MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Kurt Cobain's persoonlijke favorieten lijst

zoeken in:
Ik zal hier de lijst van voornamelijk albums behandelen, die Kurt zelf uitgekozen had als zijnde zijn favorieten.

De eerste is Raw Power van Iggy Pop & The Stooges uit 1973. Het is duidelijk waarom Kurt hiertoe aangetrokken was. Het klinkt rauw en Iggy schreeuwt er af en toe op los. Toch klinkt het vrij bedaard, zelfs voor 1973. Van mij krijgt deze een 3.5 .

De volgende is Surfer Rosa van de Pixies uit 1988. Alternatief is dit album zeker, maar het heeft geen raakvlakken met Nirvana. Mijn eerste kennismaking met de Pixies dankzij de lijst van Cobain en zeker geen verkeerde. Kurt hield volgens mij wel van ongecontroleerde muziek, al waren zijn eerste muzikale liefdes ELO, Meat Loaf & REO Speedwagon.

spinout schreef:
De volgende is Surfer Rosa van de Pixies uit 1988. Alternatief is dit album zeker, maar het heeft geen raakvlakken met Nirvana.

Wat zeg je nou?!

Kurt Cobain over Smells Like Teen Spirit:

"I was trying to write the ultimate pop song. I was basically trying to rip off the Pixies. I have to admit it. When I heard the Pixies for the first time, I connected with that band so heavily that I should have been in that band—or at least a Pixies cover band. We used their sense of dynamics, being soft and quiet and then loud and hard."

Geen raakvlakken dus

Als ik 3 namen zou moeten noemen die ik in Nirvana terug hoor dan zou ik Pixies, Sonic Youth en The Police noemen.
Iggy Pop begrijp ik ook wel, al is het maar vanwege de podiumpresentatie van Cobain.

CCR was een oude jeugdliefde. Corbain en Novoselic hebben nog in een CCR-coverband gezeten
In zijn laatste levensjaren was Automatic for the People zijn favoriete album

The Vaselines - All the Stuff and More... (1992)

1,5 en 7 hebben ze in ieder geval gecoverd.

Ik heb mijn bericht weer weggehaald, omdat de geplaatste lijstje waarschijnlijk door spinout worden gebruikt.
Wordt wel een leuk topic, komen er nog clips?

Kurt groeide op met de Beatles, Led Zeppelin e.d. die gooide hoge ogen bij hem en vormde zijn liefde voor popmuziek. Als tiener kwam hij in aanraking met punk (punkrock is musical freedom) en ging tegen die oude liefdes aan schoppen met, inderdaad, Iggy, Black Flag, Bad Brains. Vervolgens bleek de formule voor het schrijven van de nummers van Bleach/Nevermind toch te liggen tussen de Pixies en de Beatles. Hij hield eigenlijk van de vreemdste dingen en combinaties, bijna een echt mens zoals wij! Er is niet echt een label op te plakken. Vaselines inderdaad, Bowie, led Zep, Meat Puppets (countrypunk), Butthole Surfers, Dinosaur Jr. Zijn directe omgeving van mede musici dus ook.

