MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metalalbum van de week, toplijst.

zoeken in:
Toch even wat tijd gevonden om de metalalbums van de week eens te ordenen. Enkele van mijn inzendingen staan er vrij schaamteloos tussen. Dat u het even weet.

01.Enslaved - Frost (1994)
02.Beyond Twilight - The Devil's Hall Of Fame (2001)
03.Revenant – Prophecies Of A Dying World
04.Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am (1991)
05.Fates Warning - Disconnected (2000)
06.Virgin Steele - The Marriage of Heaven and Hell part 1 (1994)
07.Ahab - The Call of the Wretched Sea (2006)
08.Hexenhaus - Awakening (1991)
09.Agrypnie - 16[485] (2010)
10.Razor - Violent Restitution (1988)
11. Sanctuary - Into the Mirror Black (1990)
12.Vicious Rumors – Digital Dictator
13.Wrathchild – 3D (1991)
14. Shape of Despair - Angels of Distress (2001)
15. Nasty Savage - Indulgence (1987)
16. Cephalic Carnage - Anomalies (2005)
17. Infernäl Mäjesty - None Shall Defy (1987)
18. Voivod - The Outer Limits (1993)
19. Disincarnate - Dreams of the Carrion... (1993)
20. Winterfylleth - The Mercian Sphere (2010)

Dank allen! De inzendingen zijn gesloten. Ik ga nu nog een keertje controleren of ik alles goed heb opgeteld en zal morgen de lijst presenteren.

Nice, eens zien wat eruit is komen rollen!

De lijst is opgesteld! Ben druk aan het checken geweest, morgen krijgen jullie hem.

Als voorproefje alvast de troostprijs. Die is voor Breed 77, Obsidian Kingdom en Winds of Plague. Die vingen ieder slechts één punt.

De hele lijst van 136 (!) albums zal ik aan het eind bekendmaken. In mijn excelbestand heb ik de albums met gelijke punten eerst geordend op aantal stemmers en vervolgens op alfabetische volgorde. In de top 25 die ik hier zal presenteren (daar zaten ook wat gelijkspellen in) gaat de hogere plek naar het album met het hogere stemgemiddelde op het moment van tellen.

Hier zal ik de top 25 presenteren, te beginnen met de eerste 5.

Leuk feitje: Cabeza Borradora wist als een-na-laatste inzending nog acht albums te noemen die niemand anders had genoemd.

25: Isole - Silent Ruins (2009) (ingezonden door aslan)

(afbeelding)
Silent Ruins is voor zover de meningen op de albumpagina spreken door niemand echt slecht bevonden. Weinig mensen vonden het echt bijzonder, maar vrijwel iedereen kon ervan genieten. Wat dat betreft zeker in de top 25-notering gerechtvaardigd.

24: Vicious Rumors - Digital Dictator (1988) (ingezonden door Sir Spamalot)

(afbeelding)
Het was niet ieders ding, deze klassieke powermetal, maar onder sommige deelnemers (de Sir zelf, Guinness1980, Edwynn, Kronos). Sir Spamalot heeft de plaat niet in zijn toplijstje staan, met die punten erbij had hij wellicht een top 10-positie kunnen halen.

23: Infernäl Mäjesty - None Shall Defy (1987) (ingezonden door Kronos)

(afbeelding)
Slayer van de troon stoten lukte deze band niet, maar een zeer aardige thrashplaat afleveren wel. De zang bleek een knelpunt: voor sommigen een afknapper, voor anderen juist de reden om deze band te prijzen. Volgens Edwynn:
Soms gelden andere criteria dan productie en speltechniek om een plaat geweldig te maken. Er is niet altijd de vinger op te leggen. None Shall Defy is daar een voorbeeld van. De gedrevenheid, de agressie en de over de top satanische attitude spreekt mij in elk geval aan. Ik vind de energie die Infernal Majesty hierop uitstraalt gelijkwaardig aan de energie die Seven Churches uitstraalt.

