MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / New-Rave

zoeken in:
In oktober en november doen ze Paradiso aan: The Sunshine Underground, Datarock en de Klaxons. Het zijn bands die volgens de Britse muziekpers tot een nieuw muziekgenre behoren. Het muziektijdschrift NME noemt het New Rave, op internetfora spreekt men over Indie Rave. Zeker is dat er vanuit Brits indie muziekland iets nieuws onze kant op komt: gitaren gecombineerd met synthesizer sirenes, samples en allerhande elektronica. Het kernwoord is dansbaar!

New Rave gaat verder op de hoekige en dansbare gitaarsound waar bands als Franz Ferdinand en Kaiser Chiefs groot mee werden. New Rave volgens muziekwebsite Bigstereo: "Hot boys in tight jeans with perky synths and guitars.” Rave is de naam voor een muziekgenre uit de jaren negentig met opvallende, pakkende electronische synthesizer- en pianodeuntjes. Rave is een combinatie van electro, techno, acid-house en Italodisco. De naam is ontleend aan raven, dat feesten betekent, daarom staat het woord rave in de muziekwereld ook voor 'feest'. Overeenkomsten van de new Rave scene met de housemuziek en -feesten van weleer zijn het feit dat er veel ondergrondse feestjes en concerten georganiseerd wordem en dat de fluoriscerende accesoires (glow sticks!) terug zijn.

bron: Paradiso

Ik vind het tot nu toe echt een te gek genre. Ik was de standaard gitaarbandjes even zetten, en van folk moet ik weinig hebben, dus die combinatie vind ik ook niet zoveel. Maar de combinatie van Indie en Dance bevalt me tot nu toe erg goed. The Klaxons is waarschijnlijk de bekendste newrave band.
Het is echt 'hippe' feestmuziek. Het artwork eromheen is ook erg gaaf, veel kleuren, disco, trainingspakken...

www.myspace.com/datarock
www.myspace.com/klaxons

Het klinkt wel hip, is het net zo'n soort muziek als Goose?

Volgens mij wel. Het heeft ook wel wat van LCD Soundsystem, The Rapture en sowieso bijna alles wat op DFA uitkomt.

titan (crew)
Zo nieuw vind ik het eerlijk gezegd niet. Doet me veel aan madchester denken, maar dan met iets meer dance en electronic invloeden.

titan schreef:
Zo nieuw vind ik het eerlijk gezegd niet. Doet me veel aan madchester denken, maar dan met iets meer dance en electronic invloeden.

Het is ook een retrogeluid, echt nieuw is het natuurlijk niet. Maar op een of andere manier is het geluid en alles eromheen toch wel erg verfrissend vergeleken met de 'normale' gitaarbandjes.
Zo'n nummer als Fafafa van Datarock heeft dan ook wel weer wat van Talking Head (idd, Psycho Killer ). Maar het klinkt allemaal wel erg lekker. De Madchester associatie is ook erg logisch, het wordt ook wel vergeleken met Happy Mondays.

Dat nummer van Datarock is echt geweldig trouwens.

Probeer anders ook The Faint eens, wel enigzins vergelijkbare muziek.

Mja, The Faint vind ik toch meer putten uit het Duran Duran, New Order, etc. vaatje, en daar dan nog een vleugje punk bij. Maar wel een leuke band, daar niet van!

Petterson schreef:
Probeer anders ook The Faint eens, wel enigzins vergelijkbare muziek.

Zal ik eens naar zoeken dan.
Fafafa is inderdaad een lekker nummer van Datarock, ik gebruik hem nu ook vaak in djsets.

Die gasten zien er ook immens cool uit

(afbeelding)

Ja, best leuk. Maar zoals je zelf ook al aangeeft, het is me net allemaal iets te 'dit is hip, en je moet het leuk vinden'. Dat is het natuurlijk ook wel.
Toch vind ik dat nou niet echt lekkere muziek om op uit te gaan, geef mij dan maar een goede DJ.

Nou, Fafafa kun je idd. wel goed gebruiken in DJsets, heb ik gemerkt.

Dit nummer staat nu al een paar maanden hoog op mijn singles-rotatielijst.

Niet echt mijn ding, heeft volgens mij ook bitterweinig te maken met de originele rave, op die fluokleertjes na dan

Volgens mij word alles alleen newrave genoemd als het de bepaalde kledingstijl heeft.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:57 uur

geplaatst: vandaag om 23:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.