MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Lekkere jazzy/ funky tips?

zoeken in:
Dag allemaal!

Door de jaren heen heb ik altijd een strerke voorkeur gehad voor een mix van verschillende muzekstijlen.
Omdat het lastig in een hokje te plaatsen is, is het ook lastig te omschrijven, maar omdat ik graag wat tips zou willen, probeer ik het maar.

De officiele genres veranderden met de tijd, maar de overeenkomst bleef dat het altijd altijd jazz en / of funk (en soms latin) invloeden had, en "groovy" klonk.

Het begon in mijn schooltijd bij hip-hop:
Guru & Gangstar
A tribe called quest
Aarrested development

Daarna Acid Jazz:
US3
The brooklyn Funk essentials

Toendertijd was ik helemaal weg van de "Rebirth of cool" verzamel cd's!!!
Bijna elk jaar een nieuwe cd met allemaal fusion van diverse stijlen.
Deze cd's ontwikkelden zich van hip hop en Acid Jazz naar trip hop en a la: Kruder en Dorfmeister en Portishead tot electronisch, maar altijd groovy.
Elke cd was weer een stap verder, maar helaas hield het op een gegeven moment op.

Verzamelaars als Totally Wired, en het huidige Wicked Jazz en Hotel Costes (hoewel ik deel 8 wel erg goed vind!) vind ik een stuk wisselvalliger (laag percantage van echt sterke muzikale nummers). Ook word het al gauw meer van het zelfde , waar Rebirth of cool zich elk jaar bleef ontwikkelen.

Na Rebirth.. volgden acts als (niet chronologisch) Massive, Air, DJ Maestro, Gare du Nord, Saint Germain, Moloko, Mo' Horizons (!), Groove Armada (de groove zwakt af) , Morcheeba (nu iets te commercieel), Weekend players.

Oke, zo op een rijtje lijkt het misschien nog vrij divers, maar misschien lopen er toch nog mensen rond die me kunnen volgen.

Het hoeft niet elecronisch te zijn.
Soul met een ouderwetse jazzy sound als Jill scott vind ik ook geweldig
Als ik een band zou mogen samestellen dan zouden er een funky gitaar, een jazzy piano en bas, en veel blazers in zitten, en zou er een prominente plek zij voor de percussie (lekkere latin of afrikaanse rytmes).
Mijn favoriete band is dan ook Earth wind & fire (die live geweldig zijn), en ik ben ook een enorme Prince fan (vooral omdat hij live zo funky is, en zoveel met jazz muzikanten doet (One night alone / sign o the times).

Dus... lekkere tips zijn van harte welkom!

fredpit

(afbeelding)

Staat net op mume. Kwam ik ergens tegen op een oude verzamelaar. Funky/jazz met een swingende piano.

Bedankt voor je tip!

En.. ik vond er zowaar 2 nummers van in de duistere hoeken mijn eigen Itunes archief ; "compared to what", wat idd een leuke mix van soul en jazz is (met vocalen), en "cold duck time", met een paar lekkere saxsolo's.

Wel lekker inderdaad, maar ik zoek toch voornamelijk wat jongere muziek.

Maceo Parker

en

Roy Hagrove & the RH Factor

Even twee tips. Zal eens kijken wat ik nog meer voor je heb.

Bedankt!

Die Roy Hagrove was nieuw voor me, zitten wel lekkere nummers bij (oa dat nummer met Qtip en Erikah Badu).

Maceo Parker kende ik wel van Prince zijn live shows, maar ik denk dat ik toch eens wat van zijn eigen werk moet gaan luisteren.

Tijdens mijn eigen zoektocht ben ik gisteren overigens ook nog Remy Shand (geweldig! soul), Donald Byrd & the blackbyrds (funky/jazz), Shuggi Otis tegen gekomen. Misschien heeft iemand er nog wat aan.

P. de Clown schreef:
Tijdens mijn eigen zoektocht ben ik gisteren overigens ook nog Remy Shand (geweldig! soul), tegen gekomen.

Remy Shand Geweldige Canadese muzikant.

Inderaad! Voor zover ik nu kan beoordelen (ik ken het dus sinds gisteren) één van de beste neo-soul artiesten die ik gehoord heb!

