MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Tango

zoeken in:
JonnieBrasco
Eigenlijk ken ik barweinig tangomuziek, dit topic is bedoeld om elkaar kennis te laten maken met tango-artiesten. Op musicmeter kan ik niet filteren op tango (valt onder genre 'wereld' denk ik), dus dan moet het zo maar even.

Als je een tijdje aan stijldansen hebt gedaan, kom je erachter dat de muziek uit het Tango genre best leuk is, tegen je eigen vooroordelen in: het is gewoon even wennen aan een andere cultuur. Volgens mij is tango nu redelijk in opkomst in Nederland als je kijkt naar het aantal tango-dansscholen die uit de grond komen alsof het paddestoelen zijn.

"I would walk 500 miles" van de Proclaimers is een wel wat afgezaagd voorbeeld, maar muziek van Astor Piazzolla (de meester onder de tango-muziek?) en onze eigen Amsterdamse Danny Malando klinkt toch niet slecht. Dan houdt het echter alweer op met mijn beperkte tango-kennis, ik sta open voor tips van jullie!

Kos
JonnieBrasco schreef:

"I would walk 500 miles" van de Proclaimers is een wel wat afgezaagd voorbeeld
Is dat tango

The Gotan Project.

JonnieBrasco
Kos schreef:
(quote)
Is dat tango

Je associeert het vanwege de Engelse sound niet direct met tango, maar op dansscholen en bij danswedstrijden is dit een van de vaakst gedraaide nummers tijdens de tango-dans...

Osvaldo Pugliese is ook heel beroemd.
En Carlos Cardel.
Sexteto Canyengue is de bekendste Nederlandse tangogroep, en trouwens niet alleen populair in Nederland maar ook in Buenos Aires!

Yak
Tangoliefhebbers kan ik het boekenweekgeschenk van dit jaar, 'Spitzen', aanraden. De enige naam die daarvan is blijven hangen is trouwens ene DJ Renzo, maar dat zal wel een fictief karakter zijn.

Het is een popnummer met een tango-achtig ritme, volgens mij hadden de Proclaimers niet echt het idee om een tangonummer te maken.

De 'echte' tango is de Argentijnse tango.

JonnieBrasco
De Proclaimers vormen natuurlijk geen tango-band, het nummer wordt gewoon veel gebruikt om tango-beginners tango-les te geven - de 'echte' Argentijnse tango is dan gewoon niet ideaal vanwege te veel ritme- en tempowisselingen, want ook dat is typisch voor Tango muziek volgens mij.
De intro (ja, alleen de intro) van Shakira's Objection had wel wat langer gemogen eigenlijk! Dat vind ik een leuk stukje tango ...

Ik ken nog een popnummer in (een beetje) tangostijl: I wanna love you like a man van Drugstore

ElMeroMero
Ik zie tango eigenlijk liever dan dat ik het hoor.

Maarreh...

met Carl Kraayenhof hebben we in NL toch een serieuze tangomuzikant in huis ?

Oh ja, die is eigenlijk al genoemd. Die hoort bij de Sexteto Cayengue, lees ik net.

Hi, en niet aleen in bijna elk Europees Land groeit de tango dans, maar ook het musiceren. Oude meesters worden na gespeelt om de dynaniek en het arrangeren onder de knie te krijgen, (en dan heb ik het niet over Malando, want dat is een beetje te flauw) Maar Piazzolla, Osvaldo Pugliese( ik heb er ook nog 1 optreden mee gespeelt) en veel anderen, Er is ook een tijdje een mix tussen langzame jazz en Tango geweest, afscheuring van ECM, nu weer de neotango, en steeds blijven die oude meester redelijk tijdloos klinken. Het Rotterdams conservatorium waar ze een opleiding tango muziek, piano, contrabas viool en bandoneon, geven. Met Quinteto Tango Extremo gaan we binnekort in Turkije musiceren.
Daarstraks las ik dat huwelijk verbeteren bij e koppels die dat veel beoefenen, dans dan, Dat de vrouwen vrouwelijker worden enz. Allemaal prettige zaken toch.

Nog even betreft de Tango muziek: op de site www.tango-bands.nl kan je enkele van de in Nederland gevestigde Tango bands leren kennen. Groeten Luc Van Gestel , de Contra bas speler die ook met Carel Kraayenhof ( die je hier boven vernoemd had) behoorlijk wat optredens gespeeld heeft.

ik ben zelf een tijd geleden redelijk fanatiek aan de argentijnse tango gegaan. Waanzinnig tof om te dansen! Op een gegeven moment betrap je jezelf er op dat je tangopassen neemt terwijl je je boodschappen aan het doen bent...
Mijn kennis van de tangomuziek is ook nog erg beperkt, maar je kunt naar mijn idee een aantal varianten onderscheiden:

Je hebt de wat klassiekere tango die vroeger in de salons werd gespeeld en waar ook regelmatig bij gezongen wordt.
Je hebt naast de gewone tango ook tangowalsen. Ook erg gaaf om te dansen al kan het redelijk uitputtend worden...
Een snellere variant van de tango is melonga. Een wat volksere tangovariant die erg populair in de oude danshuizen was.
Astor Piazzolla behoort tot de tango nuevo. Een tragere variant en veel vrijer in expressie. Hierop dansen is ook hele andere koek.
Er wordt tegenwoordig ook weer veel moderne tango gemaakt zoals het eerder egenoemde gotan project. maar er is veel meer van dit spul dat een stuk creatiever kan zijn.

Er zijn ontzettend veel prut verzamelaars op de markt. Wat ik wel een aardige staalkaart van de tango vond is de 'beginners guide to tango'

Tango heb ik drie weken moeten aanhoren in Spanje (was recht voor mijn appartement). Elke avond deden ze hetzelfde dansje, maar nu in daar weg ben, ben ik wel weer een beetje hooked. Altijd al bijzonder fijne muziek gevonden. (ben opgegroeit met mondharmonica's, accordeon's en daarmeedat soort tango en folkritmes) Kwam net Un Chien Andalou weer tegen van Dali en Bunuel (meesterlijke film) en daarin zit ook echt één van de meeste prachtige tango's (tangowaltzen?) die ik ken.

Maar ook deze van Mihaly Vig: YouTube - Mihaly Vig - May I Have This Tango ? - Satantango is fantastisch. De filmkenners kennen het muziekje uit de 15 minuten durende tango scene uit Bela Tarr's Sátántangó.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:15 uur

geplaatst: vandaag om 20:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.