MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Dimebag Darrell (R.I.P.)

zoeken in:
slaemperayreon
Als ik het goed heb, is het vandaag een jaar geleden dat alom gerespecteerd Pantera/Damageplan-gitarist Dimebag Darrel is neergeschoten. Omdat het een van mijn favoriete gitaristen is en hij zeker niet vergeten mag worden, heb ik bij deze een topic geopend voor hem. Dus als je ook veel respect voor deze man hebt en je bewondering voor hem weer eens kwijt wil, ga bij deze je gang. Want Dimebag, we zullen je nooit vergeten!

Respect, een van de meest inventieve metal-gitaristen met een retestrak geluid.

Toine Rorije
Was hij niet ook diegene die op het laatste nickelback album heeft meegedaan? Ik dacht zoiets gelezen te hebben. Nou ja, iedereen maakt wel es fouten.

(afbeelding)

Alweer een jaar snif snif. Een van mijn grote jeugdhelden...

DutchViking
Wat gaat een jaar toch snel... Ik weet het, het is een cliché maar in dit opzicht zeker waar.

Een jaar of 6 geleden hoorde ik het album Cowboys From Hell voor het eerst, een openbaring voor mij. Zo'n venijnig en bijna machinaal strak gitaargeluid had ik destijds nog niet eerder gehoord. Voor mij was dat een reden om met gitaar spelen te beginnen. Hoewel ik toen al wist dat ik nooit zo goed zou kunnen worden als Dimebag, een fantastische en zeer getalenteerde gitarist die al vele malen heeft bewezen een ontzettend veelzijdige muzikant te zijn.

Toen ik het nieuws hoorde, liepen de koude rillingen over mijn rug. Dit kon toch niet waar zijn? Ik vernam uit diverse bronnen dat het een grap was (maar m.i. wel een hele slechte...). Nou, was het maar een grap. Nog steeds zit ik met vragen die nooit beantwoord zullen worden. Het is nu een jaar geleden, maar het verlies wordt er niet minder om. Een muzikant met een grote toekomst, zomaar uit ons midden weg gerukt. Wat rest zijn de herinneringen...

Dimebag R.I.P.

De man is voor gitaristen zo'n enorme inspiratiebron geweest, hij is een van de weinige die met zijn gitaar geluid een heel genre heeft beinvloed, je hoort het typische Pantera gitaar geluid terug in bands als Crowbar, Eye Hate God. Hij maakte (samen met zijn broer) Pantera een van de meest invloedrijke metalbands uit de geschiedenis van de heavy metal. Zijn riffs zijn uniek en zelden hoor je een gitarist die op een dermate hoge snelheid dergelijke riffs kan spelen. Ook voor mij is hij een van de redene geweest dat ik ooit gitaar ben gaan spelen (ik realiseerde me wel het zelfde als Dutch Viking)

Het bericht dat hij door een 'fan' was dood geschoten heeft mij diep geraakt, en mijn weekend echt goed verkloot, ik weet nog dat ik met stomheid geslagen achter mijn pc zat toen ik nieuws zag.... ik had het s'ochtens op de radio gehoord maar dacht ook aan een grap.
Gelukkig heb ik de man ooit live mogen aanschouwen,

DIMEBAG R.I.P.

slaemperayreon
Aangezien ik dit topic begonnen ben, zal ik ook even wat woorden zeggen

Ik weet nog goed dat ik een vriend een nummer ergens van liet horen en dat hij zei: "dit lijkt op 'A New Level' van Pantera. Toen ik hem de volgende keer zag, had hij 'Vulgar Display of Power' voor me te leen. En ik kan daarover een ding zeggen: er was geen betere manier om kennis te maken met thrash! Ook ik werd compleet overdonderd door die felle, retestrakke en hakkende riffs. En god, wat waren die solo's prachtig! Het duurde ook niet lang of aanschaf van 'Cowboys from Hell', 'Far Beyond Driven' en 'The Great Southern Trendkill' volgden. Het is jammer dat ik een handicap heb, want deze man was ook absoluut voor mij dé reden om een gitaar te grijpen. Bovendien vond ik hem er ook als een ontzettend stoere gozer uitzien. En dat was hij ook. Het was een ontzettende sympathieke gozer die met iedereen in de metal-wereld bevriend was. En ook daarbuiten. De eerdergenoemde vriend van mij is hem een keer tegengekomen en Dime was uiteraard niet te beroerd om een praatje met hem te houden en een foto te laten maken.