Gelukkig, reacties. En wees het alsjeblieft niet met me eens. Over de Pixies & Nirvana. Dat Cobain beweert enorm door de Pixies beïnvloedt te zijn, wil nog niet zeggen, dat er muzikaal overeenkomsten zijn. De heren van Kingdom Come beweerden nog nooit van Led Zeppelin gehoord te hebben, wat dan zou moeten betekenen, dat ze muzikaal totaal niet overeen zouden komen. Maak dat je grootje wijs!
Maar goed, de volgende in Kurt's lijstje is The Breeders met Pod uit 1990. Kim Deal uit de Pixies, die haar eigen kunstje doet, wat eigenlijk niet zo heel erg verschilt van de Pixies. Als ik dit soort producties hoort, snap ik wel, dat Kurt Nevermind te clean vond klinken, maar dat lijkt me eigenlijk een weloverwogen stap in de richting van commercie te zijn geweest. Cobain was niet altijd eerlijk wat dat betreft.
Als er iemand video's af zo er tussen kan plaatsen, doen! Mijn kennis omtrent computers is nihil.
Ook weet ik dat er van John Lennon zo'n soort lijst is. Het gaat dan om nummers, die in zijn persoonlijke jukebox zaten. En van Jimi Hendrix is zijn elpee verzameling toch bekend? Misschien iets voor iemand anders, om te lanceren via een topic.
Oh ja, de volgende op Kurt's lijst is Dying for it van The Vaselines wat Cobain Pink EP noemde. Nou is het probleem, dat ik deze niet op Spotify aantref. Wel Enter The Vaselines, wat ik momenteel beluister, om een idee van hun muziek te krijgen. Wellicht kan iemand anders hier iets over zeggen ivm Kurt Cobain.

Ik zal het je leren: kopieer de Youtube link. plaats dit ervoor en erachter [embed] [/embed] en klaar is spinout.
Succes

Het overbekende geluid van Come As You Are stamt af van een jaren 80 klassieker.

Wel een beetje off topic, maar Killing Joke heeft het weer van The Damned:

Leuk topic is dit spinout, ben benieuwd naar zijn verdere favorieten. Weet dat de lijst bestaat, maar heb me er nooit in verdiept.

Hij had ook cds van Os Mutantes (Brazilliaanse Psych) er zijn foto's rondom rock in rio waar hij ze laat zien, volgens mijkomen die beelden uit een interview.

Ook had hij een zwak voor Terry Jacks (canadese sunshine pop)

Dino Valente quote hij (of op plaat; Novoselic) in Territorial Pissings. Al zal Cobain het uit de versie van Lets get Together van the Young Bloods of Jefferson Airplane hebben.

Daarnaast schijnt Cobain fan van Neil Young te zijn geweest, niet zo gek met de bestempeling godfather of grunge. In de tijd van zijn overlijden zouden Young en Cobain een plaat gaan maken, dat liep anders. Dat resulteerde voor Young in 'Sleeps with angels', wat als een laatste eer aan Cobain moet gelden.

buizen
spinout schreef:

Als er iemand video's af zo er tussen kan plaatsen, doen! Mijn kennis omtrent computers is nihil.

Als je in het veld van bericht staat heb je boven bij de symbooltjeslijst rechts een symbooltje om een link van bijv. youtube in te plakken. Dat lukt toch wel spinout?

spinout schreef:
.
Oh ja, de volgende op Kurt's lijst is Dying for it van The Vaselines wat Cobain Pink EP noemde. Nou is het probleem, dat ik deze niet op Spotify aantref.

Dit is de E.P.

Wipers, daar hield hij ook van (D7) en new wave als Devo.

Cobain was vast zo'n mannetje die, als je aan 'm vroeg waar 'ie van hield, zou zeggen: "oh, van alles en nog wat"

Deze kende hij in ieder geval ook, niet eens zo'n heel bekend nummer van onze eigen Shocking Blue.

Ik heb dit lijstje uit het recent in het Nederlands verschenen boek Nirvana-De Compleet Geïllustreerde Geschiedenis, dat in 2013 in het Engels verschenen is.
Het volgende album is er één van The Shaggs, geheten Philosophy of the World uit 1969. Een album van 4 zusjes, dat ik op You Tube mocht beluisteren. Een album van het zuiverste amateurisme, dat vreemd genoeg na enkele luisterbeurten, zowaar onder mijn huid ging zitten. Cobain heeft waarschijnlijk de ontstemde gitaren overgenomen. Grohl zal zich niet bedreigd hebben gevoeld door het drummende zusje Wiggin

My Pal Foot Foot - The Shaggs - YouTube

. Van The Vaselines heeft Nirvana "Jesus wants me for a sunbeam" gecoverd, wat te vinden is op de EP. Het volgende nummer Teenage Superstars is veel ruiger, Nirvana achtiger als u wilt. Molly's Lips en Dying for it zijn dan weer rustige nummers . Kurt koos het beste nummer van de EP om te coveren. (met dank aan Rudi S)

Het volgende album uit het lijstje word Landshark van Fang uit 1982.

spinout schreef:
Sorry voor het grote witte vlak; dat komt door mijn vele pogingen om een filmpje van You Tube te kopiëren.

