Genres / Overigen / Gregoriaans muziek / kerkmuziek
zoeken in:
0
Relax
geplaatst: 20 maart 2006, 22:14 uur
Je kent het wel dat muziek, wat mischien je opa weleens luisterd, mijn opa in ieder geval wel.
Het is dat kerk muziek, kalmerend en met een Koort ofzo wat aaah een oeeeeeh zingen.
Ik vind het zelf erg mooi, maar ik weet niet wat voor muziek genre dat is.
Ik vind het vooral kalmerend werken.
En ik wil niet van dat kerk muziek van Here Jezus ofzo.. dat vind ik niets.
Het is dat kerk muziek, kalmerend en met een Koort ofzo wat aaah een oeeeeeh zingen.
Ik vind het zelf erg mooi, maar ik weet niet wat voor muziek genre dat is.
Ik vind het vooral kalmerend werken.
En ik wil niet van dat kerk muziek van Here Jezus ofzo.. dat vind ik niets.
0
Relax
geplaatst: 20 maart 2006, 22:19 uur
Ik weet niet zeker, het is een boel tekst werk.
Gewoon een koor met een deuntje en ze zingen gewoon wat..
Maar ik denk niet echt dat het hier te vinden is, nogal zeldzaam tegenwoordig denk ik.
Best grappig voor sommige mensen dat ik dit mooi kan vinden, maar het is gewoon rustig.
Gewoon een koor met een deuntje en ze zingen gewoon wat..
Maar ik denk niet echt dat het hier te vinden is, nogal zeldzaam tegenwoordig denk ik.
Best grappig voor sommige mensen dat ik dit mooi kan vinden, maar het is gewoon rustig.
0
geplaatst: 20 maart 2006, 22:38 uur
Waarschijnlijk inderdaad gregoriaans.
Enigma is een populaire afgeleide van deze muziek
Enigma is een populaire afgeleide van deze muziek
0
JonnieBrasco
geplaatst: 20 maart 2006, 22:57 uur
Of misschien bedoel je artiesten zoals Clannad en Enya wel... ofzo.
0
geplaatst: 21 maart 2006, 00:17 uur
Gewoon de orgel werken van Bach gaan luisteren. Blaast alle overige kerkmuziek zo van de toren af.
0
geplaatst: 21 juli 2006, 21:47 uur
Heb weinig verstand van categorieen, labels en naampies. Dus Gregoriaans of niet, wat ik wel weet is dat wanneer ik in de kerk zit (overigens een niet veel voorkomende bezigheid, maar enfin) en ik hoor de koren en die magnifieke zware klanken van de orgel, dan word ik daar wel even stil van. Ik geniet dan ook intens en verdwijn zelfs een moment van de wereld. Prachtig.
Ik hoor toch wel graag wat power in muziek, en die vanuit een kerk (of kathedraal) blaast me werkelijk weg.
Ik hoor toch wel graag wat power in muziek, en die vanuit een kerk (of kathedraal) blaast me werkelijk weg.
0
geplaatst: 27 juli 2006, 22:48 uur
Luister eens naar Dead Can Dance. Van Spleen and Ideal tot en met Serpent's Egg. Een soort van kerkmuziek in een modern jasje.
0
geplaatst: 25 september 2006, 01:54 uur
Relax bedoelt zeer waarschijnlijk kerkkoren die gregoriaanse liederen zingen. En dan denk ik al snel aan titels als:
Salve Regina
Christus natus
Kyrie (Orbis Factor)
Ave Maria
Ave verum
Ubi Cáritas
Inviolata
Regina Caeli
Rorate Caeli
Virgo Dei Cénitrix
Capitula
Missa pro Defunctis
Himno de Pentecostés: Veni Creator
Cumque inuerentur
Salmo 110: Confitebor
Invocación: Deus in adjutorium
En wellicht kun je nog wat nummers proberen van de Spaanse monniken die een aantal jaren geleden nog wereldberoemd waren vanwege hun internationale bestseller; Canto Gregoriano
link: http://www.schuyesmans.be/gregoriaans/FR/FRr0009.htm
Salve Regina
Christus natus
Kyrie (Orbis Factor)
Ave Maria
Ave verum
Ubi Cáritas
Inviolata
Regina Caeli
Rorate Caeli
Virgo Dei Cénitrix
Capitula
Missa pro Defunctis
Himno de Pentecostés: Veni Creator
Cumque inuerentur
Salmo 110: Confitebor
Invocación: Deus in adjutorium
En wellicht kun je nog wat nummers proberen van de Spaanse monniken die een aantal jaren geleden nog wereldberoemd waren vanwege hun internationale bestseller; Canto Gregoriano
link: http://www.schuyesmans.be/gregoriaans/FR/FRr0009.htm
0
geplaatst: 26 oktober 2006, 12:06 uur
Probeer zeker ook eens Popol Vuh - Hosianna Mantra, een zeer spiritueel album met prachtige rustgevende muziek. Het is ook opgenomen in een kerk trouwens. 