22: Amesoeurs - Amesoeurs (2009) (ingezonden door ThirdEyedCitizen)

(afbeelding)
Amesoeurs is niet alleen metal, maar ook post-punk, zelfs een beetje pop. Dat was even wennen voor sommigen, en dit album staat ook vooral in de top 25 vanwege twee hoge noteringen. Overigens niet van ThirdEyedCitizen zelf, hij stuurde geen lijstje in.

21: Trash Talk - Trash Talk (2008) (ingezonden door bennerd)

(afbeelding)
Trash Talk was eigenlijk nog meer een vreemde eend in de bijt dan het eerder ingezonden album van Amesoeurs, want primair is de plaat er een uit het hardcoregenre. Meerdere deelnemers waardeerden de plaat onder de 3,5 sterren. Toch had de plaat wat, en dat bracht niet alleen Bennerd zelf, maar ook Leander? en McSavah ertoe de plaat te noemen in hun toplijstjes.

Mooi begin! Isole is hiervan de enige die ik ken, maar als ik het zo lees moet ik beslist Amesoeurs eens proberen. Klinkt als een interessante mix.

De nummers 16 - 20:

20: Beautiful Sin - The Unexpected (2006) (ingezonden door horned_reaper)

(afbeelding)
The Unexpected werd wat gemengder ontvangen. Wizard vond het bijvoorbeeld maar niks. Toch kreeg Beautiful Sin er een paar fans bij: Cabeza Borradora, aslan en Sir Spamalot waren er zeer enthousiast over. De notering van deze plaat bewijst maar weer eens hoe divers de lijst is: ook de powermetal wordt niet overgeslagen.

19: Blessed Death - Kill Or Be Killed (1985) (ingezonden door Cabeza Borradora)

(afbeelding)
Jawel, ook de jaren tachtig zijn vertegenwoordigd in de toplijst. En goed ook, in de vorm van deze thrashplaat, die met 11 stemmen op de site relatief onbekend blijft. Over-the-top-metal is het, althans aldus Sir Spamalot, en wat dat betreft is het misschien wel logisch dat de plaat uit de aandacht is gebleven. Voor wie van
een oldie met lekkere speedmetal, een redelijk gekke zanger en muziek die me meer dan eens aan Anvil, Exciter en Agent Steel doet denken
(Sir Spamalot) houdt is het zeker een aanrader.

18: While Heaven Wept - Vast Oceans Lachrymose (2009) (ingezonden door Fake_world)

(afbeelding)
Weinig stemmen, een hoog gemiddelde. Op de site, maar ook in deze toplijst. The_CrY:
Het is een zeer toffe vorm van progmetal met invloeden uit zowel de modernere scene, maar toch vooral uit de beginjaren aangezien vele passages me doen denken aan de 80s metal, in een goede manier.
De meeste deelnemers waardeerden dit album hoog, en het klinkt dan ook als een typisch "metalalbum van de week": onbekend, maar ongetwijfeld het ontdekken waard.

17: Ihsahn - After (2010) (ingezonden door mastodonner)

(afbeelding)
After van oud-Emperormuzikant Ihsahn ontving wat meer gemengde reacties. De hoge notering is dan ook vooral te danken aan dat de personen die hem noemden, de plaat relatief hoog plaatsten. De (progressieve) black metal bevat nou eenmaal ook wat bijzondere elementen - de ongebruikelijke zang, de saxofoon - die niet iedereen kan smaken. Toch gaven meerdere deelnemers de plaat vier sterren of meer.

16: Alchemist - Organasm (2000) (ingezonden door Sir Spamalot)

(afbeelding)
Deze plaat van het Australische Alchemist heeft maar liefst een stemgemiddelde van 4,10. Dat geldt voor weinig albums uit dit topic, blootgesteld aan de grillen van subgenre-onbekenden. Lau1986 is de enige op de albumpagina die zich uitspreekt en daarbij een cijfer onder de vier sterren geeft. En toegegeven: het is een hele goede plaat. In de woorden van AOVV: "Sfeervol, krachtig, intens."

Ah, was Amesoeurs ook een MAvdW inzending...die heb ik helemaal over het hoofd gezien.