Het bericht van zijn dood kwam als een enorme klap aan. Ik zat aan de tafel terwijl mijn vader T.V. keek. Plots zei hij: "de gitarist van Damageplan is neergeschoten. Ken je die band?". Ik begreep opeens hoe alle Nirvana-fans zich moeten hebben gevoeld toen ze hoorden dat Kurt Cobain zelfmoord had gepleegd. Een soort idool van je, van een van je favoriete bands... zomaar weg. Ik was hierdoor ook zeker enige tijd ongelukkig. Maar helaas gebeuren dit soort dingen nou eenmaal. Maar personen als Dimebag mogen absoluut niet worden vergeten dus dit topic was het minste wat ik kon doen!

DIMEBAG R.I.P.

vinzz
DIMEBAG DARRELL LANCE ABBOTT R.I.P.

Charles Manson
3 jaar geleden alweer....
blijft tock kut, Pantera beluisteren heeft sinds die dag altijd iets wrangs.

RIP

En ook de eerste songs over de dood van Dimebag Darrell (of wat erop volgde) worden gemaakt.

Aesthetics of hate van machine head is er zo een.

Aesthetics of hate

Bobiej
Mijn interesse voor Pantera is al een aantal weken/maanden flink aangewakkerd sinds de aankoop van Official Live: 101 Proof, gevolgt door Vulgair Display en Reinventing Hell.

Wat een band, machinaal strak tot en met.

Door de dood van Dimebag heeft zijn muziek wel wat wrangs gekregen ja, als je naar de video's en de optredens van Pantera kijkt denk ik toch altijd weer; damn, dat die man er niet meer is zeg...

R.I.P

lambf
Ik vind al die aandacht over Dimebag Darell een beetje overtrokken. Okee, hij was vast een goede gitaarist, dat ga ik ook niet ontkennen. En ook hoe hij dood is gegaan is afschuwelijk. Maar tegenwoordig lijkt bijna iedere metal-luisteraar hem te aanbidden en zielig over lopen te doen, alsof hij Kurt Kobain is .

lambf schreef:
Ik vind al die aandacht over Dimebag Darell een beetje overtrokken. Okee, hij was vast een goede gitaarist, dat ga ik ook niet ontkennen. En ook hoe hij dood is gegaan is afschuwelijk. Maar tegenwoordig lijkt bijna iedere metal-luisteraar hem te aanbidden en zielig over lopen te doen, alsof hij Kurt Kobain is .

enig verschil:

Dimebag verdient die aandacht, Cobain niet.

Nopg een 2de verschil:
Die laatste is ook niet doodgeschoten, tenzij je zo'n randdebiel bent die in de complottheorie gelooft. (En als je dat bent. wat is het volgende die je ons gaat wijs maken ? Dat Elvis leeft? Dat Paul Mccartney dood is?, ... )

Bobiej
Pff, Dimebag is veel beter. Overtrokken? Nah. Pantera heeft gewoon onsterfelijke metal gemaakt, daarom word er nog veel over hem gesproken.

lambf
AGE-411 schreef:
(quote)

Die laatste is ook niet doodgeschoten[/i]

Dat weet ik ook wel (zelfmoord na overdosis drugs, tsja...)

Charles Manson
lambf schreef:

1 hij was meer dan 'een goede gitarist", hij was een fenomeen, daar is zo ongeveer iedereen het wel over eens.

2 heel veel metal-liefhebbers "aanbaden" hem al lang.
Hij was al volop een idool in de jaren 90

3 "alsof hij Kurt Kobain is"
Excuse me? Kurt Kobain was nog geen puist op Dimebags kont, dat mocht Kobain willen.

LocoHermano
Het gitaarspel op Cemetary Gates vind ik fantastisch en hij had ook van die gave KISS-stickers op zijn gitaren en een puike Ace Frehley tattoo op zijn borst. RIP Dime.

PriestMaiden
Hij blijft altijd nog mijn favoriete metalgitarist. Blijft een triest verhaal. Zijn werk heeft zeker nog altijd een grote invloed op nieuwe bands.
R.I.P. Dime

Gast
geplaatst: vandaag om 08:02 uur

geplaatst: vandaag om 08:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.