0
geplaatst: 26 oktober 2006, 12:29 uur
Ik weet niet of iemand ze kent, maar de Electric Prunes konden er ook wel wat van.. Zie album "mass in F minor".
0
geplaatst: 26 oktober 2006, 13:49 uur
Dank je, Haas.
Maar bedoel je ook goed album?
Want ik vind het persoonlijk niet veel soeps
Maar bedoel je ook goed album?
Want ik vind het persoonlijk niet veel soeps

0
geplaatst: 26 oktober 2006, 14:11 uur
Ik bedoel ook goed album ja. Zal hem weer eens opzetten.
Desondanks is dit niet echt in het straatje van de rest. Echt een 'rockmis'. Ik weet niet of Relax daarop zit te wachten...
Desondanks is dit niet echt in het straatje van de rest. Echt een 'rockmis'. Ik weet niet of Relax daarop zit te wachten...
0
Yanina
geplaatst: 12 januari 2007, 17:46 uur
Gewoon in een concertzaal klinkt 't ook wel zoals de Mathäus Passion van Bach of de Kullervo van Sibelius.
(dat is niet het finse brulkoor)
(dat is niet het finse brulkoor)
0
geplaatst: 12 januari 2007, 22:47 uur
Met kerk heeft het weinig te maken maar als je de top in koormuziek zoekt moet ik je de
Bulgaarse stemmen aanbevelen.
(edit) ze hébben wel een live registratie gedaan in een kerk (A cathedral Concert).
Bulgaarse stemmen aanbevelen.

(edit) ze hébben wel een live registratie gedaan in een kerk (A cathedral Concert).
0
geplaatst: 21 februari 2007, 14:32 uur
Qua folk muziek dan, hè.
Ga de cantates van Bach maar eens luisteren,(Ton koopman, dirigent) zijn wel religieuze werken, stoor niet omdat ik geen latijn versta, en het over hel algemeen gezongen kerkdiensten of bijbelteksten zijn.
Andere koek zijn bijvoorbeeld american folk songs door het mormon tabernacle choir (zijn met veel, schijn een reusachtige kerk te zijn.) of helemaal modern (zou me verbazen als opa's dit luisteren):
Arvo Pärt: Beatus
Ga de cantates van Bach maar eens luisteren,(Ton koopman, dirigent) zijn wel religieuze werken, stoor niet omdat ik geen latijn versta, en het over hel algemeen gezongen kerkdiensten of bijbelteksten zijn.
Andere koek zijn bijvoorbeeld american folk songs door het mormon tabernacle choir (zijn met veel, schijn een reusachtige kerk te zijn.) of helemaal modern (zou me verbazen als opa's dit luisteren):
Arvo Pärt: Beatus
0
geplaatst: 21 januari 2008, 21:52 uur
Wat ook zeer de moeite waard is is de muziek van Hildegard von Bingen. Mooie gedragen christelijke liederen die meerstemmig worden uitgevoerd. Zeg maar gerust de verre voorloper van Enya en net zo rustgevend. Mijn cd tip in deze: Hildegard von Bingen, Heavenly Revelations op het NAXOS label nummer 8.550998.
0
geplaatst: 28 januari 2008, 00:32 uur
We zijn hier al enige tijd bezig om Relax wegwijs te maken in kerkmuziek, maar heeft hij al iets gevonden wat hij prettig vindt om naar te luisteren en zo wat? Laat het ons weten zo leren we wat van elkaar en dat is altijd mooi meegenomen. Alvast mijn hartelijke dank namens Relax.
0
geplaatst: 22 maart 2008, 22:01 uur
Hmm, een vriend van me zoekt ook kerkmuziek, hij zoekt, ik citeer: 'zwaar kerkelijke muziek die hevig en angstaanjagend is'. Met dit als voorbeeld:
http://youtube.com/watch?v=HjSIra5vVt4
http://youtube.com/watch?v=HjSIra5vVt4
0
geplaatst: 24 maart 2008, 20:48 uur
Luister ook eens naar polyfone muziek uit de 15e en 16e eeuw. In feite Gregoriaans, maar dan meerstemmig (vandaar de genrenaam polyfonie), wat de muziek, m.i., spannender en (nog) mooier maakt. Een goede titel om mee te beginnen is denk ik 40 Voix van het Vlaamse Huelgas Ensemble. Hierop polyfonie uit de hele periode waarin het genre groot was, uit zowel Noord-Italie, Vlaanderen/Noord-Frankrijk als Engeland (de twee plaatsen waar de muziek het meest bloeide) met als afsluiter het absoluut mooiste polyfone stuk ooit geschreven: Spem in alium van Thomas Tallis.
* denotes required fields.