Een verzoekje voorandnino, zou je de volgende inzending in aflopende volgorde kunnen publiceren (15-14-13-etc)? Dat zou ik iig plezieriger lezen vinden. Dank voor je werk met het maken van een toplijst trouwens.

Ah, bedankt voor de herinnering. Ik heb de volgorde van lezen andersom staan, vandaar. Ik zal het aanpassen.

Dat laatste maakt toch niks uit? Voor mij was het meer dat ik binnen een post het liefst een aflopende volgorde heb, omdat we aan het aftellen zijn richting nummer 1...

Ja, maar omdat het nieuwste bericht bij mij bovenaan komt te staan zag het er voor mij ook zo uit.

De nummers 11-15:

15: Beyond Twilight - The Devil's Hall of Fame (2001) (ingezonden door Edwynn)

(afbeelding)
Lees voor een goede sfeerimpressie de recensie van Edwynn zelf op de albumpagina. Niet iedereen was het eens over de kwaliteit van dit album, waarop Jorn Lande de hoofdrol voor zijn rekening neemt. Om CB te citeren:
Een uit de opera onstnapte, schreeuwende, gillende krijsende gek? Perfect toch voor dit soort geschifte, theatraal/opereske oer-metal

14: Savage Grace - After the Fall from Grace (1986) (ingezonden door Sir Spamalot)

(afbeelding)
Een verborgen juweeltje uit de jaren tachtig, althans volgens Sir Spamalot. Veel andere deelnemers waren het eens over dat dit heavy-/power metal-werkje minstens vier sterren waard is. Voor sommigen was het nog nostalgie, maar hoe vaker je hem luistert, merkt Kronos op, hoe meer de plaat echt de moeite waard is, muzikaal gezien.

13: The Angelic Process - Weighing Souls with Sand (2007) (ingezonden door trebremmit)

(afbeelding)
Met de eerste lijstjes leek het er even op dat dit album de top vijf ging halen. Don Cappuccino plaatste de plaat op zijn tweede plek, trebremmit zelf later op de eerste plek. Maar veel steun was er verder niet voor de meeslepende mix van drone, ambient, postrock en een klein beetje metal. Misschien verklaart dat kleine beetje metal waarom de plaat niet hoger is geëindigd.

12: Hacride - Amoeba (2007) (ingezonden door Nicholas123)

(afbeelding)
De persoonlijke favoriet van ondergetekende. Een vernieuwende plaat in de progressieve (death) metal. De verkiezing tot metalalbum van de week heeft effect gehad: de plaat heeft inmiddels 38 stemmen, bijna twee keer zoveel als het maximum voor nominatie. De vaste bezoekers vonden het geen favoriet, de meesten kenden hem niet meer dan 3,5 sterren toe. Toch waren er een paar liefhebbers van het wat modernere werk die deze plaat op plekken variërend tussen de eerste en de elfde plaats neerzetten.

11: Fates Warning - Disconnected (2000) (ingezonden door Nicholas123)

(afbeelding)
Wat een toeval, twee inzendingen van Nicholas123 op rij. Dit terwijl hij zelf geen lijstje instuurde. Ook Disconnected heeft op het moment 38 stemmen, zij het met een ietwat lager gemiddelde. De meningen verschillen nog wat over of het de kwaliteit van A Pleasant Shade of Gray evenaart. Misschien vandaar dat de hoge notering afhangt van slechts drie personen, die de plaat allemaal in hun top vijf plaatsten.

Vanavond de top 10!

Je maakt er een heel werk van andnino. Chapeau!

Zo beleeft het langzaam doodbloedende topic toch weer een mooie opleving.

Inderdaad, goed bezig andnino en leuk om te lezen.

Yep, dit is leuk! Hier ook een dikke pluim voor andnino
Voor mij had hij er zelfs wat langzamer mogen doorgaan, komt de spanning ten goede, en geeft ook de mogelijkheid om tussendoor nog eens wat te beluisteren van het voorbijkomende.
Leuk ook om Ihsahn - After (2010) en Beyond Twilight - The Devil's Hall of Fame (2001) hier tegen te komen. Twee albums die ook mij zeer goed bevallen waren, en ik meermaals beluisterd heb. Ik heb er echter nog niet op gestemd, en zo zijn ze niet in mijn kanidaten-lijstje opgedoken. Anders hadden ze zeker een goede kans gemaakt om ook in mijn uiteindelijke top-20 lijstje terecht te komen (en hier dus nóg beter te scoren).
Benieuwd naar de Top-10

Ook mijn complimenten. Leuk om te zien trouwens dat het resultaat zo gevarieerd is.

