nogal een fan van Wipers, die wel de voorlopers van grunge worden genoemd, misschien niet helemaal terecht, maar dan hebben de lezers een beetje een idee in welke hoek ik zelf zit. Een discussie over dit onderwerp lijkt me erg boeiend!

Een verschil tussen grunge en stoner is sowieso de vocalen. Bij grunge zijn die vaak prominent terwijl bij stoner de zang juist minder belangrijk is. Stoner heeft vaak riffs die heel lang gerepeteerd worden en sowieso een stuk zwaarder zijn dan bij grunge.

Stoner is vaak trager en slepender. Bij grunge wordt er met name in de refreinen wat meer geschreeuwd. Althans echt schreeuwen is het niet maar harder gezongen. Daarnaast zitten er in grunge punk-invloeden. In stoner niet. In stonerrock is meer de groove belangrijk.

Ik vind grunge als genre ook veel meer tijdsgebonden dan stonerrock. Grunge was meer een bepaalde movement uit met name Seattle vanaf mid jaren 80. Mid jaren 90 is wat mij betreft de echte grunge verdwenen, hoewel dat voor mij meer een gevoelsmatig iets is.

Don Cappuccino schreef:
Stoner heeft vaak riffs die heel lang gerepeteerd worden en sowieso een stuk zwaarder zijn dan bij grunge.

Bedoel je nu 'herhaald' en is dat een anglicisme, of moet men op stonerriffs veel meer oefenen?

Stijn_Slayer
oceanvolta schreef:
In stonerrock is meer de groove belangrijk.

Groove is ook voor mij het sleutelwoord. Ik luister niet naar stonerrock, dus iemand anders kan misschien beter uitleggen wat het precies is.

Gewoon Kyuss luisteren en dan weet je wat stonerrock is.

Het draait in ieder geval om laaggestemde gitaren en riffs.

Stijn_Slayer
Dat is ook weer kort door de bocht, want dat kan net zo goed een omschrijving van metal zijn.

Grunge met de nodige stonerrockinvloeden.

YouTube - Mudhoney - broken hands

Dit album is van grote invloed op stonerrock geweest.

(afbeelding)

Wat nog meer kenmerken van stonerrock zijn is een fuzzy geluid, vaak mid tempo en met melodieuze zang. Het is een combi van doom, psychedelische rock en blues.

Ze noemen het ook wel eens desert rock omdat het ontstaan is in de woestijn van Californie.

Check ook dit.

pavlova
Hee, interessant. Ik ga nog eens goed naar het een en ander luisteren. Als snel na het plaatsen van mijn bericht/vraag kreeg ik een beetje het gevoel dat ik toch last had van hokjesgeest, waar ik het toch vaak benauwd van krijg.
Daarom vind ik zo'n discussie erg leuk. Het gaat vast mijn blik (ahum, gehoor) verruimen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:11 uur

geplaatst: vandaag om 08:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.