Dat witte vlak plus deze zin verwijderd uit de vorige post.

Vergeet ook The Knack niet! (als je chronologisch gaat dan he!) en The Cars.

Ik zal de volgende twee tegelijkertijd behandelen: Landshark van Fang en Millions of Dead Cops van MDC. Allebei de albums komen uit 1982 en leveren snelle, harde, korte punk nummers, waarvan ik het niveau niet bijzonder hoog vind. Dat is wel een minpunt bij het starten van een topic, het moeten beluisteren van minderwaardige muziek. Ik had eigenlijk meer verwacht van Cobain.

Heb een beetje moeite met de term "minderwaardig". MDC scoort 4,16 gemiddeld op deze site op basis van 25 stemmen. En ook op andere sites wordt het redelijk hoog aangeslagen. Lijkt me dus meer dat het gewoon jouw smaak niet is.

Goed, wat muzikale ondersteuning:

MDC - Millions of Dead Cops (1982)

Fang - Landshark / Where the Wild Things Are (1982)

Ben trouwens wel benieuwd naar die plaat van The Shaggs!

Het lijkt me dat elk geschreven bericht hier zuiver subjectief is. Ik kan niet voor een ander spreken en doe dat dus ook niet. Als ik derhalve schrijf, dat ik een bepaalde muziek minderwaardig is, is dat mijn mening. Het lijkt me niet, dat ik dat er telkens bij moet vermelden. Maar toch bedankt voor de muzikale omlijsting.
De volgende is weer een EP, Scratch Acid van Scratch Acid uit 1984. Deze muziek doet mij denken aan The Gun Club. Het heeft dezelfde manische zang. Ook Joy Division is niet zo ver weg. Owner's Lament zou een nummer van hen kunnen zijn. Volgens Cobain heeft de muziek van Nirvana veel aan deze band te danken. Cobain heeft wellicht het geschreeuw overgenomen. Deze EP bevalt me redelijk goed, al is de zang best wel vermoeiend om aan te horen.

De volgende is van Saccharine Trust met Paganicons uit 1981. Cobain vermeldde geen titel, maar het boek waaruit ik deze lijst haalde, neemt aan, dat het deze plaat is. Geen standaard punk, maar weer niet hoogstaand. Het lijdt aan dezelfde gebreken als de vorige punkplaten: slechte zang, matige instrumentenbeheersing en in dit geval redelijke nummers. In het laatste nummer laten ze horen, toch wel een goed nummer te kunnen schrijven.
Ik doe er Butthole Surfers's gelijknamig album uit 1983 erbij. Een heerlijk chaotisch album, met humor die werkt. Nirvana bezat ook humor (ik herinner me een clip waarin ze als een jaren 60 band optraden), en ook de zang is schreeuwerig als bij Nirvana. Deze plaat bevalt me wel.

Rudi S schreef:
Ik heb mijn bericht weer weggehaald, omdat de geplaatste lijstje waarschijnlijk door spinout worden gebruikt.
Wordt wel een leuk topic, komen er nog clips?

L_T_B dat lijstje had ik dus ook geplaatst en om bovenstaande reden weer weggehaald.

Niet schaamteloos gejat, maar netjes uit een boek gehaald. Sommige mensen lezen nog boeken. Ik heb dit trouwens hierboven ergens vermeld. Niet gelezen zeker LTB?

Gast
geplaatst: vandaag om 07:53 uur

geplaatst: vandaag om 07:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.