Apart dat ik er niet eerder van gehoord had, en dat hij maar 1 cd heeft gemaakt.
Maar als je dt ook goed vind, heb je nog vergelijkbare tips? Oke, misschien weer net anders als waarmee ik dit topic stratte, maar het komt in de buurt toch?

I shall think about it.

sq
Wel. Het valt me zomaar op dat je in je stemmenlijst geen enkele Chic hebt staan, terwijl genre/tijdgenoot EWF zo goed is vertegenwoordigd. Mogelijk dat je alleen de hits kent ´Le Freak´, ´Good Times´, I want your Love´, en dat niet funky genoeg vind. Chic was aanvankelijk vooral disco, maar ontwikkelde zich met steeds meer funk/jazz-invloeden. In dat geval kan ik je de minder bekende albums ´Real People´ (twee eerste nummers) maar vooral album `take it off´ aanraden. `Stage Fright´ is zeer funky, `So Fine´ is Funk & Jazzy.

Mocht je er nog nooit van gehoord hebben, dan zéker even mijn top10 album Risqué luisteren. Een mijlpaal in het genre.

SQ: je het gelijk, ik associeer Chic met toch met wat foute disco muziek hits..

Ik waardeer EW&F zo omdat het zulke top muzikanten zijn.
Gitaar en toetsen, maar vooral de blazers, als drum en percussie. Live spelen / speelden zo ongelofelijk strak, snel en funky, dat ik niet zo snel een band met vergelijkbare skills ken.
De live dvd samen met Chicago vond ik erg indrukwekkend, en dan voornamelijk vanwege de EWF inbreng (Wow! wat een energie )

Maar goed.. de meeste mensen kennen EWF ook alleen van Fantasie en September, dus misschien heeft Chic idd ook meer te bieden dan ik dacht.

Nadeel is alleen dat ik, behalve Le Freak en Good times, er echt helemaal niets van op Limewire kan vinden om even te proberen (voor ik werkelijk een cdtje ga scoren).

(afbeelding)
it's jazzy, it's funky, it swings, it's latin, it's hot

Pipo, ken je Mother Earth al? Ook uit het acid-jazz kamp van weleer.

Helaas kan ik van "Nuyorica" op Amazon / Bol geen samples vinden (en via Limerwire ook niet).
Dus volgende keer dat ik in een goede platenzaak ben ga ik het zeker luisteren, want het klikt (eh.. leest) erg veel belovend.

En Mother Earth ken ik.
Leuke band!
Aavankelijk via wat acid jazz vezamelaars ("Apple Green" / "Jesse" ), en later maar hun verzamel cd gekocht.
"Freethinker" en "(Never Gonna Get) To War" zijn ook erg lekkere nummers.
Dus dat is wel de richting inderdaad.

I.i.g. bedankt voor het reageren!

Lefties soul connection!!

Rauwe funk van Nederlandse bodem

jolie banane schreef:
Lefties soul connection!!

Rauwe funk van Nederlandse bodem

En als je dat dan leuk vindt kan je meteen aan The Meters beginnen.

Ik zou ook eens zoeken op boogaloo de door 'echte jazzkenners' nog steeds niet serieus genomen pret hoek van de jazz: meestal drums/hammondorgel/gitaar trio's die hele nachten in schuurtjes feest muziek maken gebruik makend van invloeden uit musical, gospel, latin en rythm 'n blues.
Jimmy Smith, Grant Green, Jack Mc Duff zijn een paar namen die het wel geschopt hebben tot platen bij Blue Note

http://en.wikipedia.org/wiki/Boogaloo

fredpit
beruk schreef:
Ik zou ook eens zoeken op boogaloo de door 'echte jazzkenners' nog steeds niet serieus genomen pret hoek van de jazz: meestal drums/hammondorgel/gitaar trio's die hele nachten in schuurtjes feest muziek maken gebruik makend van invloeden uit musical, gospel, latin en rythm 'n blues.
Jimmy Smith, Grant Green, Jack Mc Duff zijn een paar namen die het wel geschopt hebben tot platen bij Blue Note

Zou het mischien zo kunnen zijn dat deze muziek door de "echte jazzkenner" niet zo gewaardeerd wordt omdat het meer op "musical, gospel, latin, en rythm 'n blues" lijkt, dan op jazz....