Dank allen!

Ik lees dat het nog wel wat spannender mag? Wel, gezien de marges ook wat groter zijn in de top 10 dan daarbuiten is het misschien wel een idee om de top 10 één voor één af te werken.

Goed idee.

Inderdaad, leuke presentatie! Nog geen die ik in mijn lijst had (m.u.v. While Heaven Wept), maar wel een aantal die ik nog eens wil horen, zoals Beyond Twilight, Hacride (ProgPower Europe 2013!!!) en die plaat van Fates Warning. Ben benieuwd naar de rest!

Goed bezig andnino!
Ik heb geen lijstje ingezonden omdat ik pas later ben ingevallen en dus heel wat niet ken.
Ik ben benieuwd wat er in de top10 zal staan dat ik nog niet ken. Wie weet ontdek ik nog iets dankzij deze lijst.

Beyond Twilight en Fates Warning zijn mijn favorieten! Alchemist ook heel gaaf. Leuke presentatie andnino, een voor een lijkt me ook prima voor het vervolg.

Sir Spamalot (crew)
Ten eerste wil ik een woord van dank geven aan Andnino als initiatiefnemer van deze subtopic. We hebben zo veel subgenres in Metal dus het past wel om een subtopic te starten van de grote topic, Het Metal Album van de Week. Tot nu toe vind ik het mooie samenvatting van de 206 albums, ingediend sinds 8 februari 2009...

Andnino merkt terecht op dat Digital Dictator van Vicious Rumors niet in mijn lijst stond. Wel, ik heb gekozen. Ik wilde mijn top tien niet te veel “vervuilen” met mijn inzendingen want buiten Alchemist en Savage Grace had ik ook nog Vicious Rumors dus en Lethal beloond met een vierenhalf. Ik wilde mijn inbreng beperken tot twee en begin maar eens te kiezen. Ik heb maar gekozen voor Alchemist als mijn grootste verrassing van de laatste jaren en voor Savage Grace als puur Speed Metal album uit de jaren tachtig. Soms zoek ik misschien te ver ten koste van eerste ingeving of spontaneïteit.

Goed leesvoer, JJ! Puik werk.

De nummer 10!

Circus Maximus - Isolate (2007) (ingezonden door horned_reaper)

(afbeelding)
Ik was volgens mij niet de enige die Isolate al kende, maar de plaat had minder dan 20 stemmen en kon dus gewoon meedoen. Het heeft de plaat wel bekender gemaakt: 28 stemmen is de huidige stand. Niet iedereen was blij met de kennismaking met de Noorse progpowerband, er vielen onder meer een 1,5* en een 2,5*. Bij wie het in de smaak viel, viel het ook goed in de smaak, slechts één persoon díe hem plaatste, plaatste de plaat buiten zijn top 10.

Ook dit was een typische MAVDW-plaat. Circus Maximus staat nog steeds in de schaduw van bands als Dream Theater en Symphony X, terwijl de band wel degelijk een eigen gezicht heeft. Voor de liefhebbers van het genre is het dan ook een must, en dat rechtvaardigt eigenlijk al de hoge notering.

Ps. er is een gelijkspel tussen de nummers 10 en 9, Circus Maximus dolf het onderspit op basis van stemgemiddelde.

De nummer 9!

Septic Flesh - The Great Mass (2011) (ingezonden door horned_reaper)

(afbeelding)

Wint het dus van Circus Maximus op basis van stemgemiddelde. Een van de recentere albums in de toplijst, en kwam nadien ook boven de 20 stemmen uit. Maar hij staat er terecht in, want een echt grote band is SepticFlesh nog steeds niet, terwijl de kwaliteit van de symfonische death/black er toch zeker wel is! Niet iedereen vond de plaat even geweldig, velen wezen op de op MusicMeter beter gewaardeerde voorganger Communion. Dus op plaats 9 niet één, maar twee tips!

