MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Throatsinging

zoeken in:
De genre-keuzes in het Forum zijn nogal [zeer] beperkt, dus
ik voelde mij genoodzaakt zelf een topic te openen.

Hierbij, Throat-Singing, Overtone singing, Keelzang,
boventoonzang, Khomeei, of welke andere benaming bekend klinkt.

Het grootste deel van de historie van deze zangtechniek is
afkomstig uit Tuva en Mongolië. De techniek zelf is honderden
[duizenden?] jaren oud, maar word nog altijd gebruikt.
Hetzij op traditionele manier, dan in de vorm van muziek.

Wellicht is iemand bekend met bluesman Paul Pena, hij
bracht de zangstijl in een project met de Mongoolse Kongar
Ool-Ondar wat populariteit over de gehele wereld: Ghenghis Blues.

De volgende website is vrij interessant, met informatie en video en geluidsvoorbeelden; http://khoomei.com/types.htm

Ikzelf ben al een grote tijd geinteresseerd in dit 'genre'. Het
fascineert me, en is voor mij het absolute toppunt in de
puurheid van muziek.

(afbeelding)
Chirgilchin is een voorbeeld van een nieuwe band uit
Mongolie. 4 vrij jonge leden die werkelijk alle technieken
beheersen, zelf hun instrumenten maken, en ongelooflijk
goede muziek maken.

Hieronder wat gratis voorbeelden van uitgegeven albums

Chirgilchin - Igor's Solo
Chirgilchin - Khomeige Yoreel

Verder is ook Sabjilar een heel interessante naam.

Sabjilar - Kharagay.

Nagelschip schreef:
Het grootste deel van de historie van deze zangtechniek is
afkomstig uit Tuva, Mongolië.
Tuva is een onderdeel en een republiek binnen de Russische Federatie en ligt niet in Mongolie.

Volgens mij heb je gelijk inderdaad. Ik weet dat het ooit bij elkaar hoorde, en dat dat volgens mij nog gedeeltelijk zo is.

Sietse
Toch heeft Nagelschip wel gelijk. Het is van oorsprong een Mongools deel, maar goed dan gaan we enkele eeuwen terug in de tijd.

Verder is throatsinging erg mooi. Ik ben zelf half aan het oefenen om het ook te kunnen, alleen de zang met meerdere boventonen is erg moeilijk.
Ik ben er zelf mee in contact gekomen door, inderdaad, Paul Pena. Ooit een hele mooie documentaire over hem gezien, terwijl hij dus in Tuva was.

Ja okee, vroeger hoorde het wel bij Mongolie, maar nu al een tijd niet meer.

Heb me een jaartje of 8 terug ofzo wel verdiept in wereldmuziek, luisterde wel eens naar De Wandelende Tak op Radio 4 en kwam ook de keelzang tegen. De documentaire met Pena heb ik ook gezien, lang nadat ik dus die keelzang al leerde kennen.

Weet iemand trouwens wat de keelzang of throatsinging precies inhoudt? Het is volgens mij een techniek waarmee je, door tegelijkertijd in- en uit te ademen, twee verschillende soorten klanken tegelijkertijd kunt produceren.

Of dat had ik begrepen altijd.

Zal eens kijken of ik wat van die artiesten kan vinden die Nagelschip noemt.

Sietse schreef:
Ik ben zelf half aan het oefenen om het ook te kunnen, alleen de zang met meerdere boventonen is erg moeilijk.
Voor de fun of voor je ambient/drone-muziek?
Kan wel een hypnotiserend effect hebben trouwens, die keelzangmuziek.

Sietse; Dat is heel vet. Heb je ooit les gehad van iemand? Of enkel uit informatie van het internet of boeken?

Ik ken iemand [een mondharpmaker, uit Kromennie] die de techniek ook beheerst, zelf heb ik het nog nooit geprobeerd. Wel van plan ooit een poging te doen.

Sanvean; Wat de techniek precies inhoud? Dat is een moeilijke. Op het internet is veel informatie te vinden. Ik weet het eigenlijk niet precies. Het idee is in ieder geval dat er twee [of meer] tonen tegelijkertijd geproduceerd worden. Veelal een bass en een hogere toon. Waar de bass constant is, en de hogere toon voor de melodie zorgt.
Een beetje het idee van een doedelzak dus.

Wat je zegt, een hypnotiserend effect. Dat is ook inderdaad zo. De techniek word ook veel gebruikt voor tradities en rituelen. Shamanen, bijvoorbeeld. Een goed voorbeeld is de vrouwelijke [!] shamaan Ai-Churek.