Grant Green is ook een gewaardeerd jazzspeler. De andere twee artiesten die jij noemt zijn hamondspelers...Het nadeel van het orgel is dat het nogal overheersend is. en nu is het zo dat "echte jazzkenners" balans en subtiel samenspel waarderen.....wat een zeikers he ? Voor de electrische gitaar (Grant Green) geldt dat ook in zeker mate

De funk en souljazz van deze artiesten is verder prima energieke en vrolijke muziek...maar heeft gewoon meer met soul/funk als met jazz te maken.

Verder is vooral het album "Idle Moments" van Grant Green een aanrader voor een ieder die van goede muziek kan genieten...kenner of niet .

Jeremie
Leuke platen worden uitgebracht door Soul Jazz records;

http://www.souljazzrecords.co.uk/

LocoHermano
Geen jazz, maar funk:

Misschien dat je alles al in bezit hebt van deze man, zo niet zoek eens naar de albums van bands waar George Clinton een prominente rol in heeft gespeeld (Funkadelic, Parliament, George Clinton & The P-Funk all stars). Ook de solo escapades van muzikanten die in zijn bands hebben gezeten zijn niet verkeerd (Bootsy Collins oftewel Bootsy's Rubber Band, Fred Wesley, Maceo Parker, Eddie Hazel, Bernie Worrell)

Zoek ook het debuutalbum 'Machine Gun' van The Commodores en niet te vergeten de geweldige funkgitarist Johnny Guitar Watson.

Jazz + Funk:

(afbeelding)

(afbeelding)

en de mooiste:

(afbeelding)

Wat nu al maanden in mijn player zit en me nog steeds niet verveeld: BRISKEY met Cucumber Lodge uit 2003
Jazzy, funky,.....kortom swingt de pan uit!

Voor leuke latin-jazz-funk potpourri:

- Mandrill
- Joe Bataan
- War

fredpit

(afbeelding)

Monsieur Dubois - Soul Integration

Groot in het buitenland maar schijnbaar onbekend in Nederland (in ieder geval op mume)

Jazz/funk uit Rotterdam. Onmogelijk om stil te blijven zitten

Maarten||
Inkoppertje; Herbie Hancock - Head Hunters.

[boekje] ''This is the album that busted it all wide open for an entire generation of jazzoids. Funk grooves, awesome percussion, and textures never before heard music would influence a whole new generation of superstars''

Zegt me genoeg lijkt me (!).

Head Hunters is idd een fijne plaat!....moet wel zeggen dat ik de kwaliteit van platen van Herbie wat wisselvallend vind......
Zelf heb ik de eerste plaat van Monsieur Dubois (Ruff). Viel me toch wat tegen (liefhebbers: hij staat op www.mailmydisk.com)....In ieder geval, de meeste (ver)nieuwende muziek haal ik de laatste jaren uit de JAZZ (met o.a. de gratis Jazzedelic promo CD's). Zo ben ik tegen de platen van oa Briskey, Mr. Dubois en FLORIS (Drunk For Life) aangelopen...

tondeman
Dubois kwam ik per toeval een tijdje terug op het spoor toen ik wat over Defunkt aan het lezen was. Ik ken dan alleen die plaat met Joseph Bowie, vind ik zelf ook erg goed. De rest zal ook de moeite zijn neem ik aan want naar meer smaken doet het

Wat Head Hunters betreft, de eerste ´solo´ plaat van de Head Hunters, ´Survival of the Fittest', heeft ook een aantal ontieglijk strakke funkers, o.a. ´God Make Me Funky` dat gewoon eigenlijk abnormaal is imo.

Enne, mij persoonlijk schoten de Blackbyrds meteen te binnen toen ik de titel van dit topic las. ´jazzy funk´ bij uitstek

[Roel]
fat larry's band- act like you know

sq
[Roel] schreef:
fat larry's band- act like you know

Oew! Weliswaar meer discofunk, maar dát is ECHT een lekker plaatje als je van een goede baslijn houdt. Ik heb de single, en ik ben daar ooit echt actief naar op jacht geweest.

n.a.v. hierboven al eerder gememoreerd latere nummers van Chic:
let u niet op t filmpje maar dit is dus Chic - Stage Fright (later in de tijd en meer funky dan Le Freak en de andere grote hits).

[Roel]
ook een tip voor de fans van acid jazz is: azymuth

sq
RH factor is ook een mooie combi van Funk en Jazz.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:17 uur

geplaatst: vandaag om 20:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.