De nummer 8:

Orchid - Chaos Is Me (1999) (ingezonden door niels94)

(afbeelding)

Orchid was voor mij echt een verrassing om in de lijst te zien. Ik had zelfs nog nooit van de band gehoord. Maar inmiddels heeft de plaat op MusicMeter al 43 stemmen, en een flinke aanhang op deze site. Opvallend is ook dat het album primair onder punk valt (sxesven beschrijf het eerder als screamo dan als metal).

Kijken we naar de stemmers, is ook direct bekend hoe de plaat zo hoog komt. De plaat ving van McSavah een nummer 1-positie, en zowel bennerd als Leander? zetten de plaat op nummer 3 in hun lijst.

Maar dat neemt de kwaliteit van de plaat in zijn eigen context niet weg. Zoals niels94 het zelf verwoordt:
Verschrikkelijk goede plaat, zowel een energiestoot van jewelste als een emotionele trip. Gruwelijke riffs, prachtige melodieën, zeer sterk drumwerk en felle doch emotionele screams krijg je hier in een 19 minuten durend spervuur op je afgevuurd.

Met die van SepticFlesh krijg ik niet echt een klik. Vreemdgenoeg kan ik dat vroege spul van hen wel goed hebben. Misschien vind ik het wat te geproduceerd. Ik kan er de vinger niet achter krijgen.
Die van Orchid is niet mijn kopje thee.

De nummer 7:

Hexenhaus - Awakening (1991) (ingezonden door Kronos)

(afbeelding)

Een MAVDW-toplijst is geen MAVDW-toplijst als er geen amper bekende namen in de top 10 staan. Voor mij is Hexenhaus er zo een, buiten het topic om had ik nog nooit van de band gehoord. En dan staat hij door hoge noteringen van Kronos, The_CrY, CB en Edwynn plots op de zevende plek.

Kronos verwoordt het muzikale mooi:
Net nadat een golf het hoogste punt bereikt stort ze weer in. Zo was het volgens mij ook met metal. Begin jaren negentig was een fantastische periode. Zo kreeg death metal echt vorm, er ontstond gothic en metal met funkinvloeden, technische power/thrash floreerde als nooit tevoren.

In die laatste stijl past ook dit schitterende album van Hexenhaus. Complexe riffs, doordachte songstructuren, heerlijk gitaargeluid en high pitch vocalen.

De nummer 6:

Melechesh - Sphynx (2003) (ingezonden door Cabeza Borradora)

(afbeelding)

Over Melechesh - Sphynx is een hoop gepraat in het topic, sommigen noemden het ook een waardevolle ontdekking die ze tijden later nog draaiden. Melechesh is geen onbekende band, maar daarvoor is dit topic ook leuk: om te zien dat de minder bekende albums van dat soort bands ook erg de moeite waard kunnen zijn. Momenteel is Sphynx zelfs het populairste album van de band op MusicMeter, terwijl het algemeen niet geldt als de bekendste of de beste plaat.

De aftrap van de top 5!

Met op nummer 5:

Ahab - The Call of the Wretched Sea (2006) (ingezonden door lykathea)

(afbeelding)

Dit moderne doom-epos werd op MusicMeter pas echt ontdekt door het MAVDW-topic. Lykathea:
Bereid je voor op een zwaarmoedig album. Funeral Doom is toch wel een van de meest heavy subgenres die er is. Slopend gitaargejank, haast slow-motion drumming en een teringdiepe growl, en dat alles gecomplimenteerd met soms een wel heel zachtaardig sfeertje, om het contrast lekker scheef te houden. Het klopt allemaal zo erg.

Veel andere deelnemers waren het daarmee eens en beoordeelden de plaat verschillend van gewoon goed tot zeer goed. Voor een ietwat obscuur subgenre is de doom daarmee toch behoorlijk hoog geëindigd in deze lijst. Die diversiteit is wat waard!

De rest komt morgen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:17 uur

geplaatst: vandaag om 13:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.