Net als de mondharp [speel zelf sinds kort ook op de Dan Moi, vietnamese mondharp], of bijvoorbeeld de didgeridoo kan dit inderdaad voor een heel interessant [hypnotiserend] zorgen.

Sanvean, andere goede namen zijn Huun-Huur-Tu, Tyva Kyzy, Khyrkaas, Gennadi Tumat. Ook de CD-collectie 'Ethnic series', uitgegeven door PAN, is zeer de moeite waard.

Dit is een interessante link naar wat diepgaande informatie betreffende de techniek; http://www.yogimont.net/jia/overtonesinging/index.html

Nagelschip schreef:
Dit is een interessante link naar wat diepgaande informatie betreffende de techniek; http://www.yogimont.net/jia/overtonesinging/index.html
Thanks voor de tips hoor, ik kan me er wel weer eens in verdiepen na die periode jaren terug.

Toffe smaak heb je trouwens, veel wereldmuziek, Ravi Shankar (toffe muziek, hou alleen de titels van nummers nooit uit elkaar dus vraag niet wat ik beluisterd heb) en Of the Wand & the Moon.

Sanvean groet u. Welkom op deze site.

neo
Zie ook de docu Genghis Blues:
http://www.moviemeter.nl/film/6397

Topic mooi geïntroduceerd, kende dit nog niet. Hoewel ik wel ooit een vrouw de kikkerzang heb horen doen, psychedelisch effect had dat.

Toen ik Igor opzette was het , maar tegelijkertijd hoorde ik ook veel muzikaals/gevoeligheid. Het komt natuurlijk in begin meteen Mongools over

Sanvean, Klopt veel wereldmuziek. Muziek uit het ene land brengt je al snel bij muziek van een ander land. Zo spring ik elke dag werkelijk van hier naar daar als het gaat om wereldmuziek, daarom vind ik het geweldig - eindeloos!

Oh, van titels moet ik ook niets weten. Bijna alle muziek die ik luister is in een taal die ik niet spreek, dus daar houd het voor mij vaak al snel op, haha.

Bedankt, we zullen elkaar vast nog vaak tegenkomen hier .

John Doe, kikkerzang? Dat komt mij niet heel bekend voor. Het klinkt vrij interessant, haha.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met je reactie op het nummer dat je opzet. Dat hoor ik heel veel en vaak. Is niet vreemd, dit is [een van de] muzieksoorten die je een aantal keer moet horen, om te ontdekken wat er allemaal in gebeurt.

Sietse
Sanvean schreef:
Voor de fun of voor je ambient/drone-muziek?
Kan wel een hypnotiserend effect hebben trouwens, die keelzangmuziek.

Gewoon voor de lol, al zou ik het misschien bij de band ooit kunnen gebruiken. Voor mijn solo dingen zie ik het nog niet zitten.

Nagelschip schreef:
Sietse; Dat is heel vet. Heb je ooit les gehad van iemand? Of enkel uit informatie van het internet of boeken?

Gewoon uitproberen. Ik maak al heel lang, al toen ik jong was rare keel geluiden. Toen ik aan raking kwam met throatsinging vond ik het wel verdacht veel op elkaar lijken.

Mijn probleem is nog de boventonen (die hoge frequenties) en melodieën komen er bij mij dus nog niet echt uit. Alleen wat iele piep geluiden. Kan het ook gewoon niet goed hoor...en het is echt voor de lol.

Sietse, leuk om te lezen.

Throatsinging is [zijn] een zangtechniek[en], welke iedereen kan leren. Daar hoef je helemaal geen 'mooie' stem voor te hebben. Die 'mooie' stem kan je zelf creeeren, naar jou wensen, en wat al niet.

Het leren 'throatsingen' kan je doen door puur te luisteren. Ons brein is tot zoveel in staat. Zo ook het 'onderzoeken' hoe of waar een geluid vandaan komt. Door te proberen [wat jij zegt] kan je uiteindelijk terecht komen bij iets wat dicht in de buurt komt van een van de throatsinging technieken. Dat is ook niet raar, we zijn allemaal de eigenaar van een menselijk lichaam. We kennen ons lichaam echter niet volledig van binnen en buiten. Dat kan je echter wel weer ontdekken.

Ik ben zelf ook aan het 'expirimenteren'. Puur door te proberen, net als jij denk ik. Het is leuk, je ontdekt hoe complex wij eigenlijk wel niet in elkaar zitten. En dit instrument, dat dragen we overal mee naar toe, altijd.

Er zijn een aantal belangrijke, standaard, technieken. Welke denk jij gedeeltelijk te beheersen? Je hebt het over de boventonen, hoge frequenties, bedoel je hiermee sygyt? [http://khoomei.com/videos/gennadism.mov]

Ik heb een aantal interessante albums toegevoegd, voor de lieffhebbers welgezegd. Waarvan deze twee zeer, zeer de vele moeite waard zijn.

Central Asian Tales
Chirgilchin - Collectible

ha ebskia

Ik kwam net in The KLF - Chill Out (1990) een nummer tegen met keelzang. Nummer 3 volgens mij. Ik vind keelzang verder niet zo mooi, maar het heeft wel wat. Het album van Chirgilchin wil ik wel eens proberen.

Wikipedia heeft ook een zeer uitgebreid artikel.

Ik heb weer wat voor jullie. [Haha ]

Er staan op dit moment 4 albums op Musicmeter van de Tuvaanse rockgroep Yat-Kha. Albert Kuvezin, zanger en gitarist - combineert hier met zijn band traditionele Tuvaanse en Mongoolse muziek met een genre als Punk en Rock, waar rock overheerst.

Albert Kuvezin is bekend van zijn groep Huun-Huur-Tu, en grote diversiteit aan keelzangtechnieken. Voor Yat-Kha 'ontwierp' hij echter een techniek die niemand eerder probeerde. Een combinatie van Khoomei en Kargyraa, wat hij omdoopte als 'Kanzat'; een inmens, onmogelijk, diep en laag stemgeluid.

(afbeelding)

Enkele gratis nummers van hun website;

Love Will Tear us Apart
Orgasmatron
Chorumal Bodum
Kozhamyk

Ja, in een maand zakt dit topic diep het forum in.
Echter ben ik ervan overtuigd dat er minstens nog 2 ogen zijn dit mijn letters lezen.

Zojuist een berichtje geplaatst bij het album Deep in The Heart of Tuva - Interessant verzamel album.

(afbeelding)
Staan [verrassend] veel nummers van Kongar-ol Ondar op. Kon het niet weerstaan jullie er 1 voor te schotelen;

Kongar-ol Ondar; Medley of Throatsinging Styles

Verder mijn grote favoriet van het album, was vrij verrast dat ik dit vrij oude nummer op dit album mocht horen! Erg kort nummer, maar inmiddels zo vaak gedraaid. Wat een prachtig nummer.

Teve Haia

Iemand waar ik wel eens mee spreek heeft sinds kort een aantal heel interessante filmpjes op Youtube gezet. Een drietal filmpjes van Chirgilchin [zie eerste post], mijn grote favoriete groep. Nog steeds, en nog voor lange tijd.

Heel indrukwekkend was de solo van Mongun ool, die overgaat naar geweldig nummer dat ook op hun Collectible staat;

http://www.youtube.com/watch?v=IDNIo0CZeYQ

Niemand, neem ik aan?

Nog een nietige poging dan. Dit keer geen voorbeelden uit Tuva, Rusland - maar buurland Mongolië - hoewel in muziek sterk overeenkomend, zijn er duidelijke verschillen. De algemene muziek klink veel aziatischer, en de zangtechnieken nog complexer.

De boventonen zijn hoger, de kracht die je nodig hebt groter. Gezegd word; 'De beste worstelaars, maken de beste zangers'. Terwijl het in Tuva zelfs vandaag de dag nog uit den boze is dat vrouwen dergelijke zangtechnieken gebruiken, word er in Mongolië simpelweg gezegd dat vrouwen niet genoeg kracht hebben. Er zijn gevallen van zangers die zoveel kracht gebruiken dat de halsslagader knapt of beschadigd raakt. Uiteraard zijn dit unieke gevallen - maar het geeft aan dat deze schone, beeldschone boventoon zoveel kracht schuilhoud.

http://khoomei.com/mp3s/khoomii.mp3
http://khoomei.com/mp3s/gmku.mp3

En het titelnummer van het laatste albumvan de groep Hosoo, welke volgend jaar september in Limburg te zien en horen zijn; http://khoomei.com/mp3s/hd.mp3

neo
Nagelschip schreef:
Terwijl het in Tuva zelfs vandaag de dag nog uit den boze is dat vrouwen dergelijke zangtechnieken gebruiken, word er in Mongolië simpelweg gezegd dat vrouwen niet genoeg kracht hebben.

Het heeft meer te maken met het feit dat ze vasthouden aan de gedachte dat de vrouw hierdoor geen kind op de wereld kan brengen.

En ik vind het trouwens wel allemaal prachtig wat je tot nu toe aan links gaf.

neo
yasper schreef:
(quote)

Ik ken dit soort muziek niet, maar bovenstaande beschrijving maakt mij eerder een beetje "huiverig voor" dan "nieuwsgierig naar" deze muziek..maar dat kan aan mij liggen.

Tja binnen enkele seconden zou je die paar mp3's tot je kunnen nemen, en erachter komen of het 'huiverig' is....

neo
Dat was mij al duidelijk.

Yasper - Klopt, maar dat is toch ook eng? Echter, nogmaals - natuurlijk zijn dit unieke gevallen, maar het is gebeurd. Zo is er bij elke zangtechniek het feit dat als het niet goed beoefend word dat je je lichaam kan beschadigen. Zo is dat bijvoorbeeld ook bij de complexe Pakistaanse zangtechnieken.

Neo - Klopt inderdaad. Verhalen gaan en gingen rond dat vrouwen er onvruchtbaar van zouden worden. Wil niet zeggen dat ieder daar in geloofd, want er zijn wel degelijk meer dan twee vrouwelijke keelzanger[essen?]s. Tyva Kyzy is daar een enorm goed voorbeeld van. Waren aantal weken geleden vlakbij in Nederland [net over de grens bij limburg].
Er is weinig mooier dan een vrouwelijke Aziatische zangstem. Echter combineren deze dames dat met opmerkelijke zangtechnieken uit hun land, Tuva.

http://www.tyvakyzy.com/media/sound1.mp3
http://www.tyvakyzy.com/media/sound2.mp3

neo
Maar helaas zijn dat er relatief nog steeds te weinig naar mijn idee. Zo zijn er ook minder, maar wel veel meer als bij keelzang, vrouwelijke klassieke componisten.

Inderdaad, dat is toch eigenlijk vreemd he? Je hoort er ook eigenlijk zo goed als weinig over. Zelfs word er niet gepraat over het hoe en waarom er [bijna] geen vrouwelijke klassieke componisten zijn. Terwijl er wel weer heel veel vrouwen zijn die klassieke instrumenten bespelen.

Natuurlijk is dit een heel ander wereldje, - en als je terug kijkt naar tijden waar klassieke muziek, opera en operette erg belagnrijk waren, kun je je wel een beetje voorstellen waarom er weinig tot geen vrouwelijke componisten waren. Vrouwen hadden gewoonweg een andere rol te vervullen.

Wel interessant om zo dat verschil tussen man en vrouw in deze hele muziekwereld te bekijken. Want dat grote verschil is er, en zal er waarschijnlijk altijd wel blijven. Jammer misschien, - maar anders zouden er waarschijnlijk geen geweldige bands zijn als Tyva Kyzy, - een groepje van 5 Tuvaanse vrouwen in traditionele klederdracht, die helemaal niets moeten weten van dit verschil tussen man en vrouw in de traditionele muziek van hun land.

Sietse
Naast het historische, is er ook een psychische. Vrouwen zijn in het algemeen (niet allemaal) veel meer emotioneel dan mannen. Mannen daar en tegen zijn (niet allemaal) daar tegen over weer veel matematischer. En bij componeren is dat iets wat eigenlijk wel nodig is (luister bijv. eens naar Bach...dat is pure wiskunde)
Bij de uitvoering is het dan eigenlijk ook weer logischer dat hier meer vrouwen te vinden zijn, want die spelen weer veel meer met het gevoel, de emotie.

Neemt niet weg dat er genoeg vrouwen zijn die hele mooi muziek hebben geschreven en nog steeds schrijven.

Ja klopt, goed punt.

Iemand op de hoogte van hetgeen dat 8 december staat te gebeuren in het Wereldmuseum te Rotterdam? 'Hoge Cultuur' een reis door het Tibetaans cultuurgebied' komt eraan.
http://www.savetibet.org/documents/pdfs/HogeCultuurInRotterdam.pdf

Ik zal er bijzijn, het lijkt me erg leuk georganiseerd. En er komen geweldige dingen die we kunnen zien en horen. Er worden films gedraaid [Story of the Weeping Camel, e.a] en er zijn een aantal geweldige groepen te horen.

Voor mij het meest interessant de groep Hosoo, viertal mannen uit het Altaigebergte die Mongoolse muziek maken.

http://www.hosoo.de/media/03_mongolian_medley.mp3
http://www.hosoo.de/media/06_great_khan.mp3

Entree is slechts 8 euro voor het hele gebeuren!

neo
Story of the Weeping Camel wil ik graag eens zien en Travellers and Magicians heb ik een tijd terug nog gemist op NL3. Alleen daarvoor is het misschien al interressant. Misschien dat ik ook wel ga.

Sietse
wat een toeval, vandaag net story of the weeping camel aan het d.............

ik zeg niks.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:18 uur

geplaatst: vandaag